Ga naar inhoud

Overleven op je eigen km2 + (eigen) hout stoken

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Die 149euro voor ene kuub is nog niet veel als ik ik zie wat ze durven vragen bij een Gamma en een aveve voor wat eik/beuk/es

Ist vandage ni tis vo morge

Geplaatst:
Mijn buurman heeft net besteld bij een boerderij hier om de hoek. eiken en beuken en wat lindehout is de soort hij betaald 45 Euro ( in lengtes van 30 cm gezaagd..anders was het 40 euro)het wordt thuisbezorgd.

Dat is een koopje!

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Een koopje weet ik niet, ik vind het nog goed aan de prijs. Maar vergeleken met Hollandse prijzen is het best ok. Misschien dat hij nog 5 euro per stère duurder is voor niet dorpsgenoten.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Wij legen de asladen regelmatig in een hele grote ijzeren ton. De buurman haalt dat op en gooit de as 1 x per jaar over zijn moestuin. Ik strooi een beetje uit maar niet veel..vanwege de hoeveelheid kalk die we al hebben.

Geplaatst:

Ik dacht dat dát Calcium is(kalk), Appelvrouw. De houtas bevat kalium en dat is toch heel iets anders, toch? Of ben ik nu in de bonen?

**Geedee + scheikunde = **

Ik gooi de houtas bij de knoflook bijvoorbeeld. en in de kas bij de tomaten en paprika. Kalium gebruikt de plant ook tbv vruchtvorming.

Geplaatst:

Zoals je in het artikel van Velt kunt lezen kan as meer dan 20% calcium bevatten. Je moet er dus mee oppassen als je op kalkrijke gronden teelt. Ik doe altijd wel in de kas, bij het planten van tomaten, een soeplepel as onderin het gat...

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik woon in de kop van Drenthe, in het bezit van een flinke BullerJan om de boerderij mee warm te stoken. Wij betalen € 27,50 per Kuub hout en verstoken bij een flinke winter 18 kuub. Dit jaar hebben we een berg hout, Douglas, Lariks en Eikenhout door elkaar heen, stukken van max 50 cm, laten storten van 40 kuub voor € 900,-

As gooi ik op de mesthoop , kan ik daar nog wat anders mee doen ?

Geplaatst:

Douglas en lariks zijn voor zover ik weet van een veel mindere kwaliteit dan eiken (wat met beuken het beste brandhout is), dus dat de prijs van een stuk lager is kan wel kloppen.

Geplaatst:
Is jouw oprit verhard? Of gewoon van zand/gras oid?

Bij een verharde oprit lijkt me dat nogal een zooitje worden als het weer gaat dooien...?

De oprit is van betonnen platen in het gras uitkomend op een bruggetje. Als het gaat dooien loopt de boel vanzelf in de afvoer/sloot onder de brug, het zooitje valt dan wel mee.

Geplaatst:
As gooi ik op de mesthoop , kan ik daar nog wat anders mee doen ?

Ik deel het uit aan mijn buren en ook een boer haalt hier 1 x per jaar een halfmanshoge ton op die hij over zijn grasland strooit.

Geplaatst:

Een ander moet dit beantwoorden want ik heb geen verstand van zure grond. Heb je het artikel op de Velt-website gelezen? Link op de vorige pagina...

Geplaatst:

Yep, gelezen...duidelijk !!! Ik gebruik sinds kort Bruinkool om de houtkachel 'snachts aan te houden. Blijkbaar is de as van steenkool dan weer niet zo gunstig om te gebruiken.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Wat achtergrond info rondom hout stoken :

http://www.leefmilieu.nl/sites/www3.leefmilieu.nl/files/imported/pdf_s/GGD_10_HoutkachelsopenhaardenenGezondheid%20_v0002.pdf

http://ggd.groningen.nl/milieu-gezondheid/houtkachels/rookengezondheid ( ook als je denkt "schoon" te stoken )

In woonwijken :

http://www.milieucentraal.nl/themas/energie-besparen/energiezuinig-verwarmen-en-warm-water/houtkachel-pelletkachel-en-gaskachel

Zelf vind ik dit wel een mooie, genuanceerde tekst; wel wat droger, maar van alle kanten bekeken, ook op internationale schaal en gedachtes ten opzichte van mate uitstoot / energiewinst en kosten :

http://www.co2management.nl/nieuws/de-pallet-en-houtkachel-goed-voor-het-milieu/

• 1 year later...
Geplaatst:

Wat een leerzaam topic, zou graag wat meer lezen over dieren en gewassen?

Hoeveel kippen bijvoorbeeld per persoon voor eieren en vlees? Welke gewassen en hoeveel per persoon wanneer telen? Zijn zo maar een paar vragen die me te binnen schieten.

Geplaatst:

Als ge u vijf leghennen aanschaft en die apart houdt van uw bresse, dan kunt ge die eieren opeten en de eitjes van uw bresse uitbroeden voor het vlees. Als ge zo zestig kuikens groot brengt hebt ge al voor 120 dagen vlees in huis, ze hebben wel redelijk wat gras nodig maar dat hebt ge in overvloed hé.

Wat kalkoenkuikens aankopen is ook zinvol, zo'n beest van 15 kilo, daar eet ge wel enkele dagen van hé.

Voor andere beesten, zoogdieren, moet ge bij een ander zijn en ook weten waar ge die kunt laten slachten, dat varieert van land tot land. Een schaap, geit of kalfje moet toch kunnen dacht ik, vroeger werden die met een spil in de grond aan een ketting langs de weg gezet om het gras daar op te eten, gratis uiteraard.

Voor groente, fruit en aardappelen hebt ge daar grond genoeg denk ik, alleen moet het bewerkt worden en onderhouden en dat is wel wat werk ja.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...