Ga naar inhoud

Brainstormen teeltwedstrijd 2014

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Naar aanleiding van de PB van Jorg:

Het leek me aardig om knoflook te nemen voor de volgende wedstrijd, maar dat wordt lastig omdat het al te laat is, versturen is omslachtig, krijgt iedereen dezelfde dikte tenen, zelfde soort, enz., dus dat zal wel niet lukken.

Iets anders dat nu nog geplant/gezaaid kan worden zal ook wel niet lukken. Of?

Dan kom ik toch op het voorjaar van 2014, en het zal wel zaad worden, dat is het makkelijkst te distribueren.

Uien of bieten zaaien, en dan niet van een vroege soort, maar om lang lol te hebben omtrent de groei etc, een late soort. Dan gaat het om de dikste dus, de zwaarste op de weegschaal. Lijkt me vrij makkelijk, niet hoeven drogen o.i.d.

Dan heb ik niet voor niks een digitale weegschaal aangeschaft...

Ideeën teeltwedstrijd 2014

Aardappel

- zwaarste

Aardpeer

Alsempeer

Artisjok

Asperge-erwt

Bieten ++

- rode

- witte

- gele

- rood/witte

- chioggia

- cylindra

- Deventer zwartblad

Bloemkool

- oranje

Courgette

Knoflook

Komkommer ++

- langste

- zwaarste

- Armeense

- soh yoo long

Koolrabi

- paarse

Luffa +

Mais

- suikermais

- pofmais

Okra +

Paddenstoelen

- grootste

Paprika

- snoep

- langste

Patissons

- meeste per plant

Peper

- Chili

- hoogste plant

- meeste per plant

- bonchi (bonsai van peperplant), mooiste

- kortste plant met vrucht

Pinda

Pompoen

- lagenaria extra long dipper

Prei +

- Mammoth Pot

- reuze prei

Quinoa

Raapstelen

- gare

Radijs

- slangenradijs

- reuzenradijs Big Ben

- Jumbo Scarlet

- Japanse radijs Sakurajima

- Riesenbutter

Rode kool

Schorseneer

Selderij

- knolselder

Tomaten

- vleestomaat

- gele snacktomaat

- Sungold kerstomaat

- honingtomaat

Tomtato's

Uien

- reuze ui

Walkingstick cabbage = wandelstok kool

Waterspinazie

- kangkoen

Wortel

- langste

Zonnebloem

- langste

aangepast door Gast
Geplaatst:

Ik vind Rode biet(Kroot) wel een leuk idee. Die zijn mij dit jaar niet gelukt en dus een leuke uitdaging. En nog lekker ook

Groet,

Geert-Jan

Geplaatst:

Ik heb witte krootjes zaad gekregen dit jaar, vrij laat, wilde ze volgend jaar al gaan zaaien.

Het maakt toch niet uit of een soort niet groot wordt?

Het leukste vind ik dat iedereen met een stukje tuin - klein (MM) of groot (KM²) kan meedoen, geen kas nodig, geen binnen gedoe met voortrekken van gevoelige gewassen, geen moeilijke kweekmethodes, dus ja, ik ga voor de (witte) biet!

Die langwerpige cylindra ziet er ook zeer smakelijk uit, die wil ik ook! (kwijl)

Geplaatst:

Hmm. Ik ben ook wel er vóór, dat iedereen kan meedoen, maar vind eigenlijk óók wel dat het een teelt-wedstrijd is toch . Dus gedoe met voortrekken, moeilijke methodes ed.; daar ben ik eigenlijk wel voor.

Het hoeft van mij in ieder geval niet speciaal simpel te zijn ofzo.

Zelf zat ik te denken aan iets met tomaten. Bijna iedereen kweekt ze, het is geen moeilijke plant eigenlijk , maar een beetje gevoel bij opkweken / onderhoud enzo is wel gewenst. Binnen of buiten maakt natuurlijk in de echte teelt veel uit ( weersafhankelijk ) maar je gaat dan ook niet voor de smaak, maar bijvoorbeeld voor het gewicht. Van 1 tomaat. De zwaarste.

Geplaatst:

@ Bit, tomaten heb ik ook aan gedacht. Ik ben nu aan de gele tomaatjes, een heel late soort. Leek me best leuk om als optie op te geven. Maar deze zijn klein. En lekker. Ik ga geen gewone, geen vleestomaten meer verbouwen. Maar liever speciale soorten kleine snoeptomaatjes, die zijn veel lekkerder.

Het Record Topic staat al vol met de dikste vleestomaten, dus ik pas als het volgend jaar een vleestomaat wordt! Ook stikt het in Nederland volgend jaar weer van de dikste pompoenen enzo, dus niet interessant voor mij.

Nog even op de tomaten terugkomend. Om phytophtora te voorkomen zou je ze kunnen behandelen met middelen, die de een wel wil toedienen en de ander niet.

Dat je gewassen kunt opblazen met kunstmest, het zij zo, maar liefst heb ik een eerlijk gewas dat het met goed behandelde grond en goeie mest goed kan doen, zoals de biet.

'Teelt-wedstrijd' zeg je, 'moeilijk gedoe', maar dán denk ik aan bijzondere of vergeten groenten, dat lijkt me dan ook wel erg leuk. De langste schorseneer bijvoorbeeld.

Geplaatst:

Witte biet wordt echt dik,ze hebben geen taaie vel.

gele biet is er ook,ook lekker.

Het lijk biet gemakkelijk maar als je slakken in de tuin krijgt dat heb je eentegenspeler

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

iets met een (moeilijke) vergeten groente vind ik ook wel leuk. Dan zijn er denk ik ook minder mensen die een voorsprong hebben qua ervaring en is het vooral afhankelijk van je (@bit) gevoel.

Of quinoa??

Geplaatst:

Mij lijkt koolrabi een goede kandidaat, en dan bijvoorbeeld die mooie paarse. En ze kunnen ook flink groot worden.

Bovendien ook goed in potten of MM-bak te kweken omdat ze grotendeels bovengronds groeien. En in mijn ogen ook niet onbelangrijk, je kunt de groei goed volgen ( en elkaar dus een beetje gek maken met foto's en meten van omtrek en zo )

Geplaatst:

Ja biet vind ik ook wel leuk. En dan een biet die lekker kan groeien, zoals de Deventer Zwartblad..promoten we meteen een oude Nederlandse soort...een vergeten groente

Koolrabi vind ik weer wat lastig. Vooral die paarse kunnen rare knobbels krijgen...die ook weer doorgroeien..horen die er dan wel of niet bij bijvoorbeeld

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
jenneke.......

dat zijn zeker goede argumenten voor een wedstrijd!!!!

Tja, heb het dit jaar van de zijlijn gevolgd en me af en toe een ongeluk gelachen. Daarom lijkt het mij toch het leukst om iets te kiezen wat boven de grond groeit

Ik bedacht net dat suikermais misschien ook wel een leuke is

Geplaatst:

Als het geen tomaten gaan worden zal dat mij een biet zijn maar, iets met pepers(paprika's) ? kan binnen en buiten, zijn licht beinvloedbaar, dan geraken de raapstelen gaar.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Hoewel ik dit jaar maar een paar zeer kleine bietjes had, lijkt het me toch leuk om bieten te doen.

Hoewel iets wat boven de grond groeit ook leuk is omdat je dan de groei beter kan volgen en foto's kan plaatsen. Dat heeft met bieten geen zin volgens mij, daar kan je alleen op het eind een foto van het eind resultaat tonen. Ik wacht wel af wat het word.....

Geplaatst:

Wat ik bij de Aubergine-wedstrijd leuk vond, was dat het iets was wat ik niet kende ( nog nooit aubergine's gekweekt ), je je daar dus in moet verdiepen. Dat het best een moeilijke teelt is als je dat buiten doet ook nog es, het een mooie plant was, prachtige vrucht ook.

Welke teelt dan ook, je kan bijna bij elke teelt met kunstgrepen de boel willen beïnvloeden; kunstmest, kunstlicht bij kiemen, de teelt je mooiste stukje tuin geven, in een gaaskooi zetten; veel slakkenvallen zetten, whatever.

Leuk van de Borlotties was dan weer, dat mesten ongewenst was. Zelf denk ik dat het licht en de grond het meest bepalend was. Vooral het licht. Verder een makkelijke teelt. Veel had je er niet aan te doen ( althans; hier dan hoor ) Mooie peul, mooie boon. Was heel leuk.

Natuurlijk is de grootste pompoen wat afgezaagd. De zwaarste tomaat of de zwaarste komkommer ook wel. De hoogste zonnebloem is misschien wel het summum van afgezaagd. ( ? ) : Maar wél leuk natuurlijk. De pompoen moet misschien afvallen omdat de beschikbare ruimte wel allesbepalend is ( zie die foto van Frans ) en dan vallen te veel mensen áf.

Maar de langste of zwaarste komkommer is en blijft natuurlijk superleuk toch ? Lekker lastige plant net na ontkiemen. Eenmaal aan de groei komt het toch ook wel nauw wat je doet of nalaat. De mate van warmte is wel wat al te bepalend voor een komkommer he ? Buiten gaat dat niet echt lukken dacht ik. Moet dat net als bij de Aubergine, gesplitst worden in de wedstrijd.

Ik ben ook wel voor de zonnebloem. Hartstikke gave plant toch ? Spectaculair ! Afgezaagd, maar blijft leuk toch ?

Een biet ? Tja. Ik doe wel mee hoor. Maar wat zie ik aan een biet ? De zwaarste dus ? Juist bieten kan je goed opjagen met mest ( zijn dan niet meer te vreten, maar daar gaat het toch niet om )

De zwaarste rode kool is ook leuk. Heerlijk al die mensen met zoveel slakken Tja mensen. Verzin er maar wat op. Dat is de wedstrijd he ? Je hebt het in de vingers of je hebt het niet. Dat is toch wat er bepaald wordt ?

Het is een teelt-wedstrijd. Van mij mag het alles zijn. Maar wel iets wat te zien is graag ( zei Jenneke ? ( goeie opmerking ))

Huub ? Jij zei, dat je geen vleestomaten meer wil telen ? Ik teel geen paprika's of pepers meer, maar wordt dat de keuze, teel ik er toch gewoon weer 1 ?

Iemand zei : prei. Ik heb ooit lang geleden es zelf prei gezaaid ( ik ben nu van het luie type, ik koop ze potlooddik ) Dat is een lekker lange teelt ja. De zwaarste prei ( dik zegt niet alles ): ook leuk.

Eigenlijk vind ik álles wel leuk

Geplaatst:

Hmmm....merk van mezelf dat ik niet zo val in een wedstrijd om de "grootste" , de "dikste" of de "meeste".

De Barlotto's liggen hier nog keurig in het zakje zoals ik het van Jorg kreeg. Krijgen pas in 2014 een plekje in mijn tuin. Het competitieve ligt me niet zo. Een wedstrijd is in mijn beleving voor de lol, de dikke pret. Als je mij bij een spel in een team zet, dan ben je vrij zeker dat je niet wint...maar wel grote kans dat het lachen, gieren en brullen wordt (als je tenminste niet te veel gefixeerd bent op winnen). Moest ooit scheidsrechter spelen bij een voetbalwedstrijdje en zorgde er voor om de regels zo toe te passen/verdraaien dat het geheel kansloze team uiteindelijk won. Kreeg als beloning een water en modderbad achteraf....maar gelachen hebben we wel!

Ik zit hier koortsachtig te zoeken naar een idee van een andere vorm van "wedstrijd" , waarbij we allemaal samen de winnaar kunnen zijn door samen te werken. Zeg maar: een wedstrijd als uitdaging, die alleen lukt met de bijdrage van vele forumleden.... Wil er nog even over peinzen en doorsabbelen...de GOUDEN INVAL is er nog niet....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...