Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Brood bakken (van eigen granen/met eigen pitten en zaden)


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Ik hoop dat de titel niet te lang is?

 

Wij gaan dit jaar heel wat granen verbouwen. En brood bakken is sowieso natuurlijk zo ongeveer stap 1 in de zelfvoorziening.

Maar ik kreeg het potverdriedoriedubbeltjes toch niet voor elkaar!

Ik heb net een brood gebakken met een aantal tips en uitleg van Berti, en het is heerlijk geworden!

Het was een vrij lichte mix (voornamelijk normale bloem, met een gedeelte meergranenmeel), en pas het 1e brood, dus ik heb nog een boel te oefenen. Maar je kunt er in ieder geval geen gat meer mee in het aanrecht slaan!

 

Ik heb de smaak weer te pakken Berti, dankdankdank! (hoeft mijn vriend ook niet meer te doen alsof ie mijn misbaksels wel lekker vindt )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gebakken brood ervan vind ik ook niet zo prettig. Ik heb een kleine Inventum. 600 Gram per keer...

Dan laat ik het deeg ervan nog narijzen, en doe gelijk een tweede keer in de machine...

 

Daarna twee broden tegelijk in de oven. Doe ik bij vlagen, hoor. En als ik het doe, moet ik snel zijn, want de kids eten direct een brood achterelkaar op...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja, nu nog geen granen van eigen land hoor. We hebben wel eigen maïsmeel, maar daar bak je geen brood mee (geen/weinig gluten).

Komende herfst dus wel. En dan heb ik ook rozijnen, pompoenpitten, zonnepitten (hoe ga ik die in vredesnaam in grote aantallen pellen?) maanzaad, etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

fijn dat het gelukt is jorieke!! graag gedaan!!

 

en kneden? ik snap niet dat jullie dat rotwerk vinden

het is perfekte onthaastings therapie, en heel goed tegen stress.

 

en ik ken zelf het no knead systeem, gebruik het nu ook maar heeft even gekost om het goed te laten werken.

was zo simpel nog niet.

op youtube staat een filmpje en toen ging me een licht op, en daarna lukte het wel.

 

al die machines HELEMAAL NIET NODIG.

behalve de oven dan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja, nu nog geen granen van eigen land hoor. We hebben wel eigen maïsmeel, maar daar bak je geen brood mee (geen/weinig gluten).

Komende herfst dus wel. En dan heb ik ook rozijnen, pompoenpitten, zonnepitten (hoe ga ik die in vredesnaam in grote aantallen pellen?) maanzaad, etc.

 

Hoe je dat pelt? Je ging toch een dagje organiseren voor dit forum?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja, nu nog geen granen van eigen land hoor. We hebben wel eigen maïsmeel, maar daar bak je geen brood mee (geen/weinig gluten).

Komende herfst dus wel. En dan heb ik ook rozijnen, pompoenpitten, zonnepitten (hoe ga ik die in vredesnaam in grote aantallen pellen?) maanzaad, etc.

 

Nou, dat ging ik je eigenlijk net vragen, maar ik zie dat je dat ook nog niet uitgevogeld hebt... hoe gaan we de zonnepitten pellen??

 

Stampen en zeven??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik garandeer niet dat dit het antwoord is... gevonden met Google...

 

Zonnebloempitten kun je net als beukennootjes makkelijker pellen na het roosteren. Een deel van de pellen gaan los als je ze tussen 2 doeken wrijft, het liefst nog warm. Dan is het een stuk minder werk, en het is bovendien echt een werkje voor kinderhandjes.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Peter bauwens schrijft dat je ze op een aanrecht moet leggen, met een theedoek er op, en dan met de deegroller er over. Dan in een bak met water, en je hebt een boel zonnepittenpuin.

Geen mooie pitjes dus, zoals je wel in zakjes kunt kopen

Ik zal tegen die tijd eens kijken of het uitmaakt als ze geroosterd zijn idd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...
Bovenstaande blog is trouwens sowieso een aanrader voor broodbakkers, staat vol met allerlei broodrecepten, inclusief foto's.

 

Wat grappig om de keuken van arden ook hier terug te vinden. Ik ben al jaren van van deze site! Mijn eigen brood maak ik met de Kitchen Aid want ik heb geen hekel aan kneden maar ik bak 8 tot 10 broden tegelijk en dan krijg je er wel genoeg van. Ik houd nu eenmaal van plaatjes dus hierbij mijn laatste baksels

21ajpdc83491371399051.jpg

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

@veuvecouderc: Bedoel je dan zo 1 als hier op de 1e pagina?

http://www.kokenkoken.nl/KitchenAid-Artisan-mixer/nl/page/334/

Of zijn die vooral mooi en niet sterk genoeg? Ik ben erg benieuwd!

 

http://www.kitchenaid.nl/app.cnt/ka/nl_NL/pageid/pgkaproddetail001/catid/7/subcatid/35

Max. deeginhoud: 1 kg standaardbloem of 800 g volkorenbloem.

 

Volgens mij zijn alle Kitchenaids wel geschikt, maar de hoeveelheid deeg die je in een keer kan maken is afhankelijk van het vermogen.

 

Zelf hebben we een Kenwood, die kan 600g volkorenmeel aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bak ook elke week brood, soms meerdere keren per week. Maar ik ben lui, ik gebruik het no kned recept

Verder hier ook een Kenwood, maar sinds ik altijd het niet kneden brood gebruik heb ik die nog nooit voor brooddeeg gebruikt. Zal dat ook eens proberen.

Kersenbloesem, mama van 2 kleine kersjes. Voor het eerst dit jaar een mini moestuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die kitchenaid (van dat plaatje inderdaad) is voor mij sterk genoeg, net als ajmoraal zegt max 800 gram volkorenmeel erin. En ik bak alleen maar volkorenbrood want dat kunnen die Fransen niet! Nou ja ze kunnen het wel maar da's echt niet te betalen.

 

En die kitchenaid is er na lang beraad gekomen, want ik moet wel een ding hebben dat werkt en inderdaad ook een beetje stevig in zijn schoenen staat. En daarbij is ie natuurlijk prachtig!

 

Maar wij hebben ook een Kenwood Net zo goed alleen kan daar net iets minder in. En lang zo mooi niet.

 

Ik vind brood bakken enig en ik probeer ook steeds weer iets nieuws maar ik maak er wel altijd een puinhoop van en ik heb geen zin om zo'n puinhoop op te ruimen voor maar twee broodjes. Dus maak ik er altijd een stuk of 10 tegelijk. In de kitchenaid prop ik dan het maximale (800 gram meel) en daar haal ik dan deeg uit voor twee broodjes. In die Kenwood doe ik altijd iets minder dan mag en dan maak ik van dat deeg 1 groot brood. Dan doe ik dat hele circus nog een keer en nog een keer. Dus dan heb ik uiteindelijk deeg voor een stuk of 9 broden gekneed.

 

Omdat het broodbakken hier niet echt meer een hobby is maar een soort 'levensbehoefte' heb ik mezelf ook een semiprofessionele oven kado gedaan. En daar passen al die broden dan in 2 keer in.

 

Maar die Kitchen Aid heb je ook nog in een grotere uitvoering volgens mij heet ie dan de Heavy Duty of zo. Kan meer in!

Verder is het volgens een heel handig ding want je kan 'em uitbreiden met o.a. een graanmolentje. Maar ik weet niet of dat voor de hoeveelheden die jij Jorieke gaat malen wel genoeg is

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de bakkers, veel recepten haal ik van Ardens website maar ik heb ook boeken van Linda Collister. Hele fijne boeken voor allerlei soorten brood.

[ik had hier een link staan naar een commerciele site met haar boeken maar da's eigenlijk nergens voor nodig, even zoeken op het net en je vind de boeken zo. ze bestaan ook in het nederlands]

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...