woldistel
Leden
-
Registratiedatum
-
Laatst bezocht
-
Activiteit
Bekijkt topic: Appelwortel - Yakon Yacon (Smallanthus sonchifolius)
Alles dat geplaatst werd door woldistel
-
Teeltwedstrijd 2026.. Sperzieboon Purple Queen
Ik heb Blauhilde bijna elk jaar. Hoort bij mij samen met Neckargold en Neckarköningin tot het Wagneriaanse opera trio van de spekbonen. Maar Purple queen is een stamboon, dus die heeft het in potten wat gemakkelijker. Ik doe niet mee, trouwens. Ik heb dit jaar nog wat andere stambonen. Ik ga wel weer juichen langs de zijlijn 👏👍
-
Het weer in 2026
-
Pepers 2026
Nou, dan nog maar een topic beginnen, het is tenslotte al 2 januari 😄 Heeft iemand al zaden gezaaid? Ik ga dit weekend alvast even kijken naar de baccatums en de chinenses. De annuums kunnen wel een maandje later. Komend jaar ga ik ook wat minder variëteiten zaaien dan vorig jaar. Heter dan Blended lemon en Aji pineapple gaat het dit jaar niet worden, want ik heb nog gedroogde liggen van 2024. Ik ga het dit vooral bij de snackpepers zoeken: Shishito, Aji delight, Biquinho, Habanada en een paar iets warmere.
-
Tomaten 2026
@redzebra "waaronder een aantal longkeepers (bewaartijd zou tot 6 maand gaan)" Ik ben heel benieuwd naar jouw bevindingen. Ik heb ooit Longkeeper (dat was ook de naam) tomaten van de Nieuwe Tuin gehad. Duurde hier een eeuwigheid voor er tomaten aan kwamen. 80 dagen is best lang en ik zal toen ook wel te laat begonnen zijn. Ik vond de paar tomaten die ik had ook niet veel beter smaken dan de harde bleke ballen uit de winkel. De rest van je aankoop bij Meraki seeds ziet er ook fijn uit. Micro Sun en Micro Mars 😃
-
Oliebollen en appelflappen topic
Nee, ik lees er alleen maar over in de lokale kranten. Knieperties en rollegies. Wel heel lekker.
-
Het weer in 2026
-
Wat heb je vandaag gezaaid of geplant ? 2026
Goed plan, fenegriek kiemen zijn lekker 👍
-
Jongleren met de grote en de kleine in ruimte en tijd
Poeh, gelukkig 🥵
-
Wat heb je net gegeten, of ga je nog eten (uit eigen tuin) 2026
Bietjes op Reis! Leuke titel voor een kookprogramma ofzo. Eet smakelijk!
- Tomaten 2026
-
Wat heb je vandaag gezaaid of geplant ? 2026
@Bernaar de reden is vooral dat ik nog hete gedroogde pepers voor vlokken heb staan uit 2024. Dus dit jaar maar wat minder. Ongeveer 14 variëteiten, denk ik, maar er zullen zich stiekem nog wel wat kandidaten toevoegen.
-
Wat heb je vandaag gezaaid of geplant ? 2026
Vandaag gezaaid: erwten voor de erwtenscheuten, Rankspinazie volgens @appelvrouw 's methode 1 en 3, fenegriek, alfalfa en tuinkers voor de kiemen en de eerste tomaten voor het vensterbankbinnentomatenexperiment. Ik wil dit jaar wat minder pepers zaaien (vooral laffe pepers) en weer wat meer tomaten.
-
Tomaten 2026
De eerste tomaten liggen in een zakje op de router. Sibirischer Zimmer Tomate en Zwergenwunder, van elk twee zaden. Om binnen op te kweken onder een lamp op een (zuid)vensterbank. Beide worden ongeveer 25 tot 30 cm hoog en zouden binnen 55 dagen een rijpe tomaat moeten kunnen produceren. Leek me een leuk experiment om de tijd te overbruggen tot begin/half maart, als de rest van de tomaten gezaaid gaat worden. Photone app meet op de deksel (± 20cm hoog) 18000 lux.
-
Forum software update op 20 april 2026
Bij mij doet alles het nu ook weer. Dankjewel!
-
Forum software update op 20 april 2026
Ik kom ineens niet meer in Hoofdtopics zoals Huiskamer. De subtopics die vet geletterd (ongelezen) zijn nog wel. Hoeft niet direct opgelost, hoor. Eerst maar eens Oud en Nieuw. Fijne Jaarwisseling!
-
Teeltwedstrijd 2026.. Sperzieboon Purple Queen
Rattenstaartjes?
-
Je nieuwe aankopen
Jawel, mits je het enigzins uit de langdurige vorst met teveel vocht kunt houden. Knolletjes opgraven en vorstvrij overwinteren is het best Ik heb het over Oca, trouwens
-
Desembrood
Eigenlijk lijkt mij dit gewoon een wijngist die je loslaat op het beschikbare suikers in meel. Wijngisten lusten heel veel suiker( normaal aanwezig in fruit) en produceren flink koolzuurgas. Dat is lekker luchtig. Vind ik zelf toch net wat anders dan een gist die je vangt door een meelpapje bloot te stellen aan rondhangend gist, zoals terroir in wijn en dus ook in zuurdesembrood. Ik gok dat de broden met deze "desem" prima smaken, mooi luchtig ook, niks mis mee. Maar niet ver verwijderd van een gekocht zakje gedroogde gist, of verse van de bakker. Dus dit is dan geen eigen desem. Ik doe het zelf ook, hoor, met fruitwijn uit de tuin. Daar koop ik zakjes gist met een bepaalde eigenschap bij.
-
Jongleren met de grote en de kleine in ruimte en tijd
🤣🤣🤣🤣, 🤨
-
Jongleren met de grote en de kleine in ruimte en tijd
Deze wil ik dit jaar zaaien en deze ook😍. Die is ook leuk en ik moet van die ook ergens wel wat kwijt kunnen🙃. Veel vruchten maakt deze en oh, wat een mooie kleuren hebben die🥰. Deze moet in de kas en deze kan ook gewoon in pot, dus die kan ook onder het afdakje als het veel regent😁. Dit gaat over tomaten, maar het hadden ook de pepers of de paprika's kunnen zijn. Of erwten en bonen. Het is jongleren met ruimte en tijd. Ik denk alvast graag na over alle soorten en variëteiten die ik wil zaaien in het nieuwe jaar. Bij de tomaten zit ik inmiddels op 23 soorten die ik absoluut kweken. Er zijn oudjes bij, maar ook veel nieuwe. Meer tomaten, wat minder pepers. Jongleren. Ik vind vaak een thema in wat ik wil zaaien. Vorig jaar had ik een sub-thema van tomaten met een vachtje. Het voorgaande jaar veel streepjes en meerkleurige tomaten. Dit jaar heb ik bij de tomaten twee thema's: buiten en binnen en de grote en de kleine (waar komen ze vandaan?) Ze overlappen enigzins, gelukkig. Het eerste thema spreekt eigenlijk voor zich. Behalve dat het over tomaten gaat, die zijn in Nederland niet zo van het buiten. Ik kreeg van @appelvrouw via een ruiltje zaad van Sunviva tomaatjes. Het is een open-source variëteit met een resistentie tegen een van de phyt-genen, dus maakt kans in de buitenteelt. Ik heb er nog maar wat andere resistente soorten bijgekocht, zodat ze buiten niet eenzaam worden. Austrian mountain cherry, Duttingold en Rondobella. Ze hebben niet allemaal dezelfde resisitentie, maar misschien heb ik (en jullie dan ook) geluk en wordt 2026 een jaar met voldoende neerslag op de goede momenten............ Voor binnen heb ik Zwergenwunder. Die ga ik gelijk zaaien wanneer ik de zaden krijg. En komt binnen onder een lampenset op de vensterbank, samen met Sibirischer Haustomate. Nu al! Voor vroege vruchten, binnen. Voor de kas (is ook binnen) is er meer dan genoeg keuze en moet ik wegstrepen. Volgend jaar weer, Atomic fusion, ik beloof het, hou vol! Maar gelukkig is daar dan het andere thema 😀 "De kleine" kan natuurlijk ook slaan op hele kleine tomaten. Hoera, daar zijn de multiflora's! Kunnen zowel groot (qua plant, maar ook in aantal) als klein zijn (kleine vruchtjes, lage planten, microdwergen 😯 wot?). Rose quartz had ik in het slakkenjaar 2024 buiten staan. Werd niet ziek, maar raakte wel heel erg beschadigd door al die naaktslakken in de trossen. Overal glibber en aangevreten tomaatjes. Brrrrr. Gaat volgend jaar dus binnen in de kas. Want er zat ook toen wel een geweldige hoeveelheid tomaatjes aan! Samen met Microberry, Ildi en Legenda Tarasenko, ook multiflora's. "De grote" in de kas worden vleestomaten (Soldacki, Ananas Noir, Nature's Ridde en iets uit de Ribbed mix) en een paar echte reuzen (1 tomaat per plant vind ik dan al fijn) Pepe's Gigante, Brutus Magnum (🫢is waarschijnlijk een neef van Biggus Dickus, zie Life of Brian, Monthy Python) en Giant Belgium. Die laatste zaden zijn al 10 jaar oud, dus dat gaat het niet meer worden, denk ik, maar je kunt niet weten, dus ik ga ze zaaien. Deze enorme tomaat is onze zon, maar is maar een microdwerg in het geheel Grote foto's zijn afkomstig van mijn dwerg. Dat is een klein slim telescoopje, maar maakt best puike foto's voor het formaat (=broodtrommel) Vond het wel passen bij: De grote en de kleine, waar komen ze vandaan De grote en de kleine, misschien wel van de maan De grote en de kleine, die willen wel weer weg De grote en de kleine, die hebben altijd pech Voor iedereen alvast een geweldig groot groeizaam grandioos 2026 gewenst, ook in de kleine dingen!
