Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Op zich klopt dat wel Kruidje. Maar dan heb je het over 2 heel verschillende zaken. Stikstof is geen bacterie he ?

Stikstof wordt door deze planten uit de lucht gebonden en vastgelegd in wortelbolletjes. Die stikstof komt gaandeweg de vertering van de wortels vrij aan de grond en kan benut worden door andere planten.

Geplaatst:

Bit, stikstof wordt door sybiose bacterien (in de wortelbolletjes) gebonden. De plant doet dat echt niet zelf. Op andere continenten waar die bacterien (van onze bonen en erwten) niet aanwezig zijn in de natuur worden de zaden behandeld met een oplossing van deze bacterien omdat de planten anders hun werk niet doen. Tenminste dit staat me zo bij.

als je googeld op stikstoffixatie krijg je een bult informatie. Je mag zelf uitzoeken welke van de bronnen je geloofwaardig vindt.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

Grappige discussie & aanvulling op elkaar over stikstof en bacteriën.

Het is nog wat complexer (hoe het precies gaat, zeker te complex voor mij + van hoe het precies gaat en werkt is nog maar heel beperkte kennis).

Bij al de biochemische processen waardoor planten groeien, bloeien en vrucht vormen spelen vele organismen (bacteriën, schimmels, enzymen enz. enz.) een rol. Of de plant dat "doet" of de bodem en de organismen die in die processen een plaats hebben is een leuke filosofische vraag. Kan een plant zelf iets "doen"? Is daarvoor niet een soort "wil" nodig? Een soort keuze die op grond van een of andere logica gemaakt wordt? Anders "doe" je het niet, maar gebeurt het met je. Hetzelfde geldt voor de organismen die er een rol bij spelen: "doen" die iets of gebeurt het proces door/met hen?

@ Kruidje: Heb je een bron over hoe dat werkt met die stikstof-bacteriën in de tropen, die toegevoegd moeten worden? Vind het interessant en kan er dan wat meer over te weten komen.

De vraag lijkt me hier of de stikstofbinding door bacteriën doorgaat of mogelijk is als een plant is afgesneden en alleen de wortels nog in de grond blijven. Of stoppen de groeiprocessen en de daarbij horende werking van bacteriën als de groeiende bovengrondse delen van de plant afgestorven zijn of verdwenen? Worden de gevormde stikstofverbindingen in de grond of bij de nog aanwezige wortels opgeslagen en komen ze later nog ter beschikking? Misschien is er ergens een microbioloog of een biochemicus (M/v) in ons midden die dit precies weet?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Weknow: ik heb even voor je gegoogeld op inoculation nitrogenfixating bacteria

toen kwam onder andere deze link naar boven: http://www.tropicalpermaculture.com/nitrogen-fixing-bacteria.html

Volgens mij gaan de bacterien alleen nog eventjes door - tot dat ook de wortels helemaal zijn afgestorven.

Ik weet wel zeker dat de gefixeerde stikstof tijdens het ontbinden van de wortels door het overige bodemleven wordt verwerkt en dan weer ter beschikking van de planten staat. Als de planten de stikstof niet opnemen (ik heb geleerd dat de bodembacterien met de planten "ruilen") gaat de stikstof weer de lucht in of spoelt uit (vooral op zandgrond).

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

Even inhaken op wat onderwerpen die hier aan bod zijn gekomen.

Na uitzoeken hoe ik sneller kan composteren, heb ik het verhaal van Jasmin gelezen (zij heeft tips en advies gekregen van Jorg). Over het mulchen met verse compost en oa. het bemesten met rabarbergier. Over het laatste; ik neem aan dat je rabarbergier maakt van de bladeren? En dat de stelen nu gewoon kleingeknipt bij het verse compost kunnen? En dat mulch van verse compost, dek je dat af met karton? Of laat je het zo liggen. En als het met warm weer uitdroogt, maak je het dan toch nog nat?

Ik ben hier net 2 dagen geleden mee begonnen omdat ik vind dat het composteren in een bak mij te lang duurt. Heb het het liefst zo snel mogelijk gecomposteerd. Ik gebruik tussendoor wel biologische bemesting om eea. bij te mesten tijdens de groei. Met de verse compost ben ik begonnen bij de pompoenen, gezien die dat het meeste nodig hebben. Zodra ik iets 'verlepts' of vol gaten zie, ga ik dat gelijk klein knippen en in de emmer tot de emmer vol is en ik dat over een leeg stukje grond verdeel. Het ziet er idd wat apart uit, maar als t helpt ben ik tevreden. Binnenkort wil ik wat bladeren en grond uit het bos halen voor de grote compostbak met grotere stukken. Hopelijk wordt dan dan ook sneller gecomposteerd.

Eigenlijk zocht ik iets over de draaicomposter, maar dat is even een werkje (voor mijzelf) om zoiets te verzamelen en in elkaar te zetten. En om zo'n ding te kopen, dat is mij te duur. Het moet wel leuk blijven.

Rest mij nog 1 vraagje waar ik zo even snel aan denk. Ik had iets gelezen (in een link?) dat tomaten bananenschil fijn vinden. Moet je een schil ingraven bij de wortels, of kan je die gewoon fijngeknipt er overheen leggen?

Good things come in small packages

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb als topicstarter nog een aanvullende vraag (verder ga ik jullie op de hoogte houden van mijn vorderingen) over de groenbemester:

Ik heb incarnaatklaverzaad en gele mosterdzaad gekocht en heb het terrein vrij gemaakt + losgemaakt.

Kan ik de zaden mengen en dan breedwerpig zaaien, of is het beter om het zaad niet te mengen en te zaaien in regels en dan om en om?

Geplaatst:

waarom zou je in regels zaaien als je net zo goed je hele terrein in kunt zaaien? Bij dat laatste heb je een stuk minder (kans op) onkruid dan bij het eerste.

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Geplaatst:

Dat was ik eigenlijk van plan, maar ik bedacht met net dat 1 van de twee groenbemester misschien veel sneller ontkiemt en daarmee de andere groenbemester verdringd....

Geplaatst:

Maar dat laatste is helemaal niet erg. Beide komen op. Beiden doen hun werk. De een zal wat dominant zijn op de andere. Maar resultaat is gelijk : groenbemestig.

Breedwerpig zaaien en vrij dicht zaaien doe ik dan

@ Mijke ? Wat is er mis met onkruid ? ( sorry, kón het niet laten )

Geplaatst:
Mevrouw Vogel schreef:
Vermijd het blad van walnoten en eiken. Verteert slecht en er zitten schadelijke stoffen in.

Onjuist!

Voor alle te composteren materialen geldt trouwens dat je ze best vermengt: om de vertering sneller te laten lopen en om een evenwichtige compost te krijgen.

Ik denk dat mv Vogel vn doelt op "juglone" dat in alle delen van die boom zit en groei van andere planten remt....al hebben planten onder een levende boom er meer last van dat planten die middels gecomposteerd blad een geringe, verdunde portie toegediend krijgen.

zie ook: http://ohioline.osu.edu/hyg-fact/1000/1148.html

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

Ok, we zijn weer een paar maanden verder sinds mijn laatste bericht. Mijn al eerder uitgesproken intentie is om deze discussie een logboek te laten zijn voor andere moestuiniers die ook met een gebrek aan organische stof kampen.

Uit de discussie voor zover had ik drie punten gehaald waar ik mee verder ging.

1. Compost maken

2. Groenbemester gebruiken

3. Ontwerp aanpassen

Over deze drie onderwerpen geef ik nu de stand van zaken weer en heb ik weer een aantal vragen

Compost maken

Ik was in de veronderstelling dat het einde van het najaar, begin van de herfst te laat te zou zijn om nog te beginnen met het maken van compost. Jullie raadden aan er gewoon mee te beginnen, dus ik vulde 2 compostbakken van 200 liter met organisisch material. Ik heb de inhoud van de bakken ondertussen twee keer omgegooid. De massa is flink geslonken, dus alles past nu in 1 bak van 200liter. Nu, een aantal maanden verder en midden in de winter, is dit het resultaat:

IMG2648-Medium16721392202782.JPG

Van iets dichterbij ziet het er zo uit:

IMG2649-Medium38401392202783.JPG

Mijn vragen hierover zijn als volgt:

1. Is het klaar om te gebruiken over een maand of twee?

2. Hoe ziet de structuur er volgens jullie uit? Had ik iets anders toe moeten voegen om de structuur nog beter te maken?

3. Hoeveel m2 kweekbed zou ik kunnen verrreiken met deze 200 liter? Ik ben namelijk bang dat als ik het te dun uitspreid, het geen enkele invloed meer heeft.

Groenbemester

In oktober heb ik heel de tuin (op prei en rammenas na) leeggehaald en een mix van incarnaatklaver en gele mosterdzaad gezaaid. Het was al erg laat, maar ik heb het gewoon geprobeerd. Het resultaat is erg opmerkelijk. Op heel weinig plekken is er iets gebeurd en het ziet er over het algemeen zo uit:

IMG2652-Medium87421392204390.JPG

Maar op 1 plek in de tuin is de mosterd als een malle gaan groeien. HIeronder links op de foto

IMG2650-Medium75191392204388.JPG

Ik heb de foto's er van afgelopen jaar even bijgehaald en nu blijkt dat ik op dit stukje uien en bleekselderij heb gezaad en gepoot. Zowel de uien als de bleekselderij waren toen heel klein gebleven, te klein om er van te kunnen oogsten. Sterker nog, dit waren de enige gewassen die afgelopen zomer echt mislukt waren. En nu is dit de enige plek waar de mosterd welig vertierd.

Mijn vragen over de groenbemester:

4. Wat is de reden dat de groenbemester nauwelijks is opgekomen? Was ik te laat, of is de grond (na 1 seizoen groentekweek) al te schraal geworden?

5. Waarom deed de ui het niet en de mosterd het wel?

6. Wat kan ik nu het beste doen met de groenbemester die hier en daar is opgekomen? Uittrekken en in de compostbak, uittrekken en laten liggen? Nog even laten staan?

Ontwerp

Ik was al van plan om bedden te gaan maken, zodat ik efficient kan gaan kweken. Ik loop dan steeds over dezelfde paden en kan meststoffen en compost efficienter toedienen. Dat de mosterd op 1 plek heel sterk is opgekomen en op de andere plek niet laat mij zien dat het heel belangrijk is welke gewassen je na elkaar zet. Daarom ga ik actief aan de gang met wisselteelt. Ik ga zes bedden maken van 1.20 (of 1.30, ik ben lang, dus ik kan het hebben) breed en 6 meter lang, die elk een plantenfamilie gaan huisvesten.

tuinontwerp53491392209562.jpg

In het groen de kweekbedden. Ze zijn allemaal even groot. De bedden waar PEUL in staan zijn elk 3 meter, de anderen zijn 6 meter.

Mijn vragen:

7. Wat vinden jullie van het ontwerp?

8. Ik ga de bedden afzetten met op hun kant staande planken. Mijn gevoel zegt geen geimpregneerd hout te gebruiken ivm de uitspoelende chemicalien, want is jullie idee daarover? Ik ben van plan om ruwe steigerhout te gebruiken, niet erg duurzaam, maar in ieder geval onbehandeld en dik genoeg om een jaar of 5 te overleven. Het liefst zou ik hardhout hebben maar dat is onbetaalbaar voor mij, omdat ik zo'n 90 strekkende meter nodig heb. Als jullie andere budgetopties zien hoor ik het graag

9. Wat zijn de bedden die als eerste een laag verse compost verdienen. Ik zou zeggen het vak met vruchtgewassen?? Zijn er andere vakken die ook grote mate compost nodig hebben (de rest van de grond is extreem arm)?

Tot zover de update. Ik vind het leuk om hier mee bezig te zijn, ik realiseer dat het in kleine stapjes moet gaan. Maar toch nog die laatste vraag:

10. Raden jullie me aan TOCH als vliegende start tuinaarde aan te brengen op de bedden?

Bedankt voor jullie input weer. Jullie zien dat jullie kennis langzaam maar zeker wordt toegepast achter mijn huis

Geplaatst:

Wél een vorm van reactie, maar een beperkte. Je stelt eerlijk gezegd wel heel erg veel vragen.

Ik ga dus in op de startvraag van dit topic.

Prachtige die compost, je kan daar wel wat mee denk ik over 2 maanden. Misschien dat ie nu wat vochtig is ? Een keer luchtig omzetten kan wel helpen. Dit als we geen vorstperiode meer in gaan, want dan ligt de composthoop - vertering wat stiller. Denk dat je er aardig wat mee kan straks. Het hoeft allemaal ook niet super super verteerd te zijn hoor. Ik zou het zeker gebruiken.

Je zit denk ik op zand toch ? Dat blijft lang en lang toevoegen zo veel je kunt. Tuinieren is iets van lange adem.

Of dit genoeg is voor je 80m2, dat zal wel niet, maar niet getreurd. Dit is al heel wat. Voeg naar gelang de teelt, of dat nodig is, eventueel dit jaar wat extra mest toe op wat bedden, koemestkorrels bv.

En blijf compost maken.

Je zand neemt de compost lopende dit jaar vrij snel op, je zal al snel niet veel terugvinden. Geeft niks. Het zit wél in je grond. Klapzand is echt erg wat dat betreft, het vréét compost

Je teeltplan, gaat way - off topic.

Had je al gezien dat je hier je eigen blog kunt bijhouden ? Heel handig en zeer aan te bevelen.

Verder zijn er tal van topics over je andere vragen. Kijk gerust een rond. Je kunt overal aansluiten met vragen.

Geplaatst:

je idee van houten steiger planken is misschien op zich mooi, maar een goede vriendin van mij heeft/had dit ook, maar nu, na 4 jaar, is het hout toch echt wel "overleden" en heeft ze het vervangen door 30*30 tegels. Dus misschien handiger om meteen tegels om je bedden te zetten??

Ik dacht dat het idee van groenbemester is om deze onder te spitten voor de bloei

Succes met alles !!!!

Geplaatst:
Wél een vorm van reactie, maar een beperkte. Je stelt eerlijk gezegd wel heel erg veel vragen.

Ja, goed he, je hoeft ze niet allemaal te beantwoorden hoor! Bedankt voor je reactie. Ik blijf inderdaad gewoon doorgaan met composteren!

Dus misschien handiger om meteen tegels om je bedden te zetten??

Ik ben bang dat dat binnen een half jaar schots en scheef gaat staan.

Zoek het eens in de PH-waarde van je grond, Uien en selder willen PH 7, en gele mosterd doet het al goed vanaf PH 4,5

Das een goeie, nog niet aan gedacht. Maar als de grond zuur zou zijn, dan zou je verwachten dat de gele mosterd het over heel de tuin goed zou doen, maar eigenlijk doettie het nergens goed. Ik zat meer te denken dat overal op de tuin alles goed gegroeid heeft behalve dat stukje. Dus dat overal de voedingsstoffen voor gele mosterd uit de grond zijn gehaald, behalve daar. Of loopt dat zo vlot niet?

Geplaatst:

Over niet al te lange tijd willen bijna alle tuincentra je grond wel ph-testen. Het gaat eigenlijk om het gazon en dan willen ze kalk verkopen. Ga jij er lekker met je moestuingrond heen.

Ik zat ook aan bemesting te denken toen ik las wat je schreef - al zou het ph-verhaal van Jasmin ook op kunnen gaan. En dan kan het ook nog met de hoeveelheid licht op dat stuk grond te maken hebben.

Ik vind je compostresultaat trouwens ook heel mooi.

Groenbemester vriest meestal dood in de winter. Ik persoonlijk ben geen voorstander van spitten. Dus ik zou groenbemester niet onderspitten. Gewoon afmaaien (niet uittrekken - je wilt ook biomassa in de grond laten) en op de grond laten liggen. Verdwijnt van zelf wel.

Geplaatst:

Als het budget de optimale oplossing niet toelaat kan je ook verhoogde bedden maken met een schuine kant van je tuingrond. Op zand ga je meestal niet hoger dan 20 cm (behalve als het erg natte grond is) en je gebruikt het zand van het pad bovenop je bedden. Tuingrond aanvoeren kan, maar hoeft niet. Ik persoonlijk maak de bedden tegenwoordig wel waterpas bovenop. Dat is makkelijker met water geven. Liefst ook de paden omdat je dan geen plassen krijgt als het regent - of in extreemgevallen een hele grote gelijkmatig diepe plas.

Geplaatst:
Dus misschien handiger om meteen tegels om je bedden te zetten??

Ik ben bang dat dat binnen een half jaar schots en scheef gaat staan.

Maar je graaft ze toch een stuk in? of wil je bedden van 30 cm hoog ??

Geplaatst:

Met geduld, een spantouwtje en een rubber hamer krijg je ze mooi in rechte lijn en dat blijft heel lang goed zitten. Deze heb ik weg moeten halen omdat de kas daar nu staat, maar de bakken en het pad in de kas heb ik op dezelfde manier gedaan.

winter12a-00485371392291571.jpg

Geplaatst:
... Ik ben bang dat dat binnen een half jaar schots en scheef gaat staan.
Ik zou daar niet zo bang voor zijn. Vuistregel: tegel 1/3 tot 1/2 ingraven dan gaat het wel goed. Bij kleine tegels als 30*30 zou ik voor 1/2 gaan (puur op gevoel, niet beredeneerd).

Bij mijn moestuintje werkt het zo (aangelegd maart 2009, foto's vandaag, tussendoor geen serieus onderhoud gepleegd):

Tegels 50*50, 20 cm ingegraven, dus 30 cm boven grond.

DSCN001650071392292172.jpg

Tegels 60*40, 15 cm gegraven, dus 25 cm boven de grond. Dit is het minste deel.

DSCN001869261392292173.jpg

De paadjes naast de groentenbak zijn 30*30 tegeltjes. Zo'n tegenwicht helpt ongetwijfeld.

Tijdens aanleg, maart 2009.

DSC0036431351392292606.jpg

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Na een beetje te bladeren ben ik dit topic tegengekomen, wàt een bron van informatie!

Van de 3 jaar dat ik een moestuin heb is dit het eerste jaar dat ik merk dat m'n groenten het niet goed doen. (De sjalotten en uien krijgen gele bladeren, de erwten groeien traag,...)

Waarschijnlijk een probleem met de grond, voedingsstoffen,water. Dat kan je in feite wel goed zien aan een plant.

Hier ook zandgrond, grijs, neemt niet goed water op ...

Ik was in feite nooit echt bezig met compost, maar nadat ik dit topic had doorgenomen begrijp ik dat composteren/organische stof toevoegen heel belangrijk is.

Nu heb ik in feite wel 2 compost'bakken' van de vorige eigenaar waar ik nooit echt naar gekeken heb ... .

Gisteren ben ik aan de slag gegaan met de riek ... blijkt dat daar kruiwagens vol met perfecte compost liggen te wachten ....

Heb er al een paar over de nog vrije stukken moestuin gedaan. De rest ga ik een beetje verspreiden tussen de sjalotten en uien zoals reeds aangegeven door weknow.

Ondertussen nog wat Patentkali en koemestkorrels gesmeten en het onkruid verwijderd.

Vanavond of morgen nog enkele kruiwagens naar het onbeplant kolenveld.

Ben eens benieuwd hoe de groenten hier op gaan reageren

Bedankt voor alle tips!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...