Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Inderdaad: heermoesaftreksel bv. Maar ja. Dat heb je daar niet denk ik Appelvrouw. Duizendblad ( wist ik niet ) heb je wel veel staan ( Achillia millefolium oid ) in je weide denk. Aftreksel maken en bladbemestig geven ? Ow, nee, het zijn tomaten. Nou ja, gieten dan.

Maar de Le Clerc ofzo heeft ook zat dozen ( wanden vól ) met kalium- gerichte mest. NPK waardes staan er altijd op. 8-5-15 bv. of zoiets. ( = niet natuurlijk, maar of jou dát wat uitmaakt moet je zelf uitmaken )

Geplaatst:

Je wilt zeker niet geloven Bit dat ik in een Leclerc-loze omgeving woon? Dichtsbijzijnde is Verdun..En, dat hier net buiten het dorp, bij een meertje, wel heermoes te vinden is...zelf een beetje in mijn eigen tuin ..bij de beek, ik zag er een van de week aan de overkant vd beek.

Ik prefereer wat zelf te maken, ik heb genoeg geld uitgegeven dit jaar aan de tuin( en we zijn met pensioen..nou dan weet je het wel )

Ga morgenochtend weer fietsen en hou mijn oog op de weg. Duizendblad is nu ook overal...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik lees trouwens voor kalium eerder smeerwortel, en heermoes voor de kiezelzuur..(= dat silicium? waar hebben je planten dat weer voor nodig?)

Geplaatst:

Duizendbladaftreksel voor bij de tomaten? Dat gaan de mijne vast ook fijn vinden! Ik ben namelijk te zuinig om van die dure kant-en-klare tomatenmest te kopen, dan heb ik zometeen nog dure zelfgekweekte tomaten en dat was nou nét niet de bedoeling.

Er staat ook zat gratis duizenblad in mijn wei, dus dat is mooi.

Maar hoe maak je dan precies zo'n aftreksel? En hoeveel geef je er dan van aan je planten, en hoe vaak?

Geplaatst:

ik heb vandaag wat koemestkorrels opgelost in een teiltje water, daar een emmertje brandnetelgier van 2 dagen oud bij gedaan en een scheut wormenthee, daar ga ik vanavond als de zon weg is alle plantjes mee begieten die nu nog zo klein blijven en ook mijn tomaten- en courgetteplant.

Geplaatst: (aangepast)

Vandaag de tomaten in de volle grond bemest. Vanmorgen vroeg al de planten aan de voed goed begoten met 8-8-15 ( dacht ik zoiets ) Eind van de middag nog eens na-begoten met het gewone slootwater.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Geef je dat tussentijds? Als ik de tomaten plant geef ik een soeplepel as en een eetlepel basalt mee mee in het plantgat.

Geplaatst:

Houtas? Oooooh dat is veel makkelijker, dat heb ik wel. En lavameel ook, dat is toch niet zoiets als basaltmeel?

Ik ga straks mijn plantjes eens verwennen.

Geplaatst:

in de voortuin van de buren die verhuisd zijn staat heermoes, daar heb ik dus maar een flinke hand van geplukt en ook in het teiltje gedaan met de smeerwortel. Nu een dag of 3-4 trekken en dan de plantjes ermee begieten.

Geplaatst:

Ik heb precies hetzelfde staan sinds vanmorgen Nynke: een 20 liter ton gevuld met enkele grote handen smeerwortel, en uit eigen tuin nota bene een dikke hand paardenstaart erbij...

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb mijn tomaten en komkommers twee keer over met NPK 12-10-18 bemest, de tweede keer omdat ik nieuwe planten had geplant. De laatste keer is vier weken terug. Ik heb nu vloeibare groenten en fruit mest gekocht, met 4.5 % stikstof en 6% Kalium, is het zinvol om dit nog een keer tussen de planten te gieten?

Vriendelijke groeten,

Holland

Geplaatst:

Vind ik zelf wel ja. Ligt er ook een beetje aan hoe ver je je tomatenplanten laat gaan. Zelf heb ik mijn tomatenplanten inmiddels allemaal wel getopt en staat de bovenste tros in bloei of in ieder geval in aanleg en dan de tros er onder nu in bloei. Dan redeneer ik dus dat voor die beide laatste lagen nog meer nodig is wel voorlopig

Dat jij Kalium 18 mest, snap ik ( doe ik zelf niet ) Maar dat is toch wel vrij heftige mest ( kan hoor ) die snel uitgewerkt is ook. Die fruitmest die je daarna gebruikt hebt ( ecostyle ?of vergelijkbaar merk ) is completer dan alleen maar NPK neem ik aan. Daar mest ik zelf liever mee, en dan wat vaker, Vaker in ieder geval dan eens in de 4 weken. Liever iets dunner en dan wekelijks bv. Doe ik hoor. Niet dat dat zo moet.

Vandaag mijn tomaten gemest met oplossing van aardbeienmest opgelost in water. Mijn tomatenmest is op

Geplaatst:

Ik heb smeerwortelconcentraat en dat zit in een afwasfles. Daar gaat een flinke kneep (voor vette pannen afwas zeg maar) in een 2 liter gietertje en dan doe ik daar water bij....daarmee loop ik heel zuinig mee langs 18 tomaten planten en geef daarna nog met gewone gieter water overheen. dat ga ik morgen weer doen want de laatste keer was n dag of 10 geleden...probeer dit 1x per week te doen dus ben weer wat laat. Ook de paprika's krijgen zo'n zuinige dosis.

Geplaatst:

Ik heb het gisteren bemest Staat ook op het flesje één keer per week. Had er beetje discussie over met opa. Die beweerde dat ik al te veel had zitten drukken met kunstmest, die twee keer dus een handje vol, daarom twijfelde ik en de planten deden het ook goed dus. Ga deze vloeibare bemesting midden volgende week nu wel gewoon weer herhalen.

@ Bit

Die NPK 12-10-18 heb ik gebruikt omdat die toen voorhanden was.

Vriendelijke groeten,

Holland

• 7 maanden later ...
Geplaatst:

Niet tussentijds maar wel speciaal: vandaag de kiwibessen en de appelbes kieseriet gegeven en de rozen bemest met rozenmest. Ik zat eigenlijk op een regenachtige dag te wachten daarvoor..het is nu alweer zonnig en 16 graden. Misschien morgen wat regen.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ik ging dit even terugzoeken omdat ik vlak voor het ging regenen de kieseriet nog zag liggen bij de kiwibessen..zo weinig regen hebben we gehad sinds 17 maart. nu niet meer hoor trouwens..het regende hier ook vandaag weer lekker

Na dit topic terug te hebben gelezen ga ik maar weer eens op zoek naar heermoes en duizendblad voor een kaliumrijke gier voor de tomaatjes...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...