-
Simpel een camembert/brie maken.
@Dahli Ik ben zo langzamerhand echt benieuwd hoe jouw huis eruit ziet. Op het eerste gezicht lijkt er niks aan de hand, maar dan ineens ligt er ergens een kaasje.....en nog één,.......en dan weer. Spannend hoor, bij jou op visite 😄
-
Katten en honden
Hoe dan ook zijn Mechelaars gewoon honden met een echt heel stevig karakter en verschrikkelijk intelligent. Mijn zwager en schoonzus hebben er eentje die is afgekeurd voor de politie. Want te lief voor politiewerk en daardoor snel afgeleid. Maar ook die heeft gewoon doorlopend haar grenzen nodig. Heel consequent zijn in alles! Maar zij is ook heel lief en vooral heel blij met iedereen. Sterk roedelgevoel. En ze haalt de boodschappen uit de auto enzo. Want Mechelse herders zijn echt heel slim. Mijn moeder heeft er ook net als jij, ooit een uit het asiel gehad. Was als zwerver opgevangen en ook nog jong. Onbekende opvoeding, niks grenzen vanaf puppy stadium. Geweldig lieve hond, echt. Wilde ook graag op schoot. Maar helaas waren er bepaalde dingen niet meer aan te passen. Ze was fysiek voor mijn moeder te sterk om uit te laten en te waaks m.b.t. het territorium. Dat gaat niet samen met het hebben van een garage met pompstation. Ze is wel goed terechtgekomen. Bij een consequent iemand met veel land om te bewaken en een gezin. Ik denk dat veel van deze honden verpest worden omdat men ze onderschat. Knap van je @Bernaar dat je deze hond weer een huis biedt 👍
-
Werken waar je tegenop ziet
@Bernaar Ik had geen idee dat je een bestaand dennenbos wilde omvormen tot gemengd bos. Dat stond niet in je eerste post. Dus vandaar dat ik me afvroeg waarom. Maar nu snap ik het 😉
-
Werken waar je tegenop ziet
Het ontgaat me waarom je ze wilt herplanten in een bestaand bos. In een al bestaand bos staan de planten die daar horen en het naar hun zin hebben. Zij zorgen zelf voor hun nakomelingen in die omgeving die zijn aangepast aan de omstandigheden. Hier gaan boomzaailingen gewoon op de composthoop. Anders is mijn volkstuin al snel een hazelbos met her en der een eik. En thuis komen er walnoten uit elke pot met grond (met dank aan de gaaien en de walnotenboom van de buren verderop 😉)
-
Pompoentopic 2025
Niet absurd zoet, hoor. Gewoon zoetig, wel wat zoeter dan bijv. een uchiki kuri, denk ik. Ik heb het niet gemeten. Ik ga in 2026 waarschijnlijk bij huis zaaien uit de oorspronkelijke zaden, waar de kans op kruisbetsuiving klein is. Uit gewoonte heb ik de zaden eruit geschept, als een soort zekerheidje voor mezelf. Maar buurman Job's sierkalebassen groeiden nog geen meter verderop, dus ik heb maar een kleine kans dat er niet gekruist is. Daarom koop ik altijd nieuw zaad van elke varieteit. Ik hoop dat de verkoper dan wat meer "bestuivingshygiëne" toepast 😄