Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Sperziebonen zaaien, in potjes. Lukt niet?


Ronnie1971

Aanbevolen berichten

Hallo

Ik heb al een aantal keer geprobeerd om sperzie bonen te zaaien in een bakje grond

Maar steeds weer komt er niets op en alle bonen zijn een soort vergaan

Hoe kan ik ze het beste opkweken zodat ik ze als plantje in de tuin kan zetten

 

Groeten

Ronnie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als 1e denk ik aan de optie dat ze wellicht te nat zijn gehouden ?? Dan rotten de bonen weg. Bij leggen bonen, goed water geven ( tenzij ze al zijn voorgeweekt , dan echt nog wat minder ) en daarna nauwelijks meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ik ze te nat heb gehouden zal kunnen kloppen en dan rotten ze inderdaad weg

Ik zal morgen weer een nieuw bakje zaaien en dan niet veel water geven

Ik heb ook wel eens gehoord dat ze de bonen in een bak met kranten op kweken oid

Alvast bedankt voor het advies

 

Groeten

Ronnie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben totaal geen expert, en sinds dit jaar aan het stoeien. Toevallig vorige maand voor het eerst sperziebonen gezaaid. Had er 3 gezaaid, waarvan er maar 1 is uitgekomen. Eerder genoemde tip van niet te nat had ik inderdaad ook gekregen en ook zo gedaan. Water geven bij het zaaien, verder niet. Bovendien heb ik wat zand door de aarde geroerd om het wat luchtiger te maken. Maar waarom er nou maar 1 is uitgekomen en de anderen niet... Tja. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij krijgen bonen bij het poten niet eens water mee want potgrond rechtstreeks uit de zak is meestal vochtig genoeg om bonen te laten kiemen. Om tijdens het ontkiemen uitdrogen van de grond te voorkomen zet ik een aantal potjes in een bak bij elkaar en leg er een krant of plastic zak over heen . Het geheel krijgt pas voor de eerste keer water als de aarde omhoog wordt 'geduwd' als teken dat de bonen er aan zitten te komen. Dat water geven gebeurt dan niet van boven maar via de onderkant van de potjes door een laagje water in de bak te doen . Water van boven krijgen ze pas als ze echt helemaal boven de grond staan.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier iemand op het complex die sperciebonen voorzaait in een bak met houtzaagsel of schaafsel. En dan een beetje vochtig houden. Het is een tip die hij van Garant zaden gekregen heeft en al jaren met succes toepast! Ik had het nog nooit gezien maar ga het wel eens proberen denk ik....

De groenten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn schoonvader legde zijn bonen altijd een week (2de of derde week van mei )op een jutezak op de grond waar ze uiteindelijk geplant zouden worden, andere zak er op, vochtig maken en laten kiemen maar........

 

 

MVG

 

 

Danuta

MVG

 

Danuta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat prima werkt is de bonen eerst een paar dagen in de zonnebloem/olijf,etc..olie maakt niet uit welke te leggen waarna ze een beschermend laagje krijgen en er zo later in de grond geen rotting komt, werkt ook prima bij veel andere grote zaden en je kunt zo ook met minder kans op rotting in de vollgrond zaaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze eerst laten kiemen op natte watten.Zo kon ik precies zien welke het wel of niet deden. Daarna zijn ze in een bakje in de grond gegaan,en ze staan nu mooi boven allemaal.

Omdat dit goed werkte,heb ik al mn soorten bonen zo gedaan,en ze zijn allemaal gelukt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik las dit onderwerp en baalde! Ik had namelijk mijn boontjes in potjes gedaan om later uit te planten en je raad het al, enorm nat gehouden! Nou, dat kan ik wel vergeten dacht ik! Maar vandaag kwam ik in de kas en ze komen allemaal boven! Beginnersgeluk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...
  • 4 years later...

Als je binnen voorzaait (voor-"legt"):

Bakje(s) met vier laagjes keukenpapier, papier goed vochtig maken en houden, maar niet nat. Boontjes er op leggen.

Afdekken met huishoudfolie, met daarin gaten geprikt. Binnen houden.

Per vier naar P9 potjes verspenen als de steeltjes tussen wortel en zaad een paar centimeter lang zijn.

Bij goed weer (hoge nachttemperaturen) kunnen ze dan naar de koude kas.

Uitplanten -met kluit- in de volle grond als ze 10 a 15 cm hoog zijn.

 

Zo dus (ze staan alleen even buiten voor de foto):

2016061913315172741466494341.jpg

(Je ziet hier AH-stoombakjes. Nog iets makkelijker, want een teveel aan water zakt door het roostertje)

 

Oefenen met een paar stuks kan nu al. Alleen als test, want veel te vroeg.

Ik begin zo met de eerste serie op 15 mei.

Gemiddelde opkomst bij mij: >= 90%.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties, ik was wat vroeg begonnen,zodat ik ze uit kan planten als ze een beetje groot genoeg zijn. Voor vogels etc. Mijn man heeft vandaag een moestuinbak gemaakt, moet nog potgrond in, staat onder een afdak.plastic er over,dan zou het straks goed moeten gaan.laat er een keer een briesje water over gaan en dan vijf tot acht dagen zouden ze boven moeten komen. Hoop dat het zo lukt, want ze rotten best snel,vind ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...