Alles dat geplaatst werd door Tanja65
-
Ruillijst Tanja MTFD 12 april 2025 - gesloten, graag controle
@acpronk als ik naar de plaatjes kijk, zijn deze basilicum inderdaad dezelfde. Maar internet is erg onduidelijk over ‘thaise basilicum’, leer ik nu, en het staat nergens. Ik zag ‘m bij De Bolster, gewoon als ‘thaise basilicum’ en ook bij de extra informatie wordt verder geen naam genoemd. Wel dat hij paarse bloemetjes heeft, die heeft Horapa ook volgens de foto’s. Ik probeer ‘m graag van je, en de honingmeloensalie ook. En ik houd uiteraard je ruillijst in de gaten of ik iets terug kan geven. Je mag uiteraard ook zelf een voorstel doen als je iets leuks ziet, ik zal mijn aanbod ook nog af en toe updaten de komende weken, afhankelijk van wat opkomt. Thanks!
- Voorstellen
-
Compost met zaad en ziektes?
Wij hebben een moestuin waar we nog een houten bak hebben staan waarin de vorige eigenaren blijkbaar alles hebben gegooid dat niet op de composthoop kon, zoals zieke planten, kweekwortels, onkruid enz. Wij hebben er zelf ook nog wel wat bijgegooid, maar dat is minimaal 2 jaar terug. Vandaag besloten we de bak op te heffen en de troep af te voeren, omdat we de plek wilden gebruiken voor iets anders (en het hout aan het vergaan was). Tot onze niet geringe verrassing bleek de bak vol te zitten met prachtige, rulle compost. Alleen in de bovenlaag zaten een paar kweekwortels, die we er moeiteloos uit trokken. Aangewaaid. Mijn vraag is nu: kunnen we deze compost zo veilig gebruiken? Ik durf bijna niet, omdat ik weet wat er allemaal ingegooid is aan zieke planten en onkruid en zo. Tegelijk: het ziet er zó mooi uit. En Charles Dowing, wiens filmpjes ik momenteel steeds kijk, geeft aan dat de angst voor ziektes bij een goede (!) composthoop onzinnig is, en dat hij al zijn onkruid, zieke planten etc. gewoon zo op de composthoop gooit, en nooit problemen heeft, mits voldoende gecomposteerd. Wel, goed gecomposteerd is dit alles zeker. Wat zouden jullie doen? Gebruiken? Of het zekere voor het onzekere nemen en toch afvoeren?
-
Ruillijst Arja 12 april 2025
Heb je voor mij 1 of 2 stekken smeerwortel B 14? Ik heb wel wat staan maar het is nog weinig en ik gebruik wel veel. We komen vast wel uit een ruil.
-
Techneut stelt zich voor....
Welkom hier! Misschien moeten wij ook maar eens egeltjes gaan lokken…
-
Ruillijst Jorieke april 2025
Als je nog jute zakken over hebt, graag. Wij nemen sowieso suiker voor je mee, en nog even kijken wat nog meer. Fles azijn kan altijd.
-
Ruillijst Tanja MTFD 12 april 2025 - gesloten, graag controle
Nee, dank je @Arja, ik wil ze juist kwijt 😜.
-
Wie brengt wat mee MTFD 12 april 2025
@Arjaje bent me voor, die bedachten wij ook 😜. Wij maken wel mini-appelflapjes (appelhapjes). Of, als er al veel zoet is, hapjes met iets hartigs. En we nemen lekker rauwe melk mee. voor Jorieke/Joep suiker en wat nog voorbij komt
-
Aanmeldtopic MTFD zaterdag12 april 2025
Wij zijn er ook! @cobro60 en ik.
-
Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2025
Twee uur lang stenen gejouwd voor een kruidencircle-to-become. Eerst bij degene waar we de stenen ophaalden alles ingeladen, toen bij het moestuincomplex alles weer uitgeladen, toen met de kruiwagen alles naar ons landje gekruid en toen alles netjes opgestapeld. Ben gevloerd en @cobro60ook, iets met leeftijd en gebreken en zo. Maar ze zijn op hun voorlopige plek, nu nog tijd vinden de cirkel te bouwen. De kapucijners hebben we maar tot morgen uitgesteld.
- Babbeltuin #2
-
Babbeltuin #2
Mijn eerste batch colloidaal zilver staat te draaien, ik ben toch zo benieuwd en ik hoop dat het lukt! Uiteraard is het vooral voor onszelf en eventueel voor de kat om te gebruiken. Maar ik vraag me af in hoeverre plantjes er ook baat bij kunnen hebben. Daar ga ik toch eens induiken.
-
Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2025
@Petrasmoestuin mijn man is er inmiddels aan gewend. “Het is weer die tijd”, zegt hij dan. Maar hij gaat steeds harder meedoen. Al blijft voorzaaien, stekken en verpotten toch echt mijn ding. Ik zit ook graag met mijn handen in de aarde, misschien heeft het daarmee te maken. Hij doet als hij iets met aarde moet doen tuinhandschoenen aan. Veel verstandiger, want ik krijg Raynaud vingers en kloofjes en splinters, en hij niks. Maar die aarde…
-
Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2025
Vandaag samen met @cobro60 een bak van 2x1.20 ontdaan van kweekgras. Één bak; twee uur werk (eigenlijk dus vier) en een hele overvolle kruiwagen vol wortels! Morgen nog een keer de bak omscheppen en losse wortels wegwerken, en dan een rek maken voor de kapucijners en zaaien. Toevallig lag er in een hoekje van deze bak wat mest die elders over was, niet zo goed voor kapucijners. Maar we gaan het zien. Het grootste stuk was niet gemest.
