Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Ideetje.Snel en simpel te maken bescherming tegen vogelvraat


Frans

Aanbevolen berichten

Ik krijg steeds meer last van vogels in mijn tuin . Sla , spinazie , koolplanten , erwten en straks ook weer de aardbeien kan ik voor een groot deel afschrijven als ik ze niet bescherm. Ik heb vandaag als bescherming maar eens iets gemaakt wat universeel bruikbaar is na jarenlang van alles gebruikt te hebben zoals gebogen kippegaas, over de planten gespannen vislijn, en losse netten .

 

Voor dit doel bij van Cranenbroek geplastificeerde metalen plantenstokken gehaald met een diameter van 11 mm en een lengte van 150 cm . Aan beide zijden hebben deze stokken aan het uiteinde een over de stok geschoven kunststof kapje als punt. Verder nog wat buisclips voor electriciteitsbuizen met diameter van 16 tot 19 mm gekocht. De hollewandplugjes die ik nodig had lagen al thuis , ooit voor een prikkie bij de Action gekocht.

 

Het recept.

Zaag de plantenstokken doormidden waardoor je twee stokken krijgt van elk 75 cm lang die nu elk een puntig uiteinde hebben en een holle bovenkant. Onderzijde van een hollewandplugje samenknijpen en het plugje met een hamer in het pijpje slaan. De Action plugjes hebben een dusdanige diameter dat ze muurvast in de pijp komen te zitten.

 

img084673011335478431.JPG

 

Neem een buisclip , haal het spijkertje er uit , en gebruik in plaats van de oude spijker een langer exemplaar . Ik had bijvoorbeeld nog wat spijkertjes liggen maat 2.5 x 55 die uitstekend bleken te voldoen. Nieuwe spijker andersom (als je het vergelijkt met de oude) door de buisclip steken en in het hollewandplugje slaan . Het belangrijkste onderdeel , een puntige stok met een op de top gemonteerde buisclip , is nu klaar.

 

img084982941335478562.JPGimg085146511335478600.JPGimg086463511335478699.JPG

img086347871335478652.JPG

 

Voor de kosten hoef je het niet te laten. Zo'n anderhalve meter lange plantenstok met diameter 11 mm kost (bij van Cranenbroek) 50 eurocent. De clips 15 stuks voor 90 eurocent. De hollewandplugjes , als ik het me goed herinner , 20 stuks voor ongeveer een euro . Vergeet ik even de te vervangen spijker dan kost een kant en klaar gemonteerde stok dus 36 cent. Een uv bestendig net maat 3 x 5 meter (precies passend voor de situatie zoals op de foto wanneer je de stokken 50cm boven de grond laat) kost bij de Action 1,99 euro. Van Cranenbroek heeft ook grotere maten netten met een met de Action vergelijkbare prijs per m² . Voor de buizen kun je prima terecht bij de Gamma . Daar betaal je voor een 16 mm buis met een lengte van 4 meter 65 cent. Blijft nog over het vaststeken van de netten in de grond . Ik heb er wat oude tentharingen voor gebruikt.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas wel ja, hier zijn de stokken wel iets duurder, maar ondanks dat vind ik het een geweldige construktie, aangezien je er precies van kunt maken wat je zelf wil. Alleen denk ik dat ik de netten ga vastleggen met een lange balk of plank. Dan hoe ik niet constant door het net te steken. En mijn hond presteerd het om dan tussen de haringen onder het net door te komen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het moet wel simpel blijven hè . Alle stokken zijn identiek . Daarom zet je op een hoekpunt niet een maar twee stokken neer. Zo kun je indien nodig ook nog eens een andere hoek maken dan 90° .

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

Kijk,..ik was ook al als beginnende volkstuinhouder aan het zoeken naar zoiets.

 

Eerst een makkelijke oplossing gevonden met gaas...maar jongens wat heb ik me vergist in die prijzen zeg..moet wel leuk blijven natuurlijk en gaas is niet goedkoop .

 

Gelukkig kwam ik deze makkelijke goedkope oplossing tegen,.. omdat ik geen goedkope versie van de planten stokken kon vinden heb ik bamboestokken gebruikt en de clips er in geprutst mbv een schroefje . precies mijn stijl haha..

 

Bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de constructie van 5/8 (de dunne buis) maakt kan je van de dikke (3/4) elektrabuis korte opengezaagde stukjes gebruiken om de netten vast te zetten, die klikken er precies omheen met net een beetje speling voor een net of plastic. foto284921428572968.jpegfoto12411428572958.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk trouwens dat je voor de verticale stokken die je gebruikt opengezaagde 5/8 buis kan gebruiken als vastzetklip. Als je het net zou willen verzwaren kan je er ook een stalen verwarmingsbuis onderin bevestigen met de 3/4 buisklips

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Moet je me niet kwalijk nemen hoor Frans ( je doe het zelf idee is perfect ( niet ander van jou gewend haha )), maar wilde ik mijn oplossing hier ook in dit topic plaatsen. Mijn oplossing is een vergelijkbare, maar nog net een stap of wat simpeler. En ik heb er gelijk ook een grote maar over. Over zowel jouw oplossing als de mijne.

 

DSCN464216781431944498.JPG

 

onderdelen zijn dus alleen maar : electrabuizen op gewenste maat gezaagd en gaatjes geboord in de buis waardoorheen draad/ touw ( plastictouw ) getrokken de kooi rond. En daar het net overheen gelegd, vastgezet/strakgezet met grondhaken.

 

DSCN464058591431944517.JPG

 

Het zijn foto's van 2 jaar terug. Ik heb deze wijze van 'beschermen' 2 seizoenen toegepast. Mijn grootste struikelblok was : het niet uit de hand laten lopen van het onkruid in de 'kolen-kooi'. Nu zal je zeggen : tja. dat is met alles. Deels is dat zo, maar in dit geval. Jouw oplossing en ook de mijne, is het toch wel éxtra lastig om onder het net het onkruid weg te houden. Hoe doe jij dat ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn oplossing is een vergelijkbare, maar nog net een stap of wat simpeler.

Klopt , maar ik ben toch zo onbescheiden om te beweren dat mijn constructie wat voordelen boven de jouwe heeft Bit.

 

Ik gebruik dus stokken waarop je electrabuis klikt. De electrabuis zorgt rondom (en in het midden) voor een weinig doorbuigzame verbinding waarop de netten komen te rusten. De netten liggen dus zonder moeite al mooi strak. Bovendien zijn in tegenstelling tot het gebruik van draad , dat je spannen moet , de onderlinge krachten tussen de stokken nul. Omdat er geen onderlinge krachten tussen de stokken bestaan hoef je die stokken ook maar weinig in de grond te drukken om toch al een stabiele kooi te krijgen.

 

Er is nòg een voordeel en daarmee geef ik gelijk het antwoord op jouw vraag:

Jouw oplossing en ook de mijne, is het toch wel éxtra lastig om onder het net het onkruid weg te houden. Hoe doe jij dat ?

 

lastig ? Integendeel.

Voor onderstaande kooi bijvoorbeeld :

img086463511335478699.JPG

img086347871335478652.JPG

Maak bij de kopse kanten en aan een zijkant het net aan de grond los . Dat net kan vastgezet zijn d.m.v. grondpennen of vastgelegd door wat stukken pijp of hout . Sla het nu aan drie zijden losliggende net terug naar de andere zijde . Klik dan de in de dwars- en lengterichting vrijgekomen buizen uit hun clips en leg ze aan de kant. Een karweitje van 2 minuten , vooruit ... 3 minuten dan . Je hebt nu alle ruimte om het geheel makkelijk onkruidvrij te maken . In omgekeerde volgorde weer dicht maken.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog tip.

In plaats van 2 stokken te gebruiken op de hoeken kan je op de hoek ook een PVC 90 graden bocht gebruiken. Die hoef je niet te kopen want die kan je ook de dikkere buis gebruiken die ook gebruikt voor het vast klikken. Een buigdraad er in en je buigt zo een 90 graden bochtje. Afzagen en je schuift ze zo op de hoeken.

 

Of nog goedkoper, je buigt aan iedere lengte van de dunne buis één 90 graden bocht. De bocht en de daarop volgende dunne rechte stuk kan je aan elkaar zetten door een klein stukje dikkere buis te gebruiken als verbinding sok. Hiermee kan je de dunne buis ter hoogte van de bocht nog steeds vastklikken op de stokken

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later ...

Deze constructie ga ik morgen namaken, Dank!

 

AshaiRay, ik ga inderdaaf ook met 4x 90 graden bochtjes werken. Werkt allemaal zoals jij zegt maar je hebt ook 90 graden bochtjes die al een maat dikkere buis hebben aan de uiteinden.

 

Ik was gister toevallig bij de Cranenbroek, 1 stang kost momenteel 60 cent. De rest had ik allemaal liggen. Alleen de 90 graden bochtjes nog kopen.

 

pvc-elektra-bocht-90-crème.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van mij ook nog even een tip. I.p.v. hollewandplugjes (niet meer verkrijgbaar bij de Action en elders nogal duur) kun je deuvels gebruiken om in het pijpje te slaan. In de bouwmarkt zijn ze in vele maten kant en klaar of als te verzagen 'stok' verkrijgbaar. In de deuveltjes een gaatje voorboren alvorens je er het spijkertje voor de buisclip in slaat.

 

deuvel114941461496223.jpgdeuvel252361461496227.jpg

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag twee stokken gemaakt om uit te proberen. Ik had alles nog liggen behalve de groene stokken en de PVC bochtjes. De groene stokken gister gekocht, de PVC bochtjes vandaag. Het werkt erg fijn en makkelijk op deze manier. Thanks voor de tip!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...