Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Hakselaar advies gevraagd

Recommended Posts

Hoi Allemaal,

Volgens mij past mijn vraag het beste in het vraag en aanbod.

Ik wil graag een hakselaar kopen om zoveel mogelijk groenafval te kunnen hergebruiken voor de compost. Nu weet ik inmiddels dat zacht tuinafval lastiger is dan hard tuinafval omdat de hakselaar dan vol loopt en vast gaat zitten.  En dat je hakselaars hebt met een wals of met messen. Volgens mij is met messen beter.

Maar ik dacht ik vraag het eens op het moestuin forum want ik denk dat hier heel veel ervaring is. Ik hoop dat jullie mij wat concreter kunnen adviseren.

Ik kom bij deze uit: https://www.makita.nl/artikel/ud2500.html  maar ik vraag mij ook wel af of ze niet een stuk goedkoper kunnen terwijl het gewoon prima is. Mijn keuze is nu meer een gevoelskeuze, Het is Makita dus het zal wel goed zijn...

bij voorbaat dank

Mocht er toevallig iemand zijn goed werkende hakselaar weg doen en die woont nabij Assen, dan sta ik hier misschien ook wel voor open.

Edited by hebeentuin

Heb een simpele schijf hakselaar van Bosch gehad, maar die liep inderdaad erg vaak vast en uiteindelijk deed hij het alleen 3 sec. nog. Bleek een bekend issue te zijn, te repareren maar ik was er klaar mee. Heb lang rond gekeken en kwam uit op een heel duur ding. Op de site onkruidmeester.nl is een goede uitleg te vinden wat er aan types zijn.

Uiteindelijk toch het dure ding gekocht en het werkt echt heel goed. Het is een Bosch AXT 25 TC. Maarja kost wel heel veel.

De consumentenlijn van Makita is niet zo bijzonder hoor. Ik heb een boormachine van Makita die binnen een jaar al niet meer linksom draaide. Het was gelukkig binnen de garantietermijn en het kan zijn dat ik hem eerder al eens uit mijn handen had laten vallen.

Mijn hakselaar heeft messen. Hij loopt soms vast, als een stuk hout tussen draaischijf en behuizing komt. Dan is het wat gedoe om hem weer aan de praat te krijgen.

Een voordeel van mijn machine is dat de messen eruit kunnen worden genomen, en dan zelf geslepen. Ik heb hem tweedehands voor 30 euro gekocht, een Poolse machine van 30 jaar oud. Dus niet echt maatgevend voor een moderne hakselaar.

Ik heb hakselaar met messen. Zou nu niet met messen aanschaffen, alleen met wals. Nadelen van messen zijn als eerst te vaak loopt vast door groen of niet uitgedroogde hout met groene bast. Elke 5min moet stoppen en messen schoonmaken.

Dat is ongeacht het merk.

Ik heb een bosch axt  25

gewèldig!

ik heb 2500 vierkante meter met veel bomen en struiken en hij vreet echt alles!

takken tot zeker 4 cm maar ook buxus en bijv dahlias riet, bamboe of topinamboer gaat prima.

hij heeft wel moeite met dood hout of heel kronkelige takken met veel blad

dat laatste leer je wel mee omgaan....

Het enige wat ie niet pikt is puur alleen blad of gras zulk soort zaken...

Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat ie door zijn compacte bouw niet te ver verreden moet worden...

hij is onstabiel dan... Hij doet het hier al 5 jaar en wordt veel gebruikt en zwaar

10 uren geleden, Yuras zei:

Ik heb hakselaar met messen. Zou nu niet met messen aanschaffen, alleen met wals. Nadelen van messen zijn als eerst te vaak loopt vast door groen of niet uitgedroogde hout met groene bast. Elke 5min moet stoppen en messen schoonmaken.

Dat is ongeacht het merk.

bedoel je zacht materiaal? lange bloemstengels, zonnebloemen, plantjes en dergelijke? Of heb je het echt over hout?

Ik hoor namelijk juist dat messen beter zijn als je meer zacht materiaal gebruikt  omdat deze minder snel vol loopt dan een wals. In principe ga ik ervanuit dat ik eentje met messen moet hebben omdat ik meer zacht materiaal heb en maar een beetje takken.

Wij hebben al enkele jaren een wals-type en je leert snel genoeg wat ie lust en wat minder goed gaat.

Tot vier cm gaat alles er wel in en hét grote voordeel vinden wij het geluid.

Of beter het gebrek aan geluid/lawaai. 

We wonen op de ruimte en het is er vrij stil. En dat houden we graag zo....:thumbup:

Op 27-9-2021 om 22:46, Day zei:

ik heb 2500 vierkante meter met veel bomen en struiken en hij vreet echt alles!

Begrijp ik goed dat je bedoeld dat jouw machine dus niet vast loopt? Je hoeft het niet regelmatig open te maken en weer schoon te maken? Ook niet met zachte takken en als het allemaal wat sappiger wordt? Nee, ik begrijp dat gras door geen enkele machine gaat, maar dat lijkt logisch.

Ik lees namelijk praktisch overal dat mensen altijd hun machine moeten openen omdat deze vol loopt, het kleine materiaal rond de wals of messen blijft hangen, of dat zacht materiaal gewoon zorgt dat de machine uit zichzelf stopt.

Eigenlijk lees ik (ook elders), behalve jouw review, alleen maar gedoe en problemen rondom alle hakselaars.

Ik kom er dus niet uit. Ik hoef waarschijnlijk maar een keer een middag of twee in het jaar wat spul te hakselen voor de compost. het liefst met een machine die niet veel meer dan 200 is. Maar als ik dan constant gedoe heb dan wil ik dat ook niet. Maar om dan 400 of meer uit te geven en eigenlijk nog steeds niet zeker te weten dat het helemaal goed is vind ik ook wel lastig. Het voelt nogal als een gok.

En dan zijn er nog machines met één of twee messen op de schijf. (mijn indruk is wel dat een mes better werkt met zachter materiaal) Zoals een kleine variant van Stihl. Die heeft één mes, maar is wel stihl. Ook weer richting de 400 euro. Zou zoiets nu werkelijk beter hakselen dan een meshakselaar van de Gamma van 140 euro? Dat vraag ik mij serieus af.

Ik denk dat iedereen die zich er in verdiept tegen bovenstaande vragen aanloopt dus ik post het toch nog eenmaal. Ik moet nu wel echt een keuze maken omdat ik aan de slag moet.

De Bosch AXT 25 TC loopt bij mij niet vast maar ik heb deze nog maar 2 maanden. Heb er inmiddels 1 cuub (na hakselen) doorheen gehaald. Hier zaten ook bladeren bij, takjes, 4 cm takken, snijbloemen en appels (gaat wat minder omdat ie die niet goed te pakken krijgt). Gras zou denk ik ook kunnen maar dat zou er doorheen moeten vallen. Zou anders aanraden eens naar een review op youtube te kijken. Daar zijn er vele van.

dankjewel voor de antwoorden. Het zijn juist de reviews die laten blijken dat bij de machines eigenlijk allemaal wel gedoe is. Ik ben er nu wel uit dat het toch een walshakselaar moet worden en ik ga gewoon voor een goedkope eenvoudige. Nu nog beslissen of ik het in een fysieke winkel kan kopen in de buurt, want dat lijkt nog lastig.

2 uren geleden, hebeentuin zei:

Ik denk dat iedereen die zich er in verdiept tegen bovenstaande vragen aanloopt dus ik post het toch nog eenmaal. Ik moet nu wel echt een keuze maken omdat ik aan de slag moet.

Ook op zoek geweest naar een hakselaar .

Mijn eisen waren 

-Vlot kleiner materiaal kunnen hakselen (de langere stukken in het snoeisel ) en droge stengels en zo van bv zonnebloemen .

-En dan elk jaar enkele m³ snoeihout van tronken . 

Omdat het snoeihoud meestal ver sta van bebouwingen een op benzine .

Dus in mijn geval op zijn minst enkele honderden euro's . Op zijn tijd onderhoud al is deze nog niet echt veel gebruikt maar olie verouderd . plaats voor deze op te bergen . 

Uiteindelijk is het een elektrische geworden uit de reclame voor de kleinere werken onmiddellijk te hakselen. En het zwaardere werk zou ik wel 1 uur voor een dag of zo .  

Enkele jaar geleden zat er ook doodhout tussen van de tronken waar hakselaar problemen mee had . Mes was er blijkbaar door beschadigd, heb het gezien bij terugbrengen maar zou een nieuw mes geweest zijn .  Vanaf dan laat ik iemand komen met tractor met hakselaar vliegt er door en omdat het zo snel gaat is prijs zelfde dan een ganse dag huren en verbruik en minder lastig. 

Je schrijft een middag of 2 per jaar gebruiken verzamel je het dan eerst op een plek en dan verhakselen ? Mogelijks zit er wel iemand in de buurt van u waarvoor het binnen een uur gedaan is , dan zou ik mij afvragen hoeveel kost het en hoeveel jaar kan ik dit betalen met de aankoopprijs van dit toestel ?

Ik ga deze bestellen, ik wacht nog even op een reactie op mijn vragen aan de leverancier maar dan hoop ik dat ik hem morgen binnen heb. Helaas geen winkel in de buurt die het verkoopt. En de bouwmarkten hebben enkel meshakselaars, in ieder geval in deze prijsklasse.

https://www.bol.com/nl/nl/p/einhell-elektrische-fluisterhakselaar-2000-w/9200000054509105/?bltgh=jSrLsRakwfJQ9MVGyipAxA.2_9.11.ProductTitle

• 4 weeks later...
  • 1 month later...

Goedemorgen allen,

Ik zal even een terugkoppeling geven want dat kan anderen wellicht helpen.

Mijn ervaring is best positief. Ik heb onze hakselaar nu een keer of zes gebruikt. Dus ik heb niet al het tuinafval langere tijd verzameld en bewaard. Nee gewoon lekker in de tuin aan het werk en dan even een halfuurtje of wat langer of korter hakselen. En dat bevalt mij erg goed. Dat ding is best klein en prima te verplaatsen. Even een snoertje neerleggen en je kunt beginnen. Die flexibiliteit vind ik wel een grote pré!

Het hakselen gaat best goed. Na alles op internet gelezen te hebben had ik al wel door dat alle machines problemen hebben, niets was perfect. Dus ik had niet gedacht dat bij mij alles perfect zou hakselen en dat doet het ook niet. Maar de houterige takken gaan prima in stukjes of worden zodanig gesneden dat het gewoon op de composthoop kan. De dunne en slappere takjes worden ook wel beschadigd maar gaan niet echt stuk. Maar ook die kunnen prima op de composthoop.

Het enige nadeel is dat het slappere materiaal lastiger eruit komt. En dan moet ik de rotzooi er uit trekken aan de onderkant. Of voorkomen dat het volloopt. Dus niet teveel tegelijk. Een enkele keer moet ik het apparaat de andere kant op laten draaien of uitzetten en dan even op zijn zij leggen. Maar al met al vind ik het eigenlijk wel meevallen. En een groot voordeel is dat dit apparaat geen bak heeft. Dus het valt gewoon op de grond. Even opscheppen en het kan zo weg. Dus geen gehannes met dat de bak niet aansluit en het apparaat vervolgens niet aan gaat. Of dat ik die bak telkens eruit moet halen. Beide zaken die op internet veel frustratie gaven. Dat heb ik gelukkig niet.

En dat voor een bedrag van geloof ik 150 euro  of zo?  Nou ik vind het prima!

Edited by hebeentuin
  • Like 1

• 2 weeks later...

In dat geval is deze jongen handig genoeg om die veiligheidsschakelaar te omzeilen. Voor mij geen nadeel dus.

Edit: ik begrijp dat de veiligheidsschakelaar er niet voor niets is. Geen bak betekent geen spanning op de motor en je kunt veilig bij de wals. Dus omzeilen kan een risico inhouden.

Edited by hoekman
edit

• 3 months later...

Ben je nog altijd tevreden over de hakselaar? 

Wat haksel je vooral? 

Bij mij zouden het vooral haag, takken, zonnebloemen,... zijn. 

Mijn eerste idee was ook om de makita te kopen maar ik zag dat je van gedacht veranderd was.