Ga naar inhoud

Broccoli /bloemkool oogsten of nog wachten?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn eerste gezaaide broccoli is veranderd in een prachtige bos gele bloemen ?!

Ik had er 2 foto's van gemaakt om ze te posten, maar ze zijn mislukt

Ik heb nu nog een stuk of 4 broccoli planten die iets meer in de schaduw hebben gestaan en die zien er zo uit:

2013-07-08%2017.54.27.jpg

2013-07-08%2017.54.34.jpg

Ik neem aan dat ik morgen maar beter broccoli kan gaan eten?

Maar hoe zit dat met bloemkool?

Ik heb geen idee wanneer ik deze heb gezaaid maar ik zie nu bij 3 bloemkolen een kool ontstaan

2013-07-08%2017.55.35.jpg

Ik gok dat de grootte van deze kool ongeveer 60% is dan een bloemkool van de groenteboer

Deze nog even laten staan? en zo ja, hoe lang nog?

Geplaatst:

Ik zou nu toeslaan! Morgen direct oogsten en eten of in(maken)vriezen. Jammer als de boel door gaat schieten, ze staan op het punt. De eerste broccoli hiervandaan gezien is al in de bloei, maar smaakt misschien nog? De bloemkool kropjes gaan al uit elkaar staan en als ik het goed zie verkleuren ze al iets. Je had ze misschien iets jonger ook kunnen oogsten, dan waren ze smakelijker en malser. Mooie kroppen trouwens!

Geplaatst:

Je kunt bij de bloemkool een groot buitenblad omknakken en over de kool laten vallen. Dan komt er geen zonlicht meer op en blijft hij hagelwit.

Geplaatst:

Oogsten ja. Vooral de brocolli is al ver, maar kan nog hoor. Niet veel mis mee.

De bloemkool is zover, maar nog echt niet té ver. Niet gaan vouwen. Dit is het. Groter wordt ie niet echt, gaat dan uit elkaar groeien. Heb ik bij mijn laatste gehad, die het langste stond en ik had nog geen zin in bloemkool. Wat te laat geoogst ( groeit uit elkaar en wordt los ) maar was nog best lekker hoor. Misschien wat minder mooi op je bord.

Hoezo groenteboer ? Daar koop je ze dan dus nu even niet, want je hebt ze zelf. Tja: niet zó groot nee, maar wel nét zo lekker en zelf geteeld

Geplaatst:

Mooie bloemkool Martin.

Verleden jaar kon ik daar ook mee pochen.

Nu heb ik ze gisteren tot mijn spijt moeten weghalen.

In enkele dagen tijd van mooie kleine kooltjes naar een losse bloem.

Na enig ge-google kwam ik op een site die stikstoftekort aangaf als mogelijke reden voor de vorming van losse kolen. De volgende series hebben inmiddels wat extra bemesting meegekregen.

Is alleen jammer van al het werk.

Maar ja al doende leert men.

Geplaatst:

Ze gaan na vandaag in ieder geval niet meer doorschieten

2013-07-09%2019.27.28.jpg

(dit is 1/5 van de oogst)

Nooit geweten dat er zoveel verschil in smaak zit tussen eigen groente en groente van de super/markt.

En beslist niet bitter van smaak, sterker nog, zeer zacht van smaak en eigenlijk vond ik broccoli nooit zo lekker

Het zal wel psychologisch zijn, maar we hebben in ieder geval zeer smakelijk gegeten.

Ik ben benieuwd of er na de eerste oogst nog een 2e oogst zal volgen, maar mijn eerste broccoli is in ieder geval gelukt

(zonder mest overigens, dat wil ik pas volgend jaar mee gaan experimenteren)

En morgen eten we bloemkool

Geplaatst:

Je kunt tevreden terug kijken op het resultaat en nog smakelijk ook bij consumeren. Het is ongelooflijk dat uit een zo'n klein zaadje zoiets onstaat en staan wij soms niet bij stil dat de natuur een groot wonder is.

Ik huur kavels bij Volkstuinvereniging 't Boeskoolhöfke te Oldenzaal

( www.hetboeskoolhofke.nl)

Geplaatst:

Dat er meer smaak aan zit komt gewoon doordat we net als biologische boeren de natuur zijn gang laat gaan en niet gaan klooien met allerlei gifstoffen, groeibevorderaars enz. Gewoon lekker puur natuur, dat smaakt het best, dat merk ik al aan de biologische groente die ik wekelijks in mijn Odintassen vind. En juist doordat we de natuur laten gaan worden veel groentes wat kleiner dan we gewend zijn.

Geplaatst:

de 1e zou ik nog even laten zitten , de 2e nu oogsten ja.

Eerlijk gezegd snap ik die vergelijking met hetgeen je in de winkel aanschaft niet zo. Maar dat kan aan mijn winkel liggen natuurlijk. Als ik broccoli koop in de winkel , zijn het allemaal stukjes stronk, en toch meestal niet 1 grotere zoals de bloemkool dat wel is ? Volgens mij stopt de winkel de delen van verschillende stronken bij elkaar om een beetje aan hetzelfde gewicht te komen ?

Wat ik wel aardig vind van de broccoli uit mijn tuin, is dat hij echt wel wat rijker van smaak is, dan de broccoli van de appie. Vond dat bij de bloemkool zwaar tegenvallen. Maar goed, dat is wel érg offtopic.

Geplaatst:

Hoe groot zijn de 'stukken stronk' die bij elkaar zitten dan Bit? want het kan een andere soort zijn, bijv bimi. Maar wat ik bedoel is de top, de roosjes zeg maar, die zien er zo'n beetje hetzelfde uit nl als gewone broccoli. Zo kijk ik bijv naar mijn sugarsnaps. Ik weet vanwege wat je in de winkel ziet dat het wat dikke bollige peulen moeten zijn, dus als ze nog plat aan de struik hangen laat ik ze ff doorgroeien.

Er zijn iig verschillende soorten, ik zie ze weleens dat het een flinke stronk is uit 1 stuk van 6 ons en soms zijn het kleinere per 1 of 2 verpakt afhankelijk van het gewicht en of ze per 500 gram verkocht worden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...