Naiobi Geplaatst: 6 maart 2011 Geplaatst: 6 maart 2011 ik ben Petra, woon in Borne, heb een leuk huis met een tuin, maar niet zo'n grote tuin. ik ga beginnen met een vierkante meter moestuin, wordt geloof ik ook wel Square Feet Gardening genoemd? Dit omdat mijn tuin simpelweg niet groot genoeg is voor een echte moestuin en ik toch wel graag wat buiten bezig wil zijn. En ik wil eens proberen of het me lukt om zelf groenten enz. te verbouwen. Ik heb een bak. Van de week ga ik grond en zaadjes ed aanschaffen. Ik ben benieuwd of het me lukt. Ik zal nu het forum door gaan spitten, want er staan vast veel handige tips op. Quote pluk de dag
bonnie f Geplaatst: 6 maart 2011 Geplaatst: 6 maart 2011 Welkom,Er zijn meer forummers met kleine en beperkte mogelijkheden. Ik werk ook veel met potten en bakken voor het kweken van groente en kruiden..Is nog leuk om te doen ook. Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Skoebidoe Geplaatst: 6 maart 2011 Geplaatst: 6 maart 2011 Welkom! Ik ben ook nieuw op dit forum sinds vandaag...We zouden elkaar als lotgenoten kunnen omschrijven want mijn ruimte is ook heel erg beperkt.Qua teeltoppervlak heb ik amper 9 m².We kunnen hier misschien van elkaar nog leren! Quote
Naiobi Geplaatst: 6 maart 2011 Auteur Geplaatst: 6 maart 2011 ja ik denk dat ik ook wat lossen bakjes/potten ga gebruiken nog. Ben nu veel aan het lezen over wat ik zal gaan zaaien in mijn ieniemienie tuintje. Nog best lastig hoor om te bedenken wat en te kiezen. waar ik al aan zit te denken: rucola knoflook boerenkoolkapucijnersijsbergsla wortels basilicum augurk? Wordt misschien wel te groot? peperpaprika tomaat aardbei framboos haha, wordt al een aardig lijstje... Zijn er dingen bij die erg lastig zijn? en zaaien jullie de zaadjes eerst binnen op en verpoten het dan naar buiten? Quote pluk de dag
Jorieke123 Geplaatst: 6 maart 2011 Geplaatst: 6 maart 2011 Welkom!Boerenkool neemt best wat ruimte in.. Maar is wel goed te telen in een pot, en daarna in de vierkante meter bak op een plek waar je iets hebt geoogst aan het einde van het seizoen.Ijsbegsla zou ik persoonlijk niet doen, pluksla levert (naar mijn mening) meer op in een kleine bak. En je hoeft niet te wachten tot er eindelijk een krop is ontstaan, je kunt langer oogsten. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Naiobi Geplaatst: 6 maart 2011 Auteur Geplaatst: 6 maart 2011 ok, thanks voor de tips. Quote pluk de dag
Jorg Geplaatst: 6 maart 2011 Geplaatst: 6 maart 2011 Welkom Petra, Leuk lijstje al, zoals jorieke schrijft is pluksla een echte aanrader voor in de makkelijke moestuin.Naast de beschikbare ruimte die het plantje inneemt: zie hier: hoeveel-planten-in-vak-square-foot-garden-t158.html moet je er rekening mee houden dat een aantal planten redelijk hoog kunnen worden en een vorm van ondersteuning nodig hebben. Zoals uit jouw lijstje de tomaat, kapucijners en augurk. De framboos zou ik niet in je vierkante meter bak neerzetten maar ergens anders in de volle grond. Sommige groente zaai je direct buiten zoals wortels, rucola en knoflook (en kapucijners?) omdat ze of niet van verplanten houden of ze de lage temperaturen kunnen verdragen. Andere groente zaai je voorlopig nog binnen voor omdat het nu nog te koud is buiten en je ze straks makkelijker uit kunt planten. Verder wil ik je aanraden om vragen in een apart bericht te stellen zodat vraag en antwoord ook voor anderen overzichtelijk zijn . Quote
Koert Geplaatst: 6 maart 2011 Geplaatst: 6 maart 2011 Welkom Petra,Kapucijners had je eerder in Februari kunnen voorzaaien, vanaf Maart zoals Jorg aangeeft op de plaats. Je hebt lage en hoge rassen, het ras Desiree blijft mooi laag en is goed te gebruiken voor in de MM. Quote Even a broken clock is right twice a day
bonnie f Geplaatst: 6 maart 2011 Geplaatst: 6 maart 2011 Ik vind paprika en peper lastig. Moet nu echt binnen gezaaid worden. Misschien dit jaar een plantje kopen?Hetzelfde geldt een beetje voor tomaat.Voor een beginner zijn gekochte plantjes een leuk begin.Heb ik vorig jaar ook gedaan. Nu zit ik te frutten met zaad, is wel leuk.Leuk, meer potten en bakken-forummers. Kunnen we do en don't uitwisselen.Ik ga dit jaar van alles uitproberen in een pot, kruiden, pluksla, snijbiet, lage peultjes, tomaat, peper en aardappel. Gewoon om het proberen. Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
bonnie f Geplaatst: 6 maart 2011 Geplaatst: 6 maart 2011 Oja, vorig jaar courgette in een pot gehad (gekocht plantje)Deed het goed! Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Helly Geplaatst: 6 maart 2011 Geplaatst: 6 maart 2011 Hallo Petra en welkom op dit forum. Ik heb net mijn 1e MM bak neergezet en gevuld met aarde. Daar ga ik denk ik morgen in beginnen te zaaien. Ik heb ook al eea binnen voorgezaaid. Ik gebruik voor de hoge planten een rek dat achter mijn bak is geplaatst. Daar kan alles tegenaan groeien wat maar wil.Veel plezier hier! Tips in overvloed, en anders gewoon een vraag stellen. Quote Good things come in small packages
RickT Geplaatst: 7 maart 2011 Geplaatst: 7 maart 2011 Hartelijk welkom! Quote Rick`s Steigerhouten Meubelen
jasmin Geplaatst: 7 maart 2011 Geplaatst: 7 maart 2011 Hoi, Welkom op het forum!! Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Nicolette Geplaatst: 8 maart 2011 Geplaatst: 8 maart 2011 veel kweek en forum plezier. Leuk boekje http://www.amazon.co.uk/Vegetable-Fruit-Growing-Small-Spaces/dp/0716022451 Quote
Veerkee Geplaatst: 9 maart 2011 Geplaatst: 9 maart 2011 Welkom,info is hier zeker te vinden!!leuk dat je erbij komt weer een lid erbij! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.