PeterMoestuin Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Ik wil binnenkort een verhoogde kruidenbak maken. Het idee is om van hout een bak te maken waar kruidenplanten in kunnen groeien. Deze komt op poten/palen te staan zodat ik er goed bij kan zonder te bukken. Ook moet het er mooi uit komen te zien. Soorten kruiden: bieslook, peterselie, thijm, munt? (misschien beter in een aparte pot i.v.m. wildgroei), dille, oregano, salie. Ik heb een paar vragen hierover.- hoe diep moet de bak zijn? Is 25 cm genoeg? - moet ik worteldoek gebruiken? Zo ja, kan ik dat gewoon op de bodem leggen?- moet ik zorgen voor afwatering? Wat is daarvoor het handigst? Gaten in de bodem / keien onderin / kieren in de planken van de bodem- welke grondsoort kan ik het beste in de bak doen? potgrond?- heb je nog andere tips? Als je foto's hebt van jezelf of sites waarop nuttige informatie staat.....welkom!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeterMoestuin Posted May 24, 2013 Author Share Posted May 24, 2013 (edited) Na wat verder te hebben onderzocht weet ik beter wat ik wil gaan maken. Alleen ga ik de bodem van latten maken en daar wieltjes onder zetten, zodat ik het kan verplaatsen. Afmetingen:Hoogte: 100 cmLengte: 120 cmBreedte: 80 cmDiepte voor de aarde: 30 cm Ik heb allerlei afval hout in mijn tuin staan, dus daar ga ik het van maken. Onder in de bak leg ik eerste grind, daaroverheen doe ik worteldoek. Dat komt ook aan de zijkanten. Waarschijnlijk boor ik dan gaten in de onderkant van de bak, zodat het overtollig water kan weglopen. Edited May 24, 2013 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted May 24, 2013 Share Posted May 24, 2013 Dat klinkt handig Peter !! Ik heb zelf een oud aardappelkistje ingericht als kruidenbakje, daar zit ook worteldoek in en wieltjes onder, hardstikke makkelijk !! Is je hout onbehandeld? i.v.m. gifstoffen bedoel ik? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BonTon Posted May 24, 2013 Share Posted May 24, 2013 Als je de onderkant niet waterdicht maakt met de latten dan zijn die extra gaten mijn inziens niet nodig, worteldoek heeft de eigenschap heeft dat het waterdoorlatend is. Het lekt dan door de hele bak dwars door het frame op de grond. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeterMoestuin Posted May 24, 2013 Author Share Posted May 24, 2013 Dat klinkt handig Peter !! Ik heb zelf een oud aardappelkistje ingericht als kruidenbakje, daar zit ook worteldoek in en wieltjes onder, hardstikke makkelijk !! Is je hout onbehandeld? i.v.m. gifstoffen bedoel ik? Sommige planken zijn inderdaad behandeld. Maar ik neem aam dat dit geen probleem is als ik er worteldoek overheen doe? Of is dat wel een probleem? En zo ja, kan je dat nog oplossen met plastic of iets anders? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeterMoestuin Posted June 7, 2013 Author Share Posted June 7, 2013 Hieronder het eindresultaat! Ik ben behoorlijk blij ermee. Dit is m geworden. Ik heb een zeil erin gedaan op de bodem. De bodem loopt af en ik heb een geultje gemaakt, met een gat naar buiten, zodat het water afloopt. Op het zeil ligt een laag steentjes. Dit zorgt ervoor dat overtollig water weg kan lopen. Boven het grind heb ik weer worteldoek gedaan. En daarop de grond.Ik heb het zo gedaan, want dan komt het water niet door de bodem naar beneden zetten. Dan is het mooi water dicht en kan ik de plank eronder goed gebruiken. Mogelijk ga ik er deurtjes in zetten en de achterkant dicht maken. Heb ik gelijk een opberghokje voor tuingereedschap. Vandaag heb ik de eerste kruiden gezaaid. Ik ga het geheel nog afwerken met plankjes aan de bovenkant. Zodat het plastic en het worteldoek mooi is weggewerkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelsientje 60 Posted June 16, 2013 Share Posted June 16, 2013 Hartstikke leuk idee! Bakje is mooi hoor! Quote De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Icebox Posted June 17, 2013 Share Posted June 17, 2013 Prachtig gedaan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted June 17, 2013 Share Posted June 17, 2013 Mooi! En geniaal, die afwatering, zodat je de plank eronder ook kunt gebruiken! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelsientje 60 Posted June 17, 2013 Share Posted June 17, 2013 Je hebt me op een idee gebracht zoiets is ook leuk voor aardbeien! Quote De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis! Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnnyQ1 Posted June 24, 2013 Share Posted June 24, 2013 prachtig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moestuin_op_pootjes Posted June 26, 2013 Share Posted June 26, 2013 Het ziet er mooi uit! Ook handig voor je gereedschap ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elrike Posted June 26, 2013 Share Posted June 26, 2013 Geweldig, ik heb zoiets kort geleden bij iemand gezien en nu gaat degenen die het voor haar maakte ook voor mij een paar bakken op wieltjes maken. Voor de flexibele moestuin zeg maar Ik vind dat onbehandelde hout wel erg belangrijk, water komt ook door het worteldoek heen en buiten wordt het hout nat. Dus als er troep in zit komt het sowieso in de tuin terecht. Quote De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted June 28, 2013 Share Posted June 28, 2013 hardstikke mooi !!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje Posted June 28, 2013 Share Posted June 28, 2013 @elrikeik heb al een paar jaar hoge moestuinbakken op wieltjes en is echt erg handig en funktioneel in gebruik Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeterMoestuin Posted June 28, 2013 Author Share Posted June 28, 2013 @greetjeHeb je daar foto's van? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje Posted June 28, 2013 Share Posted June 28, 2013 ja peter.....moet ik ff zoeken maar bij mijn allereeste moestuinblog in 2012 zie je ze ook, kun je alvast even kijken Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje Posted June 28, 2013 Share Posted June 28, 2013 maar even nieuwe foto's gemaakt[net zo makkelijk,hé]ik heb 2 maten:80x80 en bakhoogte 32 [2x 16cm] en totaal 78 hoogen 60x60 ook bakhoogte 32 cm en totale hoogte 70 cm hoogde grote heb ik al 4 jaar en de kleinsteonderin gebruik ik eigenlijk niet echt,soms voor wat potten of wiedemmers, want ik mag/kan niet bukkenzoals je ziet raken de poten niet de grondideaal zijn ze hoor Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnnyQ1 Posted July 3, 2013 Share Posted July 3, 2013 Ik heb deze bakken laten maken. Ook zeer tevreden mee! Geen slak die er in komt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts