Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Vorstvrij houden van een koude kas.

Jurgen

Recommended Posts

Ik heb dit weekend kropsla geplant en radijsjes gezaaid in mijn koude kas.

Dat is zo'n kweekkas van één meter op 60cm en 50cm hoog.

Maar nu geven ze toch opnieuw vorst uit.

Hoe hou ik die kas vorstvrij?

Ik heb me laten wijsmaken om een theelichtje in de kas te zetten en die zo vorstvrij te houden.

Maar zo'n theelichtje gaat maar 5 uur mee.

Dus als ik die om 22u plaats is die om 3u uit.

Zal dit volstaan?

Mijn andere groene hobby

http://www.aquapraat.nl/index.php?topic=4564

het gezelligste aquariumforum van Nederland en België

Ik heb enkele weken geleden al dingen gezaaid in mijn koude kas(12 M2) en ondanks de vorst zijn er al diverse dingen opgekomen zoals radijs, sla, worteltjes. Het heeft ook gewoon gevroren in de kas. dus volgens mij hoef je niet te verwarmen tot boven de 0 graden.

Als het spul nog niet bovenstaat niks doen zaad kan tegen vorst. Als het al boven staat kunnen de meeste ook nog wel een nachtvorstje in de kas hebben is mijn ervaring. Moet wel zeggen aan de kust hier valt de nachtvorst mee he.

Wil je het echt verwarmen dan kan een kleine gasfles met mini heater uitkomst bieden

In mijn koude bak hebben de slaplantjes een hele week nachtvorst overleefd. Ik dacht dat ze de barre temperaturen van afgelopen week niet zouden overleven, geen vliesdoek of kaarsjes gebruikt, maar toen ik dit weekend ging kijken stonden de plantjes er vrolijk bij.

Als het goed is hebben we de ergste nachtvorst gehad, dus ik zou me geen zorgen maken over de temperaturen van -1 en -2.

Zelf heb ik een plastic tunnelkasje met sla,andijvie,groenlof etc. wanneer er nachtvorst wordt verwacht dek ik de plantjes toe met een vliesdoek. Vooral wanneer de zon 's-morgens de kas opwarmd de warmte door dit vliesdoek wordt binnen gehouden tevens kunnen de planten gewoon adem halen en verder groeien.

Ik huur kavels bij Volkstuinvereniging 't Boeskoolhöfke te Oldenzaal

( www.hetboeskoolhofke.nl)

En wat denken jullie van tomatenplantjes, nu in de kas? Ze hebben net hun eerste echte blaadjes ontwikkeld.

Een paar weken geleden heb ik een heleboel tomaten gezaaid en die afgelopen weekend allemaal opgepot. Het grootste deel staat netjes in de slaapkamer voor het raam (lekker fris en toch licht). Maar ik had er zo veel dat ik dacht: tijd voor een experiment, ik zet er een stel in de koude kas. Wie weet overleven ze het. Maar met de minimumtemperaturen voor de komende week (tot min 4 hier ter plaatse) betwijfel ik zelf serieus of ze het halen....

Wat denken jullie?

• 2 weeks later...

Ben vandaag in de floralux geweest.

Heb er een mini serre gekocht van 1,5m x 1,5m op 2,1m hoog.

blz%2040%20art%20(2).375007%20Tunnelserre%20

http://www.acd-serres.be/nl-8911-4842-9006-lage-tunnels-tunnelserre-florus.html

De adviesprijs is 189€. Maar op één of andere manier stonden die in Floralux geprijsd aan 89,95€

Maar ik vrees dat die niet zal kunnen blijven staan in de winter? of Wel?

Ze staat in ieder geval netjes beschut achter de afsluiting.

IMG_9702.JPG

Foto is genomen met mijn rug naar de Z-ZO, dus gericht naar het noorden.

Zal morgen of maandag de grond nivelleren en alles netjes afwerken.

Heb eveneens wat tomatenplanten gekocht.

2x Mathis F1(geënt)

en 6x trostomaat F1 (geen verdere specificatie)

Maar ik vermoed dat dit wat te veel zal zijn. Mogelijk gaan er 2 in de buitenlucht vliegen later op het seizoen. Voorlopig staat alles nog binnen.

In de kweekbakjes staan reeds 15 plantjes kropsla en 2 rijen gezaaide radijsjes.

Mijn andere groene hobby

http://www.aquapraat.nl/index.php?topic=4564

het gezelligste aquariumforum van Nederland en België

Lijkt op het Lidlkasje.... Als je er wat langer mee wilt doen is het het beste om hem des winters binnen te halen. Zo mogelijk ook nog even aan je schutting bevestigen zodat ie helemaal stormvast staat.

Alles staat er nu 2 weken in, sla, broccoli en spitskool en alles leeft nog en groeit heellangzaam dus ik denk dat het warm genoeg is..

ik leg 's nachts wel vuilniszakken over de kieren dat er geen warmte verloren gaat.