Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Studentenmoestuin op het balkon - introductie


AnnaV

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

 

Mijn naam is Anna, een studente geneeskunde uit Maastricht. Ik zat er al een tijdje over te denken om te proberen wat groentes te laten groeien op mijn kleine studentenbalkonnetje, en ben gisteren eindelijk langs het tuincentrum gegaan. Voor alle duidelijkheid: ik heb eigenlijk geen flauw idee waar ik mee bezig ben en doe vrolijk maar wat, dus alle tips zijn welkom!

 

Mijn balkon staat op het oosten, en ik heb helaas alleen 's ochtends 2-3 echt zon er op. De planten heb ik overgezet in plastic potten.

 

Ik heb nu staan:

- een plantje met minipaprika'tjes (plukklaar gekocht, zodat de andere plantjes weten welke kant ze opmoeten )

- twee paprikaplanten (geel/oranje), nu 30cm hoog maar nog zonder vruchtbeginsels.

- tomatenplantje, ca 25 cm hoog, zonder vruchtbeginsels.

- een stekje van radijsjeszaadjes die ik zelf (binnen) geplant had. Ze zijn wel een beetje van slag door het ompotten, dus ik weet niet of ze het gaan redden.

- kant en klare potjes basilicum en peterselie. De basilicum heb ik zonet maar naar binnen gehaald, die werd een beetje slapjes op het balkon.. (?)

- binnen: beginnende tomatenplantjes (zelf geplant), 3cm hoog.

 

Ik wil binnenkort ook nog wat veldsla plantjes halen, en sta verder open voor ideeën van ''niet te moeilijke'' groenteplantjes.

 

Alle tips welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op dit forum Anna!

 

Sla kun je direct ter plekke zaaien en heeft geen hoge ontkiemingstemperatuur. Dat zou je nu al in een balkonbak kunnen zaaien bijvoorbeeld. Hier begint het aardig op te komen.

En joh, doe lekker gek, al doende leer je het meest.

 

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je op je balkonnetje wat kunt afschermen voor koude wind, dan zouden de paprika's en tomaten in ruime potten goed kunnen lukken. Voldoende water en voedsel geven op de grond!

 

Veel kruiden zullen het ook goed doen. Stan geeft ook al goede ideeen! Ik zou daar nog aan willen toevoegen: pluksla, romeinse sla, bietjes, bosuitjes, meiraapjes....Die geven vrij snel al oogst. Veldsla is het nu niet meer de tijd voor..dus dat zou ik niet doen nu...wachten tot het najaar misschien. (Lijkt me ook sterk dat ze die verkopen nu. Misschien wel allerlei andere slasoorten-plantjes en die kunnen prima. Veldsla is trouwens geen slasoort, maar van een heel andere familie)

 

Radijsjes verdragen verplanten niet zo goed....dus ik vrees dat die weinig worden en snel zullen gaan schieten. Misschien kun je ze nog eens ter plekke zaaien in een pot!

 

Succes met je balkontuintje!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...