familymen Posted March 17, 2013 Share Posted March 17, 2013 Hoeveel tomatenplanten zouden jullie planten in een pot met een diameter van 40 centimeter. Thanks Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidje Posted March 17, 2013 Share Posted March 17, 2013 Eentje. Als je te dicht plant maak je meer kans op phytophtora en dan heb je niets. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link to comment Share on other sites More sharing options...
familymen Posted March 17, 2013 Author Share Posted March 17, 2013 Oke bedankt, zou de pot dan niet wat te groot zijn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted March 17, 2013 Share Posted March 17, 2013 Nogal groot, ja...moet een boel potgrond in. Maar als je ze in een serre hebt en de plant heel groot wordt, kan dat goed. Voor een terras o.i.d. zou bijvoorbeeld 30 cm ook al prima zijn. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Art Vandelay Posted March 23, 2013 Share Posted March 23, 2013 Volgens SFG van Mel Bartholomew heeft een tomatenplant 1 sq ft oppervlakte nodig (ik neem aan dat dit is als je hem laat klimmen). Dan is een ronde pot van 40cm diameter iets te groot (1256cm2 oppervlakte vs 930cm2 oppervlakte maar nog niet groot genoeg voor 2 planten. Een pot van 35cm diameter zou optimaal zijn. Meerdere planten in 1 bak is lastig tenzij het een rechthoekige bak is of hij groot genoeg is voor 4. En bij een tomaten plant is dat een vierkante bak van 61x61. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted March 23, 2013 Share Posted March 23, 2013 Hangt ook erg van de soort af.. Wat cherry tomaatjes betreft bijv.: dan kan je er makkelijk 2 tiny tim's (40cm hoog?) in zetten als je ze beide een beetje aan de zijkant zet, maar bijv. beter één gardenners delight (2m hoog?) ofzo. Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 Tis in feite nogal simpel in een te grote pot, gewoon 1 dief mee omhoog leiden.Wel van elkaar gescheiden, de hoofdstengel links en de dief rechts, of juist andersom Natuurlijk belet niets toch 2 tomatenplanten te zetten aan de zijkanten van die grote pot en ze van elkaar weg te leiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Als je een stamtomaat hebt (dus geen struiktomaatje), dan zou ik er maar 1 in een pot van 40 cm zetten. Belangrijker is de diepte van de pot....? Een plant met veel wortelruimte wordt nou eenmaal groter dan een plant met te weinig ruimte. Tot op zekere hoogte natuurlijk... maar dat lijkt me logisch Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
mijnspeeltuin Posted March 30, 2013 Share Posted March 30, 2013 Voordeel van een grote pot, de aarde droogt niet zo snel uit. Nadeel van een grote pot, je kunt de aarde niet nogmaals voor een nachtschade plant gebruiken. Quote In de kern van alle problemen schuilt een kans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts