zonnetje Geplaatst: 8 april 2013 Share Geplaatst: 8 april 2013 Heb 10 dagen terug verschillende courgette ingezaaid boven voor de raam zonder verwarming die staan ,nu zijn die al meer als 15 centimeter groot en zijn allemaal aan het slap hangen .Zou ik die moeten ondersteunen met stokjes of is het beter opnieuw te zaaien? Maar hoe voor kom ik dan als ik opnieuw inzaai dat ze weer zo slap gaan hangen ? Heb nog nooit een courgette zelf gekweekt koop meestal gewoon een plant voor de tuin . Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Nynkef Geplaatst: 8 april 2013 Share Geplaatst: 8 april 2013 zit er genoeg grond in voor de wortels? Staat de plant niet te warm? Krijgt ie genoeg water? Mijn courgetteplantjes staan op een vensterbank aan de oostkant en zijn hardstikke stevig, ongeveer 10 cm hoog Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorg Geplaatst: 8 april 2013 Share Geplaatst: 8 april 2013 Als het kan plaats even een foto. Dat geeft net wat meer duidelijkheid. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Madelen Geplaatst: 8 april 2013 Share Geplaatst: 8 april 2013 De courgetteplantjes staan te warm. Mijn advies is: zaai opnieuw en laat de plantjes buiten wennen aan de koudere temperatuur (afharden), courgetteplanten kunnen niet tegen vorst. Het plantje moet stevig worden; als een plant te lang binnen staat wordt deze lang en dun en zal sneller beschadigen door de wind. Zie http://www.madelen.nl/pompoen/Kweken.html Quote Madelenhttp://www.madelen.nl/pompoen Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Janine~Bustani Geplaatst: 8 april 2013 Share Geplaatst: 8 april 2013 Ik heb courgetten en pompoenen nooit laten wennen buiten en altijd goede oogst. Ik zaai eind maart/begin april, laat ze binnen opgroeien tot half mei en na IJsheiligen plant ik ze direct buiten in de volle grond. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
kiara_shi Geplaatst: 8 april 2013 Share Geplaatst: 8 april 2013 Misschien geef je juist te veel water? In ieder geval, pak een plantenspuit met regenwater en een lepel epsomzout en sproei elke dag deze oplossing op de bladeren. Naar mijn mening heeft het voedingsgebrek. Je kunt ook wat brandnetelthee (afgekoeld) geven aan de wortels. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
zonnetje Geplaatst: 8 april 2013 Auteur Share Geplaatst: 8 april 2013 Ga zo meteen in een grotere pot zetten en brandnetelthee geven en nee ze staan niet te warm erg fris boven ,maar bedankt voor de antwoorden ga het proberen en helpt het niet dan toch maar opnieuw zaaien . Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Claudia69 Geplaatst: 8 april 2013 Share Geplaatst: 8 april 2013 (aangepast) Gewoon dit weekend opnieuw zaaien. Na twee weken staan de kiemblaadjes goed uit, na nog eens twee weken zijn ze ideaal om te planten. Mijn ervaring is dat courgettes en pompoenen die te lang in een potje staan minder goed aanslaan buiten. Ik geef ze net de tijd om op te komen. Groeien doen ze maar in volle grond.Na opkomst zet ik ze overdag buiten in een bak waar plexiglas over ligt en haal ik ze alleen 's nachts naar binnen. Pompoenen en courgettes groeien snel en schieten binnen heel snel op. 8 april 2013 aangepast door Gast Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Piroska Geplaatst: 8 april 2013 Share Geplaatst: 8 april 2013 Wat bedoel je precies met slap? Zijn de blaadjes slap of gaan de plantjes naar beneden? Ik heb verschillende courgetterassen gehad en de meesten die ik had bleven op hun plek en stonden fier omhoog, maar er zijn ook kruipende rassen, die gaan dus niet omhoog. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
zonnetje Geplaatst: 9 april 2013 Auteur Share Geplaatst: 9 april 2013 De plantjes buigen naar beneden en het zijn geen kruipende rassen Piroska.Claudia als ik over een paar dagen geen verschil zie ,zaai ik opnieuw in . Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Piroska Geplaatst: 9 april 2013 Share Geplaatst: 9 april 2013 OK, zonnetje, dan gaat er inderdaad iets niet goed, maar het schoot mij opeens te binnen namelijk ... Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
zonnetje Geplaatst: 10 april 2013 Auteur Share Geplaatst: 10 april 2013 DEmeeste Cougette staan weer recht op en het lijkt als of ze zich goed herstellen maar toch voor de zekerheid het weekend wat meer inzaaien . Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jasmin Geplaatst: 10 april 2013 Share Geplaatst: 10 april 2013 Hoeveel planten wou je dan wel niet in je tuin zetten?? Die planten leveren behoorlijk veel oogst als je ze goed verzorgt... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
zonnetje Geplaatst: 10 april 2013 Auteur Share Geplaatst: 10 april 2013 Jasmin die zijn niet allemaal voor mijn tuin ook voor de gezamelijk moestuin van ons vrijwilligerswerk en voor ons laatste projekt een klein moestuin bij een thuis waar mensen met een geestelijk en lichaamlijk hancicap verblijven .Dus vandaar dat ik er nog meer zaai. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jasmin Geplaatst: 10 april 2013 Share Geplaatst: 10 april 2013 OK, want zelfs 1 plant kan zoveel produceren dat de courgette je tegen gaat staan... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jootje Geplaatst: 10 april 2013 Share Geplaatst: 10 april 2013 Had vorig seizoen 4 courgette planten waarvan twee het heel goed deden......78 courgetten! Gelukkig vinden we ze lekker. Nu weer ( veel te veel) gezaaid......komen ook allemaal op, en schieten zo hard hun potjes uit, dat ze al in grotere potten moeten! En dat is binnen 5 dagen....... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
zonnetje Geplaatst: 10 april 2013 Auteur Share Geplaatst: 10 april 2013 Lust ze zelf niet maar mijn man en de familie wel daarom kocht ik altijd gewoon 1 plant .Maar 4 cougette hebben het toch opgegeven dus in het weekend meer opnieuw inzaaien dan ik dacht . Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Else Geplaatst: 10 april 2013 Share Geplaatst: 10 april 2013 Zo veel courgettes van 4 planten???? Oeps! Dan heb ik er nu ook veel te veel gezaaid (9 stuks). Dan moet ik ze straks maar niet allemaal gaan planten als ik het zo lees. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Nynkef Geplaatst: 10 april 2013 Share Geplaatst: 10 april 2013 misschien weggeven aan je buren?? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Claudia69 Geplaatst: 10 april 2013 Share Geplaatst: 10 april 2013 Zo veel courgettes van 4 planten???? Oeps! Dan heb ik er nu ook veel te veel gezaaid (9 stuks). Dan moet ik ze straks maar niet allemaal gaan planten als ik het zo lees.Ik zet ook altijd vier planten. Prima basis voor sauzen en soepen en als je de courgettes groot laat worden, bewaren ze even goed als een pompoen (moet je ze wel schillen en ontpitten voor gebruik). Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
malouis Geplaatst: 10 april 2013 Share Geplaatst: 10 april 2013 @Claudia69 Hoe bewaar jij de courgettes en hoe lang lukt dat? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Claudia69 Geplaatst: 10 april 2013 Share Geplaatst: 10 april 2013 Gewoon in de kelder, op een rek. Af en toe valt er eens eentje uit, maar ik heb rond nieuwjaar de laatste opgebruikt, en er ligt nog 1 pompoen (muscade) en een paar verbasterde patissons (kruising tussen patissons en courgettes volgens mij - maar die zijn al te hard om nog iets mee te doen). Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
malouis Geplaatst: 10 april 2013 Share Geplaatst: 10 april 2013 Oké, ga ik ook eens proberen. Dat scheelt een hoop inmaken! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Claudia69 Geplaatst: 10 april 2013 Share Geplaatst: 10 april 2013 Je moet ze dan wel echt groot laten worden tot ze een harde schil hebben, zoals een pompoen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
malouis Geplaatst: 10 april 2013 Share Geplaatst: 10 april 2013 Bedankt voor de tip! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.