Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
On 4/5/2022 at 11:34 AM, Lsjr33 said:

Dus juist wel op elkaar zetten zeg jij @loes

Ik zeg dat ook. Als je onderste bak ‘vol’ is (bij mij is dat een laag van ca 20 cm, zet ik de volgende er meteen bovenop en begin die te vullen. De wormen blijven in de onderste, totdat daar niks meer te halen valt. Dan gaan ze door het contact vanzelf een laagje hoger. Dwz ik hoop dat je gaatjes hebt geboord in de bodem.

ik heb ze ook in een kliko gehad met een vochtreservoir ondereen. Dat was dus 1, lange, hoge bak. Het hoeft dus niet, je kunt de onderste bak blijven vullen, maar je wilt geen kier tussen de bakken op het moment dat je ze stapelt. Daarom doet gerda die houten ringen om de emmers, om decruimte tussen de emmers te dichten bij het stapelen.

Geplaatst: (aangepast)

"maar je wilt geen kier tussen de bakken op het moment dat je ze stapelt".

Waarom niet? Ze krijgen lucht via die kleine kier en ze kruipen er niet uit (nog geen last van gehad), enkel misschien bij de opstart als ze zich nog moeten settelen. Indien je dus ontsnappers hebt, weet je dat er iets begint fout te gaan in de bak want ze zoeken dan naar een betere plek.
Persoonlijk denk ik dat het allemaal niet zoveel uitmaakt. Ik ben dan ook voorstander om zonder rand te werken: waarschuwingsfunctie en vooral minder werk.

Mijn voorkeur gaat wel naar nestbare bakken, kunnen ze zich gemakkelijk verplaatsen tussen de bakken onderling en kiezen ze zelf waar ze willen zijn. Bij stapelbaar kan er een zeer ruim gat zitten tussen de bakken, al denk ik dat ze de verplaatsingen wel zullen maken, soms hangen er hier ook eens enkele wormen op het bovenste deksel.

aangepast door simonvb

Haha nou, ze zijn eindelijk wat rustiger. Af en toe even paniek hier 's ochtends (doe ik het wel goed, ben ik ze niet en masse aan het uitmoorden?), als ze massaal langs de randen zaten en zelfs naast de doos. Maar het gaat steeds beter en vanochtend precies 0 wormen die langs de randen zaten. Ik heb zeker gaatjes geboord! Er zal wel een kleine kier ontstaan, maar niets noemenswaardig. Ik ga dan vandaag of morgen bak twee gereedmaken en kijken hoe dat gaat. Bak 1 vult namelijk aardig snel. Wat me nog is opgevallen: wormen eten mega veel eierschaal! Ik had ze bewaard, gedroogd in de oven en vermalen. Uitgestrooid en per ongeluk uitgeschoten, veel te veel dacht ik. Nagenoeg weg, na 24 uur! De boerenkool valt beduidend minder in de smaak.. 

aangepast door Lsjr33
Geplaatst:

@mdubbelm en andere wormenfluisteraars. Ik heb advies nodig. Wij gaan van vrijdagochtend tot en met maandag laat naar het buitenland. En nu ben ik een beetje aan het dubben wat ik moet met de toren. Vanochtend lag er namelijk weer een worm naast de bak te spartelen. En ze kruipen in kleine hoeveelheden (geen volksverhuizing, maar toch) tegen de randen en komen zo uit bij de luchtgaten denk ik? Lang verhaal kort: is er een manier om te voorkomen dat ik thuis kom bij een worm massacre? 

De bak staat nu binnen, misschien op het balkon zetten? Zou het temperatuurverschil de truc zijn? 

Geplaatst:

Kieren/luchtgaten kan wel het probleem zij. . En stress. Ze moeten zich echt een beetjes settelen. Niet te warme,  wel droge plek. 
evt wat horregaas voor de luchtgaten plastsen. Heb je een koele berging? Dan zou ik ze daar zetten. Maar balokn mits dat het niet nat kan regenen lijkt me ook prima. 

Geplaatst:

@Lsjr33jouw wormen zijn een stuk avontuurlijker dan die van mij, alleen op dag 1 wormen aan de randen (wie wist dat het zulke goede klimmers waren) maar nu is de rust teruggekeerd. (Wormen ook van Wasse)

misschien kaasdoek of vitrage er even een weekendje voorspannen?

kan ook zomaar zijn dat de rust voor volgende week vrijdag weer terug is!

Geplaatst:

@Marinke Hmm dat geeft me meer het idee dat er iets niet helemaal lekker zit in de bak. Misschien toch te veel bruin en te weinig groen materiaal. Maar aan de andere kant zit er een kilo wormen in en hebben we het over een klimmer of tien. Dus mega dramatisch kan het ook weer niet zijn. 

Ik weet het ook niet haha, we try as we go. 

Geplaatst:

Ik denk het Loes, nu op het balkon geen uitbraken meer. Gelukkig maar, want een uitbraak op het balkon betekent een enkeltje dode wormen.... 

Geplaatst:

Ik heb een serieus probleem, ik heb wormencompost nodig om mijn grond/substraat samen te stellen en de microben in te brengen, echter ik kwam er gisteren achter dat de lokale boederderij met wormenkwekerij is onlangs verkocht, de mensen verhuisd en ze verkopen ook geen wormen meer. Nou had ik voor die enkele kilometers al last van mijn mobiliteitsarmoede, dat ik er nog nooit iets gehaald heb, want ik heb geen auto. Ik ken weinig mensen en de paar mensen die ik durf te vragen, hebben geen trekhaak, laat staan een aanhangertje. Dichtbij had ik het nog zelf in zakken kunnen gaan scheppen en dan een familielid met een medium stationwagon een aantal keer kunnen laten rijden, maar helemaal in Abbenes, gaat dat zeker niet lukken.

Ik ben zo'n beetje door mijn budget/geld heen met de aankoop van calciumsulfaat, kelp, gerstemout, (neem kan ik in Nederland of omgeving niet vinden)enzovoorts. Ook weet ik geen bigbag leveranciers/bezorgers. Die kweker in Abbenes bood altijd wel transport aan, maar dat is een volle vrachtwagen.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:
Op 10-4-2022 om 13:31, loes zei:

Warmte kan ook invloed hebben, dan zijn ze een stuk actiever waardoor de ontsnappogingen meer opvallen. 

Als ik die Hawai videootjes zie hoor ik dat grijsharige dametje hier nooit over, is toch verdomde heet daar. Nou gebruiken diverse Youtubers in VS wel gemalen en bevroren voedselresten, de afkoeling zou de wormen goed doen zeggen ze.

Home of the Turbo.

Geplaatst:

https://www.youtube.com/channel/UCuzwsy3NrmPsaRsVR4CgbRA hele serie.

African nightcrawlers en waarschijnlijk de Asian Blues, zouden in de milde winters van Nederland zelfs niet overleven. In VS zijn er zat gebieden waar ze dagtemperaturen boven de 35/40+ graden hebben in de zomer. Nogal een verschil met 25 graden in Nederland.

Home of the Turbo.

Geplaatst:
Op 9-4-2022 om 21:02, Jane Doe zei:

Pond wormen is een mooi aantal, hier wat gevonden tussen de mest en die maar in de wormenbak gedaan. Morgen wat keukeresten geven.

avoirdupois pound zou ongeveer duizend wormen bevatten. Dus 1100 voor een pond. Moet je uitgaan van de gewone red wigglers, de Eisenia fetida. African nightcrawlers van 60 centimeter zullen zwaarder zijn, de Aziatische blauwe zijn kleiner,korter en dunner, dus lichter dan de standaard tijgerworm.

Home of the Turbo.

Kan ik mij niet veroorloven was het punt. Helemaal uit de Grensstreek.

edit: Verstopt onder bodemverbetering, €146,- :eek:

aangepast door donaldk

Home of the Turbo.

Geplaatst:

Wormen fluisteraats united! Ik ben op het punt dat de bak lekker vol zit en er eigenlijk geen gft meer bij moet. Dat zou dan naar bak 2 die erbovenop staat moeten. Maarr daar komen onze vrinden nog amper. Resultaat: vies en schimmel. Bak twee dus weer leeggehaald. 

Wanneer ga je bak twee nu vullen met gft? Blijkbaar zit er in bak 1 nu nog meer dan genoeg maar daar wil ik dus niet meer aan toevoegen. En ik wil de wormen ook niet verhongeren natuurlijk. 

Geplaatst:

Ik had dat punt met schimmel ook al bereikt en even een pauze ingelast voor de wormen. de rest maar in de Compostbak. Ik heb ergens (vraag me niet waar) gelezen dat je dan meer bruin materiaal kan toevoegen. Dat schimmel ook het gevolg kan zijn van te veel vocht. Net twee dagen terug er een dun laagje houtzaagsel op gelegd in de hoop dat dat werkt.

maar ik lees graag mee voor andere tips 

Geplaatst:

Ik had dat punt met schimmel ook al bereikt (maar nog niet in de tweede bak begonnen overigens) en even een pauze ingelast voor de wormen. de rest maar in de Compostbak. Ik heb ergens (vraag me niet waar) gelezen dat je dan meer bruin materiaal kan toevoegen. Dat schimmel ook het gevolg kan zijn van te veel vocht. Net twee dagen terug er een dun laagje houtzaagsel op gelegd in de hoop dat dat werkt.

maar ik lees graag mee voor andere tips 

@Lsjr33 Ja wat kranten  toevoegen (gesnipperd) of zaagsel om de boel minder vochtig te maken?

hoeveel gft zit er trouwens in je onderste bak? En hoeveel voeg je per x toe (hoe vaak is dat?) ze verwerken het keukenafval echt langzaam, ze zullen niet zo snel verhongeren hoor!

heb je trouwens wat foto’s? Ik heb nl het idee dat hjouw bakken behoorlijk groot zijn…

edit: wel foto gevonden, maar daar kan ik niks uit opmaken. Ik zal van de week eens goto’s maken van mijn eigen bak.

aangepast door mdubbelm

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...