Jump to content

Ik ben er klaar voor... Denk ik?!?!

Recommended Posts

Posted

Na een paar weken lekker inlezen op het forum vandaag toch een account aangemaakt en mezelf meteen maar even voorstellen.

Ik ben Jeroen, 33 jaar en woon in de Zaanstreek. Vorig jaar heb ik succesvol tomaten- en aardbeienplanten de hele zomer in leven weten te houden, dus voor dit jaar de lat een stuk hoger gelegd... Misschien wel iets TE hoog

2013041719213084771366220398.jpg

Zie hier mijn bonte collectie die ik gisteren samen met mijn zoons (4 en 7) bij het tuincentrum gekocht hebben. Alles staat netjes in mijn VEELS te grote kas van 180 x 140 x 80 van de Aldi.

Mijn plan was om de meeste plantjes over te potten naar een paar balkonbakken van 60 cm lang. Voor de sla en kruiden lijkt dit me geen probleem, maar ik twijfel nogal over de tomaat en paprika planten. Wat denken jullie, is het verstandig om deze in een eigen pot te zetten of moet dat makkelijk in zo'n balkonbak kunnen?

Op de vensterbank staan ook al de nodige kweekbakjes met o.a. kruiden en tuinbonen klaar. De tuinbonen zijn inmiddels een centimeter of 15 hoog en zien er goed en gezond uit. Nu groeien ze nog in van die kokospulp condoompjes, kan ik deze ook al naar mijn VilaKas verplaatsen??

Ik sta open voor tips, opmerkingen en suggesties en hoop, mede door hulp van alle mede forumleden dit jaar mijn tuin en dakterras vol te kunnen zetten met mooie en grote groente en kruidenplanten!!

Groet,

Jeroen

Ow, ja, mijn (achter)tuin is niet zo heel groot en staat op het noordoosten, dus ik wil uiteindelijk alles in potten en bakken in de enige hoek zetten waar de zon dagelijks langskomt.

Posted

Ziet er goed uit. Je schrijft over een veel te grote kas ... ik denk dat je de ruimte best nodig hebt als alles goed aan de groei gaat..?!

Veel plezier en succes met tuin

Posted

Welkom !

Jawel hoor !! Je bent er klaar voor. Je bent er klaar voor lekker te gaan neuzen op dit ongelooflijk uitgebreide forum. Héél veel topics zijn er te vinden over van alles en nog wat. Er is een zoekfunctie.

Kom je er niet uit kun je in een van de hoofdonderwerpen al je vragen stellen die daar passen. Diepte van je benodigde bakken, potmaten, zaaitips , bemesting, whatever.

In balkonbakken ( ik neem aan van die langwerpige ? ) zijn prima voor een kropje sla ofzo, maar tomaten hebben daar echt te weinig ruimte. Alle vragen kun je stellen op het forum, en overal wordt je geholpen.

Wat een waanzinnige tent trouwens. Waait dat niet weg van het dakterras ? ( ook daar zijn topics over )

Veel plezier op dit forum !!

Posted

WOW, je slaat je eerste post op, doet een bakkie en heb meteen twee reacties!! Echt te gek!!

De kas heb ik bij de Lidl gekocht en kan bijna als kampeertent gebruikt worden Zoals die er nu bijstaat op mijn dakterras lijkt het heel wat, maar de plantjes zijn nog zo klein. Op de zij en voorflappen ligt een betonnen bestratingsrand, het lijkt me sterk dat dat wegvliegt, anders:

Ik ga meteen wat vragen in de juiste hoofdonderwerpen zetten!! Want grootse plannen en weinig ervaring is een gevaarlijke combinatie. Maar met de hulp van dit forum ga ik er wel uitkomen.

Posted

Hoi Jeroen, welkom!

Ook al lijkt alles nu niet bepaald groot genoeg/te groot ten opzichte van elkaar, straks kun je beter een beetje ruimte over hebben dan tekort! Een beetje afhankelijk van de soort tomaten en andere planten zul je blij zijn dat je ze met grote pot en al nog in je kas kunt plaatsen....

Veel plezier in ieder geval en lees-ze! (Ik ben daar ook nog steeds mee bezig en kom elke keer weer leuke en verrassende dingen tegen!)

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Posted

Welkom Jeroen, ben zelf 1 dagje later dan jij aangekomen op dit forum. Grootse plannen moet 'm in de naam zitten want ik heb 0,0 ervaring maar wel veel zaadjes geplant van god weet wat allemaal. Succes en veel plezier!

Esse Quam Videri

Posted

Welkom!

Ik ben zelf ook nieuw op dit forum trouwens

Je hebt die kas bij Lidl gekocht zeg je, wat is zo'n beetje de prijs daarvan? Ik wil namelijk ook wel zo'n gave grote kas in mijn moestuintje!

Mvg bert

Beter 1 kip in je buik dan 10 in de lucht.