Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Stoofperen in jampotten?

speets

Recommended Posts

Ik las ergens dat je stoofperen, net als appelmoes en jam, in jampotten kunt doen in plaats van een half uur wecken.

Ik maak die appelmoes met 100 gram suiker per kilo. Kan dat dan ook voor de peertjes?

Iemand ervaring mee?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Heb vorig jaar voor het eerst stoofperen ingemaakt. Grote hakpotten (van de bruine bonen) genomen, is gemakkelijker te vullen. Peren koken totdat ze mooi van kleur zijn en het vocht tot een lichte siroop zoeten. Kokend hete peren overgieten met kokend hete siroop. Deksels dichtdraaien, niet omkeren, gewoon wachten tot ze 'pok' zeggen, dan is het goed. Ik had ze rond kerst allemaal al op, heerlijk!

Ik heb ook eergisteren een grote emmer peren gekregen (waren geen stoofpeertjes) en deze lekker ingemaakt.

wat heb ik gedaan, de peertjes schillen, en in partjes gesneden.

dan 1,5 liter water (voor ongeveer 1,5 kilo peer schoongemaakt) met 500 gram suiker aan de kook gebracht en dan de peertjes een paar minuutjes meegekookt.

Zijn de peren heel erg rijp dan hoeft dat natuurlijk niet, in mijn geval waren ze nog hard.

In het water en suiker mengsel dan nog wat kaneel en je eet je vingers er bij op.

En ze gaan gewoon in de jampotten met schroefdeksel op de bekende manier.

En nu maar wachten op de appels voor de appelmoes en de kweeperen voor de kweepeerjam die ik eens wil proberen.

Goed dat ik het weet, heb nog 2 kilo handperen liggen, nog harde, en nog 3 kilo stoofperen. De handperen kook ik 1 uurtje en de stoofperen 3-4 uur, ze moeten, vind ik, wel lekker zacht zijn.

Ik kook de peertjes in rode wijn of port met veel kaneel en honing en/of suiker.