Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Moestuinbak elk jaar potgrond vervangen?

Recommended Posts

Ik denk dat iedereen druk is in zijn/haar moestuin, dus dat je daarom nog geen antwoord hebt. Je kunt je topictitel ook veranderen naar een vraag, zodat mensen misschien eerder geneigd zijn het topic te lezen

Zelf denk ik dat ik misschien een deel van de grond zou vervangen door oude mest of compost.

Toch ietsje reactie van iemand die niet zo een bak heeft.

Kan me niet voorstellen dat er nog veel voeding in de gebruikte potgrond zit. Dan zul je moeten bemesten. Als vulmateriaal waarin je planten laat groeien, zal het op zich niet zo een probleem zijn. In een gewone tuin is vruchtwisseling (= verwante planten niet meerdere jaren na elkaar op hetzelfde stukje grond, maar hiermee een aantal jaren wachten en variëren, zodat uitputting van de grond en ziektes/aantastingen geen kans krijgen) wel slim....maar een keertje "foetelen" leidt meestal niet tot een ramp...

Maar eerlijk gezegd denk ik dat jaarlijks enkele zakken goede potgrond, alles vervangen, en daarmee dan weer een "vers" seizoen beginnen, nu juist het leuke en het makkelijke van zo een mini-tuin is. En de kans dat je met succes teelt wordt er veel groter door, lijkt me.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Ik heb Makkelijke Moestuin bakken a la Jelle. De grond die ik gebruik is de Makkelijke Moestuin Mix. Die bestaat uit compost, turfmolm en vermiculiet. Zelf schrijft hij: 'zit de mix eenmaal in de bakken dan hoef je dit nooit meer te doen. Je hebt voor de rest van je tuin-carriere alleen nog maar compost nodig en dat kan je heel goed zelf maken. Het eeuwige grond verbeteren of potgrond vervangen is dus verleden tijd!' Dus ik vermoed dat je de potgrond moet vervangen of idd aanvullen met compost.

Of je dan de optimale grond voor je bak hebt is de vraag.

Ik heb wel zo'n bak en ieder jaar doe ik er wel weer nieuwe grond in.

Ja kost weer een aantal zakken, maar ja welke hobbey kost geen geld toch??

In de manden en potten is het niet anders allemaal nieuwe grond met compost.

Ik doe iedere maand een aantal zakke kopen,zodat ik in maart /februari weer goed van start kan gaan. succes.

Gebruikte potgrond meng ik met een beetje nieuwe potgrond, een beetje compost en wat cocopeat. Werkt goed genoeg.

Het gaat er idd. om dat je de voeding op peil houd, maar ik denk dat dingen zoals Cocopeat ook de structuur en waterhuishouding van je aarde ten goede komen. Heb soms het idee dat oude potgrond net wat sneller uitdroogt etc.

En: Gooi je aarde sowieso weg als de planten ziek waren. Eventueel kan je aarde van bijv. zieke tomaten gebruiken voor je sla.. Maar ik zelf neem zelfs dat soort risico's niet. Ben liever gewoon de slechte schimmels kwijt.

Ik heb al jaren platte bakken op mijn dak. Ik geef kalk in januari. Bemest (koemest, bloedmeel, beendermeel, kali) flink in maart en voeg dan ook veel nieuwe compost toe.

Daarmee vul je zowel massa aan als voeding. Allebei hard nodig, want zo'n platte bak spoelt snel uit, zeker zoals bij mij op het dak.

In het begin dacht ik ook dat alleen compost toevoegen genoeg zou zijn. Maar dat is echt te optimistisch. Ook tussendoor mest ik afhankelijk van de plant nog bij.

Mijn opbrengst is nu prima.

Ik heb twee eigenlijk 3 bakken en daar gaat 640l. in die ga ik echt niet elk jaar vervangen.

Ik heb het zo gedaan, als eerste laag op de bodem een laag cocopeat en daar boven op potgrond met compost gemengd.

Ik heb mijn bakken dieper gemaakt dan 15cm bij mij zijn ze 40cm en waarom omdat ik de wortels van de planten meer ruimte wil geven en om wat langere peentjes te krijgen.

Volgend voorjaar ga ik de bakken aan vullen met turfmolm en compost, want die vermiculiet die door de MMoestuin mix zit daar zit geen enkele voeding in.

En verder zit er compost en turfmolm in, dus dat ga ik dan bij de potgrond toevoegen.

De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!

Flink wat compost erbij en misschien wat koemestkorrels is genoeg en goed doorscheppen zodat schimmels en foute bacterien goed verdund worden. Als je veel humus en bodemorganismen in de grond hebt (compost) dan maak je toch al minder kans op ziektes omdat de niches in de gron al bezet zijn door goede organismen. Wel zinvol om zelf compost te maken omdat de gekochte compost dood is - daar zitten geen bodemorganismen meer in - alleen humus. Doe er dan wel geen potgrond meer bij omdat deze voorzien is van kunstmest en hiervan gaan je bodemorganismen door gebrek aan "ruilen met de planten" eraan. De planten kunnen dan de voedingsstoffen namelijk drinken (met het water mee) en hoeven niet koolhydraten aan de bodemorganismen te geven in ruil voor stikstof.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

kun je geen compost maken? Elke plant die je uit je moestuinbak haalt kan met geduld natuurlijk compost worden, samen met het GFT-afval dat je verder nog produceert. Of, als je geen tuin hebt, laat je de compost voor je maken door wormen, in een wormenbak?

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Ik werk ook met bakken.

Ieder jaar grond bijvullen en plaats ook je eigen mesthoop met wat je in de tijn weg doet. (Geen onkruid ofzo erbij gooien)

Eventueel nog voeding bij geven. Dit doe je in volle grond best ook.

Rond deze tijd draai je de compost om en volgend jaar in de lente kan je deze als hij goed vergaan is ook in je bakken gooien. Dit is voeding voor de groenten.

Is de composthoop niet goed vergaan, start je een tweede en volgend jaar kan je de 1ste zeker gebruiken.

Rotatie en recyclage

Als kok geeft de keuken geen probleem, als boer in de moestuin nog heel veel te leren.

Volg me ook op blog/Leeloo/

wellicht is dit voor jullie een interessant artikel?

http://degroenevinger.net/2012/03/18/het-beste-bedje-voor-de-oca/#more-1596

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Moestuinmestkorrels hebben een bepaalde samenstelling NPK - ook al is het organische mest. Ze zijn iets duurder dan koemestkorrels. Je kan eens opzoeken wat de samenstelling van zo een product is en wat koemestkorrels missen (ook op WWW te vinden...). Eventueel moet je wat patentkali en hornspäne (weet even niet wat dat is in het Nederlands) of beendermeel bijvoegen - alle groente hebben ook verschillend nodig.

Ja, ik doe dit ook. En als je goede compost hebt heb je niet zo heel veel bemesting extra nodig. Volgens MM site alleen compost trouwens.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu