Jurgen Posted March 17, 2013 Share Posted March 17, 2013 Ik heb dit weekend kropsla geplant en radijsjes gezaaid in mijn koude kas.Dat is zo'n kweekkas van één meter op 60cm en 50cm hoog.Maar nu geven ze toch opnieuw vorst uit. Hoe hou ik die kas vorstvrij? Ik heb me laten wijsmaken om een theelichtje in de kas te zetten en die zo vorstvrij te houden.Maar zo'n theelichtje gaat maar 5 uur mee.Dus als ik die om 22u plaats is die om 3u uit. Zal dit volstaan? Quote Mijn andere groene hobbyhttp://www.aquapraat.nl/index.php?topic=4564het gezelligste aquariumforum van Nederland en België Link to comment Share on other sites More sharing options...
karins70 Posted March 17, 2013 Share Posted March 17, 2013 Ik heb enkele weken geleden al dingen gezaaid in mijn koude kas(12 M2) en ondanks de vorst zijn er al diverse dingen opgekomen zoals radijs, sla, worteltjes. Het heeft ook gewoon gevroren in de kas. dus volgens mij hoef je niet te verwarmen tot boven de 0 graden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted March 17, 2013 Share Posted March 17, 2013 Grote kaars misschien?Een kas is meestalwel een graad of twee warmer snachts Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgen Posted March 17, 2013 Author Share Posted March 17, 2013 Een grote kaars is geen optie gezien de geringe hoogte(50cm) en het feit dat de kas uit polycarbonaat gemaakt is. Quote Mijn andere groene hobbyhttp://www.aquapraat.nl/index.php?topic=4564het gezelligste aquariumforum van Nederland en België Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suus1 Posted March 17, 2013 Share Posted March 17, 2013 Vliesdoek! Een of twee lagen scheelt al enorm. In mijn muurkas scheelt het zo'n 2-3 graden als ik er een dubbele laag vliesdoek over leg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zeeuw Posted March 17, 2013 Share Posted March 17, 2013 Als het spul nog niet bovenstaat niks doen zaad kan tegen vorst. Als het al boven staat kunnen de meeste ook nog wel een nachtvorstje in de kas hebben is mijn ervaring. Moet wel zeggen aan de kust hier valt de nachtvorst mee he. Wil je het echt verwarmen dan kan een kleine gasfles met mini heater uitkomst bieden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaap Posted March 17, 2013 Share Posted March 17, 2013 In mijn koude bak hebben de slaplantjes een hele week nachtvorst overleefd. Ik dacht dat ze de barre temperaturen van afgelopen week niet zouden overleven, geen vliesdoek of kaarsjes gebruikt, maar toen ik dit weekend ging kijken stonden de plantjes er vrolijk bij. Als het goed is hebben we de ergste nachtvorst gehad, dus ik zou me geen zorgen maken over de temperaturen van -1 en -2. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgen Posted March 17, 2013 Author Share Posted March 17, 2013 ok dan. In ieder geval bedankt voor jullie vlot antwoord Quote Mijn andere groene hobbyhttp://www.aquapraat.nl/index.php?topic=4564het gezelligste aquariumforum van Nederland en België Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted March 17, 2013 Share Posted March 17, 2013 Bij mij staat de sla,wortelen en spinazie er fier bij in de koude kas, totaal geen last gehad van de vorst,had er wel klimaat doek over heen gelegd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lombok Posted March 17, 2013 Share Posted March 17, 2013 Zelf heb ik een plastic tunnelkasje met sla,andijvie,groenlof etc. wanneer er nachtvorst wordt verwacht dek ik de plantjes toe met een vliesdoek. Vooral wanneer de zon 's-morgens de kas opwarmd de warmte door dit vliesdoek wordt binnen gehouden tevens kunnen de planten gewoon adem halen en verder groeien. Quote Ik huur kavels bij Volkstuinvereniging 't Boeskoolhöfke te Oldenzaal( www.hetboeskoolhofke.nl) Link to comment Share on other sites More sharing options...
GWB Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 En wat denken jullie van tomatenplantjes, nu in de kas? Ze hebben net hun eerste echte blaadjes ontwikkeld. Een paar weken geleden heb ik een heleboel tomaten gezaaid en die afgelopen weekend allemaal opgepot. Het grootste deel staat netjes in de slaapkamer voor het raam (lekker fris en toch licht). Maar ik had er zo veel dat ik dacht: tijd voor een experiment, ik zet er een stel in de koude kas. Wie weet overleven ze het. Maar met de minimumtemperaturen voor de komende week (tot min 4 hier ter plaatse) betwijfel ik zelf serieus of ze het halen.... Wat denken jullie? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janine~Bustani Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 Euh tsja, ik denk maar zo; men raadt niet voor niks aan om tomaten pas voor te zaaien in maart/april. Zoals je zei was het een experiment dus ik zou zeggen: laat ons de uitkomst weten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgen Posted March 30, 2013 Author Share Posted March 30, 2013 Ben vandaag in de floralux geweest. Heb er een mini serre gekocht van 1,5m x 1,5m op 2,1m hoog.http://www.acd-serres.be/nl-8911-4842-9006-lage-tunnels-tunnelserre-florus.html De adviesprijs is 189€. Maar op één of andere manier stonden die in Floralux geprijsd aan 89,95€ Maar ik vrees dat die niet zal kunnen blijven staan in de winter? of Wel?Ze staat in ieder geval netjes beschut achter de afsluiting.Foto is genomen met mijn rug naar de Z-ZO, dus gericht naar het noorden.Zal morgen of maandag de grond nivelleren en alles netjes afwerken. Heb eveneens wat tomatenplanten gekocht.2x Mathis F1(geënt)en 6x trostomaat F1 (geen verdere specificatie)Maar ik vermoed dat dit wat te veel zal zijn. Mogelijk gaan er 2 in de buitenlucht vliegen later op het seizoen. Voorlopig staat alles nog binnen. In de kweekbakjes staan reeds 15 plantjes kropsla en 2 rijen gezaaide radijsjes. Quote Mijn andere groene hobbyhttp://www.aquapraat.nl/index.php?topic=4564het gezelligste aquariumforum van Nederland en België Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted March 30, 2013 Share Posted March 30, 2013 Lijkt op het Lidlkasje.... Als je er wat langer mee wilt doen is het het beste om hem des winters binnen te halen. Zo mogelijk ook nog even aan je schutting bevestigen zodat ie helemaal stormvast staat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T&M Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Werkt noppenfolie (bubbeltjesplastiek) ook tegen vorst als ik dit s'nachts erover leg. Kan zo namelijk veel via werk krijgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
-sanne Posted April 1, 2013 Share Posted April 1, 2013 Ik heb ook zo'n kas en bij staat er dikke kaars in van 65 branduur, dacht ook eerst dat m'n kas daar niet tegen zou kunnen maar niks is minder waar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted April 1, 2013 Share Posted April 1, 2013 Maar hou je het er vorstvrij mee ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
-sanne Posted April 1, 2013 Share Posted April 1, 2013 Alles staat er nu 2 weken in, sla, broccoli en spitskool en alles leeft nog en groeit heellangzaam dus ik denk dat het warm genoeg is.. ik leg 's nachts wel vuilniszakken over de kieren dat er geen warmte verloren gaat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
-sanne Posted April 2, 2013 Share Posted April 2, 2013 Ik heb er gister nog 'n kaars bijgezet omdat ik meer planten in de kas heb heet. Het is nu buiten -4 en in de kas +3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts