Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wat dragen jullie bij het tuinieren?

Featured Replies

Geplaatst:

Teiltje warm water met soda, voeten erin, handen erbij, even weken, dan schrobben met nagelborstel. Bij mij helpt dat ook goed tegen de kloven.

Geplaatst:
  • Auteur

En uierzalf natuurlijk!

Geplaatst:

Grommm....van alles waar de frambozen in blijven haken, inclusief mijn vel......

Volgend jaar toch eens in geordende banen leiden die zooi want nu moet ik duiken en kruipen etc om wat te kunnen doen of zelfs maar frambozen te plukken )

MVG

Danuta

Geplaatst:

@ Huub: bedankt voor de tip van het weken in soda. Ik heb snel kloven, vet mijn voeten 2x per dag in, soms een keertje vaker, maar mijn huid is zo droog, dat ik kloven niet kan voorkomen. Dit maar eens proberen

Geplaatst:

Ik draag mijn gewone kloffie vol modder, fruit en slijtplekken. voor bijzondere gelegenheden heb ik ergens nog een schoon en heel setje in de kast, geloof ik.

Aan de voeten, bij warm weer slippers, anders klompen en bij nat weer gevoerde regenlaarzen met flink profiel.

Geplaatst:

@Harmonie, je kan ook aloe-olie/sap gebruiken dit trekt net iets dieper in de huid.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel.

Geplaatst:

Eigenlijk de kleding die ik thuis ook draag, wat ouder maar niet versleten. Daar denk ik natuurlijk soms niet zo goed over na waardoor door prikkel-struiken er nog weleens wat gaten vallen. Te lui dus om tuinkleding apart te leggen. Verder tuinier ik ook graag met blote handen, dus geen handschoenen. Dat levert genoeg schrammen op maar daar tegenover helpt het wel (net als zand op het strand) tegen kloofjes, droge huid en weetikveelwatallemaal. Ook mijn nagels, die jaren geleden heel droog en broos waren, zijn inmiddels zo gezond als wat. Die tuinaarde doet ook nog iets goed

De ingewreven aardevlekken die je niet zo gemakkelijk uit je huid krijgt, krijg ik er vaak uit met spul dat monteurs gebruiken om motorolie vd handen te krijgen. Ik weet niet hoe het heet, maar is roze gel met scrub.

Geplaatst:

@ Sovreze,

Nou dit kan ik echt niet begrijpen. Tuinaarde goed voor de kloven? Ik krijg er juist kloven van. En de garagezeep/hand cleaner is een ontvettingsmiddel... tuinaarde vet???

@ Stan, Harmony,

Ik geloof dat olijfolie ook goed voor droge handen en kloven is.

Geplaatst:
  • Auteur

Idd, ik sta ook even verbaasd te kijken!

Geplaatst:

Toch werkt dat spul, ik weet ook totaal niet wat het is maar heb het ooit bij de garage meegekregen. Ja, ik krijg de tuinaarde er goed mee af. Verder moet je me niet vroege hoe of wat, maar dat zijn mijn ervaringen. Ik ben altijd al een obsessief handenverzorger geweest - ook voordat ik ging tuinieren - maar heb tot 2 jaar geleden toch altijd gedoe gehad met de nagels, kloven niet zoveel. Mijn eetpatroon is niet veel veranderd, ook niet de verzorgingsproducten die ik gebruik, maar sinds ik elke paar dagen met zwarte handen van de kleigrond thuiskom heb ik nergens last meer van. Houd ik mezelf dan voor de gek?

Geplaatst:
@ Stan, Harmony,

Tsja Huub, foutje van mij.

Sorry Harmony.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel.

Geplaatst:
  • Auteur

Nee, maar ik zou zelf denken dat er toch iets anders oorzaak aan is, en dat het met blote handen tuinieren daar toevallig gelijk mee valt. De echte oorzaak kan zo klein en onbeduidend zijn dat je hem niet eens opgemerkt hebt. Of het ligt niet aan het met blote handen tuinieren, maar aan het schoonmaakspul dat je gebruikt. En soms gaan dingen ook gewoon over. Zomaar.

Geplaatst:

Ouderwetse garagecleaner was een vet, dit loste de diezel, vetten en olie op zonder je huid aan te tasten, dat veegde je af en daarna ging je pas met zeep aan de gang....

MVG

Danuta

Geplaatst:
  • Auteur

en vet kan toevallig heel goed helpen tegen kloven!

Geplaatst:
... ... van de kleigrond ... ...

Men zegt ook wel: "vette klei"...

Geplaatst:

Opgelost. Het roze wonderspul dus, niets meer niets minder

Geplaatst:

Mijn gevoel is ( nergens op gebaseerd kwa wétenscahp ) en ervaring is, dat vette klei inderdaad heel erg kloven kan veroorzaken. Vette klei is dan ook helemaal niet vet. Het is maar een uitdrukking.

Meestal is vette klei in Nederland juist heel kalkrijk en vooral dat laatste veroorzaakt de kloven. En dat los je dan weer een beetje op met vet ja.

Dat middel van Sovreze heb ik ook liggen hoor. Als het es een keer echt te gek geworden is. Maar vaak draag ik toch handschoenen tegenwoordig.

Geplaatst:

Ik zou zeggen maak er een verwenmomentje van verdag keihard gewerkt, 's avonds lekker met de voeten in een bakje water met lekker ruikende badzout,(lekker hapje en drankje al dan niet alcoholisch ) flink invetten met vaseline of uierzalf sokken eroverheen en hup je bed in en je slaapt als een roosje

Geplaatst:
  • Auteur

Idd! Nu ben ik prompt ook wel nieuwsgierig naar dat wonderspul!

Geplaatst:

Das geen vet, das Dreumex......is wel errug huidvriendelijk, gebruikten ze in veel werkplaatsen, zullen nu wel veel andere middelen op de markt zijn die vergelijkbaar zijn...

MVG

Danuta

Geplaatst:

Ik sjouw altijd rond in ouwe kleren op de tuin, heb er heel wat voor apart liggen.

Verder altijd blote handen EN voor driekwart van het jaar ook blote voeten.....

Thuis gekomen even met handen en voeten in een teiltje met rozenolie en het is zo weer schoon en verzorgd.

Geplaatst:

Dat roze garagespul staat hier ook in de kast, en maakt inderdaad je zeer zwarte handen goed schoon. Ligt bij de Action in de schappen......

Geplaatst:

Beetje koffiedrap met scheutje afwasmiddel ook erg goed om de handen schoon te krijgen (smeer etc... ), maar dat terzijde...

Goeie tip, roze smurrie bij de Action, handen zijn hier na het tuinieren ook bijna niet schoon te krijgen.

Geplaatst:

Krijg je na afloop je handen en nagels haast niet meer schoon:

Doe vooraf een beetje vaseline o.i.d. onder je nagels, en vet je handen licht in. Scheelt achteraf enorm. Helpt uiteraard niet tegen braamstekels. Misschien wel een beetje tegen brandnetels. Brandneteltesters gezocht!

(Nog uit de tijd dat ik aan brommers en motorfietsen sleutelde)

Geplaatst:

En handschoenen... tsja, ik heb inmiddels 3 paar handschoenen verslten en mijn probleem daarmee is dat ik soms zó ontzettend vroet dat de klei gewoon door de handschoen heen komt. Althans, die el cheapo dingen die ik ervoor koop. Irritant vind ik het ook, dus doe ik ze alsnog uit. Je moet er wat voor over hebben, het is niet dat ik een baan heb waar ik nette handjes met gelakte nageltjes voor nodig heb

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.