T&M Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 Hallo allemaal. Heb zopas zelf een tuinkas gemaakt van hout met gekregen plexiglas. Ben hier niet zo tevreden mee, kas werkt en kraakt continu door uitzetten en krimpen en is ook niet mooi waterdicht ben gewoon niet tevreden.Nu heb ik hier nog een party tent van 3 op 6 liggen in garage want amper gebruikt word met dikke wit gelakte gegalvaniseerde buizen. Was nu aan het denken om deze grijs of groen te gaan lakken en te overtrekken me tunnelfolie. Wat denken jullie van dit idee? Op deze manier verkrijg ik een stevige ruime serre zonder teveel poespas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 ik vraag wel me af of ie stevig genoeg is bij windkracht 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 Ik ga precies hetzelfde doen, ik heb ook nog een partytent liggen waar het doek van stuk is, ik heb op marktplaats een rol gewapend plastic gekocht, geschikt voor kassen. De palen gaan we verstevigen, al is het een prof-ding dus wel stevig, met palen die de grond in gaan, zo waait hij niet weg. Ook overweeg ik het plastic langs de wanden langer af te knippen dan nodig en dan in de grond te graven met stenen en aarde erop, onder de grond dus.. pff moeilijk uit te leggen.. Ik maak hem pas komende winter, dus mocht je eerder zijn, laat graag je bevindingen horen! Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
harmony Posted June 3, 2013 Share Posted June 3, 2013 Vorig jaar hadden wij een partytent gehuurd ivm een feestje. Het waaide toen erg en voor de zekerheid hebben we de tent toen met spanbanden vastgemaakt. Je zou aan de lange kanten 1 of 2 betonnen poertjes kunnen storten met metalen ogen erin, zodat je daar een band aan vast kunt zetten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T&M Posted June 3, 2013 Author Share Posted June 3, 2013 Ik was van plan om de poten te verankeren in de grond en de buizen met de koppelstkoppelstukken te bevestigen met bouten. Moet hier nog goed over nadenken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elizabet Posted June 3, 2013 Share Posted June 3, 2013 Ik had vorig jaar een vrij stevige partytent 3 weken lang buiten staan voor een project. Goed, dubbelgestikt canvas enzo. Waaide finaal naar de mallemoeren (niet het gestel, maar de stof), vooral de ritsen redden het niet. OK, dat was op een eiland dus veel wind, maar t was ook al binnen 3 weken.. erg afhankelijk van je materiaal dus. Quote elizabet.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
JDtje Posted June 9, 2013 Share Posted June 9, 2013 Wij gaan binnen kort beginnen met het bouwen van een tuinkas/polytunnel van een oud party tent frame. we hebben gisteren net het doek binnen gekregen van agroboy.nl en wachten nu op beter weer. We willen namelijk niet als gekken achter een gigantische vlieger aan rennen Ik ben ook bezig met batterijen opladen . So, Stay Tuned Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T&M Posted June 9, 2013 Author Share Posted June 9, 2013 Ik ben benieuwd. Houd ons op de hoogte ook met foto's als je wilt twijfel namelijk nog steeds Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JDtje Posted June 10, 2013 Share Posted June 10, 2013 Nou de eerste update dan. De tent is normaal 4x8m maar dat maakt hem dan 32m2 en de lange buizen zijn dan de dak delen . dus die hebben we verwisseld met de staande pilaren. dat maakte de tent 3,6x8 en is dus nu 28,2 m2 en binnen het vergunnings vrij bouwen. Ik ga er nu niet verder dieper op in. maar ik wou iig even een klein fotoje latn zien van het werk van vandaag. Ik ben niet voor precisie geboren dus ja hij staat een beetje scheef hier en daar. Diagonale palen komen er nog in zodat hij wind stevig is enz. Groet JD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T&M Posted June 11, 2013 Author Share Posted June 11, 2013 Tof van de update! Ik was het anders van plan. Mij palen van poten gebruiken voor dak en de dakpalen als poten. Dan word hij dus groter en iets lager boven de grond en vond ik juist perfect. Als mijn patatten geoogst zijn ga ik er wellicht al aan beginnen. Ik wil de palen diagonaal onder