speets Posted October 1, 2013 Share Posted October 1, 2013 Ik las ergens dat je stoofperen, net als appelmoes en jam, in jampotten kunt doen in plaats van een half uur wecken. Ik maak die appelmoes met 100 gram suiker per kilo. Kan dat dan ook voor de peertjes? Iemand ervaring mee? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted October 1, 2013 Share Posted October 1, 2013 Ja met de peertjes gaat dat goed,ik vind de appelmoes niet.Je moet het wel eerst koken en dan meteen er in doen (potjes). Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mw vogel Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 Heb vorig jaar voor het eerst stoofperen ingemaakt. Grote hakpotten (van de bruine bonen) genomen, is gemakkelijker te vullen. Peren koken totdat ze mooi van kleur zijn en het vocht tot een lichte siroop zoeten. Kokend hete peren overgieten met kokend hete siroop. Deksels dichtdraaien, niet omkeren, gewoon wachten tot ze 'pok' zeggen, dan is het goed. Ik had ze rond kerst allemaal al op, heerlijk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
malouis Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 Twee jaar geleden heb ik peren op siroop in gemaakt in jampotten.Paar maanden geleden de laatste pot leeggegeten. Was nog steeds lekker! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lemmy Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 Ik heb ook eergisteren een grote emmer peren gekregen (waren geen stoofpeertjes) en deze lekker ingemaakt.wat heb ik gedaan, de peertjes schillen, en in partjes gesneden.dan 1,5 liter water (voor ongeveer 1,5 kilo peer schoongemaakt) met 500 gram suiker aan de kook gebracht en dan de peertjes een paar minuutjes meegekookt.Zijn de peren heel erg rijp dan hoeft dat natuurlijk niet, in mijn geval waren ze nog hard.In het water en suiker mengsel dan nog wat kaneel en je eet je vingers er bij op. En ze gaan gewoon in de jampotten met schroefdeksel op de bekende manier.En nu maar wachten op de appels voor de appelmoes en de kweeperen voor de kweepeerjam die ik eens wil proberen. Quote http://volkstuinbreukelen.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
blije bakkus Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 Ik doe de stoofperen ook altijd in jampotjes, gaat prima!Potjes met een grote opening werken het fijnst. Het is van groot belang dat je de potjes tevoren met kokend water reinigt. Binnenkant van het dekseltje zeker niet vergeten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 Goed dat ik het weet, heb nog 2 kilo handperen liggen, nog harde, en nog 3 kilo stoofperen. De handperen kook ik 1 uurtje en de stoofperen 3-4 uur, ze moeten, vind ik, wel lekker zacht zijn. Ik kook de peertjes in rode wijn of port met veel kaneel en honing en/of suiker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mariekeenfrance Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 Ja, ik maak ze ook lekker met suiker, kaneel en wijn met port. Dan idd in potjes, en hoe langer ze staan hoe lekkerder. Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
biogroentje Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 ga morgen weer een paar kilo stoofperen halen en maak ze dan met basalmicoazijn,beetje suiker,citroen, kaneel klaar en echt heerlijk, ga ze dit jaar ook in potten inmaken, vindt ze zo lekker! Quote blog.beringen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts