Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Hallo

Ik heb een vraagje. Mijn vrouw heeft wat prei plantjes gekocht. Hoe zet ik die in de grond? gewoon zo en dan maar wachten tot ze groot zijn? Of moet ik ze dieper planten om zo'n mooi wit onderkantje te krijgen. Volgens het boek dat ik hier heb moet ik wachten tot ze potlood dik zijn en dan weer uit de grond halen, om ze vervolgens dieper weer te planten.

img015971511371210349.jpg

Geplaatst:

Dit valt toch al wel onder de noemer potlooddik?

Bladgroen en wortels even bijknippen, en de preitjes in een 5 cm breed gat stoppen. (1 per gat, natuurlijk) Hart van de plant moet nog wel boven de grond staan.

elizabet.nl

Geplaatst:
  • Auteur

Nou Elisabeth ze zijn meer lucifer dik.

Maar bedankt. Zal ze vanavond in de grond zetten. Hopelijk blijven de slakken ervan af.

Geplaatst:

Oh, dan heb ik de zoom verkeerd ingeschat Dan zou ik ze nog even gewoon in de volle grond zetten, en pas in een gat poten als ze de gewenste dikte hebben. Ik was ook bang voor slakken toen ik mijn nog vrij miezerige preitjes in de volle grond zette, maar ze zijn er prachtig vanaf gebleven, en ze groeien 4 keer zo hard al in de pot!

elizabet.nl

Geplaatst:

Waarom moet je prei eigenlijk in een gat zetten? Mijn gaten zijn inmiddels alweer vol gelopen met zand door het bewateren..

Geplaatst:

Hier een perfecte omschrijving.

Geplaatst:

Dank je voor het filmpje..

Geplaatst:
  • Auteur

Bedankt

dat filmpje maakt een hoop duidelijk. Geweldig. Ik denk dat ik er nog een paar bij haal.

Geplaatst:

Ja. Zo doe ik het ook ongeveer wel. Ik zou nog willen toevoegen , en snap niet goed dat deze meneer dat niet doet, is, dat hij de prei zo in het gat laat vallen. Waar ik de gaten dus én dieper maak, én ik de prei-plant even heen en weer haal ( naar boven en naar beneden, op en neer ) om de wortels niet te vouwen en naar beneden te laten wijzen of misschien horizontaal , maar niet teruggevouwen naar boven toe. Wat dus gebeurd als je de plant niet heen en weer haalt.

Ik hak trouwens de planten de bladeren niet af.

En ik vond de preiplanten wel al érg ver heen hoor.

Geplaatst:

Pas op dat het hart van de plant niet onder de grond terecht komt. Dan begeeft de plant het. Je hoeft niet per se te wachten tot de prei potlooddikte heeft. Mijn vooruit gezaaide prei is niet altijd even dik en ook de kleinere plantjes doen het prima na het uitzetten. Ik graaf een geul en zet ze daar in plantgaten met het hart nog boven de grond. Zo geleidelijk aan maak ik de geul weer dicht en ook dan er op letten dat je de planten niet begraaft.

Het dieper wegzetten is inderdaad voor de mooie lange witte schacht. Prei houdt van stikstofrijke voeding.

Met vriendelijke groet,

Wim.

• 1 year later...
Geplaatst:

Ik heb de wortels bij het planten wel bijgeknipt maar de bladeren niet. Is dit een verklaring waarom het blad nu "knakt" of is dat normaal? (Eerste keer prei voor mij )

Vriendelijke groeten,

Holland

Geplaatst:

Dat is inderdaad normaal. Zolang de planten nog niet goed zijn aangeslagen verdampen de bladeren meer vocht dan wat de sapstroom kan aanvoeren. Ze worden wat slapper en kunnen knakken. Geen probleem.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Hier worden geulen getrokken met aardappelaanaarder dan prei geplant met een preiplanter . Zoals hier al geschreven is hartje juist boven onderkant geul . Wat ik hier een groot voordeel van vind buiten lang wit na eventueel nog eens aan te aarden nadat geulen langzaam zijn plat getrokken, je legt tuinslang in de geul en laat geul gewoon gedeeltelijk vol lopen de eerste tijd na het planten gerichter begieten . Worden ten slotte in het droogste warmste seizoen verplant .

Bladeren inkorten voor de verdamping te beperken snap ik volledig en doe dit ook . Maar wortels inkorten zou ik reden niet weten of dat het gemakkelijker zou zijn om te planten . Ik kort ze niet in maar als het wortelgestel wat groot is duw ik eerst even een dikkere steel in het plantgat zodat het vergroot . Maak je het niet juist moeilijker voor de plant om voldoende water op te nemen door wortels die er voor moeten zorgen ook te verminderen .

Geplaatst:

Ik zet de prei ook in geulen en kort behalve de bladeren ook de wortels in . Over voor- en nadelen van het inkorten van de wortels is op dit forum al vaker gediscussieerd. Het werkt in ieder geval een stuk makkelijker. Als ik zie hoe snel de prei na het planten weer aan de groei is , ook planten die al aan de grote kant zijn zoals op de foto , dan heeft die er geen of nauwelijks last van. Wel zorgen dat zeker de eerste week na het planten de grond behoorlijk vochtig blijft natuurlijk.

p1010076yr13621407777473.jpg

Geplaatst:

Bedankt voor de informatie Wat is een normaal tijdsbestek waarbinnen de plant weer moet gaan verder groeien?

Vriendelijke groeten,

Holland

Geplaatst:

Daar vraag je me wat . Ik heb het nooit exact bijgehouden maar naar mijn beleving echt al snel. Met een beetje 'nattevingerwerk' zou ik zeggen een week tot 10 dagen. Als je de bladeren bijknipt is dat makkelijk te zien want de prei groeit het snelst vanuit het hart. Al gauw zie je dat de bijgesneden bovenkant van de planten niet meer keurig recht is maar dat de nieuwere bladeren boven de buitenste bladeren uit groeien.

Geplaatst:

Oké Bij mij zien ze er wel "aangeslagen" uit in de positieve zin van het woord Zal wel goedkomen

Vriendelijke groeten,

Holland

Geplaatst:

p1010076yr13621407777473.jpg

he Frans

ot, ik weet t, sorry,

hoe werken die mooie steuntjesmet die klemmen van jou?

Geplaatst:

Ik heb 1,5 maand geleden mijn prei ook uitgeplant, waarbij ik de wortels en het loof heb ingekort. Ik heb de grond voorberwerkt met zand en compost (ik heb een kleigrond). Ik heb gaten gemaakt, best wel diep (10-15 cm). De prei staat er nu mooi bij. Vanavond heb ik er nog verteerde paardenmest tussen verdeeld.....prei schijnt een grote eter te zijn. Afwachten wat ik ga oogsten over een paar maanden!

Geplaatst:
hoe werken die mooie steuntjesmet die klemmen van jou?
Het zijn stokken waaraan pvc klemmen zijn geschroefd t.b.v. het vastklikken van electriciteitsbuis. Daarna (Ikea)insectengaas er overheen en je hebt een gaaskooi die alle enge vliegjes buiten houdt.

preikooi98111408273789.jpg

Sinds een paar jaar gebruik ik ook kooien van een iets andere constructie . Die hebben als bijkomend voordeel dat de stokken universeel zijn en dat er ook kooien te maken zijn met hoeken anders dan 90 °. In onderstaand topic te zien met een net tegen vogels , met gaas er over prima tegen insecten.

ideetje-snel-en-simpel-te-maken-bescherming-tegen-vogelvraat-t5134.html

(I.p.v. de hollewandplugjes zijn ook houten deuveltjes te gebruiken om in de pijp te slaan . Wel even eerst in de lengterichting t.b.v. de spijker een gaatje voorboren met een iets kleinere diameter dan de spijker.)

Geplaatst:

super!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic