Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Ik krijg geen pepers ontkiemd!


Stephanie777

Aanbevolen berichten

Al twee keer geprobeerd peperzaadjes te laten ontkiemen, maar het wil niet lukken. Voor de rest is alles opgekomen trouwens, het zijn echt die pepers. De eerste keer niet warm genoeg gezet, maar de tweede keer goed vochig gehouden en warm gezet: overdag boven het internetmodem en vanaf een uur of 4 op de verwarming tot ik naar bed ging.

Heeft iemand tips van goede, makkelijker ontkiembare peperzaden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

capsicum annuum kiemt normaal vrij snel.

Heb je telkens zaadjes van hetzelfde zakje proberen te zaaien? Misschien heb je gewoon pech met het zakje.

Probeer eens wat anders.

Van de 20 soorten die ik gezaaid heb, zijn er 2 niet uitgekomen.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad uit hetzelfde zakje. Misschien slechte zaadjes. Maar ik vermoed de warmte: overdag op de router is net niet warm genoeg denk ik, tussen 16 en 23 uur op de verwarming wel. Maar zijn te weining uren boven de 25 graden. Ik ga in elk geval een ander zakje proberen en anders maar een peperplant kopen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe warm is het in je keuken of woonkamer? Normaal is kamertemperatuur voldoende.De mijne kiemen bij 22°C.

Gebruik ook zaai en stekgrond, geen potgrond.

Pepers kiemen langzaam, en kunnen gaan schimmelen in gewone potgrond.(afhankelijke van de kwaliteit van het zaad)

Je kan ook wat grof zand mengen onder potgrond.

Probeer de zaadjes langs onder te bewateren.

Als je langs boven bewatert, zal je de zaaigrond aandrukken waardoor er minder kiempjes tevoorschijn zullen komen.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Iemand een idee waarom mijn pepers niet kiemen, of ben ik te ongeduldig?

 

Ik heb Chocolate Scorpion pepers gezaaid (3 weken terug) en ze staan op ongeveer 22 graden, iets warmer wanneer de zon op het bakje schijnt.

Ongeveer 2 weken geleden heb ik dezelfde pepers ook nog eens met de Deno-methode geprobeerd, maar ook hier zie ik nog niets verschijnen.

 

 

Het is een Capsicum chinense, gekocht bij Diana

 

Zaai ik ze gewoon nog eens opnieuw en warmer? Of is het bij zulke hete pepers gewoon moeilijker om ze tot kiemen te krijgen?

 

 

Edit: de rest van mijn pepers (Bhut Jolokia, Mme Jeanette, Adjoema, Cayenne en jalapeno) zijn overigens wel allemaal gekiemd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zet mijn bakjes tot opkomst op de vloer naast de verwarmingsketel, waar de vloerverwarming vertrekt. Ik zaai in licht vochtige stekgrond en bedek de zaden met een dun laagje stekgrond. Daarover vernevel ik wat lauw water. Doe ik elke dag opnieuw, zodat de grond geleidelijk iets natter wordt. Meestal staan ze boven na een dikke week. Maar toch zijn er elk jaar bakjes die niet reageren. Dit jaar twee bakjes rode paprika gezaaid, dezelfde soort, een bakje met nieuw gekocht zaad, een bakje met zaad dat over was van vorig jaar. Het bakje met oud zaad is volledig opgekomen, dat met de nieuw gekochte zaadjes amper.

 

Ik heb zo de indruk dat zaden niet altijd even goed bewaard worden in de tuincentra waar ze worden verkocht. Soms hangen ze in volle zon, soms staan ze vochtig. De slecht opgekomen zaden had ik voor een keertje gekocht in een klein tuincentrum in de buurt. Ik weet al dat ik daar geen zaad meer koop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook nog een tip gekregen van Diana: Zet ze eventueel gewoon in de serre, de temperatuurverschillen kunnen er vaak ook voor zorgen dat ze kiemen. Overdag is het al snel 25 graden in de kas wanneer de zon erop schijnt, zonder zon wordt het dan weer frisser.

Zo is het gelukt bij anderen die zaden van haar hadden Ik probeer althans op de drie manieren, warm gezaaid, deno warm, gezaaid in kas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus peperzaden boven gewoon op de verwarming staan? drogen ze dan niet te fel uit?

Mijn peperzaadjes zijn gezaaid in van die bruine "driehoekspotjes, lijkt wel op karton-achtig per 9", en deze dan in een plastiek bakje, om het water op te vangen, mag deze dan op de verwarming?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is een chemische stof die de kieming bespoedigt.

Ik denk dat ze het zaadomhulsel doorbreekt of oplost ofzo.

Ik weet wel niet meer welke stof.

Misschien weet er iemand welke stof ik bedoel?

 

Ik zaai altijd in deze goedkope propagator:

http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=840

Daar heb ik altijd heel goede resultaten in.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe warm is het in je keuken of woonkamer? Normaal is kamertemperatuur voldoende.De mijne kiemen bij 22°C.

Gebruik ook zaai en stekgrond, geen potgrond.

Pepers kiemen langzaam, en kunnen gaan schimmelen in gewone potgrond.(afhankelijke van de kwaliteit van het zaad)

Je kan ook wat grof zand mengen onder potgrond.

Probeer de zaadjes langs onder te bewateren.

Als je langs boven bewatert, zal je de zaaigrond aandrukken waardoor er minder kiempjes tevoorschijn zullen komen.

 

Dank je voor je reactie!

Zaai en stekgrond heb ik.

Vanaf nu ga ik de zaadjes langs onder bewateren, dus gewoon water in plastiek bakje doen, en de "zaadjes" doen de rest dan?

Bij is het 23 a 24 graden in huis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een aandachtspunt; zorg ervoor dat de zaadjes niet continu (te) nat staan, en dat er lucht bij kan. In andere woorden, zorg ervoor dat je grondmengsel niet dicht slaat. Ik gebruik zelf potgrond, gemengd met wat zand. Dat werkt prima, maar dan moet het zand wel grof zijn, zoals zandbakzand. Ik had ook wat potjes gemengd met zand uit de moestuin, maar dat is fijner zand met meer humus ertussen. Dat werd een soort vochtige kleefpasta, waar 1 set peperzaadjes in dood gekookt is (bij een graad of 30). Ook kiemplantjes van met name aubergine vielen enkele dagen na opkomst dood om, door wortelrot.

Inmiddels staat alles happy in luchtigere grond. Ik geef ook niet elke dag water, om te voorkomen dat de zaadjes te nat staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer het eens op de deno methode als gewoon zaaien niet wil. Ik zaai al mijn Capsicums deno en heb zeer goede resultaten(maar soms ook wel eens een soortje dat niet wil(kan gebeuren)).

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is een chemische stof die de kieming bespoedigt.

Ik denk dat ze het zaadomhulsel doorbreekt of oplost ofzo.

Ik weet wel niet meer welke stof.

Misschien weet er iemand welke stof ik bedoel?

 

Ik zaai altijd in deze goedkope propagator:

http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=840

Daar heb ik altijd heel goede resultaten in.

 

 

Bedoel je waterstofperoxide? Dit werkt ontsmettend en kan ook het kiemen bespoedigen.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Geen van de Chocolate Scorpion wil kiemen.. Best wel jammer, want had hem graag gehad!

Ik heb nog 2 zaadjes over, zou ik het nu nog voor de laatste keer opnieuw proberen via Deno met deze twee, of ga ik er geen pepers meer van hebben vanwege te laat?

Heb al via Deno gedaan, gewoon binnen gezaaid en gezaaid in serre (die laatste staat er wel nog maar een week, dus daar kan nog wel iets van komen misschien )

 

Als het geen zin meer heeft, omdat de oogst dan veel te laat zou vallen, zit ik dit jaar zonder hete pepers vermoed ik.

 

Wat dan gedaan? Pepers uit de winkel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...