Jump to content

Zelf verhoogde kruidenbak maken

PeterMoestuin

Recommended Posts

Ik wil binnenkort een verhoogde kruidenbak maken. Het idee is om van hout een bak te maken waar kruidenplanten in kunnen groeien. Deze komt op poten/palen te staan zodat ik er goed bij kan zonder te bukken. Ook moet het er mooi uit komen te zien. Soorten kruiden: bieslook, peterselie, thijm, munt? (misschien beter in een aparte pot i.v.m. wildgroei), dille, oregano, salie.

Ik heb een paar vragen hierover.

- hoe diep moet de bak zijn? Is 25 cm genoeg?

- moet ik worteldoek gebruiken? Zo ja, kan ik dat gewoon op de bodem leggen?

- moet ik zorgen voor afwatering? Wat is daarvoor het handigst? Gaten in de bodem / keien onderin / kieren in de planken van de bodem

- welke grondsoort kan ik het beste in de bak doen? potgrond?

- heb je nog andere tips?

Als je foto's hebt van jezelf of sites waarop nuttige informatie staat.....welkom!!

Na wat verder te hebben onderzocht weet ik beter wat ik wil gaan maken. Alleen ga ik de bodem van latten maken en daar wieltjes onder zetten, zodat ik het kan verplaatsen. Afmetingen:

Hoogte: 100 cm

Lengte: 120 cm

Breedte: 80 cm

Diepte voor de aarde: 30 cm

Ik heb allerlei afval hout in mijn tuin staan, dus daar ga ik het van maken.

Onder in de bak leg ik eerste grind, daaroverheen doe ik worteldoek. Dat komt ook aan de zijkanten. Waarschijnlijk boor ik dan gaten in de onderkant van de bak, zodat het overtollig water kan weglopen.

Edited by Guest

Dat klinkt handig Peter !! Ik heb zelf een oud aardappelkistje ingericht als kruidenbakje, daar zit ook worteldoek in en wieltjes onder, hardstikke makkelijk !!

Is je hout onbehandeld? i.v.m. gifstoffen bedoel ik?

Als je de onderkant niet waterdicht maakt met de latten dan zijn die extra gaten mijn inziens niet nodig, worteldoek heeft de eigenschap heeft dat het waterdoorlatend is. Het lekt dan door de hele bak dwars door het frame op de grond.

Dat klinkt handig Peter !! Ik heb zelf een oud aardappelkistje ingericht als kruidenbakje, daar zit ook worteldoek in en wieltjes onder, hardstikke makkelijk !!

Is je hout onbehandeld? i.v.m. gifstoffen bedoel ik?

Sommige planken zijn inderdaad behandeld. Maar ik neem aam dat dit geen probleem is als ik er worteldoek overheen doe? Of is dat wel een probleem? En zo ja, kan je dat nog oplossen met plastic of iets anders?

• 2 weeks later...

Hieronder het eindresultaat! Ik ben behoorlijk blij ermee.

Dit is m geworden.

2013-05-29-1236921370630259.10

Ik heb een zeil erin gedaan op de bodem. De bodem loopt af en ik heb een geultje gemaakt, met een gat naar buiten, zodat het water afloopt. Op het zeil ligt een laag steentjes. Dit zorgt ervoor dat overtollig water weg kan lopen. Boven het grind heb ik weer worteldoek gedaan. En daarop de grond.

Ik heb het zo gedaan, want dan komt het water niet door de bodem naar beneden zetten. Dan is het mooi water dicht en kan ik de plank eronder goed gebruiken. Mogelijk ga ik er deurtjes in zetten en de achterkant dicht maken. Heb ik gelijk een opberghokje voor tuingereedschap.

2013-06-04-1152721370630303.39

Vandaag heb ik de eerste kruiden gezaaid.

2013-06-07-2051501370630346.24

Ik ga het geheel nog afwerken met plankjes aan de bovenkant. Zodat het plastic en het worteldoek mooi is weggewerkt.

• 2 weeks later...

Geweldig, ik heb zoiets kort geleden bij iemand gezien en nu gaat degenen die het voor haar maakte ook voor mij een paar bakken op wieltjes maken. Voor de flexibele moestuin zeg maar

Ik vind dat onbehandelde hout wel erg belangrijk, water komt ook door het worteldoek heen en buiten wordt het hout nat. Dus als er troep in zit komt het sowieso in de tuin terecht.

De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht.

maar even nieuwe foto's gemaakt[net zo makkelijk,hé]

ik heb 2 maten:

80x80 en bakhoogte 32 [2x 16cm] en totaal 78 hoog

en 60x60 ook bakhoogte 32 cm en totale hoogte 70 cm hoog

de grote heb ik al 4 jaar en de kleinste

onderin gebruik ik eigenlijk niet echt,soms voor wat potten of wiedemmers, want ik mag/kan niet bukken

dsc0426544091372432191.JPG

dsc0426673251372432205.JPG

dsc0426716191372432219.JPG

dsc0426842221372432233.JPG

dsc0426914521372432275.JPG

zoals je ziet raken de poten niet de grond

ideaal zijn ze hoor

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/