Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Geur in de tuin. Moestuin, tuin, omgeving

Geur is veelal maar een bijkomende sensatie. Sommigen van ons hebben er niets mee. Anderen kunnen helemaal opgaan in geuren die ze tegenkomen in de tuin. Geuren kunnen klein zijn en soms groots.

Geuren kunnen heel persoonlijk zijn. Ze kunnen je meenemen als herinneringen aan iets van lang geleden. Geur kan je verbazen, doen schrikken zelfs. Sommigen ruiken niets, terwijl een ander iets heel lekkers ruikt.

Geuren kunnen sterk zijn, maar ook heel licht en toch complex. Heel vaag maar met een sterk effect. Welke geuren kom jij tegen en waarvan. Welke plant, welke boom. Staat hij in je tuin of fiets je er langs ?

Geuren in de moestuin. Al wiedend raak je de munt aan. Je strijkt graag langs je speciale tijm. Je appelbloesem is een grote herinnering. De blauwe regen naast de voordeur. De kamperfoelie in de avond.

Foto's zijn natuurlijk welkom; welke plant je bedoeld. Als het maar enigszins kan, met de juiste naam van hetgeen bij jou zo goed geurt. Een ander kan zijn voordeel er mee doen.

Geplaatst:

Heb pas geleerd dat dit oregano is maar ik vind het heerlijk ruiken, ik heb altijd gelijk zin om te koken.

tuin008_zpsf0b2af2a.jpg

Voor de rest ruik ik vaak de katten van de buren als ze weer eens zo nodig hun behoefte in mijn tuin moeten doen

Geplaatst:

Herinnering Lindebloesem

In de schemering. 's Zomers. Twee verschrikkelijk grote, eeuwenoude linden, voor een ietwat bouwvallige boerderij.

De geur van de bloesem. Insecten zoemen, de bomen lijken te praten. Een clubje vrienden, pilsje, serieuze gesprekken of slap geouwehoer, ... [zwijmel].

Wad

De zilte lucht, de modder. De Alsem op de kwelder.

Sommige mensen vinden het stinken, voor mij: duizend mooie herinneringen.

Bosgrond

Van de geur van (blad)aarde, of goede compost wordt ik altijd vrolijk. Waarom?? Dat was al zo toen ik nog niets had met moestuinen en compost en zo.

Nu ik dit zo opschrijf realiseer ik me pas dat geuren, geluiden en herinneringen vaak gekoppeld zijn. Een geur hoort, naar mijn gevoel, bij een geluid. Beide te samen halen ze herinneringen naar boven. Omgekeerd werkt dat niet zo, of toch zeker veel minder.

Geplaatst:

De Sering, het liefst na een lichte regenbui met zacht weer. Raak er altijd vrolijk van.

Begint nu weer in bloei te komen, binnenkort genieten!

sering53631368649919.JPG

Een van de twee die in de tuin staat. Ik gok 3 a 4 meter breed daar in de lucht, op de grond zijn het gewoon stammen met andere struiken er omheen. Naast een fijne plant voor de bloemen vinden de musjes en merels hem ook erg fijn, ze zitten er vaak in!

En wat ook heerlijk blijft: de geur die vrij komt bij regen na een periode van droogte

Geplaatst:

Ik kan hier vaker een antwoord geven.

Bijvoorbeeld: Ik ben dol op de geur van goudsbloem. Ik wil er altijd aan frutten, en vind het heerlijk als deze lucht aan mijn handen blijft hangen. Dit gaat (inderdaad Remy!) terug naar mijn kinderjaren en het tuintje van mijn moeder. Zij hield ook van goudsbloemen..img118642651368653574.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

blad russische smeerwortel

comfrey252641368677227.jpg

heb het net geplukt en het ruikt of je er heel gezond van wordt

(dat schijnt ook zo te zijn volgens de homeopathie)

Geplaatst:

Onzelievevrouwe Bedstro.....ik denk dat ik dat wel de mooiste geur vind als ik s'morgens mijn tuin in loop...een geur is niet alleen het nu maar ook de herinneringen die er aan hangen... Warme voorjaarsdagen trekkend door de velden en grienden, de tuin van mijn moeder in de biesbos, de verengevulde kussens met de lakens en de slopen die buiten in de tuin gedroogd waren weer.....de kruiden die lagen te drogen in de keuken...

onzelievevrouwe-bedstro69891368168191.jpg

Het was de eerste plant die ik hier in mijn tuintje plantte....

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:

Ook ik ga hier vaker reageren ( ben een geur-freak ) en wil beginnen met 1 van de naar mijn ervaring best geurende rozen die ik ken.

Allereerst de Gertrude Jekyll. Een wat hoge struik, kan je wel als lage klimmer gebruiken, ook een beetje hoe je hem snoeit. Een doorbloeier, met zuurstokroze bloemen; je moet maar tegen de kleur kunnen. Maar de geur is onvergetelijk ! Bij de juiste weersomstandigheden vult een stuik de lucht in de buurt en is alleen maar erlangs lopen voldoende de roos te ruiken.

Heb deze roos nu een jaar of 12 ( in N-Fr ). foto van google

gertrude-jekyll81521368684484.jpg

Geplaatst:

Met stip bij mij op 1 ,de geur van mijn brugmansia Charles Grimaldi.Die geurt op een warme zwoele zomeravond door de hele tuin.brug-juni17151368731289.jpg

Geplaatst:

In vertik die dingen dus te kopen, die Datura's of Brugmansia's. Elk jaar zaai ik er een paar. Al jaren lang. En het lukte me nooit. Dat kan ik dus niet hebben, dus elk jaar probeer ik dat weer. Eigenwijs als ik ben, denk ik te weten hoe dat moet. Ik google weinig , maar dit jaar voor het zaaien toch maar eens gegoogled. Bleek ik op een site te komen, die zei dat de Datura ( of Brugmansia ) een lichtkiemer is !! Wist ik veel. Groot zaad, dus altijd diep weggestopt

En ja hoor. Dit jaar, ook mooi dat ik nu voor het eerst een kasje heb, staat er een Brugmansia, de oorspronkelijke , meest geurend ( althans, dát zou dan moeten ) in mijn kasje te groeien. En hij gaat goed. Hij gaat hard.

Alleen die belofte al, de gedachte er aan. Alleen dat maar. Kan ik hem al bijna ruiken. ( Ik ben echt gek )

Geplaatst:

@ Bit,even een misverstand uit de wereld heplen,er is een zeer groot verschil tussen een brugmansia en een datura.Brugmansia heeft hangende bloemen,en een datura rechtopstaand. Een datura geurt nauwelijks,terwijl bepaalde brugmansia's een haast onfatsoenlijke geur hebben. Zaaien gaat inderdaad best moeilijk.Ik week eerst de zaden,pel het schilletje,en dan gaat ie eerst op een nat watje in een doorzichtig zakje,tot ik kiem zie. Pas dan gaat ie in de grond.

Ik heb er verschillende,en stek ze regelmatig.Als je me in het najaar een pb stuurt krijg je een Charles stek van me.Ik heb nu nog 2 roze stekken staan.Geur is wat minder.

Nog een hele lekkere geurende in mijn tuin: een gele theeroos,geen idee wat het is,maar ruikt zalig roos-00318041368736121.jpg

Geplaatst:

@ Indy. Dat zou "Just Joey " kunnen zijn ( ik denk t ) Die geurt inderdaad ook goed ja, maar meer van het moderne soort.

Ja. Die Datura / Brugmansia kwestie. Ik ben nog van de oude stempel, en ik noem ze allemaal Datura. En dat is fout hoor. I know.

Geplaatst:

De geur van een fris regenbuitje na een warme dag, hmmm!

Of die van pasgemaaid gras, ook al nies ik me er de blubbers van!

Of inderdaad even met je hand over de munt, rozemarijn, tijm, salie, heeeeerlijk!

Onze buren kwamen pas zelfs aan de deur wat ze nou toch voor lekkers roken elke keer! Als er een windvlaagje langs de kruiden gaat ruiken ze dat zelfs 2 huizen verder hier!

“Waar schaduw valt schijnt ook de zon”.

Geplaatst:

Ik ben dol op de geur van orleanders (moet nog even geduld hebben)

in de moestuin moet ik altijd even aan de tijm en de rozenmarijn zitten die geur vind ik ook geweldig.

Deze zomer heb ik ook speciaal wat bloemen zaad gekocht die sterke geuren hebben en dus ook veel insecten aan trekken zoals;

zomerviolier

avond violier

mexicaanse dropplant en

nachtschone mirabilis

Ook heb ik seringen in de moestuin staan die ruiken ook erg lekker.

Geplaatst:

Mijn Bridal crown narcissen wat een heerlijke geur telkens als je er langs loopt...

wsy0046380579364991368877527.jpg

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen...

Groetjes! Meekje

Geplaatst:

@Angela. Die Mirabelis heb ik tig keer geprobeerd. Nooit wat aan kunnen ontdekken. Steeds weer opnieuw uitgeprobeerd. Het zal mijn persoontje zijn. Ik ruik niks

Dan vind ik het helemaal apart dat bij jou de Oleanders geuren ( er zit iets van geur aan ja ( vind ik dan ), maar toch écht weinig ? ). Ik ben gek met Oleanders.

Al jaren zoek ik naar geurende violen. Ben inmiddels toch bang dat ik ze gewoon niet ruik; die schijnbaar onovertroffen subtiele geur. Ik ruik niks of echt minimaal !! Echt balen.

( overigens heb ik verder een echt erg goede neus. Ben verder helemaal niet zo overtuigd van mijn eigen kunnen hoor , ben niet in veel dingen echt goed. Maar wél in ruiken ! ( kan je trouwens trainen ) )

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Hij ( zij ) staat te bloeien vandaag; Rosa Gertrude Jekyll. Toch wel een van de sterks geurende rozen die er zijn überhaubt Zelfs in de regen.

Zuurstokroze. Tja, daar moet je van houden. Maar de geur is onvergetelijk.

dscn473676521371140015.JPG

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Even het topic omhoog halen.

Hier inmiddels een tuin van geuren. De Koriander is stervende en staat dik in het zaad ( binnenkort oogsten ). Je hoeft maar in de buurt te komen en de walm komt je tegemoet.

Kruipen ( onkruid ) in de buurt van de aardbeienbedden is bijna een aanslag op je neus: wat een zoetigheid en bijna vermoeiend.

De Trachelospermum jasminoides ( ik weet de nederlandse naam écht niet, sorry; iets van Toscaanse jasmijn oid ? ) bij de deur buiten de kas geurt super: lichte vlagen komen voorbij.

In de kas houd je het haast niet uit van de manderijn die maar blijft bloeien. Ik heb platte perzikken in de kas liggen om te rijpen voor de pit ( zaaien ), gelukkig heft dat de manderijn iets op.

Onmogelijk over het pad te lopen zónder dat de lavendel aangeraakt wordt; ook al zo een.

De lathyrus is pas sinds kort in bloei. Wát een geur !

Maar de aardbeien spannen nu wel de kroon. Eigenlijk heb ik na een uurtje op de tuin al zoiets van : laat maar hangen die dingen. Ik heb al gegeten en gedronken

Geplaatst:

Bij mij geurt de Houttuynia zo heerlijk als je door de tuin loopt...

th47611373907095.jpg

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ja, gek is dat, dat zeggen wel meer mensen. Kwestie van smaak of van ras (van de plant dan )?

Zo vind ik Rucola stinken. Net zo vies als Robertskruid : bedwantsenluchtje, heb ik gelezen.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...