Ga naar inhoud

Welke groente komt er volgend jaar niet meer in?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Als er iemand wat aardpeer om te planten heeft graag, ik zou ze wel weer eens een paar willen proberen in een verloren hoekje..ik had ze vroeger dat was geen succes. Misschien is het trouwens verloren moeite ivm de woelmuis
Ruilen tegen Crosne? (Zie mijn post begin deze avond). Vorig jaar werden de aardperen kleine bobbelige knolletjes. Ja dat is een waarschuwing.

Dit jaar hebben de planten het in ieder geval veel beter gedaan (bijna 3 meter hoog ). De knolletjes heb ik nog niet gezien.

Over woelmuizen. Ooit, ergens (dit forum of heel ergens anders?), las ik een truc waarbij de knolletjes in een soort van ondergrondse kooi van kippengaas werden geplant. Details weet ik niet meer. Zelf even goegeloeren vrees ik.

Geplaatst:

RvO ja een goed idee de aardperen in kippengaas, doe ik ook met mijn fruitboompjes ( en stukgeslagen glas erbij..)

Ik ben het niet die crosne aanbood, dat is Jorieke

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
Ik ben het niet die crosne aanbood, dat is Jorieke

Oeps foutje Bedankt.

Maar met een beetje geluk heb ik voor jullie beide wel wat aardperen. Meld je maar als je belangstelling hebt. Goed gemaakt?

Geplaatst:

Aardperen leveren een stuk meer voedsel op voor een beetje boenen met een nagelborstel. Deze knolletjes zijn KLEIN! Ik wil er best wat voor doen hoor, maar dit is echt een gepruts van nix. Misschien komt het ook door dit rare jaar, of door zandgrond dat ze zo klein zijn.

Maar ik moet toch een selectie maken, en dan wint de aardpeer het.

Geplaatst:

Hm.. hebben net haverwortel gegeten (in blokjes, samen met bietjes, in wat olijfolie met tijm in de oven) en ik snap wel waarom het een vergeten groente is. Ik vond er niets aan. Zat amper smaak aan. De bietjes waren veel lekkerder.

Ik ga nu van het voorjaar de plant zelf nog bleken, dat kan dan door de sla.

Maar zeker omdat het geen vaste groente is (de wortels zijn bijv. in het 2e jaar al niet meer lekker), denk ik niet dat ik volgend jaar weer haverwortel ga zaaien.

Geplaatst:

Jet had maar gezegd dat je aardperen wilde hebben. Ik had zo een emmer voor je kunnen meenemen.

Ik wordt die krengen gewoon niet kwijt in de tuin. Zelfs de woelmuizen moeten ze niet bij mij.

Ik heb toevallig vandaag een bos gerooid van twee vierkante meter en wel 3 meter hoog.

Ik ben een zeer geduldige schoonmaker, heb zelfs geen moeite met het vuile werk dat schorseneren meebrengt (want ze zijn zo lekker), maar aardperen zijn echt de moeite niet. Pielewerk en niet lekker.

Maar ja smaken verschillen.

Geplaatst:
Hm.. hebben net haverwortel gegeten (in blokjes, samen met bietjes, in wat olijfolie met tijm in de oven) en ik snap wel waarom et een vergeten groente is. Ik vond er niets aan. Zat amper smaak aan..

Ik heb hem nog niet gegeten, maar kweek hem al jaren voor de bloem ( die komt in het tweede jaar) die vind ik echt prachtig...ieder jaar denk ik dat ik hem wel ga eten, maar mijn tuin staat zo vol met zeer toegankelijke groentes dat die haverwortel niet aan bod komt. ik zal eens snorren naar recepten..

Jos, jammer dat hebben we niet geweten, gelukkig kreeg ik wat aardpeertjes van Jooze vandaag wiens mooie tuintje ik mocht bezichtigen.Leuk!

Aardpeer of paarse morgenster

783_1fb78d7f8445d36f7621fca6053868b8.jpg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik vind aardperen wel lekker in de soep. M'n dochter knabbelt ze graag rauw (best lekker inderdaad). Als groente alleen (zonder mengsel) vind ik er ook niets aan. Er zijn kennelijk ook verschillende soorten waarvan de een wat makkelijker schoonmaakt dan de ander - misschien ook smaakverschillen? Ik schil ze gewoon. Dan blijft er maar wat minder van over...

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

Ik heb het zakje met Bernagie zaden hier voor me liggen.... Heeft iemand er van gegeten dit jaar? Het blad dan, niet de priegelige bloemetjes voor de sier

Ik lees dat jonge blaadjes door de sla kunnen, of als spinazie kunnen worden gekookt/gewokt.

Dat laatste trekt me dan wat meer, omdat je dan die haartjes niet meer voelt/ziet/proeft.

Misschien dat blijkt dat (bij verwildering) het 1 van de 1e planten is die opkomt in het voorjaar? Dat je zo blij bent met groenvoer dat het niet uit maakt dat ze aan onder en bovenkant behaard zijn?

Ik vond de plant wel mooi, en sterk! Hij groeit snel, en is dus in no-time te groot om te worden opgegeten door slakken (ofzo) en ook al snel groot genoeg om onkruid weg te houden op dat stukje.

Twijfel.....

Geplaatst:

Wij eten hier met regelmaat Borage (Bernagie). Een van de ingredienten van de door ons geliefde groene saus. Ik doe ook wel eens een blaadje door de sla. Ik kan niets proeven van de haartjes als ik het fijn snijd en door de salade doe. Het is een kruid en geen sla dus dat zijn ook de proporties dat je het gebruikt

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

Ik vindt het vet mooie plant met prachtige bloemen, ik zou hem gewoon ergen zaaien waar het saai is en niet in de weg staat, echt mooi.

Bloemen kun je ook eten.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

ik doe regelmatig bloemetjes door de sla maar ik vind de ijsblokjes met zo'n blauw bloemetje erin het grootste succes

die harige bladeren lijken me eigenlijk niets...

Geplaatst:

Cool ja die ijsblokjes dat vergeet ik steeds, je hebt dezelfde plant ook in wit, echt plaatje.

Je kan ook leuk bij je oprit aan weerskanten een flinke pluk of in grote ton ofzo hardstikke vrolijk.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Ja die ijsblokjes doen het hier altijd erg goed op feestjes. Grappig detail is dat het blauwe bloemetje roze kleurt in witte wijn.

Bij mij komt ie er zeker weer in, maar wel iets verder naar achteren dan afgelopen jaar. Wat een enorm ding zeg, maar wel prachtig.

Ik vond de jonge blaadjes wel lekker trouwens, maar ze verder al snel te groot om zo te eten vond ik, inderdaad enorm harig.

Wel ergens pas iets gelezen dat je zeker niet teveel van dit kruid moet 'snoepen'. Waarom ben ik vergeten... zoeken we op.

If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero

Geplaatst:

de crosne vandaag geoogst....mán wat een werk! wel een grote oogst en niet zo heel erg kleine knolletjes, maar élke kluit moet gecheckt worden en vooral niet te ruig want dan knappen ze in stukjes...pffff...

ik hoop dat ze smaken anders komen ze er volgend jaar niet meer in.

• 1 maand later ...
Geplaatst:
Ja die ijsblokjes doen het hier altijd erg goed op feestjes. Grappig detail is dat het blauwe bloemetje roze kleurt in witte wijn.

Bij mij komt ie er zeker weer in, maar wel iets verder naar achteren dan afgelopen jaar. Wat een enorm ding zeg, maar wel prachtig.

Ik vond de jonge blaadjes wel lekker trouwens, maar ze verder al snel te groot om zo te eten vond ik, inderdaad enorm harig.

Wel ergens pas iets gelezen dat je zeker niet teveel van dit kruid moet 'snoepen'. Waarom ben ik vergeten... zoeken we op.

ik vond dit op google;

Informatie, teelt:

Bernagie is een winterharde, éénjarige plant die vaak ook als groenbemester wordt toegepast, maar vooral gekend is als kruid.

Plimius noemde de plant Euphrosinum, omdat men algemeen dacht dat zij geluk en vreugde bracht. Zowel de Grieken als de Romeinen meenden dat bernagie niet alleen troost maar ook moed gaf.

Het Latijnse gezegde:

´Ego Borago gaudia semper ago´: Ik, bernagie breng altijd vreugde,

is nu nog bekend in Engeland.

Men zei zelfs dat bernagie het vergetelheid brengende (nèpenthe) middel was waarvan Homerus schreef dat het met wijn werd ingenomen.

Van april tot oktober bloeit het komkommerkruid met 5 felblauwe, stervormige bloemen met opvallende paarse meeldraden. De bloemen zijn tot 2,5 cm groot.

In vroeger tijden stond de bernagie bekend om haar aanzienlijke geneeskrachtige kwaliteiten, en zelfs tegenwoordig wordt de plant nog wel als medicijn toegepast. Het kruid heeft stervormige bloemen met een zeldzaam intense blauwe kleur, die bij weinig andere planten voorkomt. De kleur en de lange bloeitijd maken samen met de eenvoudige kweek de bernagie tot een van de beste planten voor de tuin. De plant is inheems in Europa en komt bij ons gekweekt en verwilderd voor. Bijen bezoeken de bloemen veelvuldig.

Geuren en smaken:

De blaadjes smaken naar komkommer.

Culinair:

De komkommerachtig smakende blaadjes zijn bruikbaar in fruitsalade, vruchtendrank, punch en als garnering. Gekonfijte bloemen als versiering op suikerwerken en gebak. Gebruikt als spinazie is bernagie rijk aan calcium en kalium.

Geneeskunde:

Blaadjes in smeersels, vochtafdrijvend, aftreksel van blaadjes tegen hoest, de gehele plant bevat slijmstoffen die verzachtend werken.

Cosmetica :

Preparaat van de blaadjes om de huid zacht en schoon te maken.

RECEPTEN :

Bernagiesiroop helpt tegen nier- en blaasontsteking:

Pureer 200 gr. verse bloeiende bernagie in een mixer. Zeef de massa door kaasdoek en los 200 gr suiker in het sap op. Van deze versterkende siroop is 1 eetlepel per dag nodig bij de behandeling van de ontsteking.

Bernagiethee helpt om de koorts te verlagen :

Bernagieblad heeft een hoog gehalte aan kalium- en calciumzouten, wat helpt bij het verlagen van koorts.

Maak hiertoe een thee door een handje verse blaadjes zacht te koken in 600 ml water gedurende 5 minuten en drink de thee heet. Verse blaadjes in een salade bevorderen de vorming van melk bij kraamvrouwen.

Vermeerdering:

De vermeerdering van bernagie is eenvoudig. Buiten ter plekke dun uitzaaien in het voorjaar, liefst op zanderige grond in de zon. Schaduw en andere grondsoorten worden echter ook verdragen. Uitdunnen op 25-30 cm. Bernagie zaait zichzelf verder uit, en de nieuwe plantjes bloeien in een zachte herfst en op een beschutte plaats nog in november.

alleen maar positief toch ?

voor wie wat zaad heeft, ik wil wel wat

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Geplaatst:

leuke info Thessa!

ik heb al een paar zaden van de blauwe bernagie maar zoek ook nog naar een paar witte...wie oh wie kan ons eraan helpen?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...