Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Welk onkruid is dit en hoe kan ik het best verwijderen?

Ledoc

Recommended Posts

Goeie middag!

Ik heb last van een bepaald soort onkruid, Hopelijk kunnen jullie me helpen met het verwijderen er van!

Hierbij enkele foto's van de snoodaard

image35541367830184.jpeg

image290811367830201.jpeg

image355181367830216.jpeg

foto461651367830232.JPG

Alvast bedankt voor de reacties!

Het is zevenblad.

Het beste kun je het proberen uit te putten door elke keer de bladeren te plukken (schijnt ook lekker te zijn) of het minimaal 2 jaar af te dekken met zwart plastic. Je kunt ook proberen om het met wortel en al te verwijderen, maar dan mag je geen klein stukje wortel laten zitten. Elk stukje wortel word weer een nieuwe plant en als je het niet goed verwijderd doe je dus eigenlijk aan vermeerderen.

Het is in ieder geval niet makkelijk te verwijderen en je moet een lange adem hebben. Hier komt een klein beetje zevenblad onder de schutting door van de buren. Ik pluk het elke keer af en het word langzamerhand wel iets minder.

Tja. Een bekend probleem hoor. De vorige poster zegt eigenlijk alles al.

Maar zie ik daar rechts je kasje ? Daar zal het ook in staan ? Ik heb het ook. Van buiten mijn tuin loopt het mijn kasje binnen. Helaas pindakaas. Ook gif helpt niet hoor.

Leg je erbij neer. Probeer het in te dammen , eventueel érg lang dichtleggen dus Maar laat het niet gaan , het neemt je hele tuin in. Blijven maaien , blijven maaien, helpt ook uiteindelijk ( grasveldje van maken )

Tis klerespul. Heb er ooit round-up op geprobeerd. Deed eerst alsof het dood ging, en toen ik even niet keek kwam het keihard terug. Inmiddels doe ik inderdaad aan het "uitputten". Plukken, en dan aan de kippen geven. Die zijn er dol op.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Hoi als je het stuk niet wil afdekken.

Schoffellen en dan keuken zout er over en dat nog even in-schoffelen/harken. 1 a 2 x per maand herhalen en je zal zien wat round up niet kan gaat met keukenzout wel. De round-up zorgt allen voor bladverlies/sterfte. Bij het gebruik van keukenzout in combinatie met het schoffelen komt het zout in de stelen en wortels van de plant en bijt uit.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Het zout spoelt snel uit daarom ook regelmatig herhalen. Je bodem is binnen een half jaar tot een jaar niet meer zilt en als je er b.v. planten op zet bedoeld voor de kuststreek kunnen ze heel veel zout hebben. En kan je er na een maand al weer planten op zetten. Je strooid ook geen kilo per keer maar rond de 1 a 2 eetlepels per keer voor zo'n stuk grond als in dit topic op de foto.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Elk onkruid groeit onder specifieke omstandigheden, dit omdat ze in de Natuur de taak hebben om de bodem te herstellen/verbeteren.

Zevenblad (Aegopodium podagraria) groeit in bodems met de volgende eigenschappen (niet alle hoeven overeen te komen, maar het gros zal wel het geval zijn):

Calcium gehalte: laag

Fosfaat gehalte: erg laag

Kalium gehalte : hoog

Magnesium gehalte: erg hoog

Humus gehalte: laag

Bacterieel leven: laag

Bron: Weeds and why they Grow - Jay L. McCaman

Bodems waar vele andere onkruiden groeien hebben nog tekorten of overschotten aan Ijzer, Sulfaat, Koper, Zink, Borium, Chloride of Selenium, maar dat valt bij Zevenblad erg mee.

Kun jij de bodem van bovengenoemde problemen afhelpen, dan zal je zevenblad vanzelf verdwijnen. Onthou dat dit inderdaad geen snelle resultaten zal geven, maar wel de enige Werkelijke. Onkruid zal namelijk altijd terugkomen zolang je bodem in deze toestand is en is het niet Zevenblad, dan wel een ander onkruid die in dezelfde omstandigheden gedeid. Ga je bijvoorbeeld met gif spuiten dan wordt je bodem nog slechter en zal het in de loop van tijd misschien nog zwaardere onkruiden uitlokken.

Advies volgens genoemd boek is dus bekalken (met kalk zonder magnesium), het aanbrengen van Natuurfosfaat, en het activeren van het bodemleven op welke wijze dan ook (compostthee, bokahsi, EM, of anders...).

In goede bodems is de hoeveelheid beschikbare calcium 5 - 7 keer zo groot als de hoeveelheid beschikbare magnesium en voor het fosfor-kalium gehalte geldt een verhouding van 2-1 tot 4-1. Je ziet dat we met ons huidige NPK voedingssysteem dus precies het tegenovergestelde doen (het is dan ook niet meer dan logisch dat we met al deze onkruiden, ziektes en plagen te maken hebben).

Edited by Guest

Comprehend and copy Nature

Wat een gedoe allemaal. ALs je dat allemaal vol moet houden kun je beter nu de spitvork er bij pakken en alles uitspitten, schudden en alle wortels er uit plukken. Met een spitvork, zodat je niet alles in stukken snijdt. Even boos maken, maar je zult blij zijn met het resultaat! Geen herhaling, geen door zout verpeste bodem en hierdoor dood bodemleven en direct je stukje grond kunnen gebruiken voor iets van groente of wat dan ook. Het enige waar je op moet letten is dat als je eenmaal klaar bent, je dagelijks even controleert of restjes uitlopen er weer boven komen. Die trek je er dan heel makkelijk uit omdat je grond lekker los is gespit.

Als het ook nog vanuit de buren komt, dan zou je een borderrolletje of zo in kunnen graven om te voorkomen dat het je tuin weer ingroeit. iets van 40 cm diep ongeveer.

Tis hetzelfde als kweekgras, alleen zevenblad groeit op vooral stikstofrijke bodems en kweekgras is juist een indicatie dat je bodem aan het verschralen is.

Nogmaals, geen gif nodig, gewoon even hard werken. Ik spreek uit ervaring, helaas...(kweekgras in mijn geval)

Zevenblad, daar heb ik vorig jaar drie kruiwagens vol uitgegraven, met de riek de grond opgeschept en de kluiten gebroken en dan alles opgeraapt wat ik kon, daarna de grond gezeefd.

Nu staat er hier en daar nog een klein stukje maar die zijn nu wel gemakkelijk te verwijderen.

Ik mag zeggen dat de tuin nu wel zevenbladvrij is.

Onder de buxushaag durft er ook nog wel eentje de kop opsteken maar een lang leven kennen ze niet meer, zo diep mogelijk uittrekken, ik graaf er een klein putje rond en dan trek ik ze er uit.

Round-up moet ge niet proberen , dat helpt voor geen moer, komt tenadere niet meer op het hof hier.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Je kunt het eten. Je kunt er stamppot en pesto mee maken. De kippen lusten het ook.

Wou ik net zeggen, als het echt zevenblad is kan je het eten, zoiets als spinazie bijv.

Toevallig las ik het vanmorgen in het Happinezz nr 3 van dit jaar:

Wie zevenblad in de tuin heeft, weet dat het een overenthousiaste plant is- of anders gezegd: zevenblad kan flink woekeren en is bijna niet uit te roeien. De oplossing? Regelmatig plukken en gebruiken in de keuken! Het hypergezonde kruid barst van vit. C, calcium en kalium, stimuleert de afvoer van gifstoffen uit de nieren en is een prima, pittig alternatief vor spinazie. Pluk het jonge blad, niet de bloemen

Ik zou zeggen, gratis en voor niets groente die je niet eens zelf gezaaid heb, wat wil je nog meer?

Vreselijk spul. Ik heb het ook in de tuin. De enige plek waar het nu 100% verwijderd is, is in de kippenren. Daar krijgt het de kans ook niet meer om terug te komen. Ik stuur regelmatig mijn kipjes naar een plek waar ik veel van die zooi heb staan(ze graven en wroeten graag daar waar ik eventjes met de schoffel ben geweest). Dat is bij mij de beste methode gebleken.

Tja, bij houden de schapen eht op de weides kort hoewel mijn andere weide op dit mometn echt helemaal overtrokken is, daar ehbben koeien op gestaan door de schuinte veel vertrapt en daar waar schade was staat het nu vol met zevenblad en brandnetels.... De brandnetels beginnen we dit jaar met uitgraven en flinke hoeveelheden dauerwiesemensel te strooien. Zo hebben we het op da hng voor het huis ook gedaan en hebben nu slechts nog 2 grote patches die dit jaar nog gedaan moeten worden... Op de hang zelf, de plek waar de schapen het voorjaar zijn, is bijna geen zevenblad meer te bekennen...maar in mijn kruidentuin laat ik ze liever niet )

MVG

Danuta

MVG

Danuta