Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

donaldk

Leden
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Alles dat geplaatst werd door donaldk

  1. Ik heb nog een oude emmer staan, aangebroken, 10 Kg staat erop. Was jarenlang 10Kg voor dezelfde prijs dus koeienstront is met toegenomen aanbod een kwart duurder geworden.
  2. Echt er zijn oled panelen van 5000 nits, blijven ze een diagonaal van een inch of minder te hebben;-). Nits kunnen ook hoger zijn dan lumens vanwege lage etendue. Ofwel fractie van m2. Vooral bij LASER en LED bronnen.
  3. Dat is zo'n beetje het enige wat ik zelden tot nooit gebruik, maar dus nog een a twee emmertjes van heb staan. Volgens mij was deze er zaterdag ook al. Maar was het niet altijd 10 Kg, in plaats van de huidige 8 Kg? https://www.aldi.nl/onze-aanbiedingen/vanaf-woensdag-24-03/koemest-5917-1-0.article.html
  4. Oh ja ik wist dat ikeen binning had gezien bij rubol, of dat de goeie is weet ik niet, maar er staat: Deze kit bestaat uit de volgende onderdelen. 1x Rubol Samsung LM301B LED strip met 128 LM301B (SL & AZ bin) 3500K 80CRI diodes 1x Rubol WLS heatsink LxBxH=56 x 5,5 x 10 mm
  5. Wat was dan het alternatief voor Heng's TL-tjes? Ik zie de link maar niet, kijk er vast overheen.
  6. Is afhankelijk of je een grote doorgroeier of struikje hebt. En hoeveel zon en hitte de plant krijgt. Een schaal met water voorraad helpt ook. Maar ik weet niet meer of ik groter heb geprobeerd. Dan zou dat 20/23 liter geweest zijn, niet die ene 45l pot die ik ergens in een hoekje van de schuur vol rotzooi heb staan. Oh het is een struikje, neem gerust 10L. 5L is erg klein.
  7. Bij LED-tech gaat het zelfs door tot en met 6400K. Daar staat dan niet bij of het de 70, 80 of 90 CRI versie betreft, laat staan welke binning. Top binning maakt meer verschil tussen de B en de H(orticulture) versie. Dat zou je moeten navragen. De 3500 (of 3000/5000 mix) wordt voor echte groeilamp versie dan wel aangevuld met rood en blauw. Niet zoveel dat het blurple wordt het blijft wit rond de 3500K.
  8. De hoeveelheid is micromol photonen in de Photosyntectically Active Range (400-700 nanometer, al is er inmiddels ook extended naar IR 730-760 en UV ronde de 300) per vierkante meter per seconde. De efficiacy is umol per Joule. De Photosynthetic Photon Flux Density, is de moderne aanduiding en dat maal 3600 seconden per uur en maal uren per dag is de de Daily Light Integral. De totale hoeveelheid fotonen die de plant(en) per dag krijgt. Onze ogen zien verschil in licht niet zo scherp. In een van die Bruce Bugbee video'slaat hij twee lampen zien 300 en 3000 umol me2/s. Je denkt maal twee, maar was gemeten maal 10. Er zijn omrekentools voor Lumens naar 'PPFD, maar is wel afhankelijk van de temperatuur en vooral kwaliteit van het licht. CRI 70 geeft minder umols dan CRI 90.
  9. Bij 10/12L moet je wel continue voeding toevoeren, anders droogt hij zomers snel uit.
  10. Oh ja letnop dit zijn echte LED strips, niet die goedkopere waarbij menstroom weggooit via weerstanden, dus jebt wel een constant current voeding/driver nodig, geen constant voltage.
  11. @sander moestuin zie je berichtenbox, heb de email reactie die ik ontving even gekopieerd. De groeilamp versies, met blauw en rood naast wit vind je dan zelf wel op die site. Ik zocht naar 3500K voor een grote tafellamp, die ik dan eerst voor plantjes kon gebruiken. Ik meen dat ze op iets van 20 euro per stuk uitkwamen, voor 98 LEDs. Voor hogere stroom en dus lichthoeveelheid moet je wel op zoek naar aluprofielen voor de afvoer van de warmte. op de lagere amperages kun je ze volgens leverancier ook passief gebruiken, zonder externe koeling.
  12. @redzebra Daarom de klassieke wit licht DIY oplossing maar dan in de hedendaagse versie met LED met 143 Lm/W in plaats van CFL=Spaarlamp. De f519 ken je wel is de klassieke ceramische E27 fitting. Met beugeltje. Met flink zoeken heb ik een Nederlands/Spaanse aanbieder gevonden met relatief lage porto. Kwam met een dag of vier (4-8 dagen zeggen ze, want komt soms ook uit Barcelona in plaats van Groningen magazijn). 11,90 euro voor tien stuks inclusief de 3,90? porto. De bollen komen van de Action voor 2,99 per stuk, 2000Lm/15W is 2,89 dus die niet nemen;-). Ik heb nog een paar 4000K van de oude generatie 1500 Lumens voor 15 Watt., Kan er eentje tussen hangen voor wat meer blauw. Ik hou de difusers erop, dan kan ik ze gewoon voor algemene verlichting gebruiken na de zaailingen tijd. Zie mijn kweektopic plaatjes op het www.chillipepers.nl forum. Dus zo'n beetje de goedkoopste oplossing die er is. En nee er zit geen resin of hotgunglue op;-).
  13. Ik zal morgen kijken of ik ze weer kan vinden. WIl je de wit licht of de groeilamp versie met beetje rood erbij (660nm) en de beschermende coating? Dergelijk kun je ook vinden op Ali en ebay, uit China. De General lighting versies met enkel wit licht niet.
  14. Nee hoor rond de 3500 is de nieuwe concensus. Je wilt ook weer niet boven de 10% blauw zitten. 5% is acceptabel, is wat ik heb onthouden van de online presentaties van Bruce Bugbee. Oprichter van Apogee (de PAR meter fabrikant) en professor aan Utah State University, waar hij directeur is van het Crop Physiology Laboratory. En daar hebben ze naast (eerder) werk voor NASA dus ook een Cannabis lab. Want die cashcrop kan bijna eindeloos licht omzetten in gewenst plant material, tot wel 2000 umol PPFD, waar het bij sla ophoudt bij 500 umols. Dan de dailyLight integral van dan wel 60 Mol per M2 bij 12 uur licht. De spectra deel van zijn verhaal haalde in van een keynote vorig jaar oktober van de LED Hortican+ online confernce. Wat ik mij herinner staan die video's niet meer online was maar twee of drie maanden na congres te besoekn volgens de email.Kan even kijken, of het verlengt is. Er waren ook fabrikanten met afwijkende spectra LED, die ook bepaalde baten claimden. Ikzie nu ook deze op YT staan, heb hem ooit gekeken, maar weet niet meer of het verhaal over blauw vs. rood percentages hier ook in zit. Hij heeft ook nog een video over FAR Red: https://www.youtube.com/watch?v=dXkYPN3HD6A
  15. Als er 660 NM leds bij hebt zitten kukelt de Lumens/W omlaag, je fotonen afgifte echter niet, Rood en Groene LEDs zijn onder de efficientste in fotonen per Joule. Samsung 301B/H kunnen 220Lumen/Watt doen, dan is de totale afgifte echter beperkt, beter ga je een stap hoger in milliamperes dan zit je op 197L/W. Ik vond een Duitse leverancier van die stripboards, maar de 301B only versies hebben geen comformel coating, die met 660nm erbij hadden wel zo'n coating over hele board inclusief de LEDs. Ik heb zelf een goedkope DIY oplossing gekozen, nog geen €4,25 per 2500 Lumens. LSC 17W 3000K 2500Lm + F519. De grote opbouwhoogte kan een nadeel zijn. Shane van MIGRO tootnde in zijn DIY video op youtube het verschil tussen diffuser en geen diffuser met behulp van zijn Apogee PAR meter.
  16. Ik heb enkele trays met uitlopers van Lambada in 450 Ml potjes. Staan nu enkele weken in kasje, daarvoor zeiknat buiten. Moet ik ze eerst even bemesten, mag wel iets meer N hebben nu, moeten eerst groeien. Nu zijn ze nog vochtig, dus water hebben ze niet echt nodig. Wanneer verpotten? De Sonata uitlopers heb ik nooit binnen gehaald, die staan dus nog buiten in 450 ML potjes.
  17. Aldi twee keer voor niks, bij tweede winkel was kalk al om 9 uur op, tja maar een mini-pallet doosje per winkel. Bezems harken enzovoorts zowel die van 4,99 als van 6,99, waren ook al uit verkocht, bij eerste winkel was er gisterochtend nog een bats. Geen zaadjes, niks. Waar kun je na lege Lidl en Aldi nog terecht? Bij de Dirk kwam ik ook voor niets aanrijden geen Nalys vochtvangers voor 2,99 per twaalf rolletjes. Ik ben daar niet naar de Aldi geweest, want ik had speciaal familie met auto gevraagd op zaterdag te komen. Nu kon ik toch praktisch niets meenemen. En ik ga niet meerdere keren rijden. Vorig jaar moest ik laten staan en ging ik dus met 4 zakjes en dan weer op en neer voor de laatste vier zakjes brommen. Is eigenlijk te zwaar voor de oude dame. Inderdaad: Niet beschikbare producten Kokos potgrond 10 liter €0,84 €0,08/l Deze producten zijn mogelijk seizoensgebonden producten waardoor deze momenteel niet beschikbaar zijn.
  18. Ik werk met kleine potten maximaal 12/15L dus volledig op a een A-horizon, dus kan er niet veel mee. Ken je Leighton Morrison, een soil engineer die drie jaar bij haar gestudeerd heeft? Hij doet naast een betaalde cursus online https://learnlivingsoil.com/,ook live streams voor de tuinmannen waarbij je online altijd terecht komt als je iets over (afwijkende) tuinbouw technieken zoekt. Onlangs heeft hij dus voor het eerst een video opgenomen hoe zelf potten en bedden op te bouwen in drie lagen. Dus ik hou mijn pepertjes voorlopig maar in potjes met aeration layer/potting mix met mineralen zouten volgens WUR recept. Want hij zei het al eerder als je onder de 10 Gallon, kun je beter gewoon verder gaan. Hij voegt juist zand en klei (voor mineralen (en silt=humis) toe: Op Youtube staan verder nog veel video's van die inmiddels ex-boer, zoon runt de farm, hij reist de VS af voor lezingen, die cattle derover heen stuurt en ook altijd veelheid inzaait. En Elaine Bingham zelf natuurlijk
  19. Birgit, doe je dat bij Elaine Bingham zelf of zit daar inmiddels vele lagen tussen?
  20. Tja van € 2,82 - 7,27, maar ja die laagste is 12V uit en uit Spanje, 3,76 voor de 220/220 uit spanje maar ja dan is het wel 10 euro verzenden, dus toch maar niet;-). Meestal is de laagste prijs altijd uit landen van waaruit niet verzonden wordt, USA, Rusland, zelfs een keer Australie. Rob wat is het verstil tussen de 1000, 3000,3008, 3018? Van de 3008 is er ook een X2 met twee sensoren. En leveren de STC's nu 10A of zelfs 2x 10A uit die 230V die ze uit de wandcontactdoos krijgen? De 3028 is een hygrometer, met een 'eisensor'. Die 3002 wit met blauw wordt mij niet getoond wel een ST3022
  21. Do not submerse in water staat er wel netjes op. Gaat het plastic van de action bakje kapot als je die op het matje zet gebruik je nog een reflectie laag onder het matje. Waarschijnlijk gevalletje van perfectie die te veel moeite kost, lol.
  22. Dat wilde ik even zeker weten, chinesen zijn niet altijd even duidelijk. Kun je er ook twee matten of draden op aansluiten elk een eigen relais, of is die softwarematig speciaal voor temperatuurverlaging? Je kunt maar een sensor en een temperatuur range instellen, neem ik aan. Men suggureerde overens een andere aanbieder die de helft vraagt-). Dat is wel een voordeel van de kant en klare matjes, met draaiknop! Die je in een ander topic linkte, ook tot 163 Watt, zag ik. Voor dit seizoen komt het te laat, dus tijd genoeg,maar moet dit jaar wel wat komen.
  23. Niet true to seed advocado's:
  24. Te dicht op elkaar zaaien/planten is ook een factor in doorschieten. Maar de afstand verschilt nogal per omschrijving van 5x20 tot 20x40. Ik zoek momenteel ook zaadjes voor een sterke lange soort die goed verdichte grond breekt. Ik kom in Nederland veel wintersoorten tegen, van de voorjaarsvariant enkel kleine zakjes van halve tot driekwart gram dus 70-90 zaadjes, soms zelfs slechts 55. De Welkoop heeft alleen wintersoort voor maar liefst 4,49. Lokaal tuincentrum heeft Sluis, maar zijn die wel lang of halflang. Erg dik zijn ze niet op het plaatje wat ik in een webshop vond. Je betaalt bij zo'n winkel de hoofdprijs, maar geen porto, dus dat scheelt. Alleen zijn het erg kleine zakjes niet meer dan 70 zaden. Het is de RAMENAS MINOWASE SUMMERCROSS F1 ZADEN Is dit een goeie soort? Lekker sterke breker? Ik kwam bij Amazon.nl een Spaans merk tegen. Slechts €5,50, maar veel porto. Amazon.de heeft deze ASIN niet dus geen kans op gratis voor verzenden naar mijn broer met Prime. Is het soort Rábano Forrajero DAIKON, waarover ik niet veel kan vinden is het een goede? Kent iemand hem? Is wel een groot doosje. Dus hoe goed houden Rammenas/Rettich zaden zich?
  25. Folie en contacten zijn waterdicht?

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.