-
Minder CO2. Wat doe jij eraan / heb je onlangs gedaan / ga je doen?
@Rookiewat heerlijk, zo zou ik ook wel willen wonen.
-
Minder CO2. Wat doe jij eraan / heb je onlangs gedaan / ga je doen?
Hoe doe jij dat @Rookiemet een houtkachel in een huurhuis? Ik zou zoiets ook heel graag hebben. Maar in ons gewone rijtjeshuis is dat geen optie, er is geen afvoer.
-
Eendenkroos
Mis ik iets? Waarom zouden we?
-
Vlechten van materiaal uit je tuin
De wereld is aan het veranderen. Alsof er twee stromingen zijn. De ene gaat over AI, over transhumanisme, over steeds meer technologie, over snel, digitaal en online. De andere over meer zelfvoorzienend, andere voedselkeuzes, meer permacultuur of in elk geval no-dig, meer zelf voorzienend, meer terug naar de basics. Ik denk dat in jouw groepje veel van die tweede categorie zat, zo te lezen. En dat is onafhankelijk van leeftijd of tuttigheid. Als je zou gaan kantklossen kom je misschien meer tuttigheid tegen 😛.
-
Minder CO2. Wat doe jij eraan / heb je onlangs gedaan / ga je doen?
Wij hebben ook geen gas meer, maar koken sinds een tijdje op inductie. Ik moet er nog steeds erg aan wennen. Manlief is om, maar geef mij maar een gasvlam.
-
Vlechten van materiaal uit je tuin
Wtat gaaf @appelvrouw, doe je die cursus lokaal? Of gaat zoiets via internet?
- LED lamp / groeistrip uitleg + Tomaten project
-
Aanbiedingen voor de (moes)tuin 2025
Goed om te weten @Mellie, morgen even naar de Lidl.
-
Jubeltopic
ik durf het nu bijna niet meer te posten, maar ik doe het toch. Mag ik ook even jubelen? Ben twee hele maanden uitgeschakeld geweest door een toxische leverontsteking. Wat een hel. Maar eindelijk begin ik weer op te knappen en energie terug te krijgen! Je waardeert pas wat je hebt als je het even niet had, dat blijkt maar weer. Gisteren de hele dag in de weer geweest, naar de fysio, stapels zaadjes in de deno dan wel kiemtest gezet (tweede ronde, de eerste had ik verkeerd gedaan), allerlei bakjes nog uitgezocht en schoongemaakt, ‘s avonda nog een banenenbrood gebakken en bananencakejes (zoonlief kwam met 6 overrrijpe bananen aan), en dat alles zonder om te vallen. Yeah! Ben er weer!
-
Klaagbank #4
@HuubvG ik ben bang dat dat echt te lang geleden is (40 jaar!). Best jammer, ik zou die foto’s nog graag een keertje zien. Net als van mijn lieve parkietje, die vlak daarna onzalig is overleden omdat er een kaarsje te dichtbij de vogelkooi deze liet smelten. Ik hoop maar dat hij bezweken is aan de walmen voor hij zelf in de fik vloog. Mijn enige excuus is dat ik echt te jong en onnozel was om het gevaar te beseffen, en dat ik erfelijk belast ben met het vogelmoord-gen. Mijn moeder vermoorde ooit een ontsnapte kanarie in haar pogingen hem te vangen. Mijn broer was marineman, en daarmee vaak lang van huis. Hij zorgde uiteraard dat zijn parkietjes voldoende eten en drinken hadden voor die periode. Toen hij ooit een keer van een reis thuis kwam, lag een van de vogeltjes languit, op 1 cm van de voerbak, dood in de kooi. Hij was met zijn pootje tussen de spijltjes terecht gekomen en niet meer in staat geweest zichzelf los te krijgen. Wat een dood, sterven van de honger in zicht van het volle voerbakje. En ook mijn oma moest een keer van haar man - houder van kanaries - even een vogeltje even vasthouden tijdens het schoonmaken van de kooi. En opeens zei ze “Hey Jan, wat hangt zijn koppie raar”. Ik ben bang dat het al generaties lang een vloek is. Veuligheidshalve kijk ik tegenwoordig alleen nog maar naar vogels. Daar zijn er nog geen van overleden. Breek me de bek niet los. Als ik eenmaal dit soort verhalen ga vertellen houd ik niet meer op. Zoals van die keer dat ik met mijn billen in de brandnetels landde, of toen mijn broer tegen het schrikdraad pieste.
-
Minder CO2. Wat doe jij eraan / heb je onlangs gedaan / ga je doen?
Zo sta ik er ook in, @driepinter. Dapper dat je dat zo hier durft te zeggen. Het valt niet altijd mee een ander standpunt over iets te hebben.