Jump to content

Waar vind ik pootaardappelen?

Recommended Posts

Geen idee of aardappels groente is maar ik wist niet waar ik het anders moest plaatsen.

Laatst zag ik bij het tuincentrum een bakje met pootaardappelen staan. Vandaag ben ik weer langs geweest maar helaas zijn ze op en komen ze niet meer.

Ik kan nu toch nog wel aardappelen poten toch? Ik ben namelijk van plan om dit te gaan doen in een emmer. Ik heb dus eigenlijk maar een paar pootaardappeltjes nodig maar waar kan ik die vandaan halen?

Als je ze echt niet meer kan vinden kan je ook naar AH of een andere supermarkt gaan en kijken of ze een kilo-verpakking (Bio) aardappelen hebben (mogelijk met wat spruiten er al op) en deze planten. Let wel op dat je geen vroege aardappels(als het ras al aangegeven is dan) koopt anders heb je geen oogst.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Ja...kan nog net, zoals Stan zegt. Kreeg verleden jaar mijn tuin pas begin mei. Heb het ook zo gedaan: biologische aardappels uit eigen land (meestal resistente rassen en geschikt voor ons klimaat) gepoot rond 10 mei. Als er al wat spruitpunten inzitten: des te beter. Heb ze half augustus geoogst: geen enorme opbrengst, maar ook niet slecht. Bijkomend voordeel is dat in de harde klei een lekker rul grondje overblijft. Nog geschikt voor een nateelt.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Ik heb nog poot aardapels liggen en geen ruimte het zijn late aardapels rode en ga volgende week richting Haarlem. En 2 pinsterdag richting Schiphol misschien indebuurt? Je mag ze hebben. Stuur mij maar even een pb. Het zijn rode aardapels. Ik hoor wel of je intresse hebt.

Nu nog aardappelen zetten is vrij laat... Zou je normaal in maart doen, met deze strenge winter in april. Heb er vorige week nog gezet, vrees dat het een beetje te laat is, maar we zullen zien. Die pootaardappelen heb ik echter al een hele tijd geleden gekocht. Lagen al een aantal weken scheuten te vormen.

Maar probeer het gewoon als je echt wil. Zoniet, kan je die grond beter gebruiken voor gewassen die rond deze tijd de grond in moeten.

@Benetton, Ja je kan ze zelf maken. De aardappelplantjes op de foto zijn van overgehouden oogst van afgelopenjaar. Bewaard in een doorzichtige plastic pot in de keuken. Gepoot toen de uitlopers er om schreeuwde en vanwege de vorst in de plasticfolietunnel. De kleinste aardappeltjes op de foto van deaardappels heb ik gebruikt 17042013325818201368562217.jpgeten-we-morgen47231368562338.jpg

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

@stan

Bedankt voor je foto's en uitleg.. dus de aardappels die ik nu geplant heb en later ga proberen te oogsten, daarvan bewaar ik de kleinste tot volgend jaar? En dan laten kiemen of pooten ??

Bedankt voor je uitleg!

Een ware prutser/beginneling :P

@Benetton, Ik laat ze liggen tot ze van zelf kiemen(bij mij meeestal rond Februari/Maart) en dan gaan ze de grond in. Als het zoals dit jaar lang vriest moet ik ze wel koeler plaatsen als ze gaan uitlopen of de spruiten er af halen. En ik bewaar ze NIET in het donker.

Bedankt voor de tips!

Ik heb er 2 van bij de boer geplant en heb er ook bij de aveve gekocht. Die van aveve doen het goed. Die van de boer schiet enorm omhoog! Wanneer ik ze mag oogsten zal ik er een paar proberen te bewaren en telkens wanneer ze schieten dit eraf wrijven

Een ware prutser/beginneling :P

• 2 months later...

@Marijke, het er af-halen is om er voor te gaan zorgen dat je aardapel pootbaar blijft en niet zijn energie in ontkiemen stopt. Kort gezegt jij bepaalt voor een deel wanneer deze mag uitlopen.

Zijn er nog meer manieren om uitlopen te beperken? Niet met dat poeder, maar bijvoorbeeld door ze in de koelkast te leggen ofzo?

Ik verwacht bij mijn mandaardappelen straks een aantal kleine aardappeltjes, die ik wil opkweken volgend jaar (gewoon voor de lol), maar dan moet ik niet hebben dat die in december al wortels gaan maken. Gewoon uitlopers er afwrijven dan?

Marijke.

Door mijn woonsituatie ben ik zeer beperkt in het koel overhouden van producten, onze schuur is te heet in de zomer en te koud in de winter.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Ik heb vorig jaar voor het eerst eigen poters overgehouden, van koopmans blauwe.

in een papieren zak in de schuur, tussen 5 en 10 graden. wel in het donker, ging prima.

ik heb bij het selecteren van de poters wel goed gelet op het aantal ogen dat de aardappel heeft en minder op de grootte.

te weinig ogen (minder dan 5) geeft te weinig stengels en dat is nadelig voor de productie van de knollen.

had een prima oogst