geedee Geplaatst: 18 december 2014 Geplaatst: 18 december 2014 Omdenken: Broodbak tip: uit sneetjes witbrood sterrenvormen steken en bakken in boter of olie voor lekkere crunchjes met kerst ergens bij. Ik heb een paar leuke blikjes gekocht bij de Big Bazar voor gezellige broodjes te bakken....cake kan er ook in natuurlijk: Ik heb ze 1x uitgeprobeerd(met gewoon een recept van n normaal brood) en vergeten een foto ervan te maken maar ik ga er nog meer bakken dus foto's en receptje volgen nog. Quote
Jane Doe Geplaatst: 18 december 2014 Geplaatst: 18 december 2014 Mooi in verschillende vormen.Met kerst ga ik challa brood bakken, ook in zoete vormen. Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 18 december 2014 Geplaatst: 18 december 2014 Deze is leuk met duidelijk filmpje: http://cabla.nl/video/31405/32597/watermeloen-brood Quote
thea Geplaatst: 19 december 2014 Geplaatst: 19 december 2014 Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
speets Geplaatst: 27 december 2016 Geplaatst: 27 december 2016 Tja, Thea ...... BBM-verhaal: ik heb een Panasonic. Daarin kan je brood bijna niet mislukken Maar begin vorig jaar had ik geregeld een brood dat na het rijzen ingezakt was. Omdat het ook vaak goed ging, dacht ik dat het aan mij lag. Maar zelfs na nauwkeurig afwegen (wat ik normaal nooit doe), had ik geregeld een zeer compact brood. Het ging vanzelf weer over, maar nu is het weer mis en ik zie nu het patroon: het zijn de broden die 's nachts gemaakt worden én het is kennelijk een winterprobleem: de voorverwarming doet het niet goed meer, ook niet als ik hem op het lange programma laat draaien Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Anna3 Geplaatst: 30 december 2016 Geplaatst: 30 december 2016 Dat snap ik niet... Inzakken na het rijzen doet mij denken aan overrijs, dat heb je meer als het te warm is. Als het koud is, dan zal de rijs juist vertragen en het brood dus niet zo snel inzakken? Quote
appelvrouw Geplaatst: 31 december 2016 Geplaatst: 31 december 2016 Vraagje: bak je een brood van 1 kilo langer dan een die bv 600 gram is? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
simke Geplaatst: 31 december 2016 Geplaatst: 31 december 2016 Ik zou zeggen maak van 1 kilo brood 2x 500 gram Dan weet je zeker dat hij ook gaar word. En kan je de zelfde tijd aan houden. Deze tip kreeg ik ook van een ander brood bakster. Quote
speets Geplaatst: 2 januari 2017 Geplaatst: 2 januari 2017 Dat snap ik niet... Inzakken na het rijzen doet mij denken aan overrijsMmmmm ja, mij ook eigenlijk Ik heb de laatste tijd ook wel eens een ingezakt brood, dus waarschijnlijk haal ik een en ander door elkaar Het 'nachtbrood' zal wel niet ingezakt zijn, alleen te laag blijven. Door de kou dus. Deze week gebruik ik een andere machine, want die Pana is stokoud en er gaat dus wel meer mis.Terwijl je brood met een Pana eigenlijk niet kán mislukken. Vraagje: bak je een brood van 1 kilo langer dan een die bv 600 gram is?Baktijden heb ik geen verstand van, maar hier staat bij een brood van 500 gram:"Voor een brood van een kilo, nog 10 tot 15 minuten aan de baktijd plakken".Dus inderdaad... Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
appelvrouw Geplaatst: 2 januari 2017 Geplaatst: 2 januari 2017 Thanks!! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Pestoman Geplaatst: 2 januari 2017 Geplaatst: 2 januari 2017 Je kunt ook een kernthermometer op 95 grad. C. instellen, dan hoor je een piepje wanneer het brood gaar is Grote broden bak ik liever na 10 minuten op een lagere temperatuur, minder kans op een te zwarte korst, en van binnen niet gaar. Quote
de deerhounder Geplaatst: 3 januari 2017 Geplaatst: 3 januari 2017 Door het brood zodra je denkt uit de oven te nemen en op de onderkant te kloppen, hoor je of het voldoende gebakken is.Neem wel een dikke handdoek, het is wel erg warm, indien onvoldoende gebakken, laat ik het brood/broden nog 10 min in de oven die ik afgezet heb. Begin t° 220 na 10 min 180° Quote
Claudia69 Geplaatst: 3 januari 2017 Geplaatst: 3 januari 2017 Ik verlaag de temperatuur gaandeweg. Een brood van een kilo bloem bak ik ongeveer 45 minuten (op het laagste niveau met boven- en onderwarmte), waarvan 10 minuten op 250 °C, 10 minuten op 230 °C en de resterende termijn op 210 °C. Inovenen met stoom geeft een krokantere korst. Quote
Anna3 Geplaatst: 3 januari 2017 Geplaatst: 3 januari 2017 Vraagje: bak je een brood van 1 kilo langer dan een die bv 600 gram is? Als de kerntemperatuur 95 graden is is het brood gaar. Een groter brood zou iets langer gebakken kunnen worden ja, maar een platter brood is weer eerder gaar... Bedoel je trouwens met 1 kilo en 600gram het deeggewicht of het afgebakken brood? Quote
Schuli Geplaatst: 3 januari 2017 Geplaatst: 3 januari 2017 Wat leuk die broodbakblikjes, brood bakken in de oven kan ik niet ik heb een oude micro /oven.En bak mijn brood met een Panasonic en ben heel tevreden, het meel haal ik bij de watermolen volkoren tarwe, tarwe,campus, donker spelt, volkoren spelt ze hebben ook pitten, zaden, noten van eigen bodem Het experiment brood lukt niet altijd maar na genoeg geduld komt het goed, verwerk er bv. dadels, abrikozen,krenten,walnoten, pitten kiemgroenten enz in Het laatste brood was niet goed gerezen heel erg compact dadels, walnoten, zonnebloempitten, ipv roomboter had ik sesam olie het meel was grotendeels campus, zo lekker ik laat het zo, het is zwaar je eet er weinig van likje boter is voldoende en beleg is niet nodig.Nu heb ik volle tarwe korrels gekocht Quote
RobO Geplaatst: 4 januari 2017 Geplaatst: 4 januari 2017 leuk, wat doe je met die volle korrels? Quote
Schuli Geplaatst: 5 januari 2017 Geplaatst: 5 januari 2017 Die ga ik door mijn eigen gebakken brood doen Quote
Pestoman Geplaatst: 5 januari 2017 Geplaatst: 5 januari 2017 Ga je de graankorrels koken of wellen alvorens deze in het deeg te verwerken ?Je kunt ze ook malen met een handmolentje, geeft een lekkere bite aan het brood. Quote
Claudia69 Geplaatst: 5 januari 2017 Geplaatst: 5 januari 2017 Door het brood zodra je denkt uit de oven te nemen en op de onderkant te kloppen, hoor je of het voldoende gebakken is.Neem wel een dikke handdoek, het is wel erg warm, indien onvoldoende gebakken, laat ik het brood/broden nog 10 min in de oven die ik afgezet heb. Begin t° 220 na 10 min 180° Ik heb nogal hittebestendige vingers en pak dat (als het niet in een metalen vorm zit) zo de oven uit... Quote
de deerhounder Geplaatst: 5 januari 2017 Geplaatst: 5 januari 2017 Ik wilde bij voorbaat de verantwoordelijkheid voor mensen die zeer gevoelige handjes hebben niet op mij nemen.Het is ook een gewoonte denk ik. Quote
Schuli Geplaatst: 8 januari 2017 Geplaatst: 8 januari 2017 Hoi,De korrels heb ik eerst laten weken daarna 2 dagen laten kiemen ze zijn zacht en hebben een notensmaak.Ik ben nu aan het bakken haha dwz de broodbakmaschine .Heb jij ervaring met een handmolen en wat doe je er zoal mee. Quote
de deerhounder Geplaatst: 8 januari 2017 Geplaatst: 8 januari 2017 Mijn kinderen bakten iedere week brood op school, een gedeelte van het meel konden ze zelf malen met een koffiemolen. Dat lukt prima.Met elektrisch malen moet je opletten dat je het graan niet oververhit. Quote
Pestoman Geplaatst: 9 januari 2017 Geplaatst: 9 januari 2017 Hoi,De korrels heb ik eerst laten weken daarna 2 dagen laten kiemen ze zijn zacht en hebben een notensmaak.Ik ben nu aan het bakken haha dwz de broodbakmaschine .Heb jij ervaring met een handmolen en wat doe je er zoal mee. Zo'n zelfde tarwekorrels als jij op de foto hebt, krijg ik elk jaar 25 kg van een bevriende boer, en zo af en toe breng ik hem een brood / vlaai of zo.Alleen moet het wel de goede tarwe zijn, met een goed eiwitgehalte, want veel tarwe wordt geteeld voor pasta of veevoer Mijn tarwe heet "Reform" en is ideaal om brood te bakken, (staan nu toevallig 2 in de oven) Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.