spanning gaan zetten met staalkabels voor de stijfheid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JDtje Posted June 11, 2013 Share Posted June 11, 2013 de palen van de tent zijn zo'n 65 cm diep ingegraven. en staat nu inmiddels ook een paal rechtop in het midden ivm met sneeuw in de winter. dat de boel in instort. Morgen gaan we de geul graven en als het even meezit ook het doek spannen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JDtje Posted June 12, 2013 Share Posted June 12, 2013 Nou dan nog een klein upje. Geul. waar de doek in komt te liggen hebbn we vandaag gegraven. Het een en ander kwam boven aarde. zo een hooi voor en een gedeelte muur. en x aantal kleipijpjes en kaak van een hoogst waarschijnlijk een koe. Aldus wel leuk om te vinden als je zo bezig bent. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bert14 Posted June 13, 2013 Share Posted June 13, 2013 Heb je al op de site http://www.partytenten.nl/tunnelkassen gekeken Quote Zaden over aan het einde van het seizoen of gewoon voor het goede doel? http://zadenvoorleven.wordpress.com/posts/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
JDtje Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Nou de laatste. Hij staat en stevig ook. Die gaat nergens heen zelfs niet met windkracht 9 alle buizen afplakken met hotspot tape. of in mijn geval gewoon tochstrip van conrad a 275 meter. in het wit.Die mafkees met die hoed op. dat ben ik. de greppel is 2 spades diep en ook 2 spades breed. ik was liever zeker dan later spijt. de normale aanwijzing zegt een greppel van 30 cm diep en breed. De zon kwam er ook even bij en daar was ik blij mee. Maakt het plastic warm en dus iets rekbaarder. de wind hielp trouwens ook wel een beetje. aldus bij de deur vast zetten de greppel langzaam dicht gooien en alles oprekken. Het geheel afmaken met een druivenrank de poten. Mocht je dit allemaal nog eens goed willen lezen. ik ga het gehele verhaal op mijn updates neer zetten . voor dan als nog de gebruiks aanwijzing. http://www.polytheneone.com/polytunnel_sheeting_instructions.pdf Groeten JD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Nou ziet er goed uit! Ik ga in de winter eraan beginnen. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
T&M Posted June 14, 2013 Author Share Posted June 14, 2013 Dat s een resultaat dat ik hoopte te zien, nu heb ik er nog meer zin en vertrouwen in! Mooi! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted June 15, 2013 Share Posted June 15, 2013 Wat een enorme grondverzetting!! Maar... heel fijn dat je dat met die greppel en het opvullen/spannen zo mooi hebt weergegeven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ramirits Posted July 1, 2013 Share Posted July 1, 2013 mooi gedaan!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted July 1, 2013 Share Posted July 1, 2013 Bedankt voor de mooie reportage Enne... kun je er bij mij ook een komen maken? Je hebt nu de slag te pakken Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JDtje Posted August 11, 2013 Share Posted August 11, 2013 Zou je wel willen. Het is niet een " ik doe het even " werk. Dus neem er iig een lekkere week voor uit en houd je rug recht. Want die geul graven heeft me veel rug pijn bezorgd. Neem iig een goede stevige partytent. niet die met erg dunne buisjes. deze heeft een karkas van 32mm doorsnee buizen. Echter bij nader aanzien moet het wel kampen met heel veel vocht en bijvoorbeeld als de zon ondergaat en de buiten lucht afkoeld druipt het er letterlijk vanaf. ( komt ook door de folie welke een coating heeft zodat het niet zo naar beneden druppelt. http://www.agroboy.nl/index.php/component/virtuemart/kassenfolie-en-accessoires/atoplan-eva-ac ) het is een beetje laat reageren, maar alles staat de laatste tijd heel erg op zn kop. Mijn excusses. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 11, 2013 Share Posted August 11, 2013 Laat je ook zien wat er inmiddels allemaal in groeit en hoe ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JDtje Posted August 13, 2013 Share Posted August 13, 2013 Voorafgaande moet ik eerst vermelden dat wij 1) erg laat waren met beplanten (halverwege juni pas)2) experimenteerde met wat er nog in kan groeien. 3) onkruid wieden is niet mijn sterkste kant en wordt voeding op de compost hoop . Aldus kom binnen ! links ziet u op rij een gewonene Komkommer waarvan ik de naam niet weet. Daar net achter staat een suiker mais , met wat lente uitjes , snijbiet, nog een suiker mais, een peper plantje gevolgd door een Tomaat, onder leiding van een blauwe druif. Rechts ziet u 3 kleine paprikatjes waar achter een tomaat. langs de kant staat nog twee boontjes verstopt. welke ook pas sinds een week omhoog zijn gekomen. Tussen het iets wat hoge gras staan 2 Dhalia's voor opkweek , " omdat het kan " Omhoog kruipend tegen het dak omhoog is een kousenband. gevolgd door een andere komkomer welke de " Chinese Slang " genoemd wordt. Een erg lekkere komkommer moet ik bekennen en heeft niet het bittere van de supermarkt kwamkwammer. Daar achter staat nog koriander en basilicum. ervoor nog radijs welke worden verdolven door rupsen van de koolmot volgens mij. Deze tempratuur is van een paar dagen terug. Terwijl het bewolkt met af en toe zon buiten niet warmer werdt dan hoog uit 20~22 graden, was het binnen heerlijk warm. zo'n 28 graden als de zon er ff door kwam en ik de deuren dicht hield kon het er makkelijk 30 graden worden en blijven. de kousenband komt mooi omhoog en zit al in de nok van de kas. dit heeft echter maar een maandje geduurd om van zaad tot deze grote te komen. Waarin ook al deze bloemen uit komen en dus binnen kort lekker "Roti" kunnen van gaan eten. De Chinese Slang heb ik meerdere malen moeten terug snoeien en zoals je kan zien zijn het er eigenlijk 3 waarvan er 1 nog een keer zijwaards verspannen wordt. De komkommers die er afkomen zijn niet misslijk en ter vergelijking naast een banaan. en wat er nog aanhangt zijn wel 30 van die hele kleine dingetjes. aan de andere kant staan dan de tomaat. welke wij een koffie dik experiment mee hebben gehouden. Aangezien de grond vrij arm is van voeding hebben wij alle planten wel bijgevoed, echter bij de tomaat hebben we tijdens het rood worden koffie dik bij gestrooid met als uitkomst Dat de tomaten nog eens een keertje door groeiden . tot .. dit.. Nee, ze pasden dus niet meer in Alexanders kopje. er achter staat een spaanse peper waar wij al verschillende groene peppers van af geoost hebben en je het ook echt spaans benauwd van krijgt. Sorry geen foto van genomen.. mijn excusses . Vervolgd door snijbiet ! welke al 3 keer uit gesneden is en nog steeds door gaat. als waar wij van te horen kregen dat 2 maal oogsten toch wel het eind was. en grote bladeren . de meerdere malen gesneden lente ui diep in de zomer en de suiker mais die vooraan staan doen het goed. deze zijn "letterlijk" in een paar dagen boven gekomen. als vervend vliegvisser vind ik het ook leuk om al deze kleine insecten diertjes te zien. En als moestuin liefhebber zijn deze dus niet zo leuk om te zien. Welke we dus om besloten hebben om voor volgend jaar door te gaan binnen met Aquaphonics met Forel en deuren hermetisch af te sluiten en een gefilterd lucht toevoer systeem in te gaan bouwen.. en een bordje te maken waarop staat dat we BIO groente verbouwen en geen hennep. Aldus Tips Zijn Van Harte Welkom Aangezien we per volgend jaar optijd en vroeg willen beginnen met ook buiten kleine hoepel op tentjes . Aldus naar buiten lopende komen we in het achter veldje die de pompoenen toe geijgend hebben Hier komen volgend jaar de aardappelen tomaten en mais te staan. Als het erg warm is laat ik momenteel de deuren open staan wat natuurlijk insecten binnen trekt zoals hommels welke ik elke ochtend er weer een stuk of drie naar buiten stuur. maar ook de niet zo leuke. dus voor volgend jaar hommels kweken staat op de lijst van Wanna Do's Maar met regen gaan de deuren dicht en om dat momenteel onder controle te houden gebruik ik de buienalarm op mn telefoon. Oh deze vraag kreeg ik al eerder ergens, Wat doe je als je weg bent en het buiten 30 graden worden. Zorg dat de wortels voldoende als niet Overmatig veel vocht hebben !!! de groei van de plant stopt rond 40 graden ( afhankelijk van de plant natuurlijk ) Zolang ze vocht uit de bodem kunnen trekken en het weer uit kunnen zweten dan overleven ze die ene dag wel. natuurlijk geen hele week. Hier bij komt dan ook weer het gefilterde lucht toevoer systeem per volgend jaar van toepassing. oh ja ander antwoord op de vraag " Wat koste het ? " | Bloed , heel veel zweet, en toch ook een traantje. Ik zal de foto's van mijn buim nagel niet tonen. maar die was ooit mooier en het gaat er goed mee. gelukkig komt er weer een nieuwe op. Buiten dat was het ;75,= tweedehands partytant 8*4 ( waarvan we de construstie hebben verwisseld de lange dak buizen hebben we verwisseld met de staande palen om binnen de 30m2 vrij bouwen te kunnen blijven, 8*4=32 en is nu 3,6*8=28,8 )130,= Buiten doek. " TIP " (http://www.agroboy.nl verkoopt de doeken die ook daadwerlijk in de tuinbouw gebruikt worden en gebruik geen bouwzeil) 70,= aan ijzer waren (schroeven spijkers beugels scharnieren slot delen , toolstation en gamma )35,= hout. gebruikt hard tuin hout en pannen latten van gamma voor de deuren. ( deze laatste wil ik volgend jaar over doen en dan met epoxy voorbewerken) dus 310,= aan de tuin kas zelf. en ik blijf complimenten krijgen dat hij er netjes uit ziet en en niet als de een of andere bouw val. We zijn nog bezig, en hopen per volgend jaar voledig aan de start te kunnen staan. Vriendelijke groet Linda & JD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wilmer Posted August 13, 2013 Share Posted August 13, 2013 Als ik zo het zo zie vraag ik me wel af waarom je het zo moeilijk maakt? Als je met aquaponics, zelf geweekte hommels en gefilterde lucht gaat werken is het dan allemaal nog wel de moeite waard? Iemand heeft hier op kantoor geëxperimenteerd met aquaponics voor gebruik in de derde wereld waar je normaal geen groente kunt verbouwen, maar voor gebruik in NL lijk het me veel teveel moeite terwijl groente ook gewoon prima buiten groeit... ik heb tomaten, komkommers e.d. gewoon buiten zonder enig gedoe en dat gaat eigenlijk ook heel goed. Maar pepers wordt niets en mijn tomaten zijn natuurlijk ook minder mooi, maar het kost wel een stuk minder gedoe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JDtje Posted August 13, 2013 Share Posted August 13, 2013 Mijn bedoeling is om hiervan blijvend te kunnen eten, en niet te kweken voor andere groente liefhebbende insecten. Ik ben ook geen liefhebber van gif spuiten, aangezien wat je zaait , oogst je ook. dus de gif ook en die was je er echt niet af. Het gefilterd lucht systeem is niet duur tegen woordig met de hennep teelt en zijn continueuse circle van aankoop en "verkoop" is een voor gefilterd Airsock systeem al hangend en draaiend voor 250,= met eigen thermostaat. De discussie aquaphonics heb ik al eens eerder gevoerd, en ben best bereid deze discussie met u/jullie verder te voeren. de eerste aanschaf is redelijk aan de prijs . vooral het pvc en hout werk. maar voor de eenmalige uitgave moet ik eerst zelf nog wat dieper mijn tijd insteken wat mijn uitkomst kan zijn. en niet zoals ik nu heb 20 brocolie's die zelfs met een kraag om allemaal zijn opgegeten het zelfde met 15 chinese kolen. op die manier is de lol er heel snel af. Waar dus ook het systeem voor bedoeld was. en hommels kweken is een oude hobby van mij. er liggen nu ook verschillende flessen met koud gesmolten glucose. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wilmer Posted August 13, 2013 Share Posted August 13, 2013 Bedankt voor je antwoord, ik wilde niet vervelend zijn, het was een oprechte verwondering omdat ik gewoon zaadjes in de grond gooi en daar komt ook een heel deel prima van op zonder enig gedoe. Maar er zijn ook wel veel mislukkingen hoor. Dus als het je puur om de opbrengst gaat denk ik dat gewone buitenteelt al snel veel makkelijk is, maar als hobby lijkt het me allemaal wel heel interessant om bijv. aquaponics te proberen. Maar bij ons gingen alle vissen jammerlijk dood dus verwacht er niet teveel van. Het is dus meer dat je jezelf het niet al te moeilijk moet maken en het leuk moet blijven vinden ook, zolang dat er maar is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts