Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bladluis voorkomen en bestrijden


Erik

Aanbevolen berichten

Bladluizen zijn weer in groten getale aanwezig in de moestuin. Vermijden, afschrikmiddelen en bescherming zijn vaak effectiever dan bestrijding. In dit artikel nemen we een aantal mogelijkheden door. Natuurlijk en milieuvriendelijk.

 

Bladluizen veroorzaken voornamelijk schade door virusoverdracht, maar ook kunnen ze groeistoornissen, verdroging of afsterven van de plant veroorzaken. De honingdauw vormt een voedingsbodem voor schimmelgroei.

 

De bladluis heeft allereerst veel natuurlijke vijanden. Door de natuur haar gang te laten gaan worden al veel bladluizen opgeruimd. Lieveheersbeestjes en de larven eten aardig wat bladluizen per dag. Ook oorwormen kunnen een bladluizen plaag zeer snel indijken. Daarnaast zijn er nog genoeg andere dieren die bladluizen op hun menu hebben staan. Van sluipwespen tot sprinkhanen tot roofwantsen. De bladluis dient niet alleen als voedsel maar worden ook gebruikt om bijvoorbeeld eitjes in te leggen. Trek de natuurlijke vijanden aan door bijvoorbeeld bloeiende planten en het aanbrengen van een mulche laag. Zonder bladluizen geen sluipwespen, lieveheersbeestjes, sprinkhanen, gaasvliegen, roofwantsen en andere nuttige dieren.

 

De bladluis heeft geen echte verdediging buiten mieren om. De mieren komen op de zoete uitscheiding van de luis af. Die uitscheiding wordt honingdauw genoemd. Mieren prikkelen bladluizen door ze over het achterlijf te strelen. Mieren kunnen hun de bladluizen verdedigen tegen indringers.

De manier van bestrijding door de natuur haar gang te laten gaan heeft natuurlijk de voorkeur. Maar soms is de bladluizenplaag zo erg dat er naar andere vormen van bestrijding gezocht moet worden.

 

Water

Wanneer de aantasting nog meevalt kan er gebruikt worden van water. Luizen kunnen niet tegen de kou. Richt een koude water straal op de luizen.

 

Knoflook

Bladluizenconcentraties zouden minder zijn wanneer knoflook in de buurt geplant is. Hier loopt momenteel nog een groot onderzoek naar. Bij sla kan bladluis voorkomen worden door bittere slasoorten te telen.

 

Vangplant

Oost-Indische kers is een plant die bladluizen aantrekt. Je kan ze daarom als ‘vangplant’ gebruiken.

 

Andere middelen

De volgende middelen kunnen gebruikt worden om de luizen op een biologische manier te bestrijden door middel van spuiten. Bedenk wel, een keer spuiten is blijven spuiten! Bedenk ook dat je met deze goedbedoelde bespuiting ook de natuurlijke vijanden dood. Ondanks dat deze middelen het predicaat biologisch dragen.

 

Brandnetelgier

Vul een vat met ongeveer 10 liter water en meng 1 kilo niet bloeiende brandnetels. Roer gedurende twee weken meerdere malen in het vat. Bij het sproeien moet je het wel nog eens tien keer verdunnen. Brandnetelgier werkt voornamelijk doordat de luizen niet van het water houden.

 

Zeep

Neem een liter lauwwarm water en los er een eetlepel (bijvoorbeeld groene) zeep in op. Voeg na afkoeling nog een flinke scheut spiritus toe. Met dit mengsel in de plantenspuit ga je bladluis te lijf.

 

Tabak

Leg de inhoud van een pakje tabak in een halve emmer water, laat het een dagje trekken. Zeven en met dit aftreksel sproeien.

 

Overige middelen

Daarnaast zijn er nog de middelen van bijvoorbeeld ecostyle om bladluizen te bestrijden. Spruzit is een bekend en veel toegepast middel tegen bladluizen. Dit is een middel op basis van pyrethrum. Lees altijd goed de beschrijving op de verpakking van deze middelen. Ook is er nog de optie van chemische bestrijding maar deze behandel ik niet verder in dit artikel. Het uitgangspunt blijft dat natuurlijke vijanden hun werk prima kunnen doen en hierbij eventueel een biologisch middel te gebruiken.

 

Op dit artikel berust copyright: voor gebruik is toestemming nodig van www.moestuinforum.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 years later...

Ik lees en ervaar de bladluizenproblemen, dus deze oude post weer 's opgehaald. Lees even de tips van Erik door.

 

Mijn simpele methode voor het bestrijden van luizen (maar met beperkte toepassingsmogelijkheden):

 

Probleem onder Helleborusblad :

P102067963631559476851.JPG

 

Oplossing met uitsluitend sopje :

P102068084801559476854.JPG

 

Resultaat :

P102068374001559476857.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb jaren geleden de zeepoplossing gebruikt (alleen dan met afwasmiddel en zonder spiritus) en dat werkt goed, al zul je dit wel elke week moeten herhalen. Na een keer of 4 waren de luizen weg. Een nadeel is dat er toch zeep in de grond komt en dat is minder milieuvriendelijk.

 

Sinds afgelopen jaar doe ik het anders, ik plet de bladluizen. Vies klusje en je zult dit ook moeten wekelijks moeten herhalen. Een groot nadeel van deze methode is wel dat de plant schade oploopt, hoe voorzichtig je ook plet. Dat zie je vooral bij de tuinbonen als ze nog jong zijn. Ze groeien verder wel goed verder.

 

Standaard zaai ik ook Oost-Indische kers in de tuin, maar die groeit pas later en eerlijk gezegd merk ik er niet zoveel van dat deze plant een vangplant voor luizen is.

 

Volgend jaar ga ik de testen of niets doen ook een goede oogst geeft bij de tuinbonen. Heb nu ook een deel van de tuinbonen op een geheel nieuwe plek in de tuin gezaaid en die tuinbonen (staan in de bloementuin) hebben tot nu toe eigenlijk geen last van luizen. Dus dat is niet echt een test natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt oscardevos je hebt me op een idee gebracht. Altijd maar lopen 'klooien' met inspuiten van de luizen, maar een bakje met sopje en dan even de toppen er in dopen is eigenlijk een beter idee. Heb altijd het gevoel als ik tegen de luizen spuit, dat ik ze zo ook een soort van verspreid door de plant heen, omdat sommige er vanaf vallen, dan weer gaan wandelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een nadeel is dat er toch zeep in de grond komt en dat is minder milieuvriendelijk.

 

Flup, zepen zijn biologisch snel afbreekbare stoffen (het zijn zouten van vetzuren). Maar misschien bedoel je de parfums die erin zitten?

Ik gebruik overigens Neutral zonder parfum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

... maar een bakje met sopje en dan even de toppen er in dopen ....

 

Rorror, een goede behandeling bestaat uit het onderdopen van al je toppen, daarna 2x herhaen met verse baden. Je zult zien dat er bij het 3e bad ook nog luizen vrijkomen.

Om de drie dagen herhalen totdat je alles kwijt bent. Misschien is de luizendruk dan ook wat minder geworden. Ik zie her en der larven van lieveheersbeestjes en natuurlijk ook het kevertje zelf zich tegoed doen aan de luizen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oscardevos zegt hierboven samengevat dat zepen biologisch snel afbreekbare zouten van vetzuren zijn. Spruzit is dat toch ook? Kan iemand me uitleggen wat de werkzame stof is in zeep die luizen doodt? En hoe dat verschilt van spruzit? Ik werk graag zo biologisch mogelijk en het luist hier verschrikkelijk Ieder antwoord welkom

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeepmoleculen zorgen ervoor dat water en alles wat daarin is opgelost goed in contact kan komen met de luis. Daarom zinkt de luis niet als je deze op een wateroppervlak legt. Als je er een druppeltje afwasmiddel bij doet, zal de luis direct zinken en verdrinken.

Een zeepoplossing is op zich niet giftig voor de luis als je deze daarmee besproeit, ze kunnen blijven ademen. Als je er alcohol/spritus bij doet, dan zorgt de zeep ervoor dat de alcohol goed in contact komt met het luizenlichaam en daar gaat de luis kapot aan.

 

Elke herbicide, insecticide of fungicide bevat een detergens/oppervlakte actieve stof om een goed contact te krijgen van de werkzame stof met het blad, insectenlichaam of schimmel. Dat is een voorwaarde voor een goede werking.

 

De werkzame stof in een zeepoplossing is er eigenlijk niet. Luizen verdrinken.

De werkzame stof in een spray bestaande uit spiritus en afwasmiddel is spiritus. Het afwasmiddel is de oppervlakte actieve stof.

De werkzame stof in spruzit is pyrethrum, piperonyl butoxide wordt soms toegevoegd om de werking van pyrethrum te versterken. De oppervlakte actieve stof is niet weergegeven op de verpakking. Fabrikanten zijn vaak terughoudend om 'formuleringsingedienten' prijs te geven.

 

Pyrethrum is schadelijk voor het waterleven, bijen en hommels. Het wordt door zonlicht snel afgebroken en is ook niet persistent in bodem en water.

Dus als je biologisch wilt werken, is spruzit een slechte keuze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanuit het artikel:

'Een margrietensoort heeft een natuurlijke afweer ontwikkeld tegen bladluizen."

 

Ik kan in het artikel niet lezen welk margrietensoort dit is.

Zou best eens een paar margrietjes willen neerzetten, om te zien of deze echt lieveheersbeestjes lokken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik alles goed heb gelezen in de diverse artikelen die ik enkele weken/maanden geleden tegenkwam dan gaat het over de pyrethrumbloem.

Pyrethrumbloemen zijn eigenlijk geen margrieten maar wel margrietachtigen. Het is de naam van verschillende soorten chrysanten en oa asters.

 

Verwarrend genoeg plaatsen sommige botanici de twee soorten in een ander genus. De genera Tanacetum en Chrysanthemum behoren echter allebei tot de familie van de Asteraceae (madeliefjes) en omvatten heel vergelijkbare soorten.

 

 

Volgende planten zouden in aanmerking moeten komen:

 

1. Chrysanthemum cinerariifolium (lijkt op de gewone margriet maar heeft bvb blauwgroene bladeren en stelen) - oorspronkelijk uit de balkan

= de Dalmatische chrysant

= een overblijvende plant

= de soort die het grootste deel van de wereldproductie aan pyrethrum verzorgt.

 

2. Chrysanthemum coccineum of Tanacetum coccineum (lijkt sprekend op een margriet maar is het dus niet én om het nog moeilijker te maken, het is overigens ook geen chrysant...) - oorspronkelijk uit de Kaukasus

= de Perzische chrysant

= een overblijvende plant

= de op een na beste bron voor pyrethrum maar van minder economisch belang omdat deze soort veel lagere concentraties bevat dan C cinerariifolium

 

 

De actieve componenten van pyrethrum, de pyrethrinen, zijn te vinden in de dopvruchten van de bloem, die worden geperst tot een stof die oleohars wordt genoemd, een natuurlijk mengsel van olie en hars.

Pyrethrinen zijn zeer giftige, vluchtige terpenoïden.

 

 

Zoals Oscar en ik eerder al aanhaalden ...

Biologisch ja mss en onschadelijk voor zoogdieren MAAR niettegenstaande hun vluchtigheid zéér giftig voor bijen en hommels ea nuttige dieren.

Sommige verwerkte vormen lijken zelfs betrokken te zijn bij de bijenverdwijnziekte (Colony Collapse Disorder), het wereldwijde fenomeen dat momenteel bijenpopulaties over de hele wereld aan het decimeren is.

Dus zoals eerder gezegd gebruik dit aub alleen wanneer je echt niet anders meer kan dus wat mij betreft nooit!!

 

Om duidelijk te zijn,

De bloemen zelf zijn onschadelijk voor bijen, hommels, vlinders ea dieren zelfs niet voor de mijten en de luizen!

Als de zuigers aan het werk gaan en de zoete sapstroom willen opzuigen zullen ze op zoek daarnaar met hun zuigsnuit cellen tegenkomen die gevuld zijn met een alarmstof. Ze zuigen daar al gauw een beetje van op en dat komt even later als honingdauw naar buiten precies waar hun naar achteren gevouwen geurantennes liggen.

Dat resulteert in een geurexplosie, een alarmgeurstof van bladluizen die bij veel luizensoorten dezelfde is, waar ze zó van schrikken dat ze maken dat ze wegkomen. De bladluis zelf scheidt ook een alarmgeur af om haar tweelingzusjes (luizen klonen zichzelf) te laten weten dat er noodlottig gevaar dreigt.

 

 

Oa lieveheersbeestjes kennen die geur heel goed want bij het oppeuzelen van een bladluis geeft zo'n luis twee druppeltjes met een paar nanogram van die stof af via twee orgaantjes op zijn rug.

De geur staat dus gelijk aan lekker eten ... Een dubbele bescherming van de plant dus...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later ...

Even een zombiepost!

Ik heb net gemerkt dat ik tijdens het afharden van de tomaten ineens enorm veel luis op mijn tomatenplantjes en basilicum heb.

 

Ik ben maar begonnen met kapot wrijven maar als ze straks naar buiten gaan ben ik er toch ietwat minder blij mee dat ik dit bij 35 planten mag gaan doen dus ik ben eens gaan googelen.

 

Ik kwam lijmband tegen.

Dit is letterlijk wat de naam zegt en wordt bij fruitbomen gebruikt.

Aangezien mijn bakken in de buurt staan van een Blauwe Regen die elk jaar geniet van een luizenplaag met bijbehorende mierennesten zou dit weleens kunnen helpen als ik dit aanbreng bij de Blauwe Regen.

 

De gaasvlieg.

Hier kunnen larven van worden besteld die blijkbaar, net als lieveheersbeestjes, snacken op de luizen.

 

Het Lieveheersbeestje.

Spreekt voor zich.

 

Heeft iemand hier misschien ervaring met het inzetten van insecten tegen bladluis?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gooi altijd de  lieveheersbeestjes bij de luizige plantjes, die leggen daar dan hun eitjes en die larven zijn pas echte luizen killers.

Vandaag zag ik de eerste larven al bezig, dat volgt altijd snel op de luizen. Dat hebben ze goed geregeld.

Ik zie het ook niet zo als een probleem maar meer als een fase waar je doorheen moet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb helaas nog geen lieveheerbeestje gezien dit jaar. Luizen wel...
 

54 minuten geleden, jwedding zei:

Ik kwam lijmband tegen.

Mijn luizen collonies beginnen altijd met 1 of 2 vliegluizen in de top, die dan daar dan vleugelloze luizen baren. Daar helpt een lijmband niet tegen.


Dagelijks bij het binnen halen van de pepers kijk ik even of er luis in zit, en al 3weken lang, haal ik die vliegluizen er uit, heb in de pepers nog maar enkele luizen zonder vleugels gevonden, en dat was in de toppen waar de vliegluizen geland waren.

 

Elke week loop ik alle bakken en planten na, en plet ik alles wat ik tegen kom. Soms best een vieswerkje als je tig volwassen luizen plat knijp, glibbert zo... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Ik geloof dat ik spontaan een lokplant heb voor de luis. Mijn vader kwam in februari met wat stekken en zaailingen enzo aan, waaronder ook deze hibiscus. Na lang wachten (is dat stokje dood of gewoon laat?) kwamen de blaadjes en meteen ook de luizen. Ik heb twee keer een poging gedaan om ze eraf te spuiten met de tuinslang, maar weinig effect. Ik laat ze nu lekker zitten, heb nog geen sterke band met die hibiscus, dus als-ie het niet overleeft is dat ook prima. Inmiddels zijn de lieveheersbeestjes ook aangeschoven, ze hebben flink wat kindjes op de wereld gezet, dus het is op mijn hibiscus erg druk en gezellig. 

20200529_140432.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later ...

Ik heb diverse flessen luizendoder gekregen van een vriendin. Ik gebruik normaal geen middeltjes, maar het was gratis en ik wilde dit wel proberen. 

 

Begonnen met de Ecostyle. Werkzame stof: kaliumzout van vetzuur (=zeep?). Al het jonge blad van mijn paprika is kapot gegaan door de behandeling. Hij stond niet in de zon, ik heb hem gisteren juist in de regen nog een beetje laten schoonspoelen. Ik gooi het allemaal maar door de gootsteen nu.

IMG_20210501_091255.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het blad in jong stadium is al erg gevoelig. Ik spuit bv alleen met met bio zeep. Laat ik het te lang in trekken, krijg je allemaal zwarte vlekken op het blad. Daarom spoel ik ze na 30min af met een plents water in de douche. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 hours ago, rorror said:

Het blad in jong stadium is al erg gevoelig. Ik spuit bv alleen met met bio zeep. Laat ik het te lang in trekken, krijg je allemaal zwarte vlekken op het blad. Daarom spoel ik ze na 30min af met een plents water in de douche. 

Tussen het jonge blad kan ik de luis niet kapot wrijven, dus het leek me daarvoor juist geschikt. Niet dus. Het is inderdaad allemaal zwart geworden. Ik had ze blijkbaar flink moeten afspoelen, maar ik denk dat ik weer ga doen wat ik eerst deed. Keukenpapiertje rond de stam schuiven, en de luizen dood wrijven/eruit schudden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...