Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bijenstal op OTV?


Aanbevolen berichten

In mei 1991 is een tuinster door een zwerm bijen, die op een tuin bij OTV werden gehouden, aangevallen en per ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Het houden van bijen is sindsdien niet meer toegestaan.

In 2005 werd het weer (tijdelijk) toegestaan om bijen te houden op een afgeschermd stuk aan het eind van het complex. Deze bijen waren volgens de imker van een minder agressieve soort. Sinds 2009 is de imker ermee gestopt.

dehoningpot.png

Er zijn bij OTV tuinders die graag weer een imker met bijen op het complex willen, zoals op de laatste ledenvergadering te horen was.

 

Wat vinden jullie (OTV tuinders) hiervan? En waar zouden kasten (bijenstal) dan moeten komen? Klik op de antwoordknop om te reageren..

 

Kijk voor meer Leidse informatie op http://www.imkersleiden.nl/

Groeten,

Wout

OTV - W-57

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het nu ook om een minder agressieve soort gaat, lijkt het mij een heel goed idee. Roomburg heeft ook bijenkasten staan, helemaal vooraan in de buurt van de Vlietweg. Ik heb er geen verstand van, maar moet er niet een minimale afstand zijn tussen bijenkolonies? Dan zou het einde van het Wilgenpad, waar je met de auto kan keren misschien een optie zijn? Ik denk dat elke tuinder wel graag meer bijen zou willen voor de bestuiving, maar als puntje bij paaltje komt, wil denk ik niemand de bijenkasten direct naast zijn/haar tuin..

 

Lotte van W36

Recentelijk gepromoveerd tot 'Moestuingeeltje' (na 5 jaar tuinieren)/i]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijenvolken bij een volkstuin kan goed. De volken moeten dan op een plek staan waar de bijen ongestoord in en uit kunnen vliegen en niet te dicht op een tuin, z'on 20 meter lijkt me voldoende. Zolang de bijen zich bedreigd voelen zullen ze niet gaan aanvallen. Daarbij moet wel gezegd worden dat bijen agressief kunnen worden wanneer er een bloeiende koolzaad- of mosterdveld in de buurt is en de bijen daar hun drachtmvandaan halen.

Het is wel zaak dat er een imker op zit, die goed met zijn volken omgaat. Dus voorkomen dat er zwermen komen, de volken niet teveel laat verbastaarden naar een soort killerbee

Bij ons volkstuinencomplex staat een bijenstal en dit heeft tot nu toe nog geen problemen opgeleverd.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Bij OTV zijn er al twee tuinders die bijen willen gaan houden.

"Mark (W-18: https://www.moestuinforum.nl/w18-ook-hier-t9263.html) begint binnenkort met bijenhouden, misschien wel in het pas aangelegde vogelgebiedje naast Roomburg"
De andere tuinder wil graag op zijn eigen tuin een volk.

 

Maar hoe zit het dan met (de afstand naar) de buurtuinen?

bijenvolkjestekoop20191370115305.jpg

Wat nu....?

Leidse imker-informatie op http://www.imkersleiden.nl/

Leidse bijenmarkt: http://www.deleidsebijenmarkt.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt niet zo maar gaan bijenhouden. Volg eerst een cursus. Er komt nog wel wat bij kijken. Als je zomaar begint zonder je goed er op voor te bereiden, dan gaat het fout.

aangepast door Gast

Met vriendelijke groet,

Wim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij OTV zijn er al twee tuinders die bijen willen gaan houden.
"Mark (W-18: https://www.moestuinforum.nl/w18-ook-hier-t9263.html) begint binnenkort met bijenhouden, misschien wel in het pas aangelegde vogelgebiedje naast Roomburg"
De andere tuinder wil graag op zijn eigen tuin een volk.

 

Hoi , goede ontwikkeling dat er over gesproken word hier..

Ik was dus degene waar over je het hebt Het hoeft niet perse op mn eigen tuin, ergens anders bij het terrein kan ook maar is minder praktisch met spullen (opbergen/opslaan en vervoer e.d. ) en in de gaten houden.

 

Bij het vogelgebied word niks, daar gaat zuidhollands landschap in zee met een grote comerciele partij. ( Bijkerij, met prof honing productie, koninginenteelt enz. ) dat is heel wat anders dan een paar hobby imkers. En dat komt dicht tegen Roomburg aan lijkt me dan. (?)

 

Ik vind als degene die bijen wil houden een diploma heeft en bepaald maximum aantal volken wil houden en een bepaalde afstand van andere tuinders, weg etc, etc. dan lijkt het me geen probleem. ( mist hij de boel goed onderhoud !!!)

Uiteraard met duidelijke afspraken over evt. calamiteiten. ( direkt handelen bij klachten, zwermen enz. )

Handig lijkt me ook om duidelijk zichtbaar/kenbaar te maken waar er bijen gehouden worden voor evt. mensen met allergie.

 

Er valt vrij makkelijk een info-bijeenkomst te houden waar een zeer ervaren imker op alle vragen antwoord kan geven en hopenlijk zo wat zorgen weg te nemen..

 

Bij-zzzzzzzzzzonder vriendelijke groeten ! Eelco W20

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Wat leuk dat er gedacht wordt over bijen houden. Zo belangrijk

 

Ik heb er geen problemen mee. Heb zelfs drachtplanten uitgezaaid als een van de eerst acties op ons veldje (een tuin kan je het nog niet noemen). Misschien een idee om ook info te vragen bij de bijenstichting? (http://www.bijenlint.nl/)

 

Tanja

W56 (tegenover de nieuwe kantine)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Er zijn tot nu toe drie plekken genoemd om een bijenstal neer te zetten. In de hoek bij de keerlus van de parkeerplaats, in een hoek van de tuin bij de kantine en helemaal achteraan het Wilgenpad.

De deelnemers aan de excursie o.l.v. Gerard waren allemaal voor het houden van bijen op het complex!

p622987528281372878482.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk dat gaat goed.

Het zou toch ook een prachtige aanwinst voor OTV en de tuinders zijn ? Iedereen heeft er wat aan.

Erg blij dat er wat positieve geluiden te horen zijn.

 

Even mijn mening als imker ........ ik voel echt ver uit het meeste voor de plek voorbij de keercirkel / schuin naast het pad. ivm met spullen, materiaal en bijenvervoer.

Het komt regelmatig voor dat je met zware spullen al dan niet vol met bijen van of naar de bijenstand moet en dan wil je liever niet het hele terrein over.

De vliegkant zou dan diagonaal vanaf het pad kunnen staan richting het oosten / zuidoosten ( perfekt voor de bijen, 's ochtens meteen licht)

En dan kan niemand de bijen in de weg lopen want de bijen vliegen dan uit, eerst over de sloot en dan het weiland in, dus schuin van otv ( het pad) af.

Het enige is dat helaas bijenkasten op sommige ( makkelijk bereikbare) plekken soms weleens prooi zijn van vandalen of criminele imkers dus mocht het zover komen , dan zou een echte afsluitbare bijenstal wel een erg rustig gevoel geven Over de eventuele kosten en een plan heb ik ook wel nagedacht maar dat is meer iets voor buiten dit forum denk ik.

Met genoeg enthousiaste mensen is het heel goed te doen.

 

Bij-zzzzzzzzzzzzzonder vriendelijke groeten !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...
Het gaat niet goed met de bijen in Zuid-Holland. Hoewel de afgelopen winter landelijk minder bijen zijn gestorven dan in eerdere winters, geldt dit niet voor Zuid-Holland, zo blijkt uit gegevens van de Nederlandse Bijenhoudersvereniging. Van alle provincies is de bijensterfte in Zuid-Holland veruit het hoogst.

Dus veel bloemen op alle OTV-tuinen, én ook een bijenstal.

 

Lees meer op:

http://www.milieufederatie.nl/NatuurenMilieuZuid-Holland/Nieuws/NatuurenLandschap/Bijensterfte_in_Zuid-Holland_het_hoogst.aspx

 

bij88261375193934.jpg

Groeten,

Wout

OTV - W-57

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...
  • 4 weeks later...

Tijdens de laatste ledenvergadering bleek dat bijna iedereen een bijenstal wil !

Nu nog de plek maken volgens de APV richtlijnen en mooi aankleden met struiken en een venster om de bijen te kunnen zien.

bijenkastenoegstgeest15781383514859.jpg

Zoiets als op de foto dus. Maar dan wel mooier, stormvaster en met veel struiken omdat we in een kale polder zitten

P708997358541383515220.JPG

Hier op de rechterpunt dus.

 

Meer later dus enzo, ofzo....

 

Mooi toch!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo

 

Goed om te horen dat er een bijenstal mag worden geplaatst.

Zelf ben ik een paar keer geweest bij Hans van der Post op de bijenstal in Oegstgeest.

 

Zelf hoop ik ooit een bijenstal te mogen open bij ons op de vereniging 'ons genoegen'in Katwijk.

Maar nu zijn ze er nog wat op tegen omdat dit nog onbekent terrein is voor hun.

 

Zelf moet ik nog eerst de cursus doen en hoop deze in 2015 te kunnen doen ivm drukte in prive leven

 

mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Heeft OTV net besloten om een bijenstal te gaan bouwen in de kantinetuin, komt het bericht dat de gemeente Leiden en het Zuid Hollands Landschap twee bijenstallen willen gaan bouwen in de Oostvlietpolder. Eén in 't Vogelhoff en één nabij de oprit naar onze tuinen.

Misschien gaat al dat gezoem de A4 en N11 overstemmen? Schiphol zal ook rekening met al die vliegbewegingen moeten gaan houden. Maar hoe meer bijen hoe mooier de polder, zeker als we er ook veel bloemen planten.

Voor meer informatie: http://www.voorjebuurt.nl/project/bijenoase

 

Eerst onze eigen stal maar gaan bouwen?

 

Iets anders... ? In 't Vogelhoff wil de gemeente Leiden en het Zuid Hollands Landschap meer recreatieve en natuureducatieve zaken ontwikkelen (brrr...). Ook in de rest van de Oostvlietpolder moet het duurzame groen vermarkt gaan worden.

Vogelhoffthea30701386277680.jpg

Maar het gaat toch om een rustig vogelgebied??

Reacties graag op het nieuwe onderwerp

"Kermis in de Oostvlietpolder?": https://www.moestuinforum.nl/kermis-in-de-oostvlietpolder-t11786.html

Groeten,

Wout

OTV - W-57

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Mijn familie is al wat langer lid van OTV, met heel veel plezier. Wij kennen de geschiedenis van OTV redelijk, en daarom wil ik graag een kanttekening maken over het houden van een bijenvolk op de tuin.

Dit is al eens eerder gebeurd, en afgezien van alle aangename ervaringen is er helaas ook een minder leuke bij. Bij gebrek aan "onderhoud" in de winter/voorjaar, is er bij gebrek aan voedsel (suikerwater) een aantal jaren geleden een hongerzwerm ontstaan. Deze is uit de korf gegaan en vond toen een dame met haar hondje op het tuinpad. Het hondje is doodgestoken door de bijen, de dame met een anafylactische shock naar het ziekenhuis gebracht. Dus alstublieft, bijen houden is heel leuk en nuttig voor de tuin, maar vraagt wel alle aandacht en voldoende zorg.verder heel veel plezier met de hobby )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Bijen zwermen niet door honger !!!! Bijen versuffen eerder daardoor.

Zwermen ( de eerste zwerm) is het vertrekken van de oude koningin met een aantal bijen om plaats te maken voor de nieuw generatie, dit gebeurt na groei van het volk en het daardoor volgende ruimtegebruik. De bijen maken dan van het aanwezige broed/larve een nieuwe koningin, die is dan in tegenstelling tot de oude nog niet bevrucht dus die gaat op bruidsvlucht en paart met darren in de buurt waarvan dus niet duidelijk is van welk ras.

De bijen die voor het incident gezorgd hebben waren van een ras die geen normaal denkende imker wil gebruiken of houden. Nl. Italiaanse bijen die door verwaarlozing zijn gaan kruisen met andere soorten en zijn de eigenschappen vermengt en een verkeerde kant op gegaan. (Dus niet raszuiver, ook niet F1 maar wat imkers F16 noemen) Dat is iets wat makkelijk te verhelpen of voorkomen is. Kwestie van genetica op peil houden. En dus niks met "honger" te maken.. Dit word alleen geroepen door mensen zonder kennis van bijen. Elke imker kan dit bevestigen.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf imker ik met Carnica bijen , raszuiver of F1 . Deze zijn supervriendelijk en deze zullen zeker noooooooit iemand zonder aanleiding steken. Alleen als zij of hun woning met de dood/dakloosheid bedreigt worden zullen ze als laatste verdediging je eerst proberen weg te jagen en dan steken ze nog niet. Je moet het echt wel heel gortig maken willen ze dat doen. In principe alleen als je ze platdrukt. Ik kan ze met blote handen wegduwen/vegen en dan gebeurt er niks. Laat staan als je ze met rust laat..

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft OTV net besloten om een bijenstal te gaan bouwen in de kantinetuin, komt het bericht dat de gemeente Leiden en het Zuid Hollands Landschap twee bijenstallen willen gaan bouwen in de Oostvlietpolder. Eén in 't Vogelhoff en één nabij de oprit naar onze tuinen.

 

 

Dat had ik nog niet gehoord? Hoe kom je daaraan dat er twee gebouwd worden???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus alstublieft, bijen houden is heel leuk en nuttig voor de tuin, maar vraagt wel alle aandacht en voldoende zorg.verder heel veel plezier met de hobby )

Bedankt voor de goede wensen !!! Maar dit stukje had dus genoeg geweest.

Met de kanttekening van mijn kant dat die zorg niet het voer maar de genetica betreft.. Alleen wil ik het dus graag goed uitleggen en heb ik wat meer woorden gebruikt. Hopelijk kunnen nu het verleden laten rusten.

 

Veel tuin en beestjesplezier !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft OTV net besloten om een bijenstal te gaan bouwen in de kantinetuin, komt het bericht dat de gemeente Leiden en het Zuid Hollands Landschap twee bijenstallen willen gaan bouwen in de Oostvlietpolder. Eén in 't Vogelhoff en één nabij de oprit naar onze tuinen.
Dat had ik nog niet gehoord? Hoe kom je daaraan dat er twee gebouwd worden???
Hallo Eelco. Dat werd tijdens de opening op 27 november 2013 van de stal op de Vlietweg 80 verteld. Die stal moet het TOP, Toeristen Opstap Punt gaan worden. Centraal rond deze stal zullen er allerlei recreatieve en natuureducatieachtige zaken worden ontwikkeld. De TOP gaat het punt worden waar je je elektrische fiets kunt opladen, waar campers kunnen staan waar wellicht een kleinschalige camping kan komen. De stal moet plek kunnen gaan bieden aan vergaderingen, openlucht theater en een openlucht bioscoop. Daarnaast is er in het Vogelhoff al een betonplaat geplaatst waarop een bijenstal zal wordengebouwd. ( Zie ook: https://www.moestuinforum.nl/kermis-in-de-oostvlietpolder-t11786.html )
Van Harmen: Curieus detail was dat de bijkerij ook aan de andere kant van tuingroep Roomburg een bijenstal wil. Dit moet dan in het paardenweitje van Jose komen te staan. Hoe men deze stal wil bereiken was nog niet duidelijk, maar als er geen dam komt over het eilandje dan moet men over terrein van OTV.
Hier staan volgens mij nu al kasten van een Roomburg-imker. Dus wat er precies bedoeld wordt??

BijopVingerth28271391272566.jpg

Meer details moet je aan Harmen vragen.

Groeten,

Wout

OTV - W-57

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

Het duurde een jaar, maar nu is het zover: a.s. donderdag is het "Blije bijendag"

Opening van de bijenplek in de OTV-kantinetuin. Met de eerste kasten, demonstraties en van alles wat met bijen van doen heeft. En op de plek die in een eerder bericht te zien was.

 

bijeneelco30014081401205607.jpg

Eelco, onze eigen OTV imker

 

Iedereen heeft zijn tuin vol staan met bijenplanten, dus is iedereen blij!

Groeten,

Wout

OTV - W-57

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bericht van onze imker!

Hoi Allemaal,

 

Vandaag rond 17:00 was ik even kijken hoe het met de bijen ging en dacht misschien even in de kast te kijken... Maar dat bleek niet nodig.. ( na een heerlijk tijdje meditatief op een meter afstand op de grond hebben gezeten, starend naar de vliegplank met heerlijk rustgevend gezoem om mn oren)

Ondanks dat ze tussen de voorjaars en zomerdracht in zitten ( meestal eten ze dan flink van de voorraad honing) hebben ze bij OTV nog best een hoop lekkers om deze tijd door te komen totdat de zomerexplosie losbarst.

Als mensen me vandaag enthousiast lachend en met mn hoofd draaiend naar de lucht zagen turen, dan was dat omdat ik ze zag vliegen. Ik zat de bijen te volgen in de lucht en keek waar ze heen vlogen. ( dat ging heel goed, was erg leuk ) Ik had meteen al een idee, en sommige planten weet ik van dat ze 's middags aantrekkelijk zijn oftewel nectar leveren.

Daarna ben ik op zoektocht gegaan naar mn beesies.. En ja hoor, wat ik al vanuit de bijen/kantinetuin zag was dat een hoop richting de rand van het weiland vlogen naar de witte klaver, daarna heb ik ze op de stokrozen gezien en op de tuinbonen ( vaste prik 's middags) ook de bramen en andere grote bloeiende struiken e.d. waren in trek.

Het levert nu geen potjes honing op maar het is voor hun dagelijkse behoefte helemaal prima. Altijd leuk als je zo duidelijk terug kan zien waar ze van snoepen.

Het maakt het ook wat makkelijker omdat mijn bijen wat donkerder zijn zonder echt oranje.

Fijn om te zien dat ze het naar hun zin hebben, op naar de zomer !!!

 

Groeten,

Eelco

Ps. er zal dus binnenkort wel weer een volkje bij komen.

eelcoencojpg77011401822320.JPG

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

otvhoningetiket25771408374132.jpg

Dat gaat snel! Eind mei was de opening van de bijen-wei.

Toen twee kasten nu vijf kasten en de bloemen op de tuinen werden druk bezocht >>.

otvbijenwei30521408374347.jpg

En nu is het tijd voor de oogst, we gaan honingslingeren,

slingeren-115881408374441.jpg

en dan zeven,

slingerenzeefjpg18851408374487.jpgslingeren-262431408374466.jpg

 

en dan in de OTV-potjes...

otvhoningpotjesweb24521408374506.jpg

 

Komt dat zien en koop of vul zelf een OTV-potje voor slechts 5 euro!

Zondag 24 augustus vanaf 14:00 uur in de kantine.

Hierna verkrijgbaar in de kantine en de winkel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...