Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Draaiende compostton

Chana

Recommended Posts

Ik heb er een tijd terug ook eens naar gekeken, 6 weken lijkt me wel behoorlijk overdreven hoor. Ik vond de modelen die te koop waren wel heel erg duur, maar zo'n zelf maak draaiton is misschien wel ideaal. Alleen zul je deze tot ene bepaald niveau moeten vullen en dan niets meer toevoegen denk ik anders heb je altijd onverteerde delen erbij zitten.

Heb je eens onderin je hoop gekeken? Meestal is alleen het onderste kwart in het midden echt compost (Zakt ook heel veel in elkaar). 2 jaar is veel te lang. Je moet hem ieder jaar wel eens uit elkaar trekken en de compost aan de onderkant oogsten. Of ontbreekt er water? Dan gebeurt er helemaal niets - lijkt me wel sterk bij een open hoop.

Ik zet mijn compost trouwens nooit om. Gewoon de goede delen eruit filteren en de rest weer opbouwen (ak, toch omgezet) en verder verse dingen bovenop gooien. Natuurlijk krijg je zo geen optimaal compost. Toch verbeter je de grond ermee. Wel uitkijken met onkruidzaden!

Tegenwoordig gebruik ik vooral compostvaten (als je aan wat mensen vertelt dat je er een zoekt heb je er zo een te pakken). Dat werkt voor mij iets makkelijker omdat ook de randen enigszins meedoen in het compostproces.

Die draaiende composttonnen gaan wel snel omdat je telkens belucht. De gekochte varianten zijn volgens mij geïsoleerd en werken daardoor ook wat sneller in herfst en voorjaar. Het lijkt me meer werk om er een te bouwen dan zo en dan de composthoop uit elkaar te trekken. Ik ben dan ook geen klusser en weet niet aan het materiaal te komen.

Misschien moet je van je grote hoop 2 hopen maken dan zijn ze niet zo groot en heb je een om te rijpen en een nieuwe. Bovenkant van de oude hoop overscheppen op de nieuwe hoop, compost aan onderkant oogsten en dan nieuwe dingen op de vrijgekomen plaats gooien (wel even een zooi takjes neerleggen aan de onderkant om wat beluchting van onderop mogelijk te maken).

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Klopt, ik gebruik ook 3 gesloten compostvaten. Het is eerder te nat dan te droog, het materiaal dat je er in doet bestaat voor een belangrijk deel uit water, dus vocht genoeg voor de mocro organismen en de wormen.

Zo'n roterend vat versnelt de zaak wel aanzien maar 6 wkn daar heb ik toch m'n twijfels bij.

En het nadeel van zelfgemaakte compost wat Kruidje aanhaalt, te grof, klopt wel gedeeltelijk. Daarom zeef ik m'n compost voor toepassing, het grove materiaal gaat gewoon nog een keer terug de hoop in voor een herkansing.

Ik heb meerdere hopen, maar de temperatuur is te koud. Omzetten zie ik niet zitten. Elke dag gaat er een klein compostpannetje uit de keuken bovenop, veel te weinig. In de herfst heb ik heel veel kruiwagens vol blad. Ik doe er ook geen mest op, dat scheelt ook.

Maar die ton leek mij dus wel wat. Misschien twee, dat als de eerste vol is ik met de tweede ga beginnen.

Heb jaren geleden een vertikale draaiende gemaakt met binnenverluchting.

Gewoon niks sneller dan gewone composthoop.

En als die vol was had je heel wat spierkracht nodig om die te draaien, zie dat geen vrouw doen hoor

Nu zal een horizontale draaiende misschien iets makkelijker draaien, maar vrees ervoor.

• 1 year later...

Ik heb dit ding een tijdje geleden gemaakt.

Ben er erg blij mee. Na vullen met voornamelijk gras, loopt de temperatuur binnen een paar uur op tot 65-70 graden Celsius. Was een beetje experimenteren met wat goed gaat en wat niet. Etensresten, gekookt, inclusief vlees gaat erg goed. Meeste planten gaan erg goed. Bananen bladeren niet, maar de stam van een banaan plant weer wel. Ik roteer 's ochtends en 's avonds, in twee richtingen één omwenteling. Als het buiten wat kouder is zet ik de deur op een kier, dan verdampt er veel water. Ik heb er een paar grote dingen inliggen die een beetje helpem met vermalen. Dat versnelt het proces aanzienlijk. (wat stukken hout, en een paar kokosnoten)

Na vullen met fijn gras, heb ik binnen drie weken mooie zwarte tuingrond.

• 3 weeks later...

Zo Arjen, leuk om te zien. Ziet er professioneel uit. Ook ingewikkeld om te maken. En waar loopt het motortje op?

http://deepgreenpermaculture.com/diy-instructions/hot-compost-composting-in-18-days/

Na het lezen van dit artikeltje en een verhuizing waarna ik opnieuw begon, zet ik hem regelmatig om. Niet elke dag, hij is ook nog geen meter in omvang en er wordt dagelijks een pannetje groenteafval aangevoerd. Maar valt niet tegen. Als hij minimaal een m3 is begin ik een tweede.

Motortje is een 220V, 50Hz,0,75Kw motor.

Ik ben geen professional, de installatie is dan ook niet professioneel, of mooi gemaakt. Maar het werkt voor mij goed genoeg. Was ook niet moeilijk om te maken.

• 5 years later...

Hallo dames en heren,

Ik zit nu ook te denken aan zo'n soort vat wat je kunt draaien. Dat composteren op langere duur duurt mij te lang. Ik zou de compost graag wat sneller willen gebruiken.

Hebben er meerderen inmiddels zo'n draaiend compostvat? En zo ja, welke en wat is jullie ervaring hiermee?

Of misschien zelf gemaakt? Want zo'n vat kopen is best wel prijzig!

Groetjes, Helly

Good things come in small packages

• 2 weeks later...
Motortje is een 220V, 50Hz,0,75Kw motor.

Ik ben geen professional, de installatie is dan ook niet professioneel, of mooi gemaakt. Maar het werkt voor mij goed genoeg. Was ook niet moeilijk om te maken.

1 HP moter das een stevige jongen, maar nu ziet ik Thailand, vandaar dat het zo snel gaat, met nederlandse koelte zal het veelaal veel minder snel gaan?

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.