Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Mijn foto op 'google - images'

Featured Replies

Geplaatst:

Wat krijgen we nou ?

Oké, ik ben de slimste niet, ik weet het. Kan er ook niks aan doen, dus ik voel me niet echt schuldig. Maar

Wat zie ik net ?

Bij mijn speurtocht ( ik zit lekker aan de koffie, en dan wil ik wel eens wat aan het googlen gaan , wat zoeken , wat neuzen enz ) aangaande muntsoorten kom ik een site tegen die ik nog niet kende. Muntsoortjes. Weer een iets andere indeling, weer iets andere info. Iets recenter, beter misschien ? En zo drink ik mijn koffie. Kortom : zondagmorgen

Mentha crispa. Mentha crispa moroccan. Mentha spicata moroccan. Mentha spicata 'crispa' : Ik word gek.

Maar goed. Hoewel om gek van te worden , is het wél bekend: naamgevingen van de munt is een zooitje

Echter. Nu mijn verbazing : Er verschijnt bij het vragen om "images", afbeeldingen dus, mijn foto !!

Een foto van mij. Direct ook door mij herkend, want de foto is een munt-plant in pot, op mijn grijze-beton-stenen-terras. Het is een foto die ik ook gebruikt heb in het topic op ons forum "munt-soorten"

Mijn vraag: Hoe werkt dit ? En dan : hoe voorkom ik daar misverstanden.

Op zich heb ik er geen problemen mee als een juiste foto bij een juiste zoekopdracht verschijnt. Maar om nu ook mijn foto te leveren aan de grootst mogelijke onzin uitkramende google zoekmachine - plaatjes , die niet kloppen ?

Ik heb er eigenlijk geen trek in aan de grootst mogelijke bagger-uitkraam-machine, foto's te leveren; méé te helpen de bagger dikker en groter te maken.

Kan iemand mij nog volgen ?

Hoe werkt dit. En hoe voorkom ik dat, als dat überhaupt kan hoor

Geplaatst:

Iemand schrijft een stukje, een blogje, en plukt wat foto's van internet. Zo gaat dat..., zo simpel dus.

Zodra jij plaatjes op internet zet kun je er op rekenen dat ze copy and past kunnen worden.

Je zou de plaatjesgebruiker aan kunnen schrijven dat de foto's wel of niet, eventueel na jouw toestemming, geplaatst kunnen worden.

Geplaatst:

Nou, in de praktijk werkt het zo: elke foto die jij op internet zet kan door elke malloot gebruikt worden op zijn of haar site, mensen kunnen hem afdrukken, inlijsten en in de woonkamer hangen, in folders drukken en noem maar op. Of dat ook juridisch verantwoord is, is een tweede

Nu ben ik niet echt juridisch onderlegd hoor, maar volgens mij werkt het een beetje hetzelfde als met citaten. Zolang je duidelijk maakt wiens werk je quote is het prima, oftewel; als iemand jouw foto gebruikt en daar duidelijke credits bij zet, dan mag dat denk ik. Maar helemaal zeker weten doe ik het niet.

Ikzelf zou het persoonlijk wel vlijend vinden als iemand mijn foto goed genoeg vindt voor een informatieve site, ik zou het alleen minder tof vinden als iemand hem gebruikt voor commerciele doeleinden. Je zou de eigenaar van de site kunnen mailen dat je je eigen foto tegenkwam, en dat je graag de credits wilt. Je kunt hem denk ik zelfs sommeren de foto er weer af te halen, de foto is immers van jou en jij hebt dus de rechten, lijkt me?

Hoe je het kunt voorkomen? Niet. Je kunt de foto beschermen door hyperlinken uit te schakelen, maar dan kun je ze dus ook niet hier posten. En zo zijn er nog wat dingen die je kunt doen, maar die je eigen gebruik van de foto ook erg beperken, maar waar voor iemand die hem graag wil hebben relatief zeer makkelijk om heen te werken is. De efficientste methode is het watermerken van je foto. Doe dat dan alleen wel zo dat het watermerk echt over het hoofdonderwerp van de foto gaat, anders is het alsnog vrij makkelijk om een screenshot te nemen en de foto uit te knippen zonder watermerk, ik zeg maar wat. Met andere woorden, ik zou me er vooral dus niet te druk om maken

Geplaatst:

Je hebt het hier over Google. Google loopt continue alle links naar websites af en maakt daar één grote database (zowel plaatjes als teksten) van. Als je een eigen website hebt en je wilt niet dat Google op bezoek komt dan moet je dat in je website aangeven.

(zie https://support.google.com/webmasters/answer/182072?hl=nl)

Verder kun je (als je je eigen website maakt) zorgen dat copy-paste niet werkt. Maar er zijn natuurlijk nog genoeg andere methodes om de inhoud van een site te kopiëren.

Als je niet wilt dat je foto's over het net gaan zwerven is er maar één oplossing, en dat is ze er gewoon niet op zetten.

Geplaatst:

Google is bagger, daar verander je niks aan. Maar volgens mij bedoel je het anders dan hierboven wordt uitgelegd. (maar ik kan het ook mis hebben)

Het moestuinforum is opgenomen in Google en alles wat hier wordt geschreven en geplaatst is te vinden op Google.

Voor Google is munt gewoon munt. Als je zoekt op munt dan komt er zoveel mogelijk munt tevoorschijn.

Als je op een bepaalde soort wilt zoeken kan je dit het best tussen aanhalingstekens plaatsen, dus "Mentha Crispa" en dan zul je zien dat Google wat specifieker gaat zoeken.

Geplaatst:
  • Auteur

@MartinH . Ja oké. Vooral dat laatste snap ik.

Het gaat mij ook echt niet om 'eigenaarschap' oid. Meer eigenlijk om niet mee te willen werken aan 'onzin'- informatie / onjuiste.

Maar mijn foto kan dus gewoon opduiekn bij welk soortje munt dan ook , zonder dat de inhoud juist is ?

toch lastig.

edit: @ Berry. Idd. en juist dat had ik gedaan. Wat specifieker gezocht. En juist toen verscheen de mijne. Op de onjuiste plek dus eigenlijk.

aangepast door Gast

Geplaatst:

Ja daar doe je weinig aan. Geeft ook maar aan dat je vooral niet alles moet geloven, alleen omdat het op het internet staat.

Geplaatst:

Google slaat ze allemaal op, van webpagina's in cache tot foto's. Voorheen hadden we hier tinypic.com als uploadmethode, nu blijkt dat die regelmatig hun servers leeggooien waardoor de foto's verdwenen zijn. Zoek je echter op het topic met de verdwenen foto's bij google afbeeldingen dat geeft google netjes nog de lage resolutie versie van die foto weer.

In jou geval staat de foto nog gewoon op het moestuinforum, en de link van google afbeeldingen leidt ook naar het muntsoorten topic. Google helpt alleen om hem toegankelijke te maken voor andere mensen. Helaas deze keer tussen andere google afbeelding plaatjes die niet kloppen.

Voorkomen kan alleen door ze niet up te loaden. Niet op het forum en niet ergens anders. Maar hé dat zou zonde zijn Zodra je de foto plaatst in je bericht komt hij op termijn door google's-zoekbots bij de google afbeeldingen te staan op basis van de sleutelwoorden in het topic.

-edit: berry was me voor

Geplaatst:
@MartinH . Ja oké. Vooral dat laatste snap ik.

Het gaat mij ook echt niet om 'eigenaarschap' oid. Meer eigenlijk om niet mee te willen werken aan 'onzin'- informatie / onjuiste.

Maar mijn foto kan dus gewoon opduiekn bij welk soortje munt dan ook , zonder dat de inhoud juist is ?

toch lastig.

edit: @ Berry. Idd. en juist dat had ik gedaan. Wat specifieker gezocht. En juist toen verscheen de mijne. Op de onjuiste plek dus eigenlijk.

Dan staat dus ERGENS op het internet jouw foto in de buurt van een andere soortnaam. Bijvoorbeeld hier op het forum in een topic over muntsoorten. Jouw foto, en dan de post erna de naam van een andere munt. Hoeft initieel dus niet eens foute informatie te zijn, maar google ziet gewoon de correlatie tussen het woord munt en jouw foto die er bij staat. Dat is ook precies waarom je nooit zomaar op googlefoto's af moet gaan, maar altijd op de site van de foto zelf moet kijken wat er bij staat, dat kan zomaar iets heel anders zijn.

Geplaatst:

google wordt ook steeds 'slimmer' en personaliseert de zoekresultaten.

foto's die jij eerder hebt gezien komen hoger in de lijst te staan.

google sorteert op basis van onder andere de zoekgeschiedenis, de browsergeschiedenis en andere google programma's.

wanneer een ander op dezelfde zoekwoorden zoekt, kom diegene jou foto waarschijnlijk niet direct tegen omdat deze foto niet terug te vinden is in zijn/haar geschiedenis.

Geplaatst:
  • Auteur

Ow ? tsss. unbelievable Welk een wonderlijke wereld die Google heet.

Ik google nooit op biologisch oorlogstuig. Dat is dan wel weer een pré bij mij ( NMA ? luistert u mee ? )

Maar écht, het is voor mij on-na-volgbaar een wonder allemaal.

Geplaatst:

Tja, zo gaat dat met zoekmachines zoals Google. Alles wat toegankelijk is, wordt geindexeerd.

Nuttig als je iets zoekt: je vindt dan tenminste het een en ander.

Toch was ik enigszins verrast door de resultaten van de volgende zoekstring: 'siberian balkonstar afbeelding' (https://www.google.nl/#fp=2d2fc1746a6c625d&q=siberian+balkonstar+afbeelding). De eerste ongeveer 100 foto's zijn bijna allemaal van mij. Via een foto doorklikken naar het bijbehorende topic werkt ook.

Reden genoeg om geen persoonlijke informatie als emailadres/telefoonnummer in een topic op te nemen. Ook geen foto's uploaden met GPS locatie coördinaten. Bij foto's genomen met een beetje fatsoenlijke smartphone of tablet wordt die informatie standaard mee opgeslagen (kun je uitzetten). En is daarna in te zien door iemand die de foto bekijkt. Die weet dus waar de foto genomen is. Minder handig als die foto van je nagelnieuwe Porsche 911 is, voor je eigen deur: "Hallo allemaal, hier staat ie, kom maar halen". Of: "We gaan nu drie weken op vakantie, hier een foto van ons vertrek".

Een kleine geruststelling: het uploaden mbv de forumfunctionaliteit verwijdert deze gegevens, en foto bewerkingsprogramma's hebben vaak de mogelijkheid 'save for web'. Dat verwijdert ook de Exif informatie.

Nu kan misschien binnen dit forum de crawl-mogelijkheid uitgeschakeld worden (met iets als robots.txt). Maar ja, dan kan niemand via Google meer iets vinden.

Big brother is watching you!

Geplaatst:

En waarom hij de verkeerde munt soort weergeeft: omdat de foto zelf geen trefwoorden bevat, maar de pagina waar de foto staat wel. Dus als het op die pagina gaat over muntsoort X dan is de kans groot dat hij ook de fotos pakt van die pagina. Google heeft niet door dat dat bericht en die foto nou net over een andere gaan.

(Boektip: Google Code, goed boek! vooral tips over hoe je het meest efficiënt zoekt)

Geplaatst:
Tja, zo gaat dat met zoekmachines zoals Google. Alles wat toegankelijk is, wordt geindexeerd.

Nuttig als je iets zoekt: je vindt dan tenminste het een en ander.

Toch was ik enigszins verrast door de resultaten van de volgende zoekstring: 'siberian balkonstar afbeelding' (https://www.google.nl/#fp=2d2fc1746a6c625d&q=siberian+balkonstar+afbeelding). De eerste ongeveer 100 foto's zijn bijna allemaal van mij. Via een foto doorklikken naar het bijbehorende topic werkt ook.

Big brother is watching you!

En welkom in de information bubble. Door deze manier van werken is google sowieso niet betrouwbaar. Het klinkt namelijk handig, die gepersonaliseerde functie (alleen resultaten van dingen die jij leuk vindt, hoera!), maar als je gewoon iets wilt weten, bijvoorbeeld wetenschappelijke info of iets over politieke ontwikkelingen, zul je OOK gepersonaliseerde resultaten krijgen. Dat betekent dus dat je sites krijgt met antwoorden op je vraag waarvan google denkt dat jij die het interessantst vindt. Oftewel; je zult altijd alleen informatie krijgen van 1 kant van het verhaal. Erg gevaarlijk dus.

Als je dit wilt voorkomen kun je simpelweg een andere, anonieme(!) zoekmachine gebruiken. DuckDuckGo bijvoorbeeld. Zij leggen het ook een stuk beter uit dan ik: http://dontbubble.us/

Geplaatst:

Als je je foto's watermerkt, worden ze al niet zo gauw gebruikt.

Schijnt heel makkelijk te zijn, maar aan mij moet je niet vragen hoe!

Geplaatst:

Tsja dat is niet enkel met Google hoor Bing van microsoft het zelfde laken een pak. Als ik zoek op paddenstoelen klonen kom ik ook mijn foto's tegen.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.