Else Posted March 16, 2013 Share Posted March 16, 2013 (edited) Ik heb tomaten, komkommer en paprika gezaaid. En toen ze een blaadje kregen bij de twee kiemblaadjes heb ik ze allemaal apart in een pot gezet. Daar staan ze nu 2 weken in. En nu beginnen die nieuwe blaadjes er raar uit te zien, alsof ze verdorren. Maar ik geef ze echt genoeg water, de aarde voelt ook een beetje vochtig aan. Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Dit is bij de tomaten en bij de komkommers. Niet bij de paprika's. Edited March 16, 2013 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lombok Posted March 16, 2013 Share Posted March 16, 2013 Vermoedelijk te veel vocht. Bij twee kiembladjes verplanten is niet goed de plant is dan nog in ontwikkeling en te jong. Mijn stelregel is, dat wanneer er vier/meer kiemblaadjes zijn dan pas verpoten. Opnieuw zaaien er is nog tijd genoeg succes ermee. Quote Ik huur kavels bij Volkstuinvereniging 't Boeskoolhöfke te Oldenzaal( www.hetboeskoolhofke.nl) Link to comment Share on other sites More sharing options...
kenbeimer Posted March 17, 2013 Share Posted March 17, 2013 Ik heb mn planten er wel vaker zo uit zien, ze zijn nog niet meteen verloren. Even kijken of ze zich weer opkrabbelen, het kan nog. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids Link to comment Share on other sites More sharing options...
Else Posted March 17, 2013 Author Share Posted March 17, 2013 Ik ben blij dat te horen, kenheimer. Dan ga ik ze nu gewoon minder water geven en hopen dat ze zich herstellen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kenbeimer Posted March 18, 2013 Share Posted March 18, 2013 Een paar weken terug nog een tomaat overgeplant en hij ging helemaal slap hangen. Dacht dat ik hem kwijt was, maar na goed water te geven krabbelde hij langzaam op. Hij heeft nu wel een rare zwik, maar leven doet ie nog wel. Ben heel benieuwd hoe jouw plantjes het gaan doen, het is natuurlijk geen garantie. Het plantje op je tweede plantje ken ik (nog) niet en heb ik dus weinig ervaring mee. Dit jaar probeer ik pas nieuwe gewassen uit. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuintje thuis Posted March 18, 2013 Share Posted March 18, 2013 Ook hier gaan de snackkomkommerplantjes er niet mooier uitzien, zowel de beide kiemblaadjes als de onderste 2 echte blaadjes krijgen vlekjes en zien er verdord uit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Else Posted March 18, 2013 Author Share Posted March 18, 2013 De 1e foto is tomaat, en de 2e foto komkommer.Ik heb ze nu al 2 dagen geen water gegeven maar ze zien er nog steeds zo uit. Jammer hoor.Ik hoop dat het nog beter gaat worden, maar ik heb voor de zekerheid wel ook nieuwe gezaaid. En de paprika en aubergine die ik tegelijk had gezaaid en op precies dezelfde manier behandel die doen het wel goed en zien er wel mooi uit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Else Posted March 21, 2013 Author Share Posted March 21, 2013 Nou, ze hebben het begeven hoor. Helemaal verschrompeld en uitgedroogd. Nog steeds geen idee hoe dat is gekomen. Nog maar eens proberen met de nieuwe die ik gezaaid heb, hopelijk lukt het dan wel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted March 21, 2013 Share Posted March 21, 2013 Wat voor grond had je? Zaaigrond volstaat, potgrond bevat misschien al teveel voedingstoffen voor de tere gewassen? En droog houden, de grond op de foto's ziet er erg donker = nat uit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Else Posted March 21, 2013 Author Share Posted March 21, 2013 Ik heb ze in de makkelijke moestuin mix grond staan. En ik weet niet precies hoeveel water ze moeten hebben, maar ik had begrepen dat het nooit te nat kon worden als er gaatjes aan de onderkant van de pot zitten. Of is dat niet zo? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 21, 2013 Share Posted March 21, 2013 Ja en nee. Voor zaailingen van die leeftijd is de grond wat te vochthoudend. Ziet er inderdaad erg nat uit. Nou ken ik zelf de makkelijke moestuin grond mix niet. Maar ik kan me voorstellen dat dat juist extra vocht-vast-houdend is. En natuurlijk ook iets van bemest ? Is voor de zaailingen echt wat téveel. Wel goed voor het stadium hierna. maar niet voor de zaailingen. Echt te nat denk ik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Else Posted March 21, 2013 Author Share Posted March 21, 2013 De makkelijke moestuin mix bestaat uit 1/3 turf, 1/3 compost en 1/3 vermiculiet. Het houdt inderdaad goed vocht vast. Ik heb ze dus te veel water gegeven..... En omdat de blaadjes er verdord uit gingen zien dacht ik juist dat ze te weinig water hadden, lastig. Maar de paprika's en aubergines doen het wel goed en die heb ik precies hetzelfde behandeld, in dezelfde grond en evenveel water gegeven. Die kunnen daar dan beter tegen? Ik ga de volgende zaailingen dan minder water geven, hopelijk lukt het dan wel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted March 22, 2013 Share Posted March 22, 2013 @Else, Mag ik vragen waren de bladeren ook wat grauw grijs achtig met mogelijk wat licht wollig pluis ??? Ik kan de aantasting op je tomaat zo niet echt goed zien??? Het zou grauwe schimmel kunnen zijn. Dat komt nog al eens voor bij o.a. zaailingen en aardbeien. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Else Posted March 28, 2013 Author Share Posted March 28, 2013 Nee, er zat geen wollig pluis op. Ik denk nu eigenlijk toch dat het is gekomen omdat het misschien te koud is geweest. Ze staan in de vensterbank en het heeft natuurlijk een paar keer flink gevroren. De nieuwe zijn al opgekomen en als die 4 blaadjes hebben zal ik ze overzetten in de grote potten. Hopelijk gaan die het dan wel doen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erja Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Hallo,Ik heb denk ik zowat hetzelfde probleem. Alleen mijn planten zijn al heel wat groter. Al een tijdje voorbij het verspeen stadium.Heb 2 foto's bijgevoegd van het probleem. Blaadjes verdrogen helemaal en zie hier en daar wat lichte plekjes op de verdroogde bladeren.Te weinig water? Of te veel? Kan iemand mij ook wat raad of oplossing geven. Ze stonden in een ruimte van ongeveer 19 a 20 graden.Heb ze vandaag in een ruimte gezet van ongeveer 14 graden. doe ik hier goed aan of is dat toch wat te fris?Dank u. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Mijn 1e tomaten staan nu op 11-13 graden , al een paar dagen, en ze staan er fris bij. Wel staan ze stil in de groei. ( Gelukkig ) Die gekrulde bladeren doen mij aan kou denken. Maar zeker weet ik t niet nee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erja Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Dan staan ze nu niet echt te koud denk ik. Heb ze nu op 14 graden staan. Maar daarvoor stonden ze op +/- 20 graden. Gaf ze ongeveer om de 5 dagen water. Bovenkant van de grond is wat aan de droge kant maar wat lager in de potjes voelt de grond vochtig aan. Ze stonden wel veel dichter op mekaar. Alle plantjes dat op de foto staan stonden in 1 bak in plaats van 3 nu. Kan dat er iets mee te maken hebben? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Erja, Misschien zou je ze eens in een groter potje kunnen zetten, en dan gelijk ook weer wat dieper.Misschien hebben ze ondertussen voedingstekorten omdat de potgrond in deze potjes wel uitgeput is.En zou ze ook gewoon op die 19/20 graden houden ipv 14, als je die keuze toch hebt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erja Posted April 1, 2013 Share Posted April 1, 2013 Ik heb ze verspeend begin deze maand in potgrond met meststoffen in. Normaal is dat toch goed voor 6 weken meststof als ik mij niet vergis? De potjes is maat p9. Is dit te klein? Ik heb vorig jaar planten gekocht in ongeveer deze grootte van potjes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts