Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Ter plekke zaaien van pompoen, bonen, maïs?

Ben92

Aanbevolen berichten

Hoeveel success heeft het direct zaaien van pompoen, mais en bonen zo rond juni? of zou het slimmer zijn om ze allemaal binnen te laten kiemen en dan uitplanten? Ik ga flink wat zaaien dus het maakt nogal een verschil of ik potjes moet gebruiken of niet, maar het liefst verlies ik zo min mogelijk planten, wat zouden jullie doen? en hoeveel last zal je hebben van slakken en vogels e.d. die zaailingen vast heel smakelijk vinden?

voor alle zaden en zaadjes http://www.aedoszaden.nl

plant veredeling, leuk jazeker kijk ook even hier: http://plantbreedingforum.eu/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met mais heb ik geen ervaring, maar pompoenen zaai ik voor, in grote potten, vanaf half april. Slakken lusten graag pompoenzaailing. Bonen zaai ik ter plekke later in mei en bescherm in dan met wat wapperspul tegen vogels, die graag de jonge bonen eruit trekken.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorig jaar mais ter plekke gezaaid. Heb niet zulke vruchtbare grond, dus er waren een paar kleintjes, maar ik had ook zeker een grote maiskolf erbij zitten. Dus het is goed mogelijk, bij mij groeit alles wat minder snel.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij zaait voeder-+ suikermais je in elkaars buurt?

Dit geeft onderling kruisbestuiving waardoor je suikermais in kwaliteit (smaak) achteruit gaat, je korrels maken dan meer zetmeel...

Of je moet dit niet erg vinden natuurlijk Want jullie kunnen het goed kwijt aan de beesten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisteren weerspannig wat mais in de grond gezet die was voorgeweekt in huis. Ik ben die kou en sneeuw zo spuugbui, dat ik ze uitdaag om nog eens terug te komen ... denk het niet, denk dat we onze portie al gehad hebben...

(mocht het misgaan, heb ik nog korrels voor een nieuwe zaaironde)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bonen (eind mei want 'bonen mogen de meimaand niet zien') en pompoenen (half mei) zaai ik direct buiten en dat gaat eigenlijk altijd goed.

Mais kwam steeds nogal onregelmatig op => die heb ik dit jaar voor het eerst binnen gezaaid. Kijken of dat beter gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wij zaaien alle drie voor in perspotjes of grote potten of zaaitray's, wel wat meer werk, maar je hebt altijd goede plantjes in de tuin.

- vanwege alle hapgrage mondjes in de moestuin

- omdat de opkweek beter te regelen is met water geven en temperatuur kiezen

- omdat we dan nog wat kunnen schuiven met uitplanten (als het mooi weer wordt winnen we een paar weken, als het prut is winnen we aan plantjesgrootte binnen)

- omdat we ook nog kunnen schuiven met de oogst, mais kweken we warm op, er gaan dan half mei grote planten de tuin in, we hebben dan een paar weken eerder rijpe kolven

Het is hier nu gortdroog in de tuin, als we buiten zaaien moeten we steeds kijken of de zaden wel vochtig blijven, of de bedekking niet wegstormt, of er al gaas overheen moet tegen vanallesennogwat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zaai alles ter plekke. En niet te vroeg. Wel eens meegemaakt dat later gezaaide bonen of maïs sneller groeide dan vroeg gezaaide. Het vroeg gezaaide heeft dan zo'n last van een koudeperiode gehad, dat deze een behoorlijke groeistagnatie kreeg en daar moeilijk overheen kwam.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...