Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:
4 uren geleden, Dahli zei:

het feit dat ze zo lang houdbaar

Gelukkig kan je ze jaren goed houden dan kan je volgend jaar weer “gewone” pompoenen kweken met een grotere kookvariatie mogelijkheid. Maar beauty’s zijn het.

Gaat iemand ze nog uitsnijden/ versieren voor een kerst tafel?

Foto uit het boek van Vicky Stork: Het complete pompoenen boek

image.jpg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Wat een heerlijke foto @appelvrouw , zo fijn old school 😍. Dit durf ik niet aan, ik ben vrij onhandig en met die keiharde schil vrees ik voor mijn vingers als ik dit ga proberen 😃. Ik ga wel even naar dit boek op zoek!

Geplaatst:

Oooooh @appelvrouw ! Ik durf ook niet. Maar wát prachtig!

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

@acpronk en @Dahli ik heb nog wel een andere mogelijkheid. Een speciebak van 70 x 35 waar het afgelopen jaar mijn zoete aardappelen hebben gestaan, er is alleen daar geen gras of zo, het is een stuk gedeelte voor de werkplaats bij de buitenkeuken. Ze zouden eventueel kunnen rusten op de dekenkist, want die staat er naast als ze zo ver komen, dan moet ik de stoelkussens gewoon op de stoelen laten, en dat gebeurt meestal in de zomer.

Hier zie je een foto toen ze nog laag stonden, ik kan de foto niet vinden dat ze heel hoog stonden. De planten van de zoete aardappelen stonden heel hoog, maar lagen ook verspreid over de voer. Morgen maak ik een foto van de hoogste. Maar dat rek dat tegen de muur zit, is niet erg sterk. Maar ik ga toch nog gaas kopen, eventueel kan het daar ook komen.

20250507_170155.jpg

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

@Petrasmoestuin Als ze zover komen?

Bedoel je met de dekenkist die zwarte kist rechts op de foto naast de bak? Als je 1 vijgenbladpompoen-plant in het midden van die bak zet, groeit hij binnen 3 dagen ver over die zwarte kist heen. En binnen no time ook naar voren, ook naar boven en ook naar links. Het worden gigantische planten. Vandaar dat ik al eerder zei, zet ze in de volle grond. Die mollen overleven ze wel. Iedere rank zet zich vast in de grond namelijk en wortelt.

Geplaatst:

Dahli, bespaar je de moeite! Petra heeft besloten dat die megaplant in een bak moet, dus dan doet ze dat. Ook al zeggen jij en anderen ( die ervaring hebben met de enorme groeikracht van die plant) dat die plant echt beter gedijt in de volle grond…

Ik geef geen tips meer, want uiteindelijk doet Petra toch wat ze zelf bedacht heeft.

Een en ander bedoel ik beslist niet rottig, maar het is me meerdere keren opgevallen…tips vragen, en het dan toch op je eigen manier doen. 🤷🏼‍♀️

Geplaatst:

Daarin moet ik je toch tegenspreken @jootje dat ik al wat besloten heb en toch wat anders doe en de tips naast mij neerlegt.

Dat is beslist niet waar. En het is je al meerdere keren opgevallen? Misschien heb je een voorbeeld, ik ben nieuwsgierig?
Ik lees alle commentaren en ik weeg af of het in mijn tuin te realiseren.
Ik heb ook een hond lopen en een man die regelmatig het gras maait.

En ik houd rekening met de dieren die in mijn tuin lopen. Ik heb al een paar keer wat gezaaid, dat niet opkwam of werd opgegeten en dat waren geen insecten, maar mollen en muizen b.v. omdat ik in de volle grond had gezaaid.
Ik heb niet veel border, alles staat vol rozen en andere bloemen en wij kunnen er niet of nauwelijks tussendoor lopen in de zomer als alles in bloei staat.

Maar ik zat vanmorgen juist te denken dat ik misschien een plekje heb waar ik hem kan laten kruipen met het risico dat de mollen het beginplantje zo'n 20 cm omhoog kan duwen. 😊 Geen ramp hoor, want anders is er wel wat anders te eten. Ik houd van uitdagingen, dus waarom niet? @Dahli

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Nee, ik ga geen voorbeelden zoeken. Als het alleen die vijgenblad pompoen was geweest, had ik niet eens gereageerd….dit was ( in mijn beleving) het zoveelste. Vandaar mijn reactie. Voor de rest maakt het mij op zich niet uit waar je die pompoen in zaait, yoghurt emmertje of volle grond. Ik wens je een goede oogst.

Geplaatst:
14 uren geleden, Dahli zei:

met die keiharde schil

Volgens mij gewoon het kapje eraf, dat moet toch lukken, uithollen en volproppen met oase. En dan opvullen. Niet dat ik het ga doen, ik hou trouwens niet eens van kerstmrgreen

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.