Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Jorieke123

Moderators
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Alles dat geplaatst werd door Jorieke123

  1. Ons nieuwe bos loopt al mooi uit! We hebben er druppelslangen liggen, dat is met deze droogte echt wel fijn. Zo krijgt alles heel gericht water. De kleine varkens konden er ook al mooi even grazen Ik ben heel druk geweest om de korfjes van gaas (tegen de konijnen) vast te zetten met bamboestokken. Zodat die tank-varkentjes ze niet makkelijk omver zouden lopen. Maar: nu stonden die korfjes ineens steeds half omhoog. Ik dacht nog (en zo zal het ook wel begonnen zijn) dat ze er tegen stonden te krabben en door die stokken wip je de boel dan stukje bij beetje omhoog en zakt ie niet meer naar beneden. Altijd wat... dacht ik nog. Dus dan drukte ik ze weer naar beneden en dat ging weer even goed. Een paar dagen later zag ik een keer, bij het terugdrukken van de korfjes, dat er wat van het blad van het boompje was geknabbeld. Tja... nou ja. Weinig aan de hand nog. Maar gisteren ging ik weer even kijken omdat er nu ook wat van de andere boompjes heel scheef stonden. Het waait de laatste week nogal, en daar is het heel open en dus dacht ik dat het door de wind kwam. Maar nee: het blijkt dat die varkens gewoon OVER zo'n dun boompje (die met de plastic bescherming om het stammetje) lopen waardoor ze het ding naar de grond drukken. En dan vreten ze de top er uit!! En ook die in die korfjes zijn niet meer veilig want deze kregen ze ook hoog genoeg om schade aan te richten: Ook werd er nu best wel erg gewroet bij de druppelslangen (lekkere vochtige grond, snap ik wel) en 1 van die slangen lag een eind van zijn plek. Dus we hebben de eikels daar maar weg gehaald, en ze een stuk gegeven met al wat oudere jonge bomen. Daar staan ook nog wel wat gevoelige kleinere dingen, waar we nu maar wat extra haringen bij hebben geslagen in de hoop dat ze er dan echt niet bij kunnen.
  2. Aiii, de broedmachine heeft een (kleine?) dag uitgestaan terwijl er wel eendeneieren in liggen Gaan ze nu nog wel uitkomen, is de vraag. Vandaag moet ik wat eieren in de uitkomstlade leggen, we gaan het zien over een paar dagen. Duimen jullie mee?
  3. Gisteravond aten we lekkers van de bbq! Al was het wel een beetje aan de frisse kant door wind en bewolking. Dus iedereen kreeg extra vesten en jassen We hadden ossenburgers, speklapjes, en geslowcookte spareribs op het rooster, dat kwam allemaal uit eigen veld maar er was nog erg weinig uit de moestuin. Want er is nog geen tomaat of komkommer of maïskolf klaar/rijp nu natuurlijk. Wel een bak sla, en peppadews door de roomkaas voor op broodjes. Als toetje een warme banaan met gesmolten chocolade van de bbq, zoals @henkg ooit voor ons maakte in Frankrijk. Ik kan voor deze bbq-gasten al jaren geen ander toetje meer maken want hier kijken ze dan al naar uit
  4. Ja, dat zou wel beter zijn ja, maar wat je zegt: we hebben nu al wel een beetje teveel ingeplant en aangelegd (waterleiding, stroomkabel, vaste sproeiers, idd die hakbosjes) om dat nog te kunnen/willen doen. Of we winnen een zak geld en kopen zijn grond en planten het helemaal in. Ik moet er bij zeggen dat het pas dit jaar echt een probleem is, de 15 jaar hiervoor had die boer er gras of maïs en daar gaat veeeel minder gif over. Dan was er een veld verderop wel weer wat hoor, zoals die lelies. Maar niet pal naast ons. Gelukkig ligt mijn moestuin niet langs een grens. Maar ja, wel de fruitbomen en varkens/ossen/kippenvelden, en de brandnetels die ik wilde plukken voor o.a. thee, en noem maar op.
  5. En vandaag wéér een spuit er over. Deze keer weer windkracht 4, maar nu komt de wind uit het WNW en blaast het dus de andere kant op.
  6. Ze passen nu al niet meer met zijn allen tegelijk bij de voerbak! Gelukkig staat er de hele dag voer hoor, dus niemand kan wat tekort komen. Maar ja, nieuw voer is altijd extra lekker dus dan is het er even druk. Nog even en de verkleinde ruimte is te krap en dan krijgen ze er een extra stuk hok bij. En buitenruimte! Ik zeg dan wel dat niemand wat tekort kan komen, maar toch zijn er vanaf het begin 2 wat kleinere kuikens bij. Die ook nog eens best suf stonden te doen. Die heb ik elke dag even in de voerton gezet terwijl ik met andere klusjes bezig was. Konden ze even rustig eten, en 1 van die 2 had een stuk 'navelstreng' of andersoortig uitstulpend ding aan zijn/haar naveltje. Wat ik dan even kon behandelen met blauwe spray. Ze doen het ondertussen een heel stuk beter! Dus het is niet echt meer nodig volgens mij.
  7. Nieuwe vleugeltjes testen!
  8. Is normaal, ik zat al te wachten op de vraag aangezien hij elk jaar wel een keer voorbij komt hier
  9. Ik heb mijn moestuin afgedekt met een boel kleden en netten, zodat de meikevers daar geen eitjes kunnen leggen. En er zit ook een net over de asperges, dus nu kunnen de aspergehaantjes niet bij de planten! Hier komt een dunne stengel van 1 van de nieuwere planten tegen het doek:
  10. De 'witte slierten' die ik op een andere plek had gepoot:
  11. Mijn grootste plant staat nu buiten in de tuin, in zo'n grote (hopelijk-)engerling-vrije bak. 1e bloem!
  12. Jorieke123 reageerde op redzebra's topic in Groente
    Ai, ik kan die boterhamzak-ijzerdraadjes niet aanzien hoor, om de planten mee aan te binden.
  13. Hier ook geen matje, het plantje wat NIET uit de deno kwam is bij mij de grootste, en ik heb wel een kas maar daar is de plant niet in opgegroeid hoor.
  14. Het was even de vraag of hier op het veld pal naast ons van die stomme lelies zouden komen. Die kwamen er gelukkig niet, maar nu staan er aardappels. En dat is nou niet heeeel veel beter. Qua gif dan. 1 mei is er een grote spuit overheen gegaan (ik moet toegeven: geen idee wat daar in zat) en vandaag weer. En vandaag waait het met windkracht 4 vanuit die richting. Sowieso stonden we van de week te werken bij de ossen en toen kwam er een zandwolk aanwaaien uit dat veld. Fijn...
  15. Het is weer "wat wil je bij je asperges"- tijd. Vanavond: kip uit de slowcooker. Met groene asperges dus. Gisteren gingen ze in gebakken vorm over een grote salade. Daarvoor met zoete aardappelblokjes uit de oven. En vrijdag gaan ze op de bbq.
  16. En ook aardrupsen en emelten en ritnaalden.
  17. Ja, we hebben echt eigenlijk wel teveel dieren lopen op dit moment
  18. Dagelijks rondje meikevers schudden:
  19. Meikevers schudden:
  20. Ik zag 2x de rode wouw deze week, maar steeds net toen ie alweer wegvloog en ik hem/haar dus alleen aan de staart kon herkennen. We zien ze elk jaar wel een keer heel mooi vliegen hier.
  21. Jorieke123 reageerde op Rookie's topic in Bodem en bemesting
    Ik was nou nooit heeeel erg tevreden met de zakken potgrond van Welkoop die ik altijd koop. (nou ja, ze noemen het op de zak eigenlijk nergens echt potgrond) Best wat grove stukken en stokjes enzo. Maar nu ik een paar andere zakken (o.a. die van de Aldi dus) heb geprobeerd, ben ik toch wel weer om. welkoop.nl/welkoop-eenjarige-bloeiers-universeel-potgrond-20l_1328620
  22. Jorieke123 reageerde op redzebra's topic in Groente
    Ik heb mijn tomaten dit jaar in de kas gezaaid. Op 29 maart, dat zou volgend jaar nog wel iets later mogen denk ik. Ze hebben daar nog wel een paar koude nachten gehad, maar niet TE koud. En nu zijn het mooie compacte plantjes die meteen de grond in kunnen zonder ze te laten wennen aan van alles. Vooral het wennen aan die heftige zon daar in de kas was vaak een gedoe. EN: nu dus geen plantjes in huis gehad! Geen lampen opgehangen, geen potgrondvliegjes, en zo nog wel wat voordelen.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.