sokrates Geplaatst: 3 september 2013 Geplaatst: 3 september 2013 Mijn opkweek van pepers in het voorjaar ging zo goed dat ik nu met zes forse Cayennepeperplanten zit die pepers blijven geven. Ik heb al sambal gemaakt, maar ik heb geen flauw idee wat ik met die honderden pepertjes moet doen. Gedroogde pepers eten we eigenlijk nooit, dus wie weet een andere bestemming? Het zijn fors hete exemplaren, trouwens. Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 3 september 2013 Geplaatst: 3 september 2013 Je kunt ze ook invriezen. Quote
Erny Geplaatst: 3 september 2013 Geplaatst: 3 september 2013 Je kan ze drogen en dan tot poeder of flakes vermalen... Quote
estherbes Geplaatst: 3 september 2013 Geplaatst: 3 september 2013 Je kan de zaadjes eruit halen en verkopen op marktplaats? Of ter decoratie in huis Quote
cindyhoong Geplaatst: 3 september 2013 Geplaatst: 3 september 2013 ik woon in zoetermeer en ik ben gek op pepper. Mischien kan ik wel hun koope? Quote
zoop Geplaatst: 3 september 2013 Geplaatst: 3 september 2013 Als je van een plant af wilt houd ik me aanbevolen Mijn twee pepers hebben de droogte niet overleefd. Je kunt ook nog ringetjes inmaken zoals die potjes bij de tortillaspullen in de winkel. Quote
Itoero Geplaatst: 4 september 2013 Geplaatst: 4 september 2013 Ik heb al heel wat cayenne's ingemaakt in (wijn)azijn+suiker+zout...groene, rode en oranje pepers. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
harmony Geplaatst: 4 september 2013 Geplaatst: 4 september 2013 Nog meer sambal maken, leuk verpakken en weggeven? Ik heb vorige week sambal gemaakt, tsja, welke? Verschillende recepten bekeken en toen geëxperimenteerd. Het receptje zal ik wel bij 'receptjes' plaatsen. Hij is super, maar dan ook superlekker!! Quote
svdr Geplaatst: 5 september 2013 Geplaatst: 5 september 2013 op olijfolie zetten samen met salie, thym en rozemarijn. Heerlijk op pizza! Quote Stefan Van de Rostijne
Aagje Geplaatst: 5 september 2013 Geplaatst: 5 september 2013 Invriezen en er het hele jaar lekker mee koken! Gaat echt heel goed ik doe het al jaren Quote
sokrates Geplaatst: 5 september 2013 Auteur Geplaatst: 5 september 2013 wow. geweldige suggesties allemaal. olijfolie ga ik zeker proberen. Bedankt! Quote
Indy Geplaatst: 6 september 2013 Geplaatst: 6 september 2013 Een paar in jenever doen,en dan later er een likeurtje van maken,leker voor de winter Quote
roosmarij Geplaatst: 7 september 2013 Geplaatst: 7 september 2013 peper op jenever: krijg je dan een pittige jenever? Ik weet dat Surinaamse mensen vaak een "Madame Jeannette" in de soep laten meetrekken, niet zozeer om de soep scherp te maken, maar voor de lekkere smaak die dit pepertje (ongesneden!!) dan afgeeft. Het vruchtje gaat daarna ongeopend weg, omdat het zo scherp is. Beetje vreemd als je een pepertje niet als scherpmakertje gebruikt maar zuiver voor de smaak, want ik dacht altijd dat je pepertjes toevoegt om het eten scherper te maken! Marijke. Quote Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.
Erny Geplaatst: 7 september 2013 Geplaatst: 7 september 2013 Daarom is het juist leuk en lekker om verschillende pepers te kweken (gebruiken). Sommige soorten hebben namelijk een geweldig aroma en sommigen enorme hitte en alles daar tussen in. Dan heb je al snel niet meer genoeg aan de "normale" Cayennepeper... En pepers worden wereldwijd zeker niet alleen gebruikt om gerechten scherper te maken... Zelf gebruik ik altijd diverse pepers (of pepersausjes en sambals etc) om de smaak op peil te brengen. Elk daarvan brengt z'n eigen aroma's mee en niet alleen de scherpte. Quote
bildtker Geplaatst: 9 september 2013 Geplaatst: 9 september 2013 Invriezen en er het hele jaar lekker mee koken! Gaat echt heel goed ik doe het al jarenzo doe ik het ook al jaren nu en dan een lekkere sambal maken Quote
thea Geplaatst: 9 september 2013 Geplaatst: 9 september 2013 Ik droog het en maak het heel klein voor in de olijfolie.Wij gebruiken geen zout,maar wel olie met pepers om ei/vlees/groenten te bakken.Heerlijk Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Victorus Geplaatst: 10 november 2013 Geplaatst: 10 november 2013 In Mexico worden sommige pepersoorten gedroogd. Deze gedroogde pepers worden voor gebruik opengesneden of geknipt en het steeltje en zaden verwijderd. Vervolgens worden ze in een droge koekenpan even verhit, zodat de suikers in de peper carameliseren. Daarna worden deze pepers een kwartier geweekt in warm water en verder in het te maken gerecht verwerkt. De smaak die de pepers dan aan het gerecht geven is dan intenser dan wanneer je een verse peper gebruikt. De hitte van de peper verandert er niet door. Ik heb geen idee of deze truc ook werkt bij cayennepepers, maar als je er een hoop over hebt kan je het allicht een keer proberen. Quote
Elizabet Geplaatst: 25 november 2013 Geplaatst: 25 november 2013 Oh, dank voor de beschrijving Victorius! Ik gebruik graag chipotle (gedroogde en gerookte peper) maar heb ze nog nooit laten weken, ga ik zeker ns uitproberen. Quote elizabet.nl
bildtker Geplaatst: 26 november 2013 Geplaatst: 26 november 2013 peper op jenever: krijg je dan een pittige jenever? Ik weet dat Surinaamse mensen vaak een "Madame Jeannette" in de soep laten meetrekken, niet zozeer om de soep scherp te maken, maar voor de lekkere smaak die dit pepertje (ongesneden!!) dan afgeeft. Het vruchtje gaat daarna ongeopend weg, omdat het zo scherp is. Beetje vreemd als je een pepertje niet als scherpmakertje gebruikt maar zuiver voor de smaak, want ik dacht altijd dat je pepertjes toevoegt om het eten scherper te maken! Marijke.de capsium lost niet erg goed op in water en daarom zal de peper niet de soep heel heet maken. Quote
tds Geplaatst: 3 december 2013 Geplaatst: 3 december 2013 Zit met hetzelfde probleem ... véél teveel pepers ... heeft iemand een goed recept voor sambal aub? Quote
Bit Geplaatst: 3 december 2013 Geplaatst: 3 december 2013 (aangepast) Dag tds. Er zijn aparte topics voor recepten , koken , inmaken enzo. Zie daar. Er is ook een topic over sambal maken ja. bv deze : post183641.html?hilit=sambal#p183641of deze : geschifte-sambal-t11709.html 3 december 2013 aangepast door Gast Quote
tds Geplaatst: 3 december 2013 Geplaatst: 3 december 2013 Ahzo, nog niet gezien, bedankt voor de info!! Quote
Sovreze Geplaatst: 3 december 2013 Geplaatst: 3 december 2013 Heb jij even geluk, ik heb er een zooitje van gemaakt dit jaar en heb veel te weinig pepers dan gewenst Ik heb momenteel nog één peperplantje naast het aquarium staan die groeit op de zijdelingse belichting van die bak om nog 2 pepers rijp te krijgen en hopelijk het plantje door de winter te krijgen (gaat nog goed) Quote
tds Geplaatst: 3 december 2013 Geplaatst: 3 december 2013 Voila, ik heb er vanavond dan maar direct een sambal van gemaakt!Pepers met zaden in de blender, look, koriander, beetje zout, rode ajuin, halve tomaat en potje tomatenpuree + kooolRAAPolie en olijfolie. Zal wel niet slecht zijn zeker? Bedankt voor de info! Quote
appelvrouw Geplaatst: 4 december 2013 Geplaatst: 4 december 2013 Sambal schimmelt snel. Snel opeten, een deel invriezen, of de potjes op 130 in de oven steriliseren..dat laatste doe ik. Ik maak vandaag toevallig sambal peteh..eerst maak ik een badjak met uien, knoflook kemirie, specerijen, suiker. Dan volg ik met dat als basis een recept voor sambal peteh... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.