Skoebidoe Geplaatst: 7 maart 2011 Geplaatst: 7 maart 2011 Welke houtsoort is het meest geschikt voor het vervaardigen van een koude bak? Quote
RickT Geplaatst: 7 maart 2011 Geplaatst: 7 maart 2011 Dat ligt er maar helemaal aan wat voor budget je hebt. Het beste is Bankirai hardhout. Het hoeft ook niet met gemene chemische middellen verduurzaamd te worden omdat het van nature al duurzaam is. Quote Rick`s Steigerhouten Meubelen
dennislp Geplaatst: 7 maart 2011 Geplaatst: 7 maart 2011 iemand enig idee of ik MDF kan bewerken om het in de tuin te gebruiken? Nog flink wat gratis stukken van liggen! Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
wouttie75 Geplaatst: 7 maart 2011 Geplaatst: 7 maart 2011 Niet ! Tenzij je het voor 1 seizoentje wil doen, maar valt dan uit elkaar als karton, of je moet er meer verf opsmeren dan het waard is ! Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !
dennislp Geplaatst: 7 maart 2011 Geplaatst: 7 maart 2011 kan wel is bij de action kijken voor verf , of nadat het huis geschilderd is, is kijken wat er over is of de 'vrouwen methode'' plastificeren Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
LucV Geplaatst: 7 maart 2011 Geplaatst: 7 maart 2011 Welk hout heb jij gebruikt Rick, is dat geschikt om zonder te verven enkele jaren mee te gaan? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 7 maart 2011 Geplaatst: 7 maart 2011 MDF is echt niet voor buiten, en kan amper een druppeltje water hebben... Naaldbomen hout gaat dan veeeeeeeeel langer mee (in vergelijking ) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
RvO Geplaatst: 7 maart 2011 Geplaatst: 7 maart 2011 iemand enig idee of ik MDF kan bewerken om het in de tuin te gebruiken? Nog flink wat gratis stukken van liggen!Het kan. Minstens 2 lagen grondverf, en dan 2 lagen lak. Tenzij het geheel buiten moet overnachten, dan nog een paar lagen meer En natuurlijk jaarlijks bijwerken. Zoals al gezegd: karton kan ook. M.i. beter ongeverfd grenen. Dat redt het zeker een jaar of 4. Daarna drogen en in de open haard.Of je loopt tegen een aanbieding aan van een of ander in de bouwmarkt. Aanvulling: voel me een beetje spuit elf. Quote
Helly Geplaatst: 7 maart 2011 Geplaatst: 7 maart 2011 Spuit 11 Lama, heb t inmiddels opgezocht Quote Good things come in small packages
Jorieke123 Geplaatst: 7 maart 2011 Geplaatst: 7 maart 2011 (denk omdat er in korte tijd vele antwoorden werden gegeven) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
RickT Geplaatst: 8 maart 2011 Geplaatst: 8 maart 2011 Welk hout heb jij gebruikt Rick, is dat geschikt om zonder te verven enkele jaren mee te gaan? Ik gebruik nieuwe steigerdelen uit de bouw. Dat is lariks hout, en gaat op zeker minstens 5 jaar mee.Te koop bij de groothandel in hout. [Jongeneel BV is een heel goed bedrijf] voor p.m. 12 euro per plank van 5 mtr. [20 cm breed, 3 cm dik] Ik laat het verder onbehandeld. Quote Rick`s Steigerhouten Meubelen
Juna Geplaatst: 8 maart 2011 Geplaatst: 8 maart 2011 Hoe zit het met pallet hout Rickt? Is dat goed hout? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 8 maart 2011 Geplaatst: 8 maart 2011 Dat verschilt heel erg. Wij komen ook wel eens (zo goed als) hardhouten pallets tegen. Heel zwaar en oranje-achtig van kleur. Maar de meeste pallets zijn van hout wat niet veel kan hebben aan vocht en potgrond. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
RickT Geplaatst: 8 maart 2011 Geplaatst: 8 maart 2011 Klopt, er zijn pallets dat lijkt wel hardhout, maar er zijn ook pallets die stop je nog niet in de open haard. De wat betere pallets zijn ook meestal statiegeld pallets Quote Rick`s Steigerhouten Meubelen
jasmin Geplaatst: 8 maart 2011 Geplaatst: 8 maart 2011 Op dit moment zijn er allemaal aanbiedingen van geïmpregneerd hout voor in de tuin. Ik weet niet of de behandeling van het hout in je groente kan trekken. Even door de folders van de Gamma, Praxis en Karwei bladeren... diverse prijzen, diverse afmetingen... Ik zit te spelen met de gedachte om borderrollen te kopen... dat zijn stroken van halve paaltjes. Bij de Karwei zit er ook worteldoek tegenaan. Prijsindicatie:Praxis: 2 meter 50 x 20 cm 4,79 (kortingsbon inleveren)2 meter 50 x 30 cm 8,99zonder worteldoek Karwei:1 meter 80 x 20 cm 4,951 meter 80 x 30 cm 8,19met worteldoek Ik weet niet hoe het uitpakt, maar het ziet er verzorgd uit. Bovendien... planken kopen is ook duur, ... en lastig vervoeren als je geen auto hebt... Ik weet alleen niet of ik voor de 20 cm of de 30 cm ga... scheelt haast het dubbele... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
hansm Geplaatst: 8 maart 2011 Geplaatst: 8 maart 2011 leuk Jasmin, vindt ik mooi eruit zien en net wat je zegt ook makkelijk Quote Players only love you when they're playing.
RvO Geplaatst: 8 maart 2011 Geplaatst: 8 maart 2011 (aangepast) Aanbiedingen in de gaten houden loont. Ik liep onlangs tegen een aanbieding "meubelplaat" (heet dat zo?) aan, voor minder geld dan ruw grenen . Nee helaas, aanbieding is over. Ik heb de boel daarom maar goed in de beits gezet. Foto: tuinkas-ontwerp-plan-t129.html#p10074 Zelf zou ik in ieder geval een constructie gebruiken die te verplaatsen is. Dat zie ik met die halve paaltjes nog niet zo snel gebeuren. Vergis ik me? Maar misschien is dat voor jullie minder relevant. 8 maart 2011 aangepast door Gast Quote
Berti Geplaatst: 8 maart 2011 Geplaatst: 8 maart 2011 net vandaag tuinhout gekocht.niet voor een koude bak maar voor verhoogde bedden, maar dacht, bak is een bak... geschaafd vuren planken. (gamma, deze week 15% op tuinhout met pas)normale prijs 6.96 voor plank van 3.60 trouwens, als het je wat kan schelen hou je wel een beetje rekening met het milieu....hoe het behandeld is, waar het vandaan komt.en als je het behandelt, bedenk dan, dat dat spul ook in je groenten kan komen.althans ikzelf neem het risico liever niet. Quote
RvO Geplaatst: 8 maart 2011 Geplaatst: 8 maart 2011 ... en als je het behandelt, bedenk dan, dat dat spul ook in je groenten kan komen. althans ikzelf neem het risico liever niet.Ik heb dekkende buitenbeits gebruikt. Ik kreeg er een goed gevoel bij, maar kan niets aantonen. Wie heeft een idee waar ik gegevens vind over geschikte verf / beits e.d.. Quote
dennislp Geplaatst: 8 maart 2011 Geplaatst: 8 maart 2011 Op dit moment zijn er allemaal aanbiedingen van geïmpregneerd hout voor in de tuin. Ik weet niet of de behandeling van het hout in je groente kan trekken. Even door de folders van de Gamma, Praxis en Karwei bladeren... diverse prijzen, diverse afmetingen... Ik zit te spelen met de gedachte om borderrollen te kopen... dat zijn stroken van halve paaltjes. Bij de Karwei zit er ook worteldoek tegenaan. Prijsindicatie:Praxis: 2 meter 50 x 20 cm 4,79 (kortingsbon inleveren)2 meter 50 x 30 cm 8,99zonder worteldoek Karwei:1 meter 80 x 20 cm 4,951 meter 80 x 30 cm 8,19met worteldoek Ik weet niet hoe het uitpakt, maar het ziet er verzorgd uit. Bovendien... planken kopen is ook duur, ... en lastig vervoeren als je geen auto hebt... Ik weet alleen niet of ik voor de 20 cm of de 30 cm ga... scheelt haast het dubbele... Ja die hadden wij ook altijd in de tuin, denk totaal een stuk van snel 12meter..Alleen onze ervaring was toch echt wel dat je het na 3, misschien 4 jaar wel kan weg gooien.. Paaltjes die afbreken, etc etc. Uiteindelijk hebben we het dus vervangen door die randjes van steen Maar voor in een moestuintje is het denk wel handig spul! Ook ben je lekker snel klaar met maken! Lekker simpel! Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
jasmin Geplaatst: 8 maart 2011 Geplaatst: 8 maart 2011 Gewoon hout (planken) krijgen van Rick de Timmerman ook maar een jaar of vier, vijf als levensverwachting... dus dat calculeren we gewoon in. Verder... geen probleem om de rest met stenen te doen... maar ik ben door mijn bakstenen en tegels heen na de eerst vier kleine bedjes... en aan alle kanten (via Marktplaats.nl )kan je gratis stoeptegels krijgen... maar hoe gaan we dat fixen? Met de boodschappenkar? Achter op de fiets?? Zucht... En ik zat hier ook niet te denken aan koude kas, maar aan borders voor verhoogde bedden. Wat keuze aan hout betreft dezelfde afwegingen... Voordeel: je zit niet aan vierkant vast, maar je kan rond gaan..ovaal... met een bocht... driehoek... of een rare hoek volgen... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
RvO Geplaatst: 8 maart 2011 Geplaatst: 8 maart 2011 Zomaar een gek idee...Schop maar als het ongepast is. Maar moet het hout zijn?Zelf heb ik een bak gemaakt van een restant tegels (50*50 en 40*60).Levensverwachting? Geen idee. De hunnebedden alhier zijn ook van steen en houden het al een slordige 5000 jaar uit .Na ja, voor mijn tuintje zal het wel iets minder zijn. Plaatje: rvo-stelt-zich-voor-t807.htmlOp de tweede foto kun je het een beetje zien. Desgewenst kan er wel een betere foto komen. Meer info kan. Morgen. Maar voor nu welterusten. Wegens koorts en andere ellende. Edit: dat had dus al iemand bedacht. Bedtijd. Quote
LucV Geplaatst: 10 maart 2011 Geplaatst: 10 maart 2011 Topic gesplitst:Discussie over een 'grow hole' vs grondwaterstand kan hier verder: alternatief-koude-bak-grow-hole-t935.html Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.