Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Meloen zaadjes uit supermarkt meloen zaaien?


dennislp

Aanbevolen berichten

Laatst twee(galia) meloenen mee genomen bij de Ranzijn, €1,50 per stuk! Niet duur dus!

 

Heb nu denk een kleine honderd zaadjes, deze wil ik sowieso gaan zaaien om te kijken wat er gebeurd. Maar ALS hier vruchten aankomen, zijn deze dan ook gewoon eetbaar? Of niet, omdat het uit een meloen komt die voor consumptie was?

 

Zal ze denk een langere periode rond de 27 graden houden, halen ze een deel van de tijds-achterstand denk wel in!

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dennis,

 

Allereerst denk ik niet dat ze de achterstand zullen inhalen door de temperatuur te verhogen naar 27 graden. Alles heeft zijn tijd nodig. Bovendien zaai je meloenen bij 20-22 graden en kweek je ze verder op 18 graden. Allemaal rond april-mei.

 

Dan je vraag of je die pitjes uit de supermarkt kan zaaien. Zoals met veel groente uit de supermarkt zijn ook meloenen hybride rassen. Het is daarom altijd de vraag (lees verassing) of en wat voor meloen er aan komen. De kans is dus aanwezig dat je niet dezelfde meloenen zult krijgen en/of andere groei eigenschappen. Denk daarbij aan mannelijke en vrouwelijke bloemen, vatbaarheid voor ziekten, etc. Daarnaast zijn meloenen erg vatbaar voor verbastering met andere komkommerachtige. Ik kan dus geen antwoord geven op de vraag of ze eetbaar zullen zijn (vast wel).

 

Kortom ik denk dat het bij meloenen zeker verstandig is om te kiezen voor gecontroleerde rassen van de zaadhandel of om het lekker bij die plantjes te houden. Dat betekent dus ook volgend jaar weer nieuwe plantjes (of zaden van een zaadhandel) kopen als de gekochte plantjes een F1 ras zijn. Er is altijd een kans dat je geluk hebt en net de goede eigenschappen hebt in een zaadje, maar ik acht die kans bij een meloen klein.

Link naar reactie
Delen op andere sites

... een meloenplantje uit een gekochte meloen.... staat onder een tunneltje... ik ben benieuwd...
Naast alle factoren die al aangedragen zijn zul je voor een succesvolle teelt ook aan het ras moeten denken . Een pit uit 'zomaar een meloen uit de winkel' zal het daarom misschien best in Spanje doen maar zelden hier. Als je wil dat je moeite beloond wordt zul je toch een ras moeten kiezen dat in Nederland met redelijk succes te telen is. Een ervan is de Oranje Ananas die ik vorig jaar eens geprobeerd heb. Maar eigen meloenen proberen te kweken afkomstig uit pitten van een supermarkt meloen is natuurlijk wel veel spannender.

 

sl551468.jpg

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...
Ik heb meloenzaden van een gele galiameloen uit de supermarkt. Ze ontkiemen goed.

Een paar vragen:

 

-is deze meloensoort geschikt voor in de kas in NL?

-zouden deze zaden vrucht opleveren of zouden het hybrides oid zijn?

 

Mijn advies (voor wat het waard is )

Meloenen is een moeilijke teelt voor hobbytuinders in Nederland/Belgie. Door de keuze van speciale rassen die snel rijpen en speciaal voor ons klimaat geschikt zijn is het met perfecte zorgen en ideale omstandigheden in een kasje mogelijk om zelf lekkere meloenen te telen.

De kans op lekkere vruchten met een onbekend ras is dus een gok en niet zo groot. Het is maar de vraag of je in het vrij korte Nederlandse seizoen een of enkele vruchten rijp kunt krijgen. (Of is het zelfs een nakomeling van een hybride of geent ras? Bij een hybride is het zaad sowieso inferieur. Bij een geente is de groeikracht van de onderstam de reden voor een succesvolle teelt...en die onderstam heb jij niet....).

 

Maar misschien vind je het gewoon leuk om eens te proberen...? (Mijn advies zou zijn: koop een zakje zaad van een gemakkelijk en snelrijpend ras dat het speciaal goed doet in Nederlandse kas-omstandigheden! Op dit forum vind je volop adviezen en tips over welke je dan zou kunnen kiezen... zoek maar eens met "meloen")

Maar goed... toch lekker eigenwijs eens proberen....? Dan heb je misschien iets aan het volgende:

 

Weet je uit welk land ze komen? Dan kan dat wat zeggen over de teeltomstandigheden die je meloenenplantjes vragen:

Komen ze van ergens op het westelijk halfrond (en dus in een flink verwarmde kas geteeld, met kunst-zon-licht).....? Misschien ergens een stuk dichter bij de evenaar waardoor er minder kunstmatige "zomer" nodig was? In dit geval geef ik je heel weinig kans op succes! Die omstandigheden kun je in een kasje en zonder speciale maatregelen en hoge kosten nauwelijks nabootsen.

 

Of komt ze ergens op het zuidelijk halfrond waar nu de herfst is en de meloen dus in een onverwarmde kas met bestaand licht is geteeld of zelfs, in een warmere streek, buiten op het veld? Dan zijn er teeltomstandigheden die in een Nederlands kasje misschien redelijk na te bootsen zijn.....en zou je, met wat geluk, inderdaad in oktober of zo een of enkele van deze meloenen, eetbaar rijp, kunnen oogsten.......

 

Maar met een zakje zaadjes van enkele euro's van een soort die het hier goed doet, ben je waarschijnlijk goedkoper uit en is je succeskans heel veel groter!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb t vorig jaar geprobeerd met een galiameloen. Zeer vroeg voorgezaaid en 's zomers de kas in, maar kwam niet verder dan 2 vruchten zo groot als een tennisbal. Kas rook er wel heerlijk door trouwens.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later ...

Ik ga dit jaar 3 meloenen zetten, zaadvaste rassen : Minnesota midget, Collective farm women en de Jenny Lind. Deze komen alle 3 naast elkaar, dus neem ik aan dat ze geen zuivere zaden zullen geven nadien....

maar het zijn alle 3 kleine vroege rassen, dus zou dat erg zijn.....en zou ik die zaden dan evengoed kunnen gebruiken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er 1 van een buurvrouw gehad... een meloenplantje uit een gekochte meloen.... staat onder een tunneltje... ik ben benieuwd...

 

Geen meloen gezien hoor. Dit is een oud topic. Ik ben inmiddels behoorlijk teruggekomen van random zaad zaaien. Is leuk voor een los probeersel. Maar... pompoenen, courgettes, meloenen, etc.... bij mij alleen nog officieel zaad. Al die misbaksels zijn best geinig, maar kosten veel tijd en energie, en op zijn gunstigst smakeloze oogst. Of gewoon niet lekker (smakeloos of bitter). En ze nemen veel ruimte in, daar zou ook wat nuttigs kunnen staan wat je lekker op kan eten tenslotte..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit 5 jaar geleden ook al eens geprobeerd met een galiameloen van AH en had toen 21 maart gezaaid. De plant groeide zo sterk dat er nooit meloenen aan kwamen. Misschien lag dit aan de te vroege zaaidatum? Daarna ben ik later gaan zaaien (20 april) maar dan met het zaad van oogmeloenen van AH en dat gaat al jaren voortreffelijk. Galiameloenen zaaien heb ik niet meer geprobeerd na die teleurstelling.

Echte mannen komen thuis met honger ipv bloemen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meloenen geven bijna nooit vruchten als ze buiten in ons klimaat worden gekweekt. In een kas zou het wel moeten lukken, mits je een handje helpt met de bestuiving. Ik ga het dit jaar proberen met de Minesota Midget, een meloensoort die juist goede vruchtzetting zou hebben in ons klimaat buiten een kas. Ik ben benieuwd...

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga dit jaar de Crane melon kweken.

http://www.cranemelon.com/index.html

Je vindt hem o.a. op http://www.rareseeds.com/

Het is een meloen gekweekt door de familie 'Crane' in California.

 

Dat is ook een vroege van 85 dagen, zou moeten lukken, ben benieuwd! leuk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zijn de kansen op F1 hybrides uit de supermark kleiner als je biologische producten koop. In ieder geval ga ik zelf deze jaar met (bio) Lidl en AH poempoenzaadjes experimenteren. Met die melonzaadjes...doe ze gewoon in een pot, als er komt iets uit - prima en als niet dan heb je wel probeerd. Tuinieren zou saai zijn zonder een beetje experimenteren, denk ik

Ik heb ook 3 keer probeerd om een avocado boom te krijgen van AH avocados. 2/3 keer lukte het wel, maar ik was helaas te lui om ze goed te wateren en ze zijn overleden

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 years later...

vreemd genoeg groeien er bij mij momenteel 20 meloenplanten die wel dezelfde vrucht dragen als de meloen waar ik deze van heb , kwam ook gewoon uit de supermarkt nochtans en heeft nu reeds mooie vruchten in aanmaak , zijn wel al binnenshuis gezaaid rond februari , begin maart , op tamelijk hoge temperaturen ( ik heb hier koudbloedigen zitten die dus in hun glazen bak een temperatuur van ' s nachts 23 graden nodig hadden en overdag tot en met een 27-29 graden . Die zijn overigens sneller ontkiemt dan als ik wat op de vensterbank zet . Intentie was trouwens toen nog lang niet om er effectief de vruchten van te plukken , ik had gewoon een gebrek aan planten die tegen wat temperaturen bestendig zijn .

 

Inmiddels zo'n paar weken geleden nog vroeg ik eveneens een gelijkaardige vraag , of het mogelijk was om zaad uit groenten , fruit ed te kunnen gebruiken in de moestuin , antwoord op die vraag dan ook zelf mogen ontdekken en dat is eenvoudigweg :

JA , mits de meloenen beschreven staan als bio , neen als je die andere koopt ! raar genoeg komt van de andere meloenen niets voort , dezelfde leeftijd en niets van vruchten te zien , alleen een plant ...

Overigens letten dat je geen vruchten in huis haalt met dat doel die te hard gekoeld zijn of bewerkt ( diepvries , in een of ander goedje gedoopt , ..... )

 

Naast deze had ik nog een kokosnoot , citroen die verrimpeld was en een mango , wel , dito , alle zaden zijn van de twee laatste netjes recent nog in een potje met wat stekgrond gedaan en ik heb dus binnenkort een paar citroenboompjes en mango , de cocosnoot daarentegen dient louter als decoratief plantje maar is eveneens mooi uitgekomen en groeit echter langzaam maar zeker naar een mooi palmpje ! Indien deze zomer ons dus hoge temperaturen brengt zet ik de planten in pot op het terras , puur als decoratieve planten eigenlijk , maar je weet maar nooit dat hier wat aan komt , hoewel ik dan de vraag heb ivm de citroen bijvoorbeeld , hoelang het duurt eer je daar de vruchten van kan plukken , aangezien het een appelboompje toch ook minstens zo'n drie jaar in beslag neemt om de allereerste oogst te kunnen aanmaken ? ( desondanks dat blijft het wel een fijn boompje en vooral leuk om een beetje te experimenteren denk ik dan ) . Het kan de groene vingertjes alleen maar leren en stimuleren , nietwaar ?

Groetjes

vierkante meter moestuin naar volle tuin . Groentje in het groene ,meer dan 20kg framboos , meer dan 20 pompoenen en teveel aan courgettes, te weinig tomaat en gelukkig voldoende paprika kunnen oogsten en het hele jaar door sla en kruiden en een volle diepvries

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Inmiddels zo'n paar weken geleden nog vroeg ik eveneens een gelijkaardige vraag , of het mogelijk was om zaad uit groenten , fruit ed te kunnen gebruiken in de moestuin , antwoord op die vraag dan ook zelf mogen ontdekken en dat is eenvoudigweg :

JA , mits de meloenen beschreven staan als bio , neen als je die andere koopt ! raar genoeg komt van de andere meloenen niets voort , dezelfde leeftijd en niets van vruchten te zien , alleen een plant ... "

 

Dit is veralgemeend.

Neen, niet elke bio meloen zal je vruchten geven. Het kan een laat afrijpende soort zijn die voor ons klimaat te laat is. Met een biomeloen piel de sapo zal je geen succes oogsten.

Daarnaast, ook binnen de bioteelt worden er hybriden geteeld. Van de zaadjes van een hybride kan je op voorhand de planten niet voorspellen. Misschien komt er een lekkere, vroege meloen uit, misschien niet.

Dus neen, zeggen dat elk zaadje uit een biomeloen succes verzekert klopt niet.

 

En neen, niet elke niet bio zal steriel zijn. Binnen de niet bioteelt worden er voornamelijk hybriden geteeld. Misschien geeft het ene zaadje een goede oogst en het andere zaadje uit dezelfde meloen geen oogst. Opnieuw, de zaadjes uit de hybride zijn immers onvoorspelbaar. Ze zijn niet identiek aan hun ouder. Gezien ze twee ouders hebben zijn ze een mengeling van de genen van beide ouders. (beetje kort door de bocht uitgelegd om niet te veel off topic te gaan) Maar het kan dus dat er uit een niet biomeloen lekkere meloenen kunnen gekweekt worden.

 

Het wel of niet hybride zijn en het ras bepalen of je succes oogst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...