Jump to content

Bloemknoppen spinazie weggehaald: blad nog eetbaar?

Missmass

Recommended Posts

Ik heb zojuist uit mijn spinazie een heel aantal beginnende bloemknoppen gehaald. Ik krijg donderdag eters en wilde dan graag een recept maken met verse spinazie, maar is het nu nog wel te eten? Er heeft nog niets gebloeid dus, het waren slechts beginnende bloemknoppen.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

En zijn de blaadje wat puntig aan het worden? Dan is het de hoogste tijd om te oogsten. Maar het kan gerust nog. Ook een bloemknopje smaakt naar spinazie, maar probeer ze er wel uit te halen. Voor jezelf niet, want de knoppen smaken ook wel naar spinazie, maar voor de gasten dan.

Je zou het nog kunnen oogsten en alvast bereiden, maar dan is de lol van het verse eraf. Hoewel... even blancheren, afkoelen, de vriezer in, donderdag direct uit de vriezer in de pan en dan is het eigenlijk ook nog heel vers. Dan heb je er nu werk aan en heb je donderdag meer tijd voor de gasten.

In de koelkast blijft het toch ook nog wel een aantal dagen goed? Die zakken die ik van de supermarkt heb gebruik ik altijd voor mijn smoothies en soms ligt zo'n zak haast 2 weken eer die op is. Pas op het laatst zit er dan een enkel blaadje bij wat zompig geworden is.

Dus uit eigen moestuin moet dan in een open zak oid toch ook wel enkele dagen goed blijven in de koelkast?

Ja dat zal wel kunnen denk ik, dat weet ik dan weer niet wat ik doe dat nooit. Bij mij worden de blaadjes glazig, maar ik zou zeggen: doe het maar gewoon. Is er donderdag wel een chinees in de buurt voor het geval dat?

even proeven voor je alles plukt, bitter = over tijd = compost

maar mijn groenten worden wel veel eerder slap dan die van de super omdat ik geen stikstof in de zakjes blaas, dus plukken en eten liggen hier maar een uurtje uit elkaar

Nog goed eetbaar. Het wordt wat stugger. Iets minder .. jong - sappig - fris - minder zoet ook ,, Maar niet giftig ofzo hoor.

Maar nee. Mijn op de tuin geoogste spinazie blijft niet 3 dagen fris nee. Helaas. Maar kan best aan mij liggen hoor.

Edited by Guest

Stikstof in de zakken scheelt idd een hoop, maar ook als de zak open is en ik hem weer dichtfrommel blijft het dan toch minstens een week tot 2 weken vaak wel goed. Trekt die stikstof dan ook in de blaadjes waardoor ze langer goed blijven, of komt dat simpelweg door bespuiten?

sorry, ot, maar gasverpakken van groenten gebeurt met stikstofgas en ook wel koolstofdioxide, het gas trekt niet in je groente maar zorgt ervoor dat het langer "fris" blijft.

Er is minder vochtverlies, bacterien hebben het minder naar hun zin, er is minder anaerobe afbraak, de kunst is het goede gasmengsel voor een bepaald voedingsmiddel te vinden (bijvoorbeeld veel zuurstof voor vlees, weinig zuurstof voor sla) .

De fabrikant adviseert wel de groenten eerst in ijskoud chloorhoudend water te wassen voor het verpakken....ik heb wel bewondering voor de technische kanten van de voedingsindustrie maar heb toch liever mijn kropje van grondje naar bordje

Chloorwater mag voor zover ik weet in Nederland niet meer. Geld dat ook voor de voorverpakte groentes?
Chloor in leidingwater mag niet meer.........chloorwater mag nog steeds gebruikt worden als bacteriedodend middel in de voedingsindustrie en andere toepassingen zoals bvb zwembaden etc.

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Spinazie kan idd laxerend werken, gebruikten ze in de middeleeuwen geloof ik al daarvoor.

Even laatste OT antwoord, spinazie uit die zakken word met ijswater gewassen, op sommige zakken, ik geloof die van Ah, staat wel 3x, dus geen chloor meer.

Maar idd, ontopic, straks ook liever zoveel mogelijk uit eigen tuin, zodra het allemaal groeit en oogstbaar is

Chloorwater mag voor zover ik weet in Nederland niet meer. Geld dat ook voor de voorverpakte groentes?
Chloor in leidingwater mag niet meer.........chloorwater mag nog steeds gebruikt worden als bacteriedodend middel in de voedingsindustrie en andere toepassingen zoals bvb zwembaden etc.

MVG

Danuta

dat van het leidingwater weet ik. dat verschil is ook duidelijk te proeven in het buitenland. bah.

maar er staat me iets van bij dat het wassen van groente in chloorwater in Nederland niet is toegestaan.

ik kan wel wat sites met die info vinden maar geen duidelijke bronnen dus geen idee wat nu waarheid is.

(bijv hier "In bepaalde Europese landen is chloor een veelgebruikt ontsmettingsmiddel. Dit is echter schadelijk voor werknemers en milieu en het gebruik is daarom in Nederland niet toegestaan." http://www.nwtonline.nl/nl/nieuws/430/gesneden-groenten-blijven-langer-houdbaar-door-natuurlijk-wasmiddel.html )

maargoed dat is een beetje offtopic.