angela († maart 2025) Geplaatst: 24 november 2016 Geplaatst: 24 november 2016 Die van mij is ook hard omhoog gegaan hij heeft afgelopen jaar flink last gehad van krulziekte terwijl de Peche de vinge nergens last van heeft gehad.Ik heb de wortel bij die van mij al een keer kapot gestoken want hij kan denk ik niet blijven staan waar hij nu staat. Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 17 februari 2017 Geplaatst: 17 februari 2017 Deze week heb ik de perkel verplaatst hij stond net in de weg met het plaatsen van de nieuwe kas, hij zit vol knop nu maar hopen dat hij het verplaatsen overleeft. Quote
Bit Geplaatst: 17 maart 2017 Geplaatst: 17 maart 2017 Mijn Perkel, gekregen als zaailing van mede-forumlid Weknow , nu in bloei.Hommels zát in de kas ! Quote
weknow Geplaatst: 17 maart 2017 Geplaatst: 17 maart 2017 Mooi Bit..... Ik hoop maar dat de smaak van de vruchten (toch iets meer bitter en minder mooi ogend dan een superzoete grote rode of oranjegele perzik) het ook de moeite waard maakt om er toch altijd beperkte plaats in een kas aan op te offeren? Heb je verleden jaar vruchten gehad? Ik zie trouwens dat je ze heel hard snoeit op de foto. Het is een zaailing en dus in principe een boom die toch makkelijk tot 3 a 4 meter groeit en zonder ingrijpen vast ook tot een meter of 6 zal halen. Onze boom...zeg maar de moederboom.....staat hier pontificaal midden in de tuin en vandaag waren de eerste paar bloempjes open. Verleden jaar helemaal niet gesnoeid....omdat waar we 30 jaar vrij uitzicht op de polder hadden er nu achter onze tuin volop gebouwd is en nog wordt. Een grote perkel houdt vanaf mei tot laat in het najaar een hoop zicht daarop tegen....opdracht van wederhelft...laat maar even groeien. Het is echt een fraaie boom, maar ook weinig vruchten gehad afgelopen jaar...nu zit ze vol bloesem omdat ik het jaar ervoor wel goed had gesnoeid en er veel...veel te veel eigenlijk...hardgroeiend jong hout inzit. Ik ga na de bloei toch wat snoeien, om de mooie bolvorm te behouden en om binnenin lucht te houden. Maar voor de beste opbrengst-snoei krijg ik geen toestemming van mijn partner Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Jorieke123 Geplaatst: 17 maart 2017 Geplaatst: 17 maart 2017 Wij gaan die van ons niet snoeien, eens zien of we die 6 meter gaan halen Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Bit Geplaatst: 17 maart 2017 Geplaatst: 17 maart 2017 Vorig najaar ( sept ? ) een 5 tal perzikken aan gehad ja. Had al veel eerder er een 10-15 tal weggehaald. Vooral daar waar er 2 of zelfs 3 als groepje aan een tak zaten.Ding groeit volledig uit de hand. Vorig jaar wel zeker 3x gesnoeid. Hoort daar ook eigenlijk niet in de kas nee, maar wilde zo lekker mogelijke perzikken he ? Béétje eigenwijs. En lekker waren ze !Dit jaar laat ik er meer aan hangen, en zal ik foto's maken. Vorig jaar niet eens aan gedacht. Volgend jaar gaat ie uit de kas. Helaas pindakaas. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 27 maart 2017 Geplaatst: 27 maart 2017 Het kleinste boompje bloeit bijna: (de grotere vast ook, maar daar kom ik niet elke dag langs tijdens het voeren van de varkens ) Ik vind de dikke roze knoppen bijna nog mooier dan het bloemetje zelf, vandaar dat ik er nu een foto van heb gemaakt Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 27 april 2017 Geplaatst: 27 april 2017 Maar ook/weer mooi blad: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
aalterse-willy Geplaatst: 28 april 2017 Geplaatst: 28 april 2017 Er komen mooie vruchtjes aan nu dus de bloesem is niet vervroren. @Jorieke, met zoveel KZ zou ik die boompjes geen vruchten laten dragen want ze hebben heel veel energie nodig om van de ziekte te herstellen. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
DennisUtrecht Geplaatst: 2 mei 2017 Geplaatst: 2 mei 2017 Dat zijn al aardige vruchten! Hier hoop ik nog steeds dat er een paar blijven hangen. Veel bloesem gehad, maar ja die vorst hè. Quote
weknow Geplaatst: 2 mei 2017 Geplaatst: 2 mei 2017 De vruchten die voor de vorst bevrucht en gevormd waren (Hier vooral abrikozen, perzik, pruim en gedeelte peren) lijken goed te overleven.Wat later in bloei kwam (o.a. meeste appels, kwee) zal ook geen echt probleem zijn...tenzij bestuiving door insecten, die laatste 2 weken te wensen overliet lijkt het. In deel peren, de later bloeiende, sommige aardbeien en vooral de kersen is wel heel duidelijke vorstschade zichtbaar. Mijn perkel dit jaar vergelijkbaar beeld als bij Jorieke op haar foto's. Veel meer krulziekte dan in de Melred, die gekend is om zeer vatbaar te zijn. Voorgaande jaren was juist de perkel niet zeer aangetast, wel wat maar minder dan andere perziken die ik her en der zag. Ze heeft prachtig gebloeid...moet nog foto's plaatsen die ik maakte.....en leek aanvankelijk alleen in de toppen lichte krul...maar het werd erger. Heb geen verklaring. Boom moet flink gesnoeid...zal dat komende weken doen en proberen dan ook meest aangetaste stukken mee te nemen.....zie het meteen als een soort dunning, want boom heeft veel gevormde vruchten...... Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Bit Geplaatst: 25 juni 2017 Geplaatst: 25 juni 2017 Mijn Perkels nu : ( ik blijf maar dunnen ) zo groot als 1 en 2 euro munten. Quote
aalterse-willy Geplaatst: 25 juni 2017 Geplaatst: 25 juni 2017 De mijne weten erg veel van de droogte zoals alles hier. Veel vruchtjes drogen uit aan de twijgen Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Bit Geplaatst: 14 augustus 2017 Geplaatst: 14 augustus 2017 Nu : en de boom hangt nog steeds te vol Quote
Yuras Geplaatst: 14 augustus 2017 Geplaatst: 14 augustus 2017 Ver van rijp...En.. Ik zie een chlorose bij het boompje... Ijzer of magnesium tekort? Quote
aalterse-willy Geplaatst: 21 augustus 2017 Geplaatst: 21 augustus 2017 Nog een maandje om te rijpen? Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
angela († maart 2025) Geplaatst: 21 augustus 2017 Geplaatst: 21 augustus 2017 Netjes die van mij heeft het overplanten niet leuk gevonden dus dit jaar niets. Quote
windindewilgen Geplaatst: 22 augustus 2017 Geplaatst: 22 augustus 2017 Ben benieuwd naar de smaak willy.Zijn ze geel of witvlezig? Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
aalterse-willy Geplaatst: 22 augustus 2017 Geplaatst: 22 augustus 2017 Ze zijn nog niet helemaal rijp Windindewilgen maar ik plaats er wel iets over. Dit boompje heb ik van ons aller Weknow gekregen . Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Bit Geplaatst: 23 augustus 2017 Geplaatst: 23 augustus 2017 Ver van rijp...En.. Ik zie een chlorose bij het boompje... Ijzer of magnesium tekort? Zó ver van rijp zijn ze toch niet hoor Yuras. Meerderen waren al zacht. 1 geproefd, niet rijp dus, maar wel ver al. Zoet worden deze nooit. Witvlezig, dikke vieze wollige schil. Maar ik zal er een aantal heel lang laten hangen. Chlorose ja. I know. Geeft niet, boompje gaat er eind van het jaar toch uit. Quote
Yuras Geplaatst: 27 augustus 2017 Geplaatst: 27 augustus 2017 Perkel is rijp. Net geoogst. Is matig qwa smaak... Quote
aalterse-willy Geplaatst: 30 augustus 2017 Geplaatst: 30 augustus 2017 @ Bit, ge weet ook wel dat perkels niet te vergelijken zijn met perziken. Voor zover ik me herinner, mijn vader had die staan en moeder verkocht ze in de winkel, moeten ze aan de boom rijpen om echt lekker te zijn. Daardoor zijn ze niet geschikt voor de handel omdat ze dan te teer zijn. Ze rijpen wel een beetje na maar niet zoals perziken. Dus van het boompje in het mondje. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Bit Geplaatst: 30 augustus 2017 Geplaatst: 30 augustus 2017 Weet ik niet goed waar u aan refereert Aalterse, maar geeft niet. Het is inderdaad wel waar dat ik al eerder besloten had dat dit boompje er uit gaat. Gewoon niet lekker genoeg .... iets te hoge verwachtingen omtrent gehad. Verwerken doe ik toch niet met deze en die vácht !! echt repulsive ( en staat op de verkeerde plek, maar dat is niet de Perkel zn schuld natuurlijk ) Quote
willemGN Geplaatst: 6 augustus 2018 Geplaatst: 6 augustus 2018 Is dit een Zwolse krul of een Perkel. Heb het boompje al 5 jaar, gekocht ooit via Marktplaats. Vorig jaar voor het eerst gebloeid, dit jaarvoor het eerst vrucht nu nog een stuk of 12... Heeft kleine blommetjes in het voorjaar. Vrucht is rood-paars bij de pit. Laat goed los van de pit. En deze was nog niet niet rijp genoeg, al wel een licht perzik-geurtje. De pitten gaan straks de grond kijken wat dat weer oplevert. Quote [*]
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.