Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Perzikboom afdekken (krulziekte)

Featured Replies

Geplaatst:

Nou dan ben ik heel benieuwd! Ik heb 1 goed groeiend perzikje in mijn Benedicte, en veel gekruld blad helaas.

• 7 maanden later ...
Geplaatst:

even nog een reaktie op dit onderwerp en alles wat erover is gezegd.

Koper is niet toegestaan in de nederlandse bio landbouw. enkel met speciale ontheffing is het evt mogelijk. Volgens de eeg richtlijnen bio landbouw mag het wel!

politieke keuze voor de bio wijnbouw.

Houtas zoals genoemd werkt goed tegen krulziekte. Niks zouten of kalium wat de werking zou zijn maar het is de 2% zwavel die het hem doet.

Alterra heeft eens een onderzoek gedaan naar de samenstelling van houtas, in opdracht van SBB. SBB wil houtas uit bio centrales terug brengen naar naar het bos. Je kan ook gewoon spuitzwavel gebruiken. Voor meer info over krulziekte zie fruitcollektie wind in de wilgen, scrol door naar perziken. Er staat een uitgebreide beschrijving over de krulziekte en de bestrijding hiervan. groet van wim

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Geplaatst:

nog even een aanvulling over de waterstofperoxide van de duitse website: na 3 jaar gebruiken kan ik melden dat het niet of onvoldoende helpt.

bovendien is het flink prijzig. groet van wim.

Geplaatst:

Leuke en informatieve website over fruit. Wind in de wilgen.

Zal de link maar noemen. Dan hoeven andere forummers niet zo te zoeken.

http://www.windindewilgen.nl/heemtuin/fruitcollectie

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

good to know

die abrikoos is een oude wens, lijkt me hier op het veen heul lastig; heb wel eens pitten koud bewaard en aangevijld en geplant maar helaas...

Geplaatst:
heb wel eens pitten koud bewaard en aangevijld en geplant maar helaas...

We dwalen misschien wel wat af.... Maar als het gaat om succesvol pitten zaaien, leerde ik van Persica een methode die erg goed werkt. (Althans met perziken, maar zal bij abrikozen niet anders gaan) Pitten vrij vers kraken en de 1 of 2 kernen ,in een bakje met schoon en licht vochtig zand in de koelkast, steken. Ze beginnen na een maand of 2 a 3 te kiemen en dan zet je ze (naar gelang ze ontkiemen) warmer. Daarna na enkele weken apart oppotten in mengsel van zand en potgrond en koeler zetten (koude kasje?) Gebruik wel schoon zand en schone bakjes in koelkast, anders kans op schimmel.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

klopt wel. het is niet moeilijk, verwacht er geen wonderen van. door de bevruchting zijn alle genen door elkaar gehusselt.

als je via goog how to grow an apricot intypt krijg je alle informatie via verschillende websites. maar het is net als met de staatsloterij: je hebt altijd een kans op de hoogdprijs, ook als is die miniem. groet van wim

Geplaatst:

Nou, dan heb ik intussen al een aantal keren de 'algemene zaailoterij' gewonnen zeker?

Geplaatst:

er zijn mensen die altijd geluk hebben, maar met de hoofdprijs bedoel ik een nieuw ras te ontwikkelen die een duidelijke verbetering is van al op de markt is en het waard is om kwekersrecht aan te vragen ik zou graag het kwekersrecht van benedicte hebben, maar ja....groet van wim

Geplaatst:

Ik had vorig najaar 3 abrikoospitten in 1 potje samen gedaan, en ze kwamen alle 3 op! Ik heb er verder niets mee gedaan geloof ik. Misschien even in de koelkast een paar weken? Daarna in een potje van 9cm dia. buiten gezet uit de zon.

Maar ik heb ook minimaal 20 perzikpitten op dezelfde manier in de grond gestoken, er kwam er 1 op haha. Die heb ik aan mijn vader gegeven.

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb een week of 5 en 3 geleden de perzik besproeid met mijn kamillethee knoflook mengsel, gefilterd in een koffie filter voordat ik het heb gebruikt.

Nu afwachten wat er gaat gebeuren!

Geplaatst:

ik vrees het ergste dennis, maar nieuwe dingen uit proberen vind ik heel leuk. hou ons op de hoogte. Zelf zit ik in het laatste proef jaar met het gebruik van houtas. de jaren hiervoor waren zeer hoopgevend. in eind april hoop ik te kunnen melden. YES, IT CAN !

groet van wim

Geplaatst:

Ondanks de moeizame start vorig jaar, heeft mijn mini boompje het toch heel aardig gedaan. Heb 8 rijpe nectarines mogen oogsten, iets wat ik nooit had gedacht na die aantasting met krulziekte. Ik heb dus toch het idee dat die teentjes knoflook die ik eronder heb geplant geholpen hebben!

Hoe het ook zij, ik heb de knoflook lekker in de grond bij het boompje laten zitten en hoop op weer een goed jaar!

10603378744564188919224350899579506699930n74901415043229.jpg

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Geplaatst:

heel leuk, die vruchten. maar perziken met krulziekte produceren gewoon vruchten, ondanks de aantasting. ikzelf vind max 15% aantasting van het aantal knoppen geen probleem. het gevaar is dat de boom op den duur uitgeput raakt. vooral bij zware aantasting en veel perziken.

hoe was de smaak?

groet van wim.

Geplaatst:

Op zich goed, maar het boompje staat ook niet ideaal. Hij zou lekker in het zonnetje moeten staan, maar helaas heb ik geen ruimte om hem de ideale, zonnige standplaats te geven die hij verdient. Toch smaakten de vruchten lekker hoor, maar wel minder zoet als zou horen.

Geplaatst:

op de foto hangen ze erg dik op elkaar. dit jaar zou ik dunnen, dan verbeterd de kwaliteit. hoe groot is het boompje?

Geplaatst:

Hij is zo'n anderhalve meter hoog.

Geplaatst:

en nog jong waarschijnlijk?. dan zijn 8 stuks wel veel vooral onder niet ideale omstandigheden. Probeer dit jaar eens met dunnen bv tot 4 a 5 stuks en kijk of de smaak beter wordt. het is vaak een beetje af tasten wat ideaal is in de plaatselijke omstandigheden. Ook het ras heeft natuurlijk invloed.

Geplaatst:

Ik heb voor de zekerheid toch maar zwavel besteld

Maar bij wijze van test, ik heb 4 boompjes, waarvan 3 gezaaid en onbekend, en 1 benedicte. De 3 gezaaide boompjes

lopen al een beetje uit, maar de benedicte nog niet echt. Dus de benedicte ga ik alsnog besproeien met de zwavel aankomende

week. Eigenlijk vind ik het boompje vrij laat vergeleken met de amandel die al staat te bloeien, hopelijk is de benedicte

niet dood..Ziet er wel groen uit, knoppen hebben wel iets gedaan, maar nog niet veel. En veel takken waar de knoppen

gewoon vanaf zijn, heel vreemd. (en niet goed) De boompjes die al uitlopen, laat ik gaan. Ben benieuwd. Vorig jaar 1 krulziekte

vrij, 1 half, en 1 erg aangetast.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:
ik vrees het ergste dennis, maar nieuwe dingen uit proberen vind ik heel leuk. hou ons op de hoogte. Zelf zit ik in het laatste proef jaar met het gebruik van houtas. de jaren hiervoor waren zeer hoopgevend. in eind april hoop ik te kunnen melden. YES, IT CAN !

groet van wim

Enne, nog nieuws van je probeersel met de houtas?

Geplaatst:

houtas helpt vrij goed. maar net als bij zwavel is afspoeling een probleem. de chipbuds ,net gente, boompjes bleven met houtas geheel krulziekte vrij. maar doordat ze zo laag bij de grond zitten hebben ze ook wat minder last van hagel,regen en wind. bij de grote bomen was het wisselend. het blijkt dat de bomen met gladde takken en knoppen meer last hebben dan bomen met ruwe behaarde knoppen. zoals harrow beauty. deze is de absolute verrassing, van nature nogal gevoelig, en nu onder de 5% aantasting. net als snowdrop. de beharing zorgt ervoor dat de as deeltjes veel beter en langer blijven zitten. en nog een heel goede ervaring: je moet het houtas zo fijn mogelijk zeven. ik gebruik tegenwoordig een poeder verstuiver en daar kun je enkel fiin gezeefd houtas mee verstuiven. de bomen met het fijne houtas bleken duidelijk betere resultaten tegeven dan de bomen bestoven met de hand en ongezeeft houtas.[veel grovere delen]

hetzelfde geld ook voor gebruik zwavel. dit jaar had ik net gespoten met zwavel toen er enorme hoosbuien met hagel langs kwamen. ik had hierna nog een keer moeten na spuiten, maar dat had ik niet gedaan. grrrrrr, foutje. ik hoop in juli een volledig verslag te kunnen geven op de website windindewilgen/fruitcollectie.

Geplaatst:

Misschien nog geen perfecte resultaten maar toch hooopgevend op zijn minst. Een oplossing voor de afspoeling, zou het gebruik van een bindmiddel kunnen zijn, een soort olie bijvoorbeeld. Je hebt misschien nog een gat in de markt ontdekt, vlug een patent aanvragen...

Geplaatst:

het idee van houtas is al heel oud. alleen niemand kon duiden wat de werkzame stof was. ik gebruik als bindmiddel waterglas, maar met te weinig[ in mijn ogen] resultaat. er is nog een heleboel te onderzoeken, dat vind ik wel leuk. olie lijkt mij moeilijk, ik heb ooit lijnolie gemorst op een perziktak, die liep vrijwel niet meer uit op de olie plekken. de olie was toen al opgedroogd. als je meer over krulziekte wil weten ga dan naar mijn website.

Geplaatst:

Wij hebben op de zaak dextrine poeder staan, waarvan je (poster)lijm kunt maken.

Wellicht is dat een optie om eens te proberen als bindmiddel.

Hout as van onze houtkachel kan ik eventueel aankomende winter voor je bewaren.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.