Jump to content

Heb je tussentijds bemest vandaag? Waarmee?

appelvrouw

Recommended Posts

Dit topic start ik omdat ik merk dat ik niet zo goed ben in tussentijdse bemesting, tussentijdse teeltzorgen zeg maar. Ik ben dus niet benieuwd naar de grote bemesting in voor, najaar of winter, maar naar de verschillende soorten bemesting die tussentijds bij de planten wordt aangebracht..om groei te bevorderen, of om een plotseling tekort aan te vullen. Zo kunnen we elkaar op de hoogte houden van eventuele noodzakelijke bemesting die we anders misschien over het hoofd zien.

images17121372871361.jpg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Ik ook niet Jorieke..en als je aarde goed vruchtbaar is, dan is het ook niet nodig. Mijn tuin is ondertussen wat minder vruchtbaar dan 10 jaar terug. En in de kas dan misschien, of om lastige zaken op te lossen zoals ik deze week aan de hand heb: te gele bladeren in Kiwi, druif, framboos vanwege te veel kalk in de grond waardoor mijn planten magnesium of ijzergebrek, (of allebei) krijgen.

Piroska, kan je die gier wel bij bonen gieten?

Ik bemest wel tussendoor. Maak regelmatig een vloeibare mest ( wisselend van soort ) om eens over de andijvie en sla te gieten. Toch eigenlijk wel elke 2 weken na ze goed gesettled zijn op hun plek. Maar ik poot dan ook gerust sla waar dit seizoen al sla geoogst is

Ik heb de aardappelen 2 weken terug bijgemest. Kali en algemene complete mest ( in dit geval druivenmest )

Kolen mest ik regelmatig bij. Na basisbemestig voor poten, als de planten goed groeien, giet ik gieren en aftreksels en es een keer een verdunde koemestpap Niet té veel , niet té eenzijdig, probeer ik niet te doen.

Zelfs de knolselderij heb ik 2 weken terug een lichte vloeibare mest gegeven, vooral die, die vlak langs het pad staan ( nieuwe tuin, daar is de grond armer )

Ik bedenk dat afhankelijk van de plant, van de standplaats , van de intensiteit van de teelt op die plek.

Gewortelde stekken van dingen geef ik vaker een bladbemesting. Ik ben sowieso gek van bladbemesting. Ik veeg het zand van het straatje graag es extra als de wind goed staat, en de stuif over de kruisbessen gaat ( silicium: goed tegen schimmels ) Ik sta nog nét niet te wapperen met stoffer en blik, maar zou zomaar es kunnen gebeuren

ps: bonen krijgen bij mij helemaal niks. Die moeten lijden. ( en leiden natuurlijk ( de wedstrijd )

Tja moestuinen, zeker volkstuinen, behoren tot de zwaarst bemeste gronden van Nederland. Of dat evenwichtig is, weet ik niet, ik doe er verder rustig aan mee. Hier zijn het de kolen, prei en vruchtgroenten (inclusief pompoenen) die tussentijds bemest worden. De rest moet het doen met de basisbemesting.

De prei en kolen krijgen tijdens het groeien 1x kippenmest (korrels of opgelost+verdunt in water).

Tomaten en komkommer (in potten) krijgen 1-2x in de week vloeibare mest (kristalon) en 1x in de maand 1 theelepel 12-10-18 en patentkali (half/half) per pot.

In de volle grond krijgen de pompoenen en paprika als ze eenmaal aan de groei zijn een algemene samengestelde organische mest, in korrelvorm ingeharkt. Ook krijgen ze af en toe smeerwortelgier.

De rabarber krijgt nu ook een handje kip/koemest om weer een beetje bij te komen na de paar maanden oogsten.

Dank voor jullie berichten. Ik denk dat je gelijk hebt Jorg, over die bemeste gronden. Dat geldt zeker ook voor de Franse moestuinen..waar ieder jaar bergen koe- en paardenmest opgaat, soms echt veel te veel, en soms echt veel te vers.

Kristalon ken ik niet..de tomaten in potten( ik heb er maat twee) krijgen van mij dan vast weer te weinig. Ik zou ze wat culterra kunnen bijgeven?

De tomaten in de volle grond in de kas kas reageerden heftig op de mix brandnetel/smeerwortelgier..ik had nochtans 1:10 verdund..ik durfde dat niet meer in mijn potten te geven...

Rabarber wat korrels geven is een goede tip.

Ik heb de uien en wortels vandaag wat as gegeven, voor de knolvorming. De kolen wat extra koeienmest - 'vers'. Gisteren hadden de kolen rabarbergier gekregen, tegen de koolvlieg. Dus misschien wat veel mest, maar mijn kolen zijn nog in de groei, nog lang niet imposant.

De tomaten gisteren wat vloeibare mest via de gieter. Bonen niks. Sla niks. ERwten niks, die gaan er toch binnenkort uit. Aardbeien vorige week wat vloeibare wormencompost. Bij de rabarber ligt nog steeds gedroogde mest van begin voorjaar. Ik weet niet of ik daar nog bij ga doen. Ik wil nog 1 keer stelen trekken, ondanks dat het na 21 juni is. De hele natuur loopt 3 weken achter, dus die rommel ik met die stelen.

Ik bekijk steeds de groei van de planten. Als iets een beetje stilstaat in groei, doe ik er wat mest of andere voeding bij. En steeds onrijpe compost als mulch. Mijn snijbieten doen het van geen meter. De vorige keer maar wat kunstmest gegeven, en toen kwamen ze in beweging. Maar nu drie weken verder doen ze na die spurt niet zoveel meer. Ben ik niet gewend. Maar die staan op het onbemeste slaveld. Waar sla in het algemeen fantastisch groeit zonder mest. Het is steeds een beetje puzzelen.

Ik heb het kleinfruit az ecostyle gegeven. Ik heb veel in bloempot/bak staan en geef dus wel rond deze tijd van het jaar nog een bemesting.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

De tomaten in de volle grond in de kas kas reageerden heftig op de mix brandnetel/smeerwortelgier

Wat bedoel je daar Appelvrouw ?

Het is niet de eerste keer dat ik dat heb met gier. De bovenste bladeren worden donkerder van kleur en krullen om.. en waren de eerste twee dagen na het geven zelfs slap.Ik heb veel water gegeven de volgende dagen, en nu komen ze weer bij.Ik heb ook de vraag gesteld bij het giertopic, of de gier te sterk kan worden door het langer te laten staan..dat kan het niet zijn. En de verdunning heb ik precies uitgevoerd.

Hierbij drie verschillende planten, allen met dezelfde reaktie...

img237679731372921255.JPGimg237856661372921265.JPGimg238075051372921274.JPG

Nee, ze gaan er niet aan dood..maar ik moet flink veel water geven enkele dagen om de effecten wat te remmen..de bladeren worden nl heel erg slap..en dan met de flinke warmte van zo`n 30 graden in de kas..ik vermoed dan dat de bloemvorming even stokt..tenminste dat denk ik te zien.. en de plant schiet omhoog daarna. Lijkt me niet de bedoeling.

Klinkt als flink bemesten. Het groen worden van het blad, en het forse groeien erna. Ik denk dat je gewoon je gevoel moet volgen. Het is vaak jezelf even afstemmen op een plant en gevoelsmatig zoeken wat die plant wel en niet wil. Die van jou zijn misschien gebaat bij meer verdunning... geen idee, of wat gedoseerder (niet alles in 1x, maar een paar keer achter elkaar).

Als je niet wilt dat ze een groeispurt krijgen, moet je iets zoeken waar minder stikstof in zit. Dit soort puzzelen vind ik bijna het leukste van planten kweken. Het jaar dat ik veel in mijn vensterbank had staan, was erg leuk. Kan je de individuele planten goed volgen, en per plant steeds invoelen wat hij/zij wil en nodig heeft. Top resultaten. Maar is niet doenlijk als je zo een hele tuin plant voor plant moet bijhouden... ha, ha....

Ja Appelvrouw. Wat Jasmin ook zegt : tomaten nu niet mesten met een vooral stikstof-gerichte mest ( gier ). Die aftreksels zijn eigenlijk meer van de stikstof he ? Ook wel plantversterkend ( nog dunner, en dan als bladbemesting ) , maar zou ik dan weer niet bij tomaat doen

Die effecten die jij toont ( dikke donkergroene top en compact , gekruld blad ) is inderdaad naar mijn idee het direkte effect van extra voedings-shot. De bloei bij mij zit daar alleen wél bij ( ik doe meer kalium-gericht ) en paar dagen later is het totaal al weer bijgetrokken trouwens. Tot de volgende shot

Ik denk dat tomaten best wat voeding hebben kunnen hoor. Bij mij toch heus wel bloem takken. De meesten zijn bij de 3e bloem-etage. Sommigen 2 enkelen al bij 4. Meer dan 4 doe ik sowieso niet.

Ik bemest ook niet eens vooraf eigenlijk... Geen bergen met mest in de herfst, ook niets in de lente.

Ik ben nu wel bezig met het verbeteren van mijn zandgrond, maar ook op die arme (zo lijkt het tenminste) zandgrond heb ik joekels van kolen, mooie kroppen sla, misschien iets te waterige aardbeien (komt dat door weinig mest?) aan hele mooie planten, etc.

Als ik zo lees wat Bit doet, dan zou ik geen moestuin meer willen hoor. Wat een gedoe zeg Niets voor mij.

Dat gewas wil dit, dit gewas wil dat, maar niet teveel van dit, want dan krijg je weet dat. Bah

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Ja, dat kan volgens mij heel goed Jorieke. Van de week was ik hier op t dorp bij iemad die al 8 jaar een tuin heeft. het eerste jaar heeft ze gemest, want haar vader wilde dat persee. Daarna nooit meer ( de vader ging dood). Maar wat een prachtige groentes heeft ze

Ik denk wel eens dat ik wat verkeerd doe...

hmmm Jorieke. Valt allemaal reuze mee hoor. "Als je leest wat Bit allemaal doet " ?

Tja , ik weet niet wat anderen doen natuurlijk , maar ik geef inderdaad wel de verschillende teelten zo hun eigen hoeveelheden ja, dat inderdaad wel. Maar bijvoorbeeld het hele peulvruchten-deel heeft helemaal niets gehad, ook geen basisbemesting. Het aardappelen deel heeft na de basisbemesting ( koemestkorrels en 1x kali en een extra complete mest-gift tegelijk ) ook verder niks. Dat is al de halve tuin he ? De kolen en de sla groenten staan op 1 deel, die worden redelijk zwaar bemest wel ja. Het uien deel staat op de andere tuin en is maar heel mager bemest.

De tomaten geef ik wel veel geloof ik. Of vaak, niet zo zeer veel.

Verder heb ik nogal een verzameling stekken , zaaisels, opkweek-dingen en potten en probeersels, die allemaal wat anders willen. Dat is wél een heel getuttel en gepamper ja. Maar de tuin zélf , waar ik van eet zeg maar, die is heel klassiek matig bemest hoor. En daar gaat het ook eigenlijk allemaal vanzelf. Alleen maar wieden en schoffelen. Geen aanvallen van luizen, geen uien-vlieg of wortelboorder of whatever. Ja, De rupsen in de kruisbessen, en rupsen in de appels. Dat is eigenlijk het enige.

Ik merk héél duidelijk het verschil tussen bemesting en geen bemesting. Ik heb bv. phacelia staan op een onbemest stuk: hardstikke leuk, maar drie keer lager dan de phacelia van een paar tuinen verder.

Ik merk ook planten die gewoon stilstaan in de groei (nee, niet vanwege temp.), en die weer wat gaan spurten na wat bemesting.

@Bit: Oh ik bedoelde niet dat jij nou zo apart/veel bemest ofzo, maar je somt het zo mooi op Dus ik kon jou als voorbeeld gebruiken.

Aan de ene kant groeit ons gras harder op plekken waar de ganzen vorig jaar veel zaten (en scheten).

Maar ik heb dan ook weer een framboos die het tussen de stenen van het terras (in geel zand) veel beter doet dan de planten die ik beter verzorg.

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

De bloei bij mij zit daar alleen wél bij ( ik doe meer kalium-gericht )

Ik moet zeggen dat vooral de late tomaten last hebben van late bloei..klinkt logisch eigenlijk, maar dat bedoel ik niet..hoge platen( die ik er best diep in heb gezet trouwens) .. met de eerste bloem vrij hoog.

Maar mijn vraag: kalium gericht, kan je wat specifieker zijn?

Met "kalium-gericht" bedoel ik mest met een hoger aandeel kalium

Koemestkorrels is bijvoorbeeld ( hoewel niet stabiel in mestwaardes ) heel erg eenzijdig stikstof. Kippenmest is weer heel veel stikstof en heel veel .... ? I don't know

Tomatenmeststof ( ecostyle bv ) is zwak van waardes, maar heeft een hoger aandeel kalium.

Er zijn er met 20-20-20 zelfs. ( Stikstof / fosfor / Kalium ) zónder andere elementen , of ook mét ( magnesium bv ) etc etc. Mest is niet altijd mest.

Compost is een prima bodemverbeteraar, maar erg divers en meestal heel heel zwak in mestwaardes. Echte oude koemest ook ( meer stikstof )

Tomaten willen nu niet zo zeer stikstof. De groei wil je nu omzetten in bloei en vruchten maken = Kalium.

Voorbeeldje vanaf de tuin vanmorgen :

dscn492111221373123004.JPG

3 zonnenbloemen in potjes opgekweekt. 2 had ik er al gezet, dikke hand koemestkorrels erbij in plantgat en bovenop ingewerkt. Die dingen moeten groot, en wel zo snel mogelijk !

de 3e 2 dagen later gepoot. In grote haast. Niet gemest. Het begon te gieten. Snel snel. geen tijd. Ding moet er in. Je kent dat wel.

Daarna ook vergeten te mesten. Zie daar het verschil.

Ow ja. En dan mijn pompoen. 1 net naast de mesthoop gezet. Nou ja. Das niet eerlijk natuurlijk

dscn492256461373123532.JPG

Dank je wel Bit, dat is heel aanschouwelijk onderwijs. Ik merk wel dat ik heel weinig weet van meststoffen..ik heb er iets tegen ( tegen het weten, weet niet waarom ) en rommel dus maar wat raak. Tot nu toe ging dat heel leuk, ( al een jaar of 10/12) maar verschijnselen zoals met de tomaten, of geel blad, of andere afwijkingen die misschien op tekortkomingen duiden gaan me toch dwars zitten.

Ik begrijp dus dat ik voor mijn tomaten nu beter met kalium kan bemesten, e dat dat een groot bestanddeel is van tomatenmest? Eens kijken of ik hier wat kan vinden. Of bestaat er, net zoals dat brandnetel stikstof geeft, ook een plantengier met kalium?