Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Aardappels rooien: nu al of wachten tot het loof dood is?

Katja1604

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar niet gevonden wat ik zocht.

Mijn aardappels(melody, laat, zachtkokend) zijn uitgebloeid en het blad begint aan de onderkant af te sterven.

Kan ik al gaan rooien of moet ik wachten tot al het loof dood/droog is?

Kan bijna niet wachten, mijn eerste aardappels!

Ohja, heb ze eind april of begi mei in de grond gestopt.

Als je ze nu rooit, heb je nieuwe aardappeltjes. Als je de plant helemaal laat afsterven, maken de aardappels een iets dikkere schil. Wil je bewaaraardappels, laat je ze nog minimaal 2 weken langer in de grond zitten nadat de plant is afgestorven.

Vervolg op Geedee:

Voor bewaaraardappels kun je ook de plant maaien (ipv afwachten tot'ie spontaan dood gaat), dan een tijdje wachten zodat de knollen een dikkere schil ontwikkelen, dan de aardappels rooien.

Wat ik doe (als ik de kans krijg) is zodra ik de aardappeltjes groot genoeg vind steeds één maaltje tegelijk rooien. Heerlijk! Verse krieltjes. Vooral lekker mèt schil.

Maar zodra ik phytophtera in de aardappels ontdek gaat alles er uit. Met een beetje geluk zijn de knollen dan nog niet aangetast en ik wil niet dat er ook phytophtera in de tomaten komt.

wij rooien vlak voor de vakantie, vroege aardappels frieslanders met een dun velletje, het loof is dan nog springlevend

die eten we nieuw (schillen = niet nodig of even in een emmer water en dan een klomp erdoor halen)

en we bewaren ze ook, t/m februari zeker