Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

Welke foto?

Ook Edit: Ahaa... daar is het broodje... ziet er goed uit...

aangepast door Gast

Geplaatst:

appelvrouwtje , het was niets persoonlijk hoor ..en zeker niet de bedoeling van te beledigen ! mijn excuses want je brood ziet er veel lekkerder uit dan wat ik die paar keer dat ik het met een machien gedaan heb voor elkaar heb gekregen .

het ziet er zelfs luchtiger uit dan wat ik zonder machien doe .

Geplaatst:

Dank voor de complimenten. Ik hou ook van brood bakken zonder de masjien, maar ik wilde alleen maar zeggen dat je mét die broodbak/kneder/rijzer/bakker ook een heel lekker broodje kan bakken..dit bv voor mensen voor wie kneden niet is weggelegd.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

ik zit al een tijdje te denken om zelf broodbakken te proberen, en dan eigenlijk zuurdezembrood.

kan dat ook amkkelijk met zo'n machine? want met de hand kneden wordt het 'm niet bij mij.

op marktplaats zag ik een princess staan... voor 30 euro is dat wat denken jullie?

en hoelang duurt het nou precies? heb het hele onderwerp wel doorgelezen maar de meningen zijn nogal verdeeld

en kan het een beetje uit of ben je veel duurder uit dan in de winkel?

mijn dochter in kampen kan daar bij een molen wel meel kopen

bij de natuur voedingswinkel betaal je 2.50 voor een klein broodje en dat is best veel voor de beurs.

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Geplaatst:
:mrgreen: Dank voor de complimenten. Ik hou ook van brood bakken zonder de masjien, maar ik wilde alleen maar zeggen dat je mét die broodbak/kneder/rijzer/bakker ook een heel lekker broodje kan bakken..dit bv voor mensen voor wie kneden niet is weggelegd.

om het over een andere boeg te gooien, je hebt een prachtig blog appelvrouw,een hoop goeie tips gelezen, thx. doe zo verder !

Geplaatst:

we stoppen er hier tegenwoordig ook wat walnoten en babyvijgjes in kleine stukjes in ...heerlijk voor groot en klein

Geplaatst:

Als ik vruchtenbrood maakt komt er dv soorten noten cranberry/rozijnen/krenten/abrikosen en voor de smaak

eetlepel speculaas kruiden.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

gister toch die 2dehands broodbakmachine gekocht en vandaag uitgeprobeert met een pak broodmix van koopmans

en zie hier:

dsc02941formaat-wijzigen79031359303040.JPGdsc02942formaat-wijzigen47531359303039.JPGdsc02943formaat-wijzigen62751359303038.JPGdsc02945formaat-wijzigen43861359303040.JPGdsc02948formaat-wijzigen68411359303275.JPG

het smaakte heerlijk!

applaus voor mezelf!

nu mijn dochter in kampen vragen meel bij de oude zwervermolen te halen!

maar hoe bewaar je dat brood nu het beste? gewoon in een plastic zak?

Geplaatst:

invriezen in stukken die je nodig hebt?

Geplaatst:

rob0

ik bedoelde niet in de vriezer, maar vroeger had je ongesneden brood in papier verpakt.....

en heb dit brood wel met 3 dagen op[denk ik]

Geplaatst:

Ik bloem maar er zitten lijk wel kleine bruine minikorreltjes in.

Is het dan nog goed om het aanrecht mee te bestuiven voor de 2 x deeg kneden ???

Niemand heeft gereageerd, dus uit nood gebruik ik dan maar zelfrijzend bakmeel om het aanrecht te bestuiven.

aangepast door Gast

Leef je leven dag voor dag.

https://www.facebook.com/conny.coomans

Geplaatst:

Is het dan nog goed om het aanrecht mee te bebloemen voor de 2 x deeg kneden ???

Dat zou ik niet doen, lijken me uitwerpselen van klander of de klanders zelf ?

Geplaatst:

Als je wil weten of de bloem nog goed is.

Moet je de zak samen knijpen en dan kijk je in de zak zit er wat aan het papier dan is het niet goed .

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

@ Nynke, ik heb maar zelfrijzend bakmeel gebruikt. HIHIHI.

@ Thea, dat is niet mogelijk, want het zit in een plastic bewaardoos.

Maar hoe dan ook ik gooi het gewoon weg.

Het deeg is nu bezig met de 2 de rijs.

Het is alleen niet zo lekker kneedbaar op dit filmpje.

Maar het veert wel terug als je er in drukt met je vinger.

Dus ik zie wel, ik hou jullie op de hoogte.

Geplaatst:
Het is alleen niet zo lekker kneedbaar op dit filmpje.

Dan moet je volgens mij ofwel meer vocht toevoegen, ofwel langer kneden. Brooddeeg kan redelijk stug zijn in het begin en de ene bloem heeft meer vocht nodig dan de andere.

Ik heb vandaag sandwiches gebakken, en dat geeft een vrij nat deeg. Lekker kleverig dus in het begin.

Wat ik anders doe dan in dit filmpje is alle ingrediënten (behalve het zout) in een kom doen, in het midden een kuiltje maken voor de gist (zoals in het filmpje) en de droge gist opstarten, dan de andere ingrediënten toevoegen en met een lepel grof mengen in de kom, alles samen duwen en 5 minuutjes laten staan. Pas daarna gooi ik het op het werkblad (beetje met bloem bestoven) om het te kneden.

Ik weet niet of dat een correcte werkwijze is, maar in die vijf minuutjes neemt de bloem het vocht beter op, waardoor het deeg minder kleverig en beter kneedbaar wordt.

aangepast door Gast

Geplaatst:

Wij bakken sinds een half jaar of wat altijd eigen brood. 3 in de week voor twee man.

Na veel experimenteren maken het we t voortaan altijd met bier ipv water. We voegen dan ook nog gist toe. 1 flesje van 33cl is precies goed voor 500 gram volkoren bloem. Ieder brood is weer net iets anders, soms met walnoten, sesamzaad, lijnzaad, pompoenpitten, zonnebloempitten of komijnzaad. Of een mix van dat

Wij vriezen te trouwens wel na t snijden altijd in. Anders is t aan t eind van de week echt niet meer lekker...

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Geplaatst:

Is het dan nog goed om het aanrecht mee te bebloemen voor de 2 x deeg kneden ???

Dat zou ik niet doen, lijken me uitwerpselen van klander of de klanders zelf ?

Dan zitten er volgens mij ook beestjes in - meelmijt?

Geplaatst:

Ik heb 500 gr volkoren tarwemeel

300 gr water

10 gr zout { 1 afgestreken eetlepel }

7 gr gist

gebruikt.

Dus geen boter en suiker toegevoegd het leek me niet lekker.

Maar het deeg is toch weer aan het rijzen.

En gelukkig vinden wij het niet zo erg als het brood wat compacter is maar wel lekker vers.

Hier alvast wat foto's van tot nu toe.

sam456612161359319555.JPG

Alle ingrediënten op het aanrecht.

sam456730061359319557.JPG

Een close-up door het plastic folie, ik had het er al overheen, toen ik dacht ojee ik wil nog een foto maken.

sam456834101359319559.JPG

Een foto waar haast de hele mengkop op staat.

sam457097301359319560.JPG

De foto na het rijzen.

sam457130941359319563.JPG

Het gerezen deeg op het aanrecht.

sam457250411359319565.JPG

Het deeg na de tweede keer kneden op het aanrecht.

sam457383461359319567.JPG

De mengkom met het deeg voor de 2 x rijzen.

Geplaatst:

Dank je wel Claudia, ik heb zelfrijzend bakmeel uit nood gebruikt.

Van de week koop ik weer gewone bloem.

Geplaatst:

Conny, ik zou toch een eetlepel suiker toevoegen! Je proeft er niks van terug, maar gist heeft voeding nodig om te groeien!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Geplaatst:

Nou ondanks al het werk is het niet echt een succes.

Het brood is van binnen héél erg degerig.

Dus het ligt nog even in de oven, had kan alleen maar beter worden.

sam457724141359331574.JPG

Voorgevormd voor het bakblik.

sam457837871359331576.JPG

In het bakblik.

sam458264401359331579.JPG

Uit het bakblik.

sam458534961359331582.JPG

Aangesneden.

Volgende keer luister ik volgens mij maar beter naar mijn gevoel.

Ik vond onder het kneden al dat het niet zo soepel was als op de vele filmpjes die ik gezien heb.

Ach ik nog een broodmix á 500 gr en een volkoren tarwemeel á 500 gr.

Op naar volgend weekend.

Geplaatst:

Misschien begrijp ik het verkeerd Conny, maar als je je deeg een tweede keer laat rijzen in een kom en dan pas oprolt, denk ik dat je het eigenlijk drie keer laat rijzen - of heb ik dat nu mis?

Die tweede rijs mag je in je bakblik laten verlopen. Dus na het platslaan van je deeg, je broodje vormen en in je bakblik een tweede keer laten rijzen.

Suiker doe ik ook niet altijd bij mijn deeg, een klontje boter of wat olie meestal wel. Dat zou de houdbaarheid van je brood verhogen.

Geplaatst:

Het ging mij gisteren goed af. Ik heb plm tien minuten op het volkorendeeg uit een pak met de handen zitten kneden, de temperatuur van het water met een thermometer gecheckt. In de keuken was het lekker warm geworden met de oven 110 graden om alvast de pitjes en zaden te roosteren. Het deeg werd mooi soepel van het kneden. Terwijl het deeg aan de 1e rijs was, stond het op de oven. Daarna nog een keer gekneed en het deeg in een blik laten narijzen, daarbij ging de oven alvast naar de 220°. Daarna afgebakken en er kwam een prachtig, heerlijk geurend broodje uit de oven. Alleen de bovenste korst is wat te donker geworden, terwijl ik wel een schaaltje water in de oven had staan. Gisteravond geen foto's gemaakt, het was al laat. Wel gesneden en in diepvrieszakken gedaan. Na het afkoelen kon het de vriezer in. Ik haal telkens een of twee sneetjes brood uit een zakje en draai het zakje dan weer dicht, de vriezer weer in.

brood142351359365009.jpg

Niet slecht voor een eerste keer na jaren (al zeg ik het zelf).

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic