Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Aubergine

patsy

Recommended Posts

Gewoon vragen, bij onze gemeente kan het 1 x per jaar gratis opgehaald.

Maar ik weet dat Maastricht bijvoorbeeld 1 container heeft staan waar iederen naar behoefte kan halen, ook niet inwoners. Maar denk dat dat een beetje ver is he.

Maar voor mij niet goeie tip Jos...

• 4 weeks later...

Voordat de aubergine - na de enigszins ontmoedigende berichten en foto's hier - de boeken ingaat als probleemplant die je vooral niet in je tuin moet zetten, hier even wat opbeurende en opfleurende foto's van mijn aubergine. Uit zaad gekweekt, niet gesteund, niet gemest, niet gediefd of bladgeplukt, eigenlijk geen enkel onderhoud maar wel een fijne warme en zonnige plek in de volle grond.

De kiemplant, half mei

568_29a5ffabaa19033d0bc86938d17f64e5.jpg

En de weelde van vele vruchten rond half augustus.

568_eb0ba58d083a2aed138b74cb902e0e9b.jpg

De volgende lichting dient zich onmiddellijk alweer aan, evenals nieuwe bloemen waaruit straks nog meer vruchten komen.

568_3358d8fffb96d32ca63a772dedca2806.jpg568_551f7a0bff9d921255c79c0dd57be23a.jpg

Natuurlijk moet je niet te beroerd zijn om te delen want tenslotte 'in een boom zo volgeladen mist men een, twee pruimpjes (of in dit geval aubergines) niet'.

568_114a5aa7ba52d05f8f02ae18d8bd830f.jpg

De aubergine is lang niet zo vervelend als de boeken u willen doen geloven. Ik heb 'em voornamelijk voor zijn schoonheid (en voor de vegetarische noten-aubergine-lasagne en de baba ganoush) maar wie de vrucht graag eet moet het echt proberen. Warmte is eigenlijk z'n enige eis, maar dat is in bijna elke tuin te realiseren (oke, niet in siberie maar daar woont volgens mij niemand van dit forum).

Ik zou daarom graag willen afsluiten met de volgende woorden: aubergine, de (weinige) moeite waard!

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

mij werd ook aubergine ernstig afgeraden en ben erg blij dat ik niet geluisterd heb en koppig ben geweest en toch voor aubergine ben gegaan!

Supermooie plant en een van de makkelijkste die ik heb!

Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.

• 4 years later...

Ze komen er aan, de striped toga's. Zo leuk

Het lijkt zo al heel wat, maar ze zijn pas zo groot als een erwt.

Deze staat buiten. De andere, in de kas, doet het minder goed.

2016-06-19-843401466343057.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Ik had 3 planten buiten staan. Heb geen kas maar gehoopt dat deze zomer een beetje warm zou worden. Ik heb ze gerooid vanmorgen. Door al die nattigheid waren ze vanaf het uitplanten nauwelijks gegroeid.

Ik kweek regenwormen in mijn compostbak

Jammer jòh

Ik moet er wel bij zeggen dat ik ze al op 14 februari binnen, onder de lamp, gezaaid heb.

En op 15 mei via de kas naar buiten heb gedaan. Dat scheelt

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.