Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Mijn aanbod voor MTFD 2014


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Ik maak ook maar alvast een lijstje, omdat er vooral wat zaken op staan die ik op tijd ga zaaien.

 

Aanbod:

--- kuikens of broedeieren van Bresse X Marans moeders, en een Marans haan. Leggen dus mooie grote donkerbruine eieren, en de kippen zijn niet te zwaar en niet te klein als ze volwassen zijn. We fokken met een aantal lijnen, en de haan zorgt nu weer voor nieuw bloed. We vonden de kipjes iets teveel Bresse, en wat te weinig Marans hebben namelijk. We fokken alleen met sterke gezonde dieren, en hebben daardoor al tijden geen zieke kippen meer gehad. (toen we nog 'mooie' kippen hielden, hadden ze om de haverklap snot, nies, en wat al niet meer ) Ze kunnen tegen het Zelhemse natte en koude winterweer. Ze lopen hier altijd buiten, en hebben geen verwarming in hun stal. We kunnen dus geen mietjes gebruiken.

 

--- Ik kan eventueel verse rauwe melk regelen, van de buurman aan de overkant. Om zelf af te romen, en/of kaas van te maken, of karnemelk, of wat-al-niet-meer. Hij wil graag 50 cent per liter. Niet biologisch, en de koeien staan voornamelijk binnen. Het is niet anders

 

--- in Florida ben ik in een 'Fruit and spice park' geweest, en daar groeiden Luffa's. Er hingen nog wat joekels aan de plant, maar er lagen er ook al heel wat op de grond die al waren gedroogd tot spons. Daar heb ik zaadjes van meegenomen. Al moet ik die dan misschien al wel zaaien nu? Dat zoeken we even op.

 

--- Heirloom komkommerzaadjes. 'Marketmore 70'. "Marketmore 70 cucumber is a favorite slicer variety. The dark green, smooth skinned fruit grows to 8 inch in lenght. The prolific vines produce non-bitter cucumbers consistenly until frost. Resistent to viruses and disease." Ik wil ze wel vast zaaien, maar dan pas begin april. Je kunt ze net na de moestuinforumdag ook nog gewoon zaaien, het hoeft niet allemaal zo vroeg Ze mogen toch pas na 15 mei naar buiten.

 

--- Ik kijk nog even in mijn tuin wat ik nog zoal op kan graven of uit kan spitten. Al heb ik dat de afgelopen moestuinforumdagen te veel gedaan, en moeten mijn planten nu weer flink aangroeien zodat ik zelf ook nog wat heb

 

--- rozemarijn zaailing. Een paar cm hoog. Je kunt beter ergens een vollere plant kopen, maar goed.

 

Ik ben op vakantie geweest naar Florida, en daar heb ik 3 zakjes tomatenzaad gekocht. Gewoon bij een Welkoop-achtige winkel, dus niet echt iets heel bijzonders, als je al van allerlei aparte soorten teelt.

Maar 2 van de 3 zijn erg (inheems-)Amerikaans, dus ik vond het toch leuk om ze te kopen en hier te gaan telen.

 

Zie hier de 2 zwaardere tomaten:

00160811390217513.jpg

 

 

 

En dan nog een grote cherry tomaat, die al helemaal niet bijzonder is. Maar toch... voor mij natuurlijk wel

00321631390217649.jpg

 

Ik ga ze zo ergens in maart zaaien, dus mocht iemand interesse hebben in een plantje? Ik heb genoeg zaadjes, maar wil nou ook weer niet mijn hele huis vol hebben staan met andermans plantjes... dus bestel er niet teveel he?

 

Ook heb ik wat leuke kalebas-achtigen meegenomen, ik denk dat ik daar alleen de zaadjes van wil ruilen. Die kan je eind april nog makkelijk zaaien (tomaten ook, maar daar wil je over het algemeen wat meer tijd mee winnen).

 

Het zijn 5 verschillende soorten. Het zakje helemaal rechtsonderin is van een aubergine soort, die de mini 'pompoentjes' maakt die je ook wel vaak in tuincentra ziet liggen in de herfst. Die aubergine ga ik wel zaaien, dus daar kan je eventueel een plantje van reserveren.

 

00482491390231857.jpg00579991390231836.jpg

 

 

Vraag:

 

- Olie: Stond vorig jaar op mijn verlanglijstje, en daar heb ik toen zoveel van gekregen dat we er nog een jaar mee kunnen doen! Niet meer nodig dus

 

- Azijn (gewone blanke azijn)

 

- Suiker. Gewone doodnormale kristalsuiker. Daar gebruiken we heeeeel wat kilo's van per jaar. Voor VEEL inmaken, het maken van wijn en bier, etc.

We maken per jaar erg veel liters limonadesiroop bijvoorbeeld. Met veel fruit, maar er moet toch ook echt suiker doorheen. En er gaan ook vele potten jam doorheen als je geen pindakaas en hagelslag meer eet ( )

 

- Zout, en dan de gewone variant. Geen grof zeezout ofzo. Onmisbaar bij het verwerken van vlees, maken van worst, zouten van spek. En natuurlijk bij het inmaken van augurken, het maken van zuurkool, en ga zo maar door. En: bij het maken van kippenvoer/legmeel.

 

- Mocht iemand nog ergens een flesje ketjap hebben staan? Ik gebruik er maar heel weinig van per jaar, maar het is toch wel handig om een flesje in de koelkast te hebben. Ik heb de indruk dat het spul amper tot niet kan bederven. Ik weet niet eens of die van mij nog wel houdbaar is.

Voor spareribs, of pilaf, of nog wat lekkere gerechten.

 

- Half opgefikte kaarsen kunnen we ook goed gebruiken! Van die stompjes die vaak in de prullenbak belanden. Stukjes van die stompjes zijn ideaal om de kachel mee aan te maken.

 

- Misschien stom: maar wc papier en keukenrol komen ook goed van pas! En dan dus vooral wc-papier Daar gaat er in een jaar heel wat van doorheen, en het groeit zo lastig in de tuin haha. En we zijn er nog niet helemaal aan toe om af te vegen met... wol? Blaadjes? Jute?

 

- Koffie

 

- (gebroken) schelpen, gewoon van het strand (niet van het paadje van je buurman... ). Die geven we aan onze kippen voor kalk. Kost zo'n 5 euro voor 20 (dacht ik?) kilo bij de Welkoop, en aan het strand loop je soms op een enorme laag.

 

- Eend, konijn, haas, of ander lekker vlees? Ik krijg de indruk dat hier op het forum wel wat 'lui' zitten die dat kunnen leveren haha.

 

- (gedroogde) zelfgeteelde paddenstoelen. Mocht je veel teveel moeten oogsten, dan hebben wij daar wel oren naar!

 

- 'afval' voor onze varkens. Oud brood, opgespaarde schillen, etc.

 

- (droge)Gist, voor brood.

 

- kipkruiden (die van Silvo is favoriet, maar als je een andere lekkere weet? Ik heb er ooit 1 van AH eigen merk gehad, die was niet zo.

 

- vuilniszakken

 

- rijst. Ik heb vorig jaar veel rijst gekregen, maar ik gebruik het ook om hondenvoer te maken. 'Lam en rijst' bijv. (Mag dus ook zeer goedkope knake-rijst zijn.)

 

- En ik zoek Zuid-Afrikaanse Look (Tulbaghia violacea) die zag ik in Florida in een paar botanische tuinen. Ik las dat die het in Nederland ook wel aardig doen. We hebben een goed doorlatende grond... dus dat moet goedkomen? Krijg ik van Bit.

 

- Oh en ik ben op zoek naar een as-emmer. Of ook wel doofpot geloof ik? Een vuurvaste emmer met deksel, waar we ons (vaak nog hete en gloeiende) as in kunnen scheppen. Zo'n emmer kan nog lang warmte afgeven, en door het deksel stuift niet alles uit de emmer als we er mee naar buiten moeten om het as weg te doen.

Ik heb al iemand op marktplaats benaderd die een mooie heeft staan, maar wie weet heeft iemand van dit forum nog ergens op zolder zo'n emmer? Je weet maar nooit

Liefst dus van zink, of koper, of een ander metaal wat niet gelakt is. Ik zie namelijk in een kachelwebshop een dure zwarte emmer staan, maar volgens mij ben je die laklaag zo kwijt als er ook echt hete as in gaat. Zelfs s 'ochtends zitten er nog wel wat gloeiende stukjes in het as namelijk. De (open) emmer die we nu gebruiken is 25 cm hoog, lager is te laag, hoger mag wel. Als hij maar niet hoger is dan... 35 cm? Zoiets.

Hij staat vaak in de kamer, dus hij moet niet zo groot/hoog zijn dat hij in de weg staat. En hij moet wel een beetje oud/stoer zijn. Ik doe niet al te moeilijk, maar een nieuwe van hoogglans zink met een beuken handvat (die je ziet als je via Google op asemmer zoekt, en dan de afbeeldingen bekijkt) is niet helemaal mijn stijl...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk Jorieke, vakantiezaadjes!! Ben er gek op.

 

Mag ik Mortgage en Cherokee? Als het voor jou makkelijker is, gewoon zaadjes; zaai ik ze gewoon zelf.

 

Die Pumpkin on a Stick heb ik 3 jaar geleden ook gehad. Het waren hier nogal prikplanten dus je bent gewaarschuwd; zet ze ergens waar je niet al te vaak langs hoeft. (ik had ze net op het hoekje staan en hing er steeds in vast).

 

Ook nog graag n zaadje van de Dipper Gourd en de Swan Gourd, als dat niet té hebberig wordt .

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Komt goed Appelvrouw! (en Geedee, en weer Appelvrouw. Ik was een lang stuk tekst aan het typen en zag daarna pas jullie nieuwe berichten)

 

Wenslijstje... ik ben nog aan het denken Ik zou in ieder geval wel graag ruilen tegen pakken suiker We maken elk jaar liters en liters siroop, bier, jam, etc. Dus we gebruiken heel wat suiker. En ook zout gaat hard.

 

En ik zoek Zuid-Afrikaanse Look (Tulbaghia violacea) die zag ik in Florida in een paar botanische tuinen. Ik las dat die het in Nederland ook wel aardig doen. We hebben een goed doorlatende grond... dus dat moet goedkomen?

 

Oh en ik ben op zoek naar een as-emmer. Of ook wel doofpot geloof ik? Een vuurvaste emmer met deksel, waar we ons (vaak nog hete en gloeiende) as in kunnen scheppen. Zo'n emmer kan nog lang warmte afgeven, en door het deksel stuift niet alles uit de emmer als we er mee naar buiten moeten om het as weg te doen.

Ik heb al iemand op marktplaats benaderd die een mooie heeft staan, maar wie weet heeft iemand van dit forum nog ergens op zolder zo'n emmer? Je weet maar nooit

Liefst dus van zink, of koper, of een ander metaal wat niet gelakt is. Ik zie namelijk in een kachelwebshop een dure zwarte emmer staan, maar volgens mij ben je die laklaag zo kwijt als er ook echt hete as in gaat. Zelfs s 'ochtends zitten er nog wel wat gloeiende stukjes in het as namelijk. De (open) emmer die we nu gebruiken is 25 cm hoog, lager is te laag, hoger mag wel. Als hij maar niet hoger is dan... 35 cm? Zoiets.

Hij staat vaak in de kamer, dus hij moet niet zo groot/hoog zijn dat hij in de weg staat. En hij moet wel een beetje oud/stoer zijn. Ik doe niet al te moeilijk, maar een nieuwe van hoogglans zink met een beuken handvat (die je ziet als je via Google op asemmer zoekt, en dan de afbeeldingen bekijkt) is niet helemaal mijn stijl...

 

Qua zaden en planten moet ik dit jaar even rustig aan doen... We gaan nu eindelijk ons huis verder afmaken, dus even geen experimenten met leuke zaadjes. Alleen de productie-gewassen die ik al onder de knie heb

 

Verder bedenk ik vast nog wel wat. Het duurt nog even...

 

Edit: Flessen heb ik niet meer nodig Angela, ik heb er eerder teveel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Tulbaghia violacea heb ik afgelopen najaar van Thea meegekregen toen ik bij haar was in het hoge noorden. Die staat nu bij mij in de koude kas en is lekker aangeslagen en ook gegroeid. Die is begin april wel te splitsen. Neem ik die voor jou mee !

Mooi ding trouwens ( ik kende hem al wel van vroeger ) bloeit eeuwen door, kan je oogsten, ook de bloemen, is als ui maar anders.

De bloem geurt overigens niet ( wat wél op internet gezegd wordt )

 

Jorieke ? doen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jorieke, mag ik 1 of 2 zaadjes van een kalabas? Dipper, birdhouse, snake... maakt niet uit. Ik heb dit jaar een stevige constructie, en het lijkt me erg stoer om kalebassen te laten hangen. Van Appelvrouw ga ik ook een zaadje van kalebas krijgen. Lijkt me erg leuk. Ik kom straks wel met suiker enzo aanzetten.

 

EDIT: De kalebas van Appelvrouw schijnt de longdipper te zijn, en van Jo krijg ik een birdhouse. Dus ik zou alleen een snake-zaadje willen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Top Bit, dat zou heel mooi zijn!

Jasmin: staat genoteerd!

 

Ik weet niet waar ik dit moet melden, dus doe het maar even hier: Er zijn ontzettend veel servetjes van de vorige edities, nog netjes in verpakking. Verder moet ik even kijken, wat er nog meer ligt van de vorige keren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Piroska: Haha ok dan is het goed.

 

Angela: Ruilen kan zeker wel, ik heb alleen vrij weinig te vragen van wat een ander zelf kweekt/fokt/doet. En als ik dan vlees ruil tegen suiker of zout of azijn ofzo, dan moet diegene dat kopen, en dan is geld wel net zo makkelijk. Dan koop ik het zelf zeg maar.

 

Maar als je iets hebt waarvan je denkt dat ik er vlees tegen wil ruilen, dan hoor ik het wel Ruilen is verder wel erg leuk om te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Angela: we PB-en wel even

Indy: jammer!

Jasmin: Nee, we komen er ondertussen in om Dus... als iemand nog eierdozen nodig heeft?

 

Ik heb net even gekeken, en we hebben hier nog liggen: Genoeg soepkommen, teveel servetjes, teveel tandenstokers, erg veel naamkaartjes + stiften, nog wel wat bestek, maar een paar bordjes, en een aantal bekertjes.

Maar de (of een gedeelte van de )bekertjes haal ik denk ik liever zelf, omdat we die meteen 's ochtends al nodig hebben. Voor de kopjes koffie zeg maar

 

Borden en bestek zijn dus vooral nodig. Mocht iemand daar aan kunnen komen? De bordjes liefst van karton/papier eigenlijk... dan blijven we niet met zo'n bult plastic zitten aan het einde van de dag. Maar goed, het ligt er net aan waar je aan kan komen. Of wat iemand nog heeft